Autodiagnoosi  Carcom Oy

760 B230ET -87 virittäminen/katsastus kelpoisuus

  • 4 Vastauksia
  • 3780 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Hei! Projektiksi tuli ostettua -87 vuoden 760 joka on ollut B230ET moottorilla (nyt purettuna), papereissa ei ole mainintaa katista tai vähäpäästöisyydestä (muutenkin E koneet taitaa olla ilman lambdaa ja isopäästöisiä).

Miten tämmöisen viritys, kyseistä b230et konetta ei ole mutta mitenhän kävis jos tohon laittais b230ft, b230et ja b230ft on molemmat ahdettuja 2.3l vinokoneita, nyt se kysymys tuleekin, mistä katsastusmies tietää onko moottori e vai f loppuinen, olettaen että mitään hihnakopan tarroja ym. ei ole paikallaan? koneethan on päällepäin kohtuu saman näköisiä joten en keksi minkätakia sitä kiinnostais alkaa tutkimaan sen tarkemmin moottoria kunhan mikään ei paista älyttömästi silmään.

Tarvittaessa siihen voidaan laittaa myös b230et jolloinhan mitään ongelmaa ei pitäis olla jos autoon laitetaan "vakio moottori"?

No sitten seuraavaks tuleekin se virittämis kysymys, minkäs verran tota nyt pystyy muutella ennenkun vaatii muutos katsastusta? Turbo moottoria (ainakaan vähäpäästöistä) ei saisi virittää ollenkaan. Mitä kaikkea tohon saa muutos katsastettua ja miten vaikeasti (jos nyt leikitään että moottori on b230et jota ei tietenkään tarvitse muutos katsastaa kun alunperinkin ollut sillä) Esimerkiksi pitääkö omavalmiste pakosarja muutos katsastaa? Downpipe? Ahtoputket jne. Isompi ahdin ja cooleri varmasti pitää ainakin.

Eikös muutoskatsastukseen päästöjen osalta riitä että laittaa katin kuoret vai pitääkö jollain perusteella muuttaa oikeasti vähäpäästöisemmäksi? Sinäänsä sen ei pitäisi olla ongelma koska kone tulee käymään viinalla.

(tämä ei kuulu tänne mutta jos joku haluaa samalla vastata ->)

Onko 760 ja 960 sarjan alustan osista muuta kun iskarit/jouset yhteen sopivia? Mietin lähinnä tukivarsia ym. sitä myöten jarruja ym. Molemmat autot ovat erillisjousituksella, kummassakaan ei ole perän tasosäätöä (ainakaan tietääkseni)
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 760 B230ET -87 virittäminen/katsastus kelpoisuus
« Vastaus #1 : 15.06.2015, 22:08:29 »
Pistän tähän vain esimerkin.
B200et tilalle laitettiin B230FT, T3/4 aftermarket pakosarjalla, ja itse tehdyllä downpipellä. Välijäähdytin vaihtui kanssa malliltaan kiinalaiseksi.

Näistä ei tullut leimalla huomautuksia.
Ei kattia eikä lambdaa

Lain mukaanhan nämä pitäisi muutoskatsastaa.

Poissa erkkaz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • Nytkin nytkin, nytkin palaa kytkin...
Vs: 760 B230ET -87 virittäminen/katsastus kelpoisuus
« Vastaus #2 : 25.06.2015, 20:12:19 »
itsellä 760 b230et 
tarkoitus olis muutoskatsastaa holset hx40 superille kone on kohta jo valmis, itselläkä ei lue vähäpäästöisyydestä missään mitään, itteä ihmetyttää ehkä enempi ettei papereissa ole mitään mainintaa max tehosta tai tehopainosuhteesta, onko hevosvoimamäärä rajaton konttorille  :2funny:

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: 760 B230ET -87 virittäminen/katsastus kelpoisuus
« Vastaus #3 : 25.06.2015, 20:40:32 »
kyllä se teho menee mallin mukaan, vaikka paperissa ei lukisi mitään.
Teho luokka A:ta ei taida edes enään olla papereissa

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: 760 B230ET -87 virittäminen/katsastus kelpoisuus
« Vastaus #4 : 25.06.2015, 21:57:54 »
B230ET vieläpä mallisarjan tehokkain niin ei tarvitse alustamuutoksia.
penkkilappu mukaan ja konttorille

 

Samppasport  Futurez