Elekma  Autoracing

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519075 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #195 : 19.08.2017, 21:22:56 »
Kuullostaa järjettömältä, jopa yhdelle kuljettajalle, saati sitten kahdelle. Toki ei suoraa vertausta voi tehdä kuin matemaattisesti.
Minkälaiseen maksettujen kilometrien prosentteihin siellä päästään?

Laskelmallesi annan vain faktat: Taksin lähtömaksu arkisin klo.6-20 ja la sekä aattopäivinä klo.6-16 on 5.90€.
Muinaaikoina 9.00€. Kilometrimaksu on nyt 1.60€.  Keskimääräinen kyyti on arkena noin 5-25 km/suunta yleensä tyhjänä takaisin jonoon.Viikonloppuisin kyyti yleisimmin 3-9km ja yksisuuntaisena.Arkipäivinä ajoja on noin keskimäärin klo 6-20 7-11 ajoa illalla 4-8 ajoa. Viikonloppuisin pe-la lyhyitä ajoja on noin 25-30 illassa. Siitä voinet suuntaa antavasti laskea sen tahtomasi maksettujen kilometrien prosentit. jos et kysy lisää.  En ole kuljettaja vaan istun kyydissä noin 150-250 kertaa vuodessa.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #196 : 19.08.2017, 21:25:28 »
No, se selittääkin nuo kuvitelmat :D

Ei kannata ottaa osaa keskusteluun, jos ei ole mitään faktaa tarjota! Laki määrittelee maksimi kmhinnan tällä hetkellä, ei taksit!

Kyseessä on luvan varaisen ammatin harjoittaminen, ei bisnes(kirjoitin selkeästi, en kieliopillisesti)
« Viimeksi muokattu: 19.08.2017, 22:02:33 kirjoittanut Orlov »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #197 : 19.08.2017, 21:31:45 »
Montakos akkutekniikan läpimurtoa on kerinnyt tapahtua siinä ajassa kun Tesla on ollut markkinoilla? Saati Volvon hybridit?

Ei se ole sen kummempi asia kuin NiMH-akun tilalle Li-ion. Kunhan se on saman muotoinen ja rajapinnassa samat jännitteet niin sinnehän se uppoaa.

Ok, eli lataussykleihin ja latauspulsseihin ei tarvitse muutoksia, tiedät jo, vaikka teknologia ei ole vielä edes kuluttajakäytössä? Tai että tarvitaan ihan fyysisiä muutoksi, jos tavoitteena on akku täyteen samassa ajassa?

Suurin osa menee varmaan softamuutoksilla, sikäli kun valmistaja siihen ryhtyy.

En mä nyt silti nykytiedon valossa sanoisi, että akkutyypin vaihto menee heittämällä.



Ja akunvaihtoa yleisesti voisi verrata pa-tankin vaihtoon eikä moottorinvaihtoon...

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #198 : 19.08.2017, 21:39:19 »
Olen yli 10v käyttänyt aktiivisesti Li-on kennoja, mitään muuta ei ole tapahtunut, kuin kenno koon kasvattamista, eli ei mitään.
« Viimeksi muokattu: 19.08.2017, 22:03:13 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #199 : 19.08.2017, 22:13:19 »
Kannustan kaikkia tarkistamaan taksiasetuksen laista ja sitten selvittämään kulurakenteeseen liittyvät velvollisuudet, saatavilla olevan maksimi veloitukset/velvoitteet ja näiden suhteen interwebistä.
Täysin julkista tietoa kaikki.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #200 : 19.08.2017, 22:19:22 »
Kannustan kaikkia tarkistamaan taksiasetuksen laista ja sitten selvittämään kulurakenteeseen liittyvät velvollisuudet, saatavilla olevan maksimi veloitukset/velvoitteet ja näiden suhteen interwebistä.

Miksi? Sähköautoistahan täällä pitäisi puhua :D

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #201 : 19.08.2017, 22:54:25 »
Pysytään tosiaan sähköautoilussa. Taksit on yksi sovellus ja soveltuvuudesta taksiksi voidaan puhua mutta taksiasetus ei taida kuulua enää skooppiin.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #202 : 19.08.2017, 23:02:41 »
Niinkö? Milläs atribuutilla sinä tämän keksit?

Kun puhutaan kustannuksista, niin mielestäni tämä kuuluu täysin sähköautojen mielekkyyteen nykymuodossaan !
« Viimeksi muokattu: 19.08.2017, 23:06:08 kirjoittanut Orlov »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #203 : 19.08.2017, 23:04:40 »
Ok, eli lataussykleihin ja latauspulsseihin ei tarvitse muutoksia, tiedät jo, vaikka teknologia ei ole vielä edes kuluttajakäytössä? Tai että tarvitaan ihan fyysisiä muutoksi, jos tavoitteena on akku täyteen samassa ajassa?

Akku syö virtaa tietyllä jännitteellä ja antaa virtaa tietyllä jännitteellä. Jos kapasiteetti kasvaa niin sitä vaan menee sinne pitemmän aikaa. Näinhän se on löpöautojenkin kanssa, satalitraisen tankin täyttäminen nyt vaan kestää kauemmin kuin nelikymppisen. Latausvirran kasvattamisessa tulee tietysti vastaan auton johdotusten mitoitukset, mutta se nyt on aika itsestään selvää ja suht pieni murhe.

Ja akunvaihtoa yleisesti voisi verrata pa-tankin vaihtoon eikä moottorinvaihtoon...

Akunvaihto on relevantti asia vasta sitten kun sulla on jo sähkömoottori autossasi. Harppaus nykyisestä vähänmatkaa sähköllä menevästä autosta isoakkuiseen on yhtäkuin akun vaihto eli pieni asia. Bensalla kulkevaan joutusit sen sähkömoottorin hommaamaan hyötyäksesi isommista akuista.

Ehkä fossiilille ymmärrettävämpänä analogiana voit ostaa auton nyt 10L tankilla varustettuna ja vaihtaa siihen myöhemmin 50L tankin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #204 : 19.08.2017, 23:06:04 »
Niinkö? Milläs atribuutilla sinä tämän keksit?

Jos mode sanoo niin on viisasta toimia niin.

Jos mielestäsi taksiasetuksessa on jotain relevanttia sähköauton käyttämisestä taksina niin ole hyvä ja kerro se asiasi, pelkkä päänaukominen ei johda muuhun kuin jäähylle.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #205 : 19.08.2017, 23:07:46 »
Ei ole tapana aukoa päätä :D

Vertasin realiteettia kuvitelmiin, joka mielestäni olisi hyvä sisäistää?

Tietty jos olen väärässä, ja ylläpidolta on asiaan jotain konkreettista, otan sen mielelläni vastaan!

Kuitenkin tästä asiasta 15v kokemus, siirtymineen ja realiteetit. Kuten myös akku teknologiasta, en minä huvikseen näitä, saati sitten ärsyyttääkseni, kirjoittele!
« Viimeksi muokattu: 19.08.2017, 23:18:17 kirjoittanut Orlov »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8956
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #206 : 19.08.2017, 23:22:00 »
Ei ole tapana aukoa päätä :D

Tällä foorumilla päänaukomiseksi lasketaan mm. tämmöiset:

No, se selittääkin nuo kuvitelmat :D

Ei kannata ottaa osaa keskusteluun, jos ei ole mitään faktaa tarjota!

Moderointi koskee aiheessapysymistä ja asiallista kirjoitustyyliä.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #207 : 19.08.2017, 23:30:54 »
Öö, miten se on mahdollista?
Eikö kuvitelmia ja tuulesta temmattuja asioita saa oikaista? Esim viittaukseni asetetuksiin

Lasketaanko nykyään maailmassa tosiasiat vittuiluksi? Mielestäni vain ohjastin todellisuuteen.

Ymmärsin väärinkäsityksen ja ohjasin oikeaan suuntaan. Jos se aiheuttaa sydämentykytyksiä, niin kannattaa tarkastella suhtautumista asioihin! Toki, teette niinkuin lystäätte, minulla siihen mitään sanomista ole. Tuskin jätän kohtuullista jäsenmaksua suorittamatta jatkossakaan :D

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13499
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #208 : 20.08.2017, 14:52:08 »
Eikö tämän topicin aihe ollut että joko sähköauto on varteen otettava vaihtoehto polttomoottoei autolle, niin miten siihen taksin hinnoittelu liittyy? toki julkinen ja joukkoliikenne on vaihtoehto omistusautoilulle ja yksityisautoille mutta eikö nyt ole vain puhe sähköautosta joille taksit ei kyllä mitenkään minun silmään tai päähän sovi vaihtoehdoksi.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #209 : 20.08.2017, 16:58:35 »
Siis mikä kina tää taksien sähköistyminen nyt on?

Muutama tesla on on taksina, joten kyllä se jollain tasolla siihen soveltuu, kolmivuoroajossa voi tietysti tuottaa ongelmia, toisaalta jos taksitolpalla on myös pikalatausasema, niin eiköhän silläkin pärjäisi. Jos kyytiin loikkaa joku joka haluaa päästä taksilla johonkin ihan tautisen kauas, niin sitten se kai pitäisi ajaa taksiasemalle ja siirtää poka polttisautoon, ei tapahdu kovin usein noita. Jos sattuu jokin poikkeustilanne niin että ajoa on jatkuvasti, niin jossainkohtaa se Tesla on pysäköitävä latinkiin, mutta ei tuollainenkaan tilanne jokapäiväinen ole. Pikaisella laskelmalla tuollainen 200tkm vuoteen ei pitäisi olla mikään ongelma Teslalle, 40km/h keskinopeudella 3800h vuodessa aikaa latailla.

Taloudellisesti tuossa ei ole mitään ylivoimaista, ellei Tesla sitten rapistu käsiin ja rahat menee korjaamoon. Alkupääoma on tietysti Teslassa isompi kuin Avensiksessa, mutta itse ajaminen on edullisempaa, ja pidentämällä autonvaihtoväliä saa viimeistään katettua suuremman pääomakulun. Taksien autoveron palautus tietysti hieman sotkee tätä ainakin toistaiseksi.

 

Autoracing  KL-varaosat