Proturbo  Autodiagnoosi

S40 Ei käynnisty

  • 14 Vastauksia
  • 14761 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tapio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
S40 Ei käynnisty
« : 07.12.2011, 11:13:33 »
Hei!

Ongelma: Startti pyörittää, mutta kone ei saa bensaa. Tulppia en katsonut, mutta lienee turhaa.
Bensapumppu ei pyöri (paineistusääni ei kuulu tankista), mutta pumpun sulake moottoritilassa ehjä. Bensapumppu lopetti kerrasta toimintansa, eikä alkanut pätkimään ennen välillejättöä. Erikoista viassa on se, että samalla reissulla lakkasi myös pissapojan moottori toimimasta (!)
Voisiko olla sähkövika muualla? Onko pumppu vain yhden sulakkeen (15A) perässä?
Jos bensasuodattimesta irtoaa letku, sammuttaako se pumpun? Bensasuodatin vaihdettu, ja alkup. liitokset vaihdettu tiheäkierteisiin bensaletkuklemmareihin, ja kestänyt tähän saakka 2 vuotta.
En pääse täällä Vaasassa montulle, joten onko jotain tarkastettavia kikkoja, jota voisi yrittää löytää esim. moottoritilasta, esim. koetuskynällä? Vai onko suoraan korjaamokamaa?

Autoni on S40 2.0t 99- alkuvuoden malli

Kiitos vastauksista! Tapsa

Poissa tapio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
S40 '99 Ei käynnisty
« Vastaus #1 : 07.12.2011, 15:20:59 »
Sen verran päivitystä, että virtalukon II-asennossa ei tule virtaa pumpun sulakkeelle.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2011, 15:31:31 kirjoittanut tapio »

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #2 : 08.12.2011, 22:12:07 »
Nyt ei ole kytkentäkaavaa liki mutta se on sanomattakin selvä,että letkun irtoaminen ei pumppua toppaa. Eikö II-asennolla edes välähdä koetuslamppu kun kytket virrat?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

s73

  • Vieras
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #3 : 08.12.2011, 22:32:43 »
miten esim. Ajoneston sulake tai sulakkeet onko ehjiä? Miksi bensaletku irronnut? Jos bensaletku irronnut esim. Ajon aikana sulkisiko turvajärjestelmä bensapumpun?

Poissa tapio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #4 : 08.12.2011, 22:37:32 »
Kaikki moottoritilan sulakeet ehjät.
Bensapumpun sulakkeen vaihdoin varmuuden vuoksi. Testerillä kokeilin molemmista bensapumpun sulakkeen konnektoreista virrat päällä, eikä anna valoa. Tilasin Jykylästä uuden releen tuonne eteen, mitä siellä siniseltä kuulemma suosittelivat. En ole päässyt kuuntelemaan releiden naksumista, kun korjailen tuota yksin. Joskus vanhasta Sierrastani oli palanut fusable link ja vian löytäminen oli yllättävänkin vaikeaa..
Oon kuullu, että nuo jotkut bensapumput osaavat sammuttaa onnettomuustapauksissa (kolari) itsensä, jos ei ole yhtään vastapainetta, mutta ainakaan tässä bensa ei haise.

Löysin muuten kytkykaavion, mutta vuosimalli eri. Näyttäisi olevan bensapumpun toiminta useammankin mutkan päässä: http://www.matthewsvolvosite.com/downloads/2000_S40_V40.pdf

Tapsa

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #5 : 08.12.2011, 23:29:59 »
Jos tuo EMS 2000 turbon kaavio on sama myös -99 mallissa niin ainakin sulakkeelle 11A/13 (20A) pitäis tulla jatkuva jännite ja sulakkeelle 11B/11 (10A) tulla virtalukon takaa releen ohjausjännite. Tuleeko ? Mikäli tuo jälimmäinen on kokonaan mykkä niin vaivanhan on oltava sulakkeen ja virtalukon pohjan välissä?
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #6 : 09.12.2011, 00:24:43 »
Jos tuo EMS 2000 turbon kaavio on sama myös -99 mallissa niin ainakin sulakkeelle 11A/13 (20A) pitäis tulla jatkuva jännite ja sulakkeelle 11B/11 (10A) tulla virtalukon takaa releen ohjausjännite. Tuleeko ? Mikäli tuo jälimmäinen on kokonaan mykkä niin vaivanhan on oltava sulakkeen ja virtalukon pohjan välissä?

Miten mä en ihan samoin saanut tuota tulkittua (siis ems 2000 kaaviota)
Edit: Eikun tulkitsimpas, en vain tuota järjestelmäreleen kelan syöttöä katsonut, että se oli tuo 11B/11 eli nou hätä, jatketaan
11A/13 on syöttö järjestelmäreleelle (jota ohjaa moottoriohjainlaite)
Järjestelmäreleeltä lähtee syöttö sulakkeelle  11A/20 (15A) ja siitä sitten syöttö tuonne pa-pumpulle

Tuon mukaan olisi siis pa-pumppu aina päällä, kun järjestelmärelekkin on vetäneenä, eli käytännössä aina kun virrat on päällä
(PA-pumppu= osa nro 6/13)

Järjestelmäreleen kautta saa esim. puolat syöttöjännitteen (liittimen navat 2 molemmissa puolissa)
Jos puolalle tulee jännite, niin sitten vikapaikka jää haaroituksen ja sulakkeen välile, jos siis sulakkeelle 11A/20 ei myöskään tule jännite


Melcon järjestelmällä taasen sitten taasen releen 2/31 (pa-pumpun rele) kelalle syöttö sulakkeelta 11B/11 relettä maattaa (eli ohjaa moottoriohjainlaite)
Releelle kärjelle jännite tulee suoraan akusta kulkien sulakkeiden 11A/13 ja 11A/20 kautta

Jos jommalle kummalle sulakkeelle ei tule jännitettä, niin vika on jossain liitoksessa tai johdossa akun ja kyseisen sulakkeen välillä





Nyt täytyy vielä kysyä, että millä ja miten testasit sen, että sulakkeelle ei tule jännite
(kai siis kokeilit sulakkeen liitosta ja maata vasten joko lampulla tai jännitemittarilla)
(joo, pakko vaan kysyä, ei voi mtn)
« Viimeksi muokattu: 09.12.2011, 00:28:50 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa tapio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #7 : 09.12.2011, 17:49:06 »
Noniin, myrskyterveiset Vaasasta!

Oletetaan, että kartta on EMS 2000 turbo, koska pumpulle ei löydy erillistä ohjausrelettä (jonka postissa sain). Myös moottoritilan sulake/releboksi poikkeaa releiden osalta hieman kuvasta.

Olen käynyt läpi sulakkeet:
* 11A13 (20A) ehjä, ja saa virtaa.
*11A20 (15A) on minun autossani kohdassa 11A17, sulake ehjä, ei saa virtaa.
*11B11 (10A) on ehjä ja saa virtaa.
*11A11 (40A) on pakko antaa virtaa, koska virtalukko skulaa.

Rele 2/14 naksahtaa, mutta jätän testaamisen huomiselle, kun saan jostain johdonpätkiä ja keli hieman laantuisi.
Voihan tietty olla, että rele ei saa maata 1- lähtö 24/64 tai lähdöstä 3 on johto poikki tai liitos (esim. 23/251) rikki.

Bensapumppua en ole vielä kaivanut esiin, mutta sekin kuulemma nousee takapenkin alta..

Testerinä minulla on valokynä, hauenleuka akun miinukseen ja piikki sulakepesään. Olisiko kellään vuosimalliin osuvaa kaaviota, vai jatketaanko nykyisellä?

Tapsa

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #8 : 09.12.2011, 18:26:41 »
Hitto, mun osalta joutuu nostaan vkonlopun yli kädet pystyyn. Nyt tekis mieli nimittäin varmistaa toi k-kaava ettei mennä suotta ihan mehtään.
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa tapio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #9 : 11.12.2011, 18:31:35 »
Noniin, rele 2/14 toimii, testasin juuri virtakynällä ja johdonpätkillä. Eli vika mahtaa olla releen maadoituksessa tai 11A20:lle menevässä johdossa..
Olisikohan vääryyttä kokeilla bensapumppua jumpperoimalla akulta johto (johtosulakkeella) suoraan flättiliittimellä bensapumpun sulakkeelle (kaavion 11A20) ja katsoa käynnistyykö pumppu?

-T

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #10 : 11.12.2011, 18:41:16 »
Sitä relettä 2/14 maadoittaa moottoriohjausyksikkö, jos se ei toimi, niin puuttuu sähkö myös puolilta, suuttimilta ja lambdan lämmityksestä, sekä jostain venttiilistä, jonka nimeä en nyt jaksa katsella.

Ootko nyt mitannut, että virta päällä, ei rele ole suljettuna, eli virta ei kulje kärkien läpi?   Nosta relettä sen verran, että se juuri on siellä liittimissä huulilla ja yhdistää, niin saat tökättyä mittaria tai lamppua sinne jalkoihin.


Jos rele on ehjä, mutta se ei saa maadoitusohjausta, niin sitten voisi tarkastaa moottoriohjausyksikön maadoitukset ja jännitteet.

s73

  • Vieras
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #11 : 11.12.2011, 18:57:13 »
miten ne bensapumpun liittimet/maadotus onko ehyet?
« Viimeksi muokattu: 11.12.2011, 18:59:02 kirjoittanut s73 »

Poissa tapio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #12 : 13.12.2011, 21:49:35 »
Terve!

Noniin, nyt on uusi rele ja näyttää siltä, mitä miksu tuossa arvelikin, että moottorinohjausyksikkö ei maadota moottorin relettä. Nyt on uusi rele, ja releen slottiin tulee virta pinneihin 87 ja muistaakseni 85. Testasin pinnin 86 siten, että laitoin siihen virtakynän ja hauenleuan akun plussaan , ja valo ei syttynyt.
1. Onkohan tuo maadoitusliitin 24/64 syvälläkin tuolla auton konehuoneessa?
2. Onko moottorinohjausyksikkö heti radion takana (ks. sivu 69, [pdf-tiedoston sivu 136]?
3.Onko moottoriohjauksen maadoituspaikka fyysisesti missä?

Olisiko riskiä kokeilla jumpperoida moottorireleen 2/14 yli, ja kokeilla ajaa lämpimään talliin Jyväskylään, vai hajoaako paikkoja?
Voisikohan moottorinohjaus katkoa maadoitusta jostakin tietystä syystä, esim. selvä vika tai ajonesto?

Kaivoin myös  bensapun pään esille, ja se saa releen virtaa jumpperoimalla releen yli.

Tapsa

Poissa tapio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #13 : 15.12.2011, 10:38:23 »
Vein auton korjaamolle, ja soittivat sieltä, että bensapumppu on rikki.
Olisikohan ollut niin, että moottorinohjausyksikkö olisi huomannut, että pumppu on rikki ja ei enää antanut virtaa eteenpäin, mm. polttoainepumpun sulakkeelle 11A17 (EMS 11A20). Välillä rele 2/14 naksahti, ja välillä ei. Sainhan releen yli hyppyyttämällä huonoilla liitoksilla pumpun väkisin korisemaan. Vika joka tapauksessa näyttää selviävän.
Kiitos osanottajille.

Tapsa

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 Ei käynnisty
« Vastaus #14 : 15.12.2011, 22:52:24 »
Hävettävän huonosti tähän ehti paneutuun. Ei sen yksikön kyllä pitäis ymmärtää tässäkään autossa pumpun sielunelämästä hölkäsen pöläystä. Jokin muu se jekku tässä on ollut :)
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy