Hyvää iltaa!
Päätin toteutta pitkän haaveeni ja laittaa vähän uudemman auton käyttikseksi, tai yhdeksi niistä.
Eli v90 vuodelta 97, 180hp versiona. Legenda kertoo että auto olis saanut 204hv nokat elämässään ennen minua, mene ja tiedä.
Vanteet kuvotti jo ostopaikalta lähtiessä eikä tilanne ollut muuttunut kotiin päästessä joten nappasin kusiset tinavanteet nurkasta ja tökkäsin paikalleen. Alustan löysyydessä ja auton korkeudessa oli kanssa pientä totuttelua, joten päätin jättää totuttelun sinne missä sitä todella tarvii ja nappasin puolitoistalenkkiä jousista pois vanteiden vaihdon yhteydessä.
Takapäällehän en uskaltanut samaa käsittelyä tehdä niin pitää sille miettiä jotain muuta
Harkinnassa on myös coiloverit eteen mutta välttänee nyt hetken näin.
Huoltokirjaa lukiessa tuli myös ilmi että on aloittanut elämänsä saksassa, pitänee varmaan vilkaista alapuolelle ihan ajatuksen kanssa
Nopeasti on tullut esille:
Nippusiteet ilmastoinnin kompuran kytkimessä ja puttuva putki tältä kuivaimelle
Penkinläppärin? nappulat puuttuu vaihdekepin vierestä.
Aurinkolippa puuttuu kuskilta.
Kattovalo ei toimi ja mittariston taustavalo.
Apparin ajovalo osottaa aivan minne sattuu.
Rattiakseli 'yllättäen' jumittaa.
Etuloksujen alareunassa ruostetta, konepellissä sävyero ja etupuskurista lähtee maali.
Manuaalivaihteiston ystävänä mulla on nyt ongelma, että otanko tämän 'koe'ajoon vai jatkanko vihreällä 240:llä ajelua.
Jotain tälle kuitenkin on pakko tehdä. Totutella, manualisoida tai edes vaimennin lisätä.
Aski sinällään toimii varmaan niinkuin kuuluu, turbiinilukon käyttö on vähän kyseenalaista mutta varmaan kuulunee vuosikertaan, en vaan itse automaateista tykkää. Tippuishan tuolla manualisoinnilla varmaan kulutuskin sen verran, että maksais itsensä takaisin. Tai ainakin niin on hyvä uskoa
Välitys tuntuu myös jotenkin lyhkäseltä kun 100kmh huutaa 2500rpm
Tulishan tuossa hyvä syy kokeilla vihreää penkissä vähän pitemmälle kun sillä ei tarttis mennä seuraavana päivänä töihin
Vinokoneen säestämänähän tuo tietenkin tuli talvisen kelin johdosta haettua, kun vihreä on mulla ollut nyt koko talven käyttöauton roolissa ja on sitä virkaa palvellut kyllä hyvin. M90 piti kyllä aika ujellusta jos tyhjäkäyttämättä lähti pakkasilla heti ajamaan mutta ei ole sen kummemmin äkkäillyt.
Farkkuunkin tuli ruuvattua talvipyörät alle ihan vaan että on helpompi siirrellä, kun penkissä kävi pari autoa säädössä niin piti muutenkin ottaa irti.
Tätä tuli vielä pyöriteltyä penkissä ennen irroitusta mutta tulokset jäi kyllä unholaan, tarkotus olis kokeilla vielä vähän ennakoita ihmetellä. Tarkotushan oli talvella käyttää kansi auki ja laittaa jälleen venavarren kumit mutta äkkiä näyttäis että tuo jää vielä ajokaudelle
Muutenkin on ollut näitten harrastejuttujen kanssa vähän hiljaista, kun menin lupaamaan yhden pehmeän väyrysen leimaamisen, on muuten saanu muistella peltitöitä
Jos joku tunnistaa v90 entiseksi kalukseen, saa siitä jotain tiedonmurusia lipsautella.
E: Kiinnostaa jos joltain löytyy puuttuvien osien tilalle palikoita ja ennenkaikkea jos joku haluaa vaihtaa vaalean sisustan tummaan! Meneeköhän näistä v90 sisustan osat ristiin 960 tai 850 kanssa, jotain yhteneviä juttuja on havaittavissa mutta yhtälailla on erojakin