Kulkukoira  Proturbo

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 146306 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #375 : 14.07.2021, 19:47:30 »
Ja sehän hörähti käyntiin. Käy vallan iloisesti.

Negatiivisiin uutisiin: ohjaustehostin temppuilee edelleen aika hurjasti vaikka renkaat ovat ilmassa. Keskialueella tuntuu vielä jotenkuten toimivan, mutta tappiin kääntäessä ja varsinkin suurella kääntökulmalla nopean ohjausliikkeen tehdessä alkaa ratti vispaamaan ja renkaat samoin aivan viimeistä päivää. Tämän yhteydessä alkaa ampumaan nestettä ulos ohjaustehostimen säiliöstä. Pumppu ei äännä eikä hammastanko vuoda ainakaan ulkopuolelle. Viime syksynä ei siis tehostanut millään alueella ja tehostuksen sijaan käsiin tuntui epämääräinen rutina ja pauke. On usempaan kertaan yritetty ilmata ja nesteetkin vaihdettu kokonaan.

Mikähän tätä voisi vaivata  ???

Voikohan väärä neste tehdä tätä? Esimerkiksi ATF-tyyppisen Power Steering Fluidin käyttö. Oikeampi neste taitaa olla esimerkiksi tuo Comman vihreän värinen synteettinen MVCHF.
« Viimeksi muokattu: 15.07.2021, 11:48:45 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa volgaman

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 436
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #376 : 15.07.2021, 12:00:01 »
Mulla on tos drifteri ihan vaan läpinäkyvää hydraulinestettä ja toimii
740 katudrifteri projekti -87, 745 b230et -88, 940 b230ft -95,          945 b230fk winterdrifteri, 960 2,5 -95

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 378
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #377 : 15.07.2021, 13:14:27 »
Ja sehän hörähti käyntiin. Käy vallan iloisesti.

Negatiivisiin uutisiin: ohjaustehostin temppuilee edelleen aika hurjasti vaikka renkaat ovat ilmassa. Keskialueella tuntuu vielä jotenkuten toimivan, mutta tappiin kääntäessä ja varsinkin suurella kääntökulmalla nopean ohjausliikkeen tehdessä alkaa ratti vispaamaan ja renkaat samoin aivan viimeistä päivää. Tämän yhteydessä alkaa ampumaan nestettä ulos ohjaustehostimen säiliöstä. Pumppu ei äännä eikä hammastanko vuoda ainakaan ulkopuolelle. Viime syksynä ei siis tehostanut millään alueella ja tehostuksen sijaan käsiin tuntui epämääräinen rutina ja pauke. On usempaan kertaan yritetty ilmata ja nesteetkin vaihdettu kokonaan.

Mikähän tätä voisi vaivata  ???

Voikohan väärä neste tehdä tätä? Esimerkiksi ATF-tyyppisen Power Steering Fluidin käyttö. Oikeampi neste taitaa olla esimerkiksi tuo Comman vihreän värinen synteettinen MVCHF.

Tuskin on nesteistä kiinni. Kävi ajatuksena mielessä, että mitenhän tuollainen systeemi toimii, jos letkut olisi väärinpäin? Voiko tässä olla sellaista riskiä?
960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #378 : 15.07.2021, 13:22:14 »
En tiedä mikä varsinkin vanhemmissa 940 on kun katsuri kääntää renkaat ilman että auto on käynnissä pukilla, niin hakkaa rattiin hetken juuri noin jos kääntää vähänkin nopeempaa sen jälkeen.

Parhaiten lähtee ilmat kun antanut kierroksia ja rauhaksiin käännellyt laidasta laitaan hiton monta kertaa renkaat lattialla.
Uudemmissa 940 on se ihme kiekura putkessa ja jotain muuta(tanko ja pumppu sama, linjat menee eri tavalla) kun niissä tätä ongelmaa en ole huomannut yhdessäkään.

Tankohan näissä sama jos ois samaa ongelmaa 960?

Se redlinen ohjaustehostin ölppä on hyvää, vaahtoo paljon vähemmän kun atf ja kestää lämpöäkin.

Mutta kun ei ole tehostellut aikasemmin niin oisko tanko sisältä rikki...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #379 : 15.07.2021, 14:48:18 »
Tuskin on nesteistä kiinni. Kävi ajatuksena mielessä, että mitenhän tuollainen systeemi toimii, jos letkut olisi väärinpäin? Voiko tässä olla sellaista riskiä?

En usko. Tangon päässä on eri kokoiset liittimet.

En tiedä mikä varsinkin vanhemmissa 940 on kun katsuri kääntää renkaat ilman että auto on käynnissä pukilla, niin hakkaa rattiin hetken juuri noin jos kääntää vähänkin nopeempaa sen jälkeen.

Parhaiten lähtee ilmat kun antanut kierroksia ja rauhaksiin käännellyt laidasta laitaan hiton monta kertaa renkaat lattialla.
Uudemmissa 940 on se ihme kiekura putkessa ja jotain muuta(tanko ja pumppu sama, linjat menee eri tavalla) kun niissä tätä ongelmaa en ole huomannut yhdessäkään.

Tankohan näissä sama jos ois samaa ongelmaa 960?

Se redlinen ohjaustehostin ölppä on hyvää, vaahtoo paljon vähemmän kun atf ja kestää lämpöäkin.

Mutta kun ei ole tehostellut aikasemmin niin oisko tanko sisältä rikki...

Viime syksynä kun tämän tupla-ahdinrakentelun jälijltä tehtiin ekoja koeajoja niin silloin ei tehostanut, sitä ennen kyllä tehosti. Tässä on paineletkussa/putkessa se jäähdytyskierukka jo, paluuletku/putki on ihan suora. On tuossa uusi käytetty pumppu ja tanko jo hollilla, mutta kokeillaan nyt vielä halvempia keinoja. Öljynvaihto tosiaan auttoi hieman mutta edelleen tekee samaa.

Tiputtelin auton äsken alas pukeilta ja yritin ilmailla pitäen samalla kierroksia ~2000 rpm mutta on penteleen jäykkä joka suuntaan. Hieman keveni kyllä käännellä kierrosten myötä. Kerran myös ilmeisesti pumppu ulvahti melko ikävän kuuloisesti. Ja edelleen sylkee nestettä ulos tehostajan säiliöstä ja säiliöön kun katsoo niin neste on ihan marjapuuroa - eli ilmaa seassa ja paljon.

Otin hihnankin jo pois pumpulta ja ihmettelin kun silmällä näytti että pumpun siivapyörä olisi aavistuksen vinossa. No, käsin kun siivapyörää käsitteli niin pitkittäissuunnassa on noin millin klappi ja sivuttaissuunnassakin sellainen että sen tuntee. Tarkoittaakohan tämä nyt että pumppu on entinen..?
« Viimeksi muokattu: 15.07.2021, 16:08:13 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #380 : 15.07.2021, 15:01:52 »
Mulla oli aikanaan -97 960:n ja sen ohjaustehostin teki satunnaisesti sitä että lakkas tehostamasta ja jurisi oudosti, se tuntu ihan ratissa asti. Usein se tapahtui kun olit ajanut pitemmän matkan vaikka motaria ja pudottelit rullaten rampille. Kun tulit rampilta alas risteykseen ja piti lähteä siitä kääntämään, niin tehostus katosi hetkeksi jurinan kera. Se palautui melkein heti tai jos pysäytti ja sammutti auton. Epäilin pumppuvikaa, vaihtelin öljyjä, ei vaikutusta, se teki vaan sitä satunnaisesti kerran pari vuodessa. Toisen letkun hammastangolle jouduin vaihtamaan kun se ruostu puhki ja öljyinä käytin Volvon suosittelemaa ATF:a. Viimemmäksi oli Valvoline Max Life ATF. Sillä se ei tehnyt sitä enää minulla, myin auton pois, en tiedä tekikö seuraavalla vielä samaa ?

Sinänsä karsastan ATF:n käyttöä ohjaustehostimessa, koska mielestäni sinne kuuluu oikeasti PSF. ATF:lla on paha taipumus tihkua letkuista läpi. Harrastejenkeissäkin on kaikissa PSF, koska jos laitat ATF:aa, niin talviseisonnan jälkeen letkujen pinnoissa on pientä öljypisaraa havaittavissa ja märät kun pyyhkäset sormella.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #381 : 20.07.2021, 21:57:31 »
Vaihtelin pariin kertaan käytettyjä tankoja tohon omaan pommiin, niin huomasin sellaisen jos jätti ne banjot tangossa himpun löysälle kun täytti säiliön.
Niin sitä ilmaa tuli aika paljon pois sieltä jo noin.

Oli sitä vieläkin pienesti, muttei tarttenut pihalla 10min huudattaa ja käännellä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #382 : 23.07.2021, 16:09:31 »
Vaihdoin tänään uuden käytetyn pumpun ja uuden o-renkaan paineletkun pumpun päähän. Pumppu tuli purettuna vm2001 S80 2,9 vaparista. Tuon remmiahdinasennuksen jälkeen pumpun vaihto on muuten jo jonkinlainen operaatio.

Pari kertaa auto käyntiin ja lisää öljyä säiliöön ja avot - tehostin pelaa entiseen malliin. Eli pumppu oli mitä ilmeisimmin sökö. Purin tuon vanhan pumpun eikä lamelleissa tai pesän seinämissä näkynyt mitään erikoisempaa, mutta kai se sitten on vaan vuotanut jo niin paljon ohitseen.

Seuraavaksi moottorin säätöä ja sisustaa kasaan, rundarin ja nopeusmittarin piuhan kytkentää ja käsijarrukaapelien yhdistelyä, ja kai sitä jo kohta siirtokilvetkin viitsisi tuohon hakea.
« Viimeksi muokattu: 23.07.2021, 17:13:36 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #383 : 30.07.2021, 22:13:39 »
Noniin. Ensimmäisiä koeajoja ajeltu tänään.

Remmin kytkennät toimivat kuten kuuluukin ja hihnojen syönti ja vaeltelu hihnapyörillä loppui kun seinään kun korjasin hieman hihnalinjaa shimmaamalla remmin telinettä. Vetoa tuntuu olevan aika hyvin. Rundarin kytkin päälle ja se pelittää nätisti. Lämpömittaria yritin megan kautta PWM-ohjattuna mutta ilmeisesti tuo Volvon anturi ja mittari toimii 12 voltilla eikä megasta tule kuin 5v ulos. Pikkuvika. Mutta:

Mikähän tuolla ohjaustehostimella nyt oikein on? Uudella pumpulla toimi hetken aikaa varsin nätisti mutta nyt on jo uusikin pumppu alkanut kääntäessä rutisemaan aika ilkeästi ja ampuu nestettä edelleen säiliön korkin välistä. Säiliössä nestepinta alle puolessavälissä ja silti ampuu säiliöstä ulos nestettä. Eli siltä vaikuttaa että järjestelmässä on nyt systemaattisesti jotakin pielessä niin että söi toimivan pumpun alle viidessä kilometrissä entiseksi.

Hämmentää. Ikäänkuin kokoajan saisi lisää ilmaa järjestelmään jostakin. Kuitenkaan ei vuoda ulospäin mistään. Seuraavaksi menee tehostimen letkujen alapäiden tiivisteprikat vaihtoon ja paluuletku uusiksi mutta sitten loppuvat pikkuhiljaa ideat itseltäni.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2021, 00:49:20 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #384 : 30.07.2021, 22:46:08 »
Komea projekti ja pitkään olen seurannut, annanpa oman "turhan" vinkin tohon tehostimeen, eli komppaan Puliukk0a.
Omassa, tosin 940:ssä, piti kerran nosturilla kääntelyn ja pumpun vaihdon jälkeen ajaa takaisin nosturille. Auto käynnissä pienillä kierroksilla (joku 1300 tjsp) todella hitaasti (siis ihan naurettavan hitaasti) piti kääntää 2-3 kertaa laidasta laitaan keula nostettuna, mutta ns. "Tappiin" ei saanut kääntää. Alkoi samantien rytkymään niin että hihna pomppas pois.
Ton jälkeen pystyi kääntämään rattia ryömittäen renkaat maassa. Taisin 10-15 minuuttia ryömiä tyhjäkäynnillä pitkin hallin pihaa todella rauhallisesti rattia laidasta laitaan kääntäen. Lopulta nöyristyi senverran, että pystyi paikallaan kääntelemään ja sitäkin rauhallisesti useita minuutteja.

Jos yhtään innostui, alkoi pumppu rutisemaan ja homma piti keskeyttää öljyn vaahtoamisen vuoksi. Lopulta uskalsi lähteä ajamaan ja parin päivän aikana loppui rutina ja nypytys kokonaan.

Tosin, erilainen pumppu ja linjat. Meinasi itellä usko loppua, mutta kun kotia oli päästävä, niin en antanut periksi. Liekkö 960 samanlainen tanko ja rakenne pl. pumppu?

Mutta jatka ihmeessä samaan malliin. O0

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #385 : 31.07.2021, 08:48:43 »
Hammastangon stefa voi vuotaa niin ettei päästä öljyä ulos mutta päästää ilmaa sisään.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #386 : 31.07.2021, 16:18:53 »
Ajeltiin hiukan taas lisää. Pikkuisen säätöä megan autotunella ja hukkaportin toiminnan testausta. Hyvin toimii.

Tein aamulla sellaisen muutoksen tuohon nestesäiliöön että laskin paluulinjan tuloputken selkeästi alemmas. Aiemmin oli melko korkealla ja tästä oli muutamakin ihminen maininnut että saattaisi aiheuttaa jotakin. Oli siis niin korkealla että säiliö piti täyttää lähes piripintaan että paluulinjan sai nestepinnan alle. Hitsuuttelin aamulla tuloputken alkuperäiselle korkeudelle ja täytin säiliön ja toimi taas hetken aikaa kuin unelma eikä enää ammu nestettä korkin alta vanhaan malliin. Mutta:

Muutaman kilometrin jälkeen lisättiin nestettä kun tehostin alkoi vonkumaan. Auttoi taas hetkeksi mutta sitten alkoi selkeästi jäykistymään ohjaus ja lopulla testilenkillä ei ollutkaan sitten tehostusta enää lainkaan. Ihmeteltiin myös kummallista vinkuvaa ääntä tehostimesta, silloinkin kun autolla ei käännytty. Auto tallin pihaan.

Apulaitehihna pois paikoiltaan ja hihnapyörät ovat melkoisen kuumat ja kiiltävät. Hihna vaikuttaa luistaneen jonkin verran ja tämä selittäisi vinkuvan äänen. En nyt sano mihinkään enää mitään mutta seuraavaksi tulee uusi apulaitehihnan kiristin ja apulaitehihna.

TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #387 : 31.07.2021, 19:32:34 »
Kannattaa sitä tehostimen pumppua vähän pyöritellä, ettei takertele.
On noita pumppuja ainakin toisen merkkisistä kuulemma jumiutunut kun jotai hajonnu sisältä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #388 : 31.07.2021, 23:53:29 »
Ei se kyllä takeltele vaikka kuinka pyörittää Muutkin apulaitteet pyörivät vastuksetta, mitä nyt laturia pyörittäessä kuului aavistuksenomainen lievä kitinä tietyssä kohdassa.

Sen sijaan tutkin ja putsailin tuota apulaitteiden ympäristöä ja huomasin että vähän joka paikassa oli mustaa kumimujua. Laturikin aivan mujun peitossa.
Bräkkiksellä lähti nätisti mutta mitä ilmeisimmin tuossa on hihna tosiaan luistanut aika lailla ja kiillottanut hihnapyöriä ja kuluttanut/polttanut hihnaa.

Erityisesti ilmastoinnin kompuran hihnapyörällä oli rajusti mujua pyörän urien pohjalla. Hihnasta ei puuttunut yksittäisiä paloja, joten ilmeisesti muju oli vaan tiivistynyt niin tiiviiksi että puhdistettaessa irtosi yhtenäisinä paloina eikä samanlaisena irtonaisena mujuna kuin muualta. Kompura on paikoillaan vain jotta hihnan pituus ja reitti täsmää OEM-setupin kanssa mutta kompuran kytkin on kokoajan tottakai auki.
« Viimeksi muokattu: 02.08.2021, 13:15:21 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #389 : 06.08.2021, 21:06:41 »
Kun ei pelaa niin ei pelaa. Uusi hihnankiristin ja hihna ei tuonut muutosta asiaan. Hihnankiristin ei pompi enää mutta se olikin ainoa edistysaskel.

Tulille kun löi niin tehosti pari ensimmäistä ratin käännöstä. Sammutin auton. Meinasin lähteä testilenkille, käynnistin uudelleen ja annoin hiukan lähtökierroksia - vingahtava ääni jostakin ja tehostus katosi kokonaan - ratti jäykkä. Vilkaisin auton käynnissä ollessa nestesäiliöön ja nestettä ei selkeästikään mene mihinkään eikä palaa mistään, niin tyyni oli nestepinta säiliössä. Kierrosten antaminen helpottaa hieman ratin kääntelyä mutta vain marginaalisesti.

Seuraavaksi olisi sitten varmaan vaihtovuorossa hammastanko. Miten näissä toimivat paineenrajoitusventtiilit? Ymmärtääkseni pumpussa pitäisi olla sisäinen mutta onko hammastangossa myös omansa?
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

 

Futurez  Kulkukoira