Autoracing  KL-varaosat

VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista

  • 15776 Vastauksia
  • 3257302 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13950 : 24.08.2019, 16:51:39 »
Mites kutes tuommoisen vaihtais ?


Putket varmaan katkeaa, jos tuota alkaa irrottelemaan. Jos tuon korvaisi jollain bulkkisuotimella, niin mitäpä tilalle laitetaan ja millä liittimillä?

potilashan on vuoden -99 V40


V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13951 : 25.08.2019, 19:10:51 »
Onko 740 ja 940 mittariston lämpötila-anturit identtisiä?

E: No näyttäishän noita netin mukaan muutama erilainen olevan. Ysissä lienee ollut tuo M16x1.5 kierteellä oleva joka nyt paikallaan. Ongelma on että '87 vuotisen seiskan mittari ei reagoi nyt ollenkaan. Anturilta kun nappaa karvat yhteen pomppaa mittari tappiin. Vai olisko tuo anturi rikkoutunut tekniikan vaihdon yhteydessä ???
« Viimeksi muokattu: 25.08.2019, 19:39:29 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa ryttynennakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13952 : 25.08.2019, 21:08:01 »
B230fk runkolaakerin öljyreikä apuakselille ei osu aivan kohdalleen? Kuuluuko sen osua vai onko väärät laakerit?


Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13953 : 25.08.2019, 21:15:45 »
Eikö siihen kuulu tuollainen leveempi mikä ohjaa päittäisvälyksenkin?


Joo, sulla on väärät laakerit.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57177.0
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2368
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13954 : 25.08.2019, 21:39:17 »
Eikö siihen kuulu tuollainen leveempi mikä ohjaa päittäisvälyksenkin?


Joo, sulla on väärät laakerit.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=57177.0

Eikai 55mm halkaisijalle tarkoitettu laakeri sopis noin hyvin 63mm akselille tarkoitettuun lohkoon  ??? Ja päittäinenhän on vauhtipyörän puoleisessa päässä, kuvasta saan käsityksen että olis jakopään puoleinen pää kuvassa?

E: Vai onko kyseessä B19/B21/B23 laakerit?
« Viimeksi muokattu: 25.08.2019, 21:42:30 kirjoittanut Jambo »
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa ryttynennakki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13955 : 25.08.2019, 21:42:35 »
Anteeksi huono kuvani. Juu toisessa päässä on tuommoinen päittäislaakeri kyllä ja istuu sinne hienosti. Tämä kuva on juuri jakopään puoleisesta päästä  ???
E: alkuperäiset volvon varaosanumerolla oli paikallaan ennen ja niillä laakereillakaan ei osunut kohdalleen.


upload images
« Viimeksi muokattu: 25.08.2019, 21:51:20 kirjoittanut ryttynennakki »

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13956 : 26.08.2019, 14:42:14 »
Ex- työkaverin V70 2.4D automaatti vm. 2002 ja oireina seuraavaa:
Ajotietokoneen näyttäessä vielä ~280km tyhjään tankkiin ja polttoainemittarin ollessa vielä punaisen yläpuolella, auto vain ykskaks sammuu. Starttaaminen ei auta, mutta 10l pönikkä dieseliä tankkiin ja matka jatkuu.
Pari kertaa tehnyt tuon, mutta jos ei aja alle "300km tyhjään" lukeman, ei vika ilmene.

Lisäksi satunnaisesti auto saattaa kesken ohituksen mennä vikatilaan ja tehot pois. Eli maantievauhdista raju kiihdytys --> vikatila. Paikaltaan kaasu lattiassa "niin pitkälle kuin menee", ei vikatilaa. Tätä tutkittiin paikallisen korjaamon toimesta ja railpaine-anturi vika oli muistissa ja anturin arvot heittelevät tyhjäkäynnillä 0-2000bar jatkuvasti.


Kaksi eri vikaa vai kytköksissä toisiinsa? Olisiko tankissa siirtopumppu mennyt mykäksi? En ole tuommoisen "Deen" sielunelämään perehtynyt, muttei huvittaisi autoa hyljätä korjaamollekkaan periaatteella "vaihtakaa osia kunnes tulee kuntoon". Tulee äkkiä kalliiksi...

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4630
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13957 : 26.08.2019, 16:38:36 »
Tankin pinta-anturit jumittelee.

Ja tuohon toiseen voi vika olla paine-anturissa.
Juu tankissa on siirtopumppu, mutta ei pitäis tuohon vaikuttaa. Käynnistymiseen lähinnä siirtopumppu vaikuttaa.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13958 : 26.08.2019, 20:22:10 »
Mites kutes tuommoisen vaihtais ?


Putket varmaan katkeaa, jos tuota alkaa irrottelemaan. Jos tuon korvaisi jollain bulkkisuotimella, niin mitäpä tilalle laitetaan ja millä liittimillä?

potilashan on vuoden -99 V40

Eikai tuossa ole muuta kuin ruikaus öljyä, pultit auki ja filtteri vaihtoon. Tuohon suodattimellehan tulee kuitenkin kumiletkut, jos ne on niin hauraita että murentuvat koskettaessa, niin sitten siinä onkin vähän enemmän ajanvietettä... :)


Ex- työkaverin V70 2.4D automaatti vm. 2002 ja oireina seuraavaa:
Ajotietokoneen näyttäessä vielä ~280km tyhjään tankkiin ja polttoainemittarin ollessa vielä punaisen yläpuolella, auto vain ykskaks sammuu. Starttaaminen ei auta, mutta 10l pönikkä dieseliä tankkiin ja matka jatkuu.
Pari kertaa tehnyt tuon, mutta jos ei aja alle "300km tyhjään" lukeman, ei vika ilmene.

Lisäksi satunnaisesti auto saattaa kesken ohituksen mennä vikatilaan ja tehot pois. Eli maantievauhdista raju kiihdytys --> vikatila. Paikaltaan kaasu lattiassa "niin pitkälle kuin menee", ei vikatilaa. Tätä tutkittiin paikallisen korjaamon toimesta ja railpaine-anturi vika oli muistissa ja anturin arvot heittelevät tyhjäkäynnillä 0-2000bar jatkuvasti.


Kaksi eri vikaa vai kytköksissä toisiinsa? Olisiko tankissa siirtopumppu mennyt mykäksi? En ole tuommoisen "Deen" sielunelämään perehtynyt, muttei huvittaisi autoa hyljätä korjaamollekkaan periaatteella "vaihtakaa osia kunnes tulee kuntoon". Tulee äkkiä kalliiksi...

01 S60 bensakoneella teki aivan tuota samaa. Tosin usein niinpäin että se sammutettiin normaalisti avaimesta, ja sen jälkeen ei käymään millään muulla kuin lisäämällä pari litraa bensaa taankkiin. Ja tapahtui yleensä kun tankin viisari näytti "kohta punaisella". Jonkinlaista anturi tai mittarivikaa tuossa epäiltiin, mutta mitään järkevää syytä ei keksitty miksi se edellisestä ajosta normaalisti sammutettiin aina.

Tuo railipainevika voisi olla siinä anturissa, tai sen johtosarjassa, varsinkin jos se tyhjäkäynnillä seilaa edestakaisin. Jos paine oikeasti pumppaa, niin se ei käy, ja tyhjäkäynnillä moottori yleensä tärisee eniten, kuten myös täyskiihdytyksessä moottori saattaa liikkua yllättävänkin paljon tyynyjen varassa.

Jos sitä railipainetta pääsee lukemaan ja se ei pumppaa kierroksilla, niin kaveri pitää kierroksia yllä ja toinen räpläilee johtosarjaa/kopistelee anturia.

Poissa väsyttää

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13959 : 26.08.2019, 21:56:57 »
Mikähän mahtas aiheuttaa rutisevan äänen tietyllä kierrosalueella? n. 1200-2200rpm välillä kuuluu rutinaa, ei kuulosta metalliselta, enemmänkin muoviselta.

Kuuluu kuskin paikalle selkeästi, apparin puolelle vähän vaimeammin, mutta takapenkillä istuessa ääntä ei kuule ollenkaan.

Ei merkitystä ajaako suoraan vai kääntyykö samalla, mutta pintakaasulla kiihdyttäessä ja ajaessa kuuluu selkeimmin.

Autona mk2 V70 T5 automaatilla.

Palaan tähän sen verran että kaikki löytyneet muoviosat on tarkastettu ja kiristetty, pohjapanssarista oli joku pätkä jääny roikkumaan pultin varaan, otin pois. Etupäähän vaihtelin iskarien yläpäät ja ne kumilärpäkkeet, ei vaikutusta.

Eikai rikkinäinen vetarikaan tämmöstä aiheuta? Kun ääni ei muutu kuitenkaan kierrosten mukaan, eikä laatikossakaan kai mitään ole mikä tasaista rutinaa pitäis?


Poissa lipsanen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13960 : 28.08.2019, 13:59:25 »
6-vaihteinen Geartronic TF-80SC:

Kun vaihteisto nykii P:ltä D:lle laitettaessa ja vaihdot 1-2 ja 2-3 kytkeytyy nykäyksellä, auttaako suodattimen vaihto, tiivisteiden vaihto vai molemmat? Mistä hintaluokasta tällaisessa huollossa puhutaan? Öljyt on vaihdettu huuhtelemalla pariin otteeseen, asetukset on nollattu eikä ainuttakaan vikakoodia löydy.
S80 2007 2.5T

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13961 : 28.08.2019, 14:04:24 »
Käykö 900/700 etuakselipalkki mk1 960:een?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13962 : 28.08.2019, 23:48:24 »
Käy
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6578
  • 1% Hybridi
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13963 : 30.08.2019, 20:20:30 »
Kuinkas v40:n -99 polttoainesuotimesta saisi paineet pois, jos sen vaihtais ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1607
  • It's Hip To Be Square
Vs: VRCF pikahuolto - pienet kysymykset tekniikasta ja korjauksista
« Vastaus #13964 : 30.08.2019, 21:09:41 »
Kuinkas v40:n -99 polttoainesuotimesta saisi paineet pois, jos sen vaihtais ?

Aukasemalla liitosta vati alla?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

 

KL-varaosat  Race.fi