Samppasport  Futurez

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15778 Vastauksia
  • 3272255 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15195 : 14.10.2021, 12:31:42 »
Eihän sinne ole mitään järkeä vaihtaa yhtään mitään ennen kuin on edes jotain tietoa mikä siellä on vialla.

Sen lambdan liittimen kyllä löytää kun seuraa sitä itse anturilta lähtevää johtoa, ei siinä ole kuin jotain 30cm johtoa ennen kuin tulee liitin.

Sen lambdan irroittaminen kuitenkin selkeyttää sitä vian hakua, koska sen jälkeen tietokone ei enää säädä arvoja pakokaasun perusteella, jolloin jäljellä on vain imupuolen säätö.

Tuo rikastaminen maksimiin voi olla seurausta esimerkiksi satunnaisesti sytyttämästä jättävästä puolasta, yleensä sen tosin tuntee kun kone ei käy kuin 4 pytyllä, mutta jos se on sopivan satunnaista sitä ei välttämättä hoksaa varsinaiseksi sytytskatkokseksi.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15196 : 14.10.2021, 17:00:35 »
Poistuuko myös ilmamassamittari näissä käytöstä, kun (säätö)lambdan pistokkeen ottaa irti / millainen vikatila?
Joissakin menee ihan peruskartoille, kun lambdapistoke irti ja silloin toimivuus on aika karkeaa.

Ikinä ei oo tullu kyllä näistä etuveto Volvoista koitettua lambda pistoke irti mitä tapahtuu.. joissakin bemareissa ja toki takaveto Volvoissa kyllä. Bemareissa menee aika täydelliseen vikatilaan , kun pistoke irti tai vaikka pistokkeet ristissä (joissa 2 säätölambdaa eli 1 ja 2 pankeille omat).
Tunnistaa tavalla tai toisella sen , ja saa helposti sekotettua keskenään.

Mutta joo , hakuammunnalla osien vaihtaminen vian selvittämiseksi on aika kallista ja turhaa puuhaa usein. :)
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15197 : 14.10.2021, 20:07:30 »
Jos ihan ehjässä autossa ottaa lambdan irti, tarkka persdyno voi huomata jotain eroa, mutta kyllä se ihan normaalin oloisesti toimii. Mun mielestä se käyttää aina kaikkia tarjolla olevia lähteitä moottorin säätöön. Mitä isompi vika on, sen selkeämmin ko. osan irroittamalla toiminta paranee.

Tuo jäännöshappi on vaan sellainen että se sotkee vähän kaiken muunkin sieltä, joten kotikonstein vikaa hakiessa on yleensä helpointa irroittaa lambda. Peruskartallehan se tietysti menee, kun sitä hienosäätöä ei voi tehdä, mutta kyllä se peruskartta ihan asiallisen toiminnan pitäisi tuottaa. Tietysti jos esim immu ilmoittaa kokoajan reilusti liikaa ilmaa, ilman lambda korjausta kone käy toidella rikkaalla jne.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15198 : 14.10.2021, 21:00:34 »
Varmaan on aika monenlaisella logiikalla varustettuja ohjainlaitteita, että joku toimii ihan ok lambdan pistoke irti kun toiset käy ihan miten sattuu - kuitenkin silleen että on jollain tapaa vielä ajettavissa.
Eli tarkoituksella menee vikatilaan, jossa käy varmasti riittävän rikkaalla ja tehot rajattu joko ennakolla tai jos sähköinen kaasupoljin niin kaasuläppää ei avata kuin murto-osa maksimista koska ohjainlaite ei saa tietoa käykö se laihalla vai rikkaalla lambdan mukaan.

Esim. Lh2.4:lla vetää ihan tolkuttoman rikkaalle jos lambdan pistokkeen ottaa irti.
Ja toi esimerkki bemarista jossa Siemens ms41 tai uudempi purkki, niin kaasuvasteesta jo huomaa että varmaan puolet tehoista uupuu. Ajossakin tuntuu siltä kuin olisi vapari d24 pellin alla  :D
 Silloin kun joko lambdat ristissä, tai pistokkeet irti.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15199 : 16.10.2021, 13:22:24 »
Ainakin tuo -02 vuotinen 140hv 5 mukinen vapari toimi ihan normaalin tuntuisesti ilman lambdaa, eikä tehossa huomannut persdynossa mitään.. tietenkin tuo on jo alkujaankin softalla rajoitettu..

Tosin en kyllä näe syytä miksi peruskartta olisi erityisen rikkaalle vedetty, teknisesti siihen ei ole syytä, pelkkä imupuolen tietokin kyllä riittää seoksen säätöön, niinhän ottokoneen kanssa toimitiin ekat 100 vuotta, ahdetuissa varmaan ihan varmuuden välttämiseski pudotetaan vähän enemmänkin tehoja. Tietysti jos siellä on esim juuri tuo liikaa raportoiva IMM, niin ilman lambda tietoahan se voi olla melko paljonnkin rikkaalla.

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • Old
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15200 : 17.10.2021, 01:51:19 »
Missäs se lamban liitin on, ilmeisesti konehuoneessa, mutta tarkemmin missä? Kuljin on MK2 V70 T3 -00.
Ja Delphi antaa koodit 261a ja P 1171
Vaihdoin tuplaturbosta immun ni johan kulku parani mut vikakoodit tulee takas, tosin pari päivää on menty ilman. Kattellaan. PS. Imuvuotoja ei ainakaan eetterillä oo löytyny.
« Viimeksi muokattu: 17.10.2021, 01:54:37 kirjoittanut RILLUV70 »
RTS

Poissa Kaasarimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Ongelmien suhde on vakio
    • Instagram: @redbrick240
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15201 : 19.10.2021, 15:53:21 »
Mites tuo keltaisten talmun huomiovalojen laillisuus nykyään katsastuksessa? Tuleeko inssiltä sanomista, jos on kytketty katkaisijalla niin, että saa päälle milloin vain jos virrat on päällä?
Auto on siis 240 -90
Volvo 240 1990

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15202 : 19.10.2021, 17:04:10 »
Mites tuo keltaisten talmun huomiovalojen laillisuus nykyään katsastuksessa? Tuleeko inssiltä sanomista, jos on kytketty katkaisijalla niin, että saa päälle milloin vain jos virrat on päällä?
Auto on siis 240 -90
Eihän sen keltaisen talmun kansallinen hyväksyntä mitenkään vanhaksi ole mennyt.. Ja huomiovalonhan on tarkoitus ollakin päällä nimenomaan silloin kun virrat on päällä..

Noita huomiovalokytkimiä on ollut ihan alkuperäisasennuksinakin joissain autoissa. Siis kytkin jolla saa kytkettyä huomiovalot niin että ne ei menekään automaattisesti päälle.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15203 : 19.10.2021, 17:40:10 »
Niin mutta että tuleeko sanomista jos ne saa päälle ajovalojen kanssa yhtäaikaa. Tulee.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15204 : 19.10.2021, 18:24:50 »
Ja onko se nyt amerikantemppu kytkeä ihan määräysten mukaiseksi... Vaikka katkova rele väliin ja heräte ajovaloilta.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5028
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15205 : 19.10.2021, 18:40:30 »
Niin tai rajajännitekytkin...  :o
No, tuohon kysymykseenhän on jo vastattu, tulee sanomista jos ei tee jotakin.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Kaasarimakkara

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 144
  • Ongelmien suhde on vakio
    • Instagram: @redbrick240
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15206 : 19.10.2021, 20:41:34 »
Joooh, muistelinkin että ne eivät ajovalojen kanssa saaneet palaa. Pitänee kehitellä jotain toista kytkentää tai ottaa kokonaan pois katsastuksen ajaksi. Ne kun ovat vain niin kivan näköiset myös ajovalojen ollessa päällä esim. pimeällä...
Onnistuiskohan sellainen kytkentä, että valokatkaisijan 0-asennossa ajovalojen sijasta edessä palaisikin parkit ja talmut, parkkiasenossa pelkät parkit ja valot päällä pelkät ajovalot?
Volvo 240 1990

Poissa RILLUV70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 404
  • Old
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15207 : 19.10.2021, 21:38:51 »
Vaihdoin tuplaturbosta immun ni johan kulku parani mut vikakoodit tulee takas, tosin pari päivää on menty ilman. Kattellaan. PS. Imuvuotoja ei ainakaan eetterillä oo löytyny.
Vielä pysyny moottorinkuva poissa P>
RTS

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15208 : 20.10.2021, 15:50:49 »
Mä kuvittelin että olisi kytkin jolla huomiovalojen automaattisen syttymisen voisi estää, kuten joissain noissa uusina asennetuissa huomiovaloissa.

Mulla syttyy huomiovalot uudelleen kun vaihtaa lyhyiltä pitkille, kun sammutuskäsky tulee vaan lähivalolta. Ilmeisesti ei ole pykälien mukaista, mutta eipä tuosta ole huomautuksiakaan tullut, joko eivät ole huomanneet sitä, tai eivät vaan välitä.

Tosin, jos joskus on joku tullut vastaan olla sellaiset kunnolliset huomiovalot palaa vielä pimeällä, niin kyllä sen hoksaa miksi niitä ei saa käyttää ajovalojen kanssa, huomiovalot on säkkipimeessä jo aika hemmetin häikäisevät.

Niin tai rajajännitekytkin...  :o
No, tuohon kysymykseenhän on jo vastattu, tulee sanomista jos ei tee jotakin.
Tuo rajajänniteklytkin on palikka jolla ne huomiovalot saadaan syttymään kun auton täräyttää käyntiin, ja laturi nostaa jännitteen yli 13V. Jostainhan niille huomiovaloille pitää tuon rajakytkimenkin kanssa saada ohjaussinkku jolla ne sammutetaan kun ajovalot kytkee päälle.. Usein asennusohjeissa neuvotaan ottamaan parkilta, mutta silloin ei saa takavaloja palamaan huomiovalojen kanssa.


Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #15209 : 24.10.2021, 14:10:44 »
Mikä on seitensatasessa nopeusanturin kiinikkeen pultin koko?

 

Samppasport  Futurez