Tuotantolinjan rakentaminen maksaa miljoonia toisensa perään. Korimuotit yms. tyyliin sata tonnia kappale ja tarvitaan ne prässitkin yms. Moottorissa satoja osia, joten pitkälle automatisoidun kokoonpanolinjan aikaansaaminen ei käy ihan käden käänteessä.
Itse olen kuullut tavisauton moottorin hinnaksi 500 € ja koko auton 3000 €. Siis materiaalikuluista puhuttaessa. Mutta myyntihinta on 10x materiaalikustannus, koska sillä pitää kattaa myös suunnittelu, viranomaishyväksynnät, tuotantolinja rakentaminen, jakeluketju (sis. jokaisen välikäden katteet "korkoa korolle" periaatteella) ja varaosahuollon järjestäminen.
Massatuotannossa yksikköhinnan pitäisi puolittua, kun tuotantomäärä 10-kertaistuu. Tähän on monta syytä
- oppiminen, työt opitaan ajan mittaan tekemään tehokkaammin
- määrien kasvaessa automaatioaste kasvaa (ei naputella peltejä vasaralla muotoonsa jne.)
- kun raaka-aineita ostetaan suurempia määriä, hinta laskee (on muskeleita kilpailuttaa toimittajat verille)
Sähköautoja valmistetaan vielä kovin pieniä määriä, joten kustannukset ovat kovat. Teslakin pääsi vasta vuosi sitten voitolliseksi, mutta VW ja useimmat muut taitavat edelleen tehdä tappiota.
Sähköautoja myydään tappiolla kahdesta syystä
- näin vältetään valmistajakohtaiset sakot liian suurista keskim. CO2 päästöistä
- oikotietä onneen ei ole, vasta kokemuksen karttuessa ja tuotantomäärien kasvaessa saadaan hinta painettua kilpailukykyiseksi
Periaatteessa homma ok, paitsi ne akut, jotka lienevät sähköauton kallein osa. Jos akkumineraaleista tulee pulaa, niin siihen ei auta tuotantomäärien kasvattaminen. Pitäisi saada kierrätys toimimaan paremmin tai pitää kehittää uudenlaista akkukemiaa.
Näitä uutisia mullistavista akuista on tullut joka vuosi viimeiset 30 vuotta. Aika harva oikeasti tuotantoon pääsee. NiCd ja sen sukulainen NiMh taisivat olla kukkulan kukinkaana 20 vuotta, nyt on Li-Ionin vuoro.
Akuille olisi muitakin ottajia kuin henkilöautot. Esim. jakeluliikenne kaupungeissa sekä työkoneet. Erityisesti sisätiloissa ja kaivoksissa pakokaasuista eroon pääsy olisi valtava etu.
Edit: Ei se sähkömoottorinkaan teko niin suunnattoman helppoa ole. Kestomagneettimoottoreissa ne kestomagneetit ilmeisesti varsin kalliita. Myös käämityksen teko on aika haastavaa/aikaa vievää, mikä lausutaan "kallista". Itselleni oli aikoinaan yllätys vierailla sähkömoottoritehtaalla. Sitä aina kuvittelee, että nykyään kaiken suoltaa automaattinen tuotantolinja, mutta isot (satoja kilowatteja) oikosulkumoottorit naputellaan pitkälti kasaan käsityönä.
Kuulemma polttomoottoreilla kW maksaa vähemmän kuin sähkömoottoreilla. Tai näin oli ainakin parikymmentä vuotta sitten. Johtuen juuri näistä tuotantomääristä.