RallyBaron  Samppasport

Volvo PV 444E -53

  • 61 Vastauksia
  • 28323 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #30 : 22.04.2014, 13:20:34 »
Kiitos!  Jep ilmeisesti se on ollu joku lisävaruste, ei ollut pääskystä toisessa tämän mallin volvossa.

Nyt kansiki tuli ja eileen puhdistin ja maalasin sen. Hieman mietityttää, että pysyykö maali lämmön takia, mutta ainakin kokeelaan! Pohjamaali on jotain metallille (rännit yms tarkoitettu) ja pintaan VP-partsin "b4b"mysteeri-vihreetä.
Tänään kerkesin laittaa venttiilit jousineen paikoilleen ja putsailin männistä karstoja. Kohta pääsee koneen kasaus puuhiin!  S*


Kaksi venttiileistä vain vaihdettiin, kun niissä oli vielä pintaa. Ohjurit tietty uusia ja sit pintaa vähä kiilotettiin. Täähän on oikee irvikuva "how to do it" verrattuna muiden koneiden laittoihin, mut ei tästä mitää kisapeliä tehdäkkään, vaan ihan kesäauto parhaimille ja kiireettömille päiville, johon tällä kyllä päästään.

Volvo PV 444E -53

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #31 : 09.02.2015, 17:07:22 »
Miltä rojekti näyttää nykyään?
volvoja - onhan noita.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #32 : 09.02.2015, 18:05:05 »
Täytyy myöntää, että nyt ollaan oltu hiljaasena. Moottori oli hiomolla aika kauan (valohoiros) ja sen takia hiljenin loppu kesästä. Auto on isän tallis ja ite ollu koko syksyn ja talven Oulussa. Keväämmällä jatkuu! :pomo:
Volvo PV 444E -53

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #33 : 22.05.2015, 16:20:12 »
Huh, kylläpäs kesti kauan alkaa kasaamaan moottoria. 

Kävi sitten niin, että vasta nyt pääsin kasaamaan moottoria ja kehtaan väittää  että se on valmis parin viikon sisään.
Kuten tiiätte niin ei tää jatkuva homman venyttäminen ainakaan helpottanut kasausta. Piti moottori-manuaalia ja räjäytyskuvia vahtia kokoajan, että hoksas mitäs tuli mihinkin, koska eihän noita ny millään muista vuoden taakse.





Öljyn siirtoletkut pitää kyllä uusia, mutta oli pakko kokeilla laittaa kiinni, Eivät kyl pitäneet ollenkaan, kun puhalsi paineilmaa läpi. Kaikenmaailman osaa tuli taas tilattua Ruotsista ja Saksasta, mutta letkuhommat taidan hoitaa suomen sisältä. Luulis letkuliikkeiltä onnistuvan.

Tuo bensapumppu kyllä yllätti, kun pesin sitä. Enpä tiennyt, että bensa sitä voi syövyttää mutta näin täytyy uskoa, kun kattoi tuota lasin sisäpuolta että oli pikkaasen syöpynyt. Ei onneksi liikaa. Ehkä siihen on laitettu nykyajan 95:sta?

Tällästä pitkästä aikaa. Pahoitteluni pitkälle odotukselle seuraajat.
Volvo PV 444E -53

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #34 : 22.05.2015, 17:17:06 »
Ohhoh komian näköistä työtä ei kun samaa rataa vaan
kiitoos ja anteeks.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #35 : 31.05.2015, 22:24:57 »
Huh. Tajusin, että olen luvannut tämän kulkevan pyörillään elokuussa :idiot2:  Joutuu vähän asettamaan tekemisiä uuteen tärkeysjärjestykseen, mikäli postiivisemmissakaan mielissäni aion sitä lupausta pitää.

Eli uusin välietappi olis saada kriittiset kohdat kuntoon ja tekniikka pelittämään ja konttorille. Saa ny nähä. Joten jäitä hattuun.

Huomasin, että edelleen on osaa ruosteessa ja likaasena, että pakko on vielä pintakäsitellä. Eli putsailin laturin ja starttimoottorin noesta ja piestä, harjasin messinkinharjalla porakoneella, pesin tinnerillä kevyesti ja vedin ruosteenesto pohjat ja jotkut mustat paukkupullot päälle. Sitten kaasu-vivuston harjasin kanssa ja vedin siihen törkeesti maalit pensselillä, kun alko ruiskun kanssa takkuaminen tympimään. Vielä bensaletkun rassailin kaasarille, joka oli muuten rautainen ja pirun kova. Pikkaasen joutui taittelemaan, että sopi. Ihmettelin vaa miten olikin vääntynyt vinoon kun sen takaisin vääntäminen oli niin lujassa. Sitten kaasarilta jakajaan meni ohuempi kupariputki ja se menikin melkeen helpommin, tietysti pienemmän putken vaativaa hellyyttä käyttäen jotui sitäkin vääntelemään.
 
Tietysti ennen putkien laittoa kaivoin kaasarin jemmasta ja purin sitä sen verran, että ylsin sitä harjaamaan joka rakoon. bensa tepsi siihen ihan nätysti. Huomasin, että tuo kohon säilliön (mikä lie oikea termi) kiinnityskansi on hieman vääntynyt runkoon nähden ja se kurkkuun bensaa syöttävä liitokseen jää rako mikäli kiristää sen kanteen kiinni. Tää oli jo alkujaanki paikattu ite tehdyllä välipahvilla. Hetki meni tajutessa, että mun pitää tehä ite semmonen, ku eihän sitä kaasarin paikkaussarjasta löytynyt. Onneksi oli ylimääräsiä tiivisteitä joista sai askarreltua sopivan väliin.  Nyt on niin tiivis kun vain osaan. Vääntyminen oli kyllä ylläri ja en tiedä olisko se haitannut kauheasti. Tietysti se olis siitä imeny likasta ilmaa ja ehkä jotain hiekkaaki saattanu saada.

Niin joo ja piti avata öljypohja uusiksi, kun öljytikku ei sopinut kulkemaan alumiinisesta ohjuriputkestaan läpi, Oikasin sen ja tälläkertaa testasin että tikku meni putkeen ja ulos nätisti. Sen jälkeen pohja takas. Tulipa taas harjoiteltua.




Seuraavaksi hyökkäsin alustan osiin. Ovat kyllä melko ruosteessa, öljyssä ja alustamassassa.  Osa onneksi oli jo lionnu puolivuotta nafta ämpäris niin ei sitä kovaa likaa enää ollut kaikissa osissa. tukivarsia yritin raivokkaasti bensahuuruissa harjata. Punaista maalia näkyy eli toiveita ehjästä pellistä oli. Hetken päästä löysin punasella maalilla maalatun korroosiopaikan. Prkl, tämäkin vielä.  Vähän on paineita saada valmiiksi ja osat on mitä on. Onneksi lopulta vaikutti siltä, että nää on pienellä korjauksella kelporautaa vielä.



Ruotsista ja Saksasta on tullut lähetys tiedot ja niiden pitäis olla käytettävissä keskiviikkona viimeistään. Yhteensä 19kg osaa tulossa  ::)

Vielä ennen kuin piti lähteä anoppia pelkäämään, niin löytyi jemmasta sitruunahappo säkki. Ikinä en oo kokeillu sillä osien putsausta ja nytkin vähän hätäpäissäni heitin n. 3-5 dl sitruunahappoa semmoseen n 35-40l vetoiseen entiseen suolisankoon. Perään kaikki alustan osat mitä mahtui. Huomenna kattoa onko liuos edes tummentunut vai pitääkö sitä jauhetta lisätä vielä. Kokeilen myös harjata siinä samalla niitä osia, kun luin jostain, että pahasti paskaaset osat ei muuten oikee puhdistu.
Pahoittelen kirjoitustyyliä, silmät ristissä kuten on tavaksi tullut  :buck2:
Volvo PV 444E -53

Poissa VALON NÄYTTÄJÄ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 429
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #36 : 01.06.2015, 01:21:21 »
Happo piitää sitte olla lämmintä jotta toimis jotenkikutenki. Sähköä ku vielä lasetat akkulaturilla sekaan niin voila 8) sen verran vielä että happo sekotetaan 65 asteiseen veteen. Ei mee 3 päivää että sekottuu veteen.
Käyttis:240 86 Projektit:142 71gl, 142 68x2,145 68, 740tdic Ja purkuraadot:144 72,244 b20m40

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #37 : 02.06.2015, 21:38:57 »
No tämäkin asia opittiin siis kantapään kautta  :D
Eli kylmävesi kraanasta vati täyteen ja jauhetta meni se mitä paakusta irtosi. Noh kyllähän se nyt on jo liuennut. Kannoinkin eileen töistä päästyäni vadin pannuhuoneeseen lämpiämään ja ihan nätisti pientä kuplaa näytti nousevan tänään kun kävin katsastamasta sitä. Ei ollut irronnut vielä ruosteet, mutta rasvat oli vähän niinkuin huvenneet. Ehkä ens viikolla vois jo lupailla?
Laitoin myös yhen rasian alusta pultteja yms. purkkiin ja viisaampana sekootin kuumaan veteen. Eihän se kauaa mennyt ku sekin oli jo keltasta ja mutterit ja pultit alkoi kuplia hitaasti, mutta varmasti.

Tuo sähköhomma kyllä kuulostaa kiinnostavalta. Jotain luin, että pitää olla akkulaturi ja napoihin rosteria toiseen ja kappale toiseen. Niin ja vissiin ei kauheen kaukana sais olla toisistaan, joku 15cm max? Harmi vaan, kun on niin syvä ämpäri ettei osia oikee ulotu pohjalta kaivelemaan. Ellei kaada happoa johonkin muualle siksi aikaa.

Jotta ei tuo aika mee vaan happovatien tuijotteluun niin aloin paikkaamaan etupään sivupeltejä sieltä loksujen alta. Jos kattoo kuvia edellisiltä sivulta niin tietää missä kunnossa ne on.
No joutuuhan siinä leikkaamaan käytännös koko ulkopuolen pellin alas asti ja sitten miettiin mites tästä selvitään. Ei oo tuota ohuemman pellin hitsausta tullut harrastettua liikaa ainakaan. no se sisäpuolen alareuna oli ihan puhki ja siihen harjoittelin, mutta tuli niin rumaa jälkeä etten kuvaakaan kehdannut ottaa, mutta jotta jotain todistusta on tehdystä työstä niin tässä sitä päälipuolta alkaa hahmottua:

ja alapäästä puuttuu muuten mutteri pellin takaa :2funny: Pitää vielä kikkailla sinne semmoinen.

Aika huokoosta saumaa tuli, kun ei osaa niin jollain pitäisi sulkea se. Joskus jostain luin, että pitääs laittaa esim sikaflexiä siihen hitsisaumaan ja oikeen painaa se siihen, mut pitikö se tehä ennen vai jälkeen pohjamaalauksen? toinen olis koritina, mutta mä epäilen että, mun kannattaa jättää sen harjoittelu toiseen kertaan tällä aikataululla, kun ehtii nuota koritöitä tehä paremmalla ajalla myöhemmin lisää.

Josta aasinsiltana vielä paljastan, että nykyinen lupaus saada auto käyttöön johtuu siitä, että lupasin tulevalle vaimolleni sen hääautoksi

Ja auto on yhtä vanha hankinta kuin kihlattu eli sen nelisen vuotta odotettu ajoon pääsyä  ::) vaikka koeajot on kyllä suoritettu hankintaa tehdessä.
Volvo PV 444E -53

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #38 : 02.06.2015, 21:47:36 »
Kone on kyllä tosi siisti :)

Pistä vain koritinaa tuohon saumaan, etenkin kun on noin arka paikka kosteudelle. Lähtee pian kesimään tiivisteen välistä.
Tai no helpompi vaihtoehto on metallikitti mikä on kuin nykyajan koritinaa, mutta en siihenkään luottaisi niin paljon kuin
oikeaan tinaan.

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #39 : 13.06.2015, 23:40:08 »
Paremmalla ajalla laittaisinkin, mutta nyt iskee deadline päälle  :'( . Olen hokenut itselleni, että pitää laittaa hiekkapuhallus ja kaikki kuntoon sitten myöhemmin. nyt haluttaa jo vähän ajella kun on tuota kattelut sen nelisen vuotta tallissa tyhjänpanttina.

Pesin niitä hitsisaumoja asetonilla ja vetelin siihen alumiinikittiä. Luulen, että se on edes parempi niin kuin ilman. oli muuten pirun kovaa tavaraa. meinasi usko loppua ennen kuin kitti.

Tukivarret yms alustan nippelit kaivelin happokylvystä ja ihan hienosti oli jo lähtenyt ruoste. Joihinki paikkoihin oli jäänyt semmoset kivettyneet ruostelaput jotka lähti kohtuu helposti vasaralla ja tuurnalla. Mutta en ehkä tän kokemuksen perusteella pelkällä hapolla lähtis näin kovassa ruosteessa olevia osia putsaamaan jatkossa. Kevyt ruoste lähtee hyvin, mutta tommoset 15% ruosteeksi muuttuneet rautapalikat alkaa olee liian kova pala. Pesin hapot pois kuumalla kraanavedellä ja messinkiharjalla. Kuivasin paineilmalla ja jätin tohon mattotelineelle kuivamaan ennen maalausta.



Tää pikku boksi oli kyl siinä ja siinä etten heittänyt menemään. Oli nimittäin puolet ruostunut irti. Mutta sisuunnuin niin, että hitsasin sen vielä kasaan niin hyvin kuin kykenin. Eli tää on se jalkavaihtajan suojarasia.



Lisäksi revin vanhan etupalkin (se etuvarsien edessä oleva putki) irti kun olin saanut uuden postista. oli vähän kumma fiilis kun piti nitkutella kolmet päällekkäiset pellit irti ennen ku sain sen sopimaan. Tiedä sitten oliko sekin vaihettu jo aikaisemmin. Ainakin oli taittunut sen verran että piti alkuun takoa sitä leukaa auki että sai sopimaan. Nyt se istuu kun nenä päähän. Ei vaan joutanut ottaa tästä vielä kuvaa kun oli niin kiire tehä hommia  ;D

Olin tosiaan tilannut maalit sekä sitä alumiinikittiä jo aikaisemmin ja nyt sitten pääsee ekaa kertaa testaamaan näitä aineita. Eli automaalit.netistä tilasin ja oli kyl nopiaa palvelua, kaksi päivää ja maalit oli kotona. Laadusta en uskalla sanoa, mutta sopii budjettiin.


No epoksipohjamaali oli kyllä tosi hauskaa maalattavaa. Vaikka kuinka ruiski niin sitä ei saa valumaan. Se on ku tehty mulle. Harmi kun en saanut oikeen ruiskua säädettyä. Ohennetta kyllä oli, mutta alkaa olee tuo ruisku niin tukkoonen jo. Enpä siitäkään joutanut ottaa kuvaa kun vasta tunti sitten selvisin sisälle. Ihan ok etenemä yhdelle päivälle. tässähän loppuu hommat kesken :2funny:
Volvo PV 444E -53

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #40 : 15.06.2015, 00:34:04 »
Tuo Mipa on ihan hyvää tavaraa ruiskuttaa ja jättää hyvän pinnan.
T. ammatikseen autoja maalaava.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #41 : 17.06.2015, 23:12:31 »
Hyvä juttu. En oo vielä ehtiny testaamaan, mutta kerron tuloksista sitten. Eipä tuo pohjamaali mihinkään riittänyt ja nyt käytiin hakemas kaupungista lisää vastaavaa tavaraa mutta tikkurilan merkkistä. Ehin kuiteski keulan vetäästä harmaaksi niiltä osin mitkä sain puhtaaksi. Simpukka oli häjy kun en koko ohjauksen akselia ottanut irti, mutta tällä mennään. Samalla ku haettiin maalia niin tuli myös uusittua kaikki öljyn ja bensan siirtoletkut. Kyllä kiiltää :o

Olis vaan pitänyt leikellä nuo päät kotona irti. ottivat tietty siitäkin pikkulisää, mutta muistaa ensikerralla.

Huomenna aamusta rautakaupasta puhallushietaa ja siivota nuo lokasuojat ym. siivottavat osaset. Syy miksen oo käyttäny sitä noihin alustan osiin johtuu siitä, että ei meinaa saada tuota vehjettä kunnolla toimimaan. Aina tulee hietaa liikaa tai sitten tulee pelkkää ilmaa. lisäksi pari vuotopaikkaakin löytyy. Noh tällästä se on eikä saa valittaa kun isä antaa omiaan käyttää :-[
Volvo PV 444E -53

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #42 : 23.06.2015, 22:39:22 »
Hirveesti on tullu maalailtua. Juhannuksenaki tuli täydet työpäivät tallissa. Tänään vedin kylkiä puhtaaksi ja sain pohjamaalia pintaan. Samalla sain pari kuhmuakin tasoteltua. Vaikka kyllä niitä vielä jäikin
Tässä vielä varoituskuva miten ei maalata :2funny:


Tää känykällä kuvien linkkaaminen on hirveen vaikeeta. Jos ei näy niin korjaan myöhemmin.
« Viimeksi muokattu: 24.06.2015, 20:02:59 kirjoittanut Karhjo »
Volvo PV 444E -53

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #43 : 26.06.2015, 23:42:22 »
Olipa jännää kasata pv:n etuaksilaa. Olo mitä mainioin kun naarmutin tuoreet maalatut pinnat naarmuille säheltäessä osaa kiinni. Täältä tulee hatunnosto kaikille jotka onnistuu näissä ilman naarmuja.
Kun luulin jo, että pääsin huokaisemaan helpotuksesta niin kattelin vähä kauempaa että näyttääpä oudolta. No enköhän mä asentanut alatukivarret ja rummut varsineen väärinpäin. Näinkin voi näköjään käydä.

No tänään laitoin oikeinpäin kun v-käyrä oli laskenut tarpeeksi matalalle. Nyt on kii autossa ja auto taas neljällä pyörällä 3 vuoden tauon jälkeen. Jospa sitä pääsis moottoria laittamaan vkl:na ehkä ensviikosta pääsis kokeilee ensikäynnistystä S*
Volvo PV 444E -53

Poissa Karhjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo PV 444E -53
« Vastaus #44 : 29.06.2015, 16:56:28 »


  :pomo:

Nyt vaan kattellaan kaikki piuhat ja letkut kiinni sekä tarkistellaan sytytys yms. Kyllä tää tästä.
Volvo PV 444E -53

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy