Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: A.Mazon - 23.09.2015, 22:59:25
-
Amaan tulossa otsikonmukainen hammastanko.
Ei nyt dementialta muista, mutta muistelen lukeneeni, että joku muukin foorumilla oli tehnyt samaisen muutoksen ohjaukseen ja käyttänyt onnistuneesti jonkin muun automerkin raidentangonpäitä?? (ehkä Kulmamies?)
-
En se ollut minä ja sitä paitsi se oli vahinko... :)
Asiaan. Mulla oli Amazonissa E30:n hammastanko ja raidepäät oli 106 Peugeotista. Takuuta sopivuudesta en kuitenkaan voi antaa. Akselipalkki ei ollut ihan tehtaan mitoissa, olkavarret oli 164:sta ja hammastanko oli tehostettu.
-
(https://thumb.ibb.co/gDENKa/IMG_20170716_103655.jpg) (https://ibb.co/gDENKa)
image uploader (https://fi.imgbb.com/)
Aattelin et jos ajoissa alottaa talven projektin, ni valmista olis kerranki jo keväällä ;D
-
(https://thumb.ibb.co/m731VF/IMG_20170717_194141.jpg) (https://ibb.co/m731VF)
Bmw e30 hammastangon sovittelua :)
-
(https://thumb.ibb.co/m731VF/IMG_20170717_194141.jpg) (https://ibb.co/m731VF)
Bmw e30 hammastangon sovittelua :)
Tuo tarttis saada niin lähelle palkkia, mitä mahdollista. Kannattaa miettiä vaihtoehtoa, että tekee vasemman puolen moottorin kannakkeen kokonaan uusiksi ja muokkaa öljypohjaa, jotta hammastangon saisi alatukivarsien päälle. Jos hammastanko menee tästä syystä liian ylös olkavarsiin nähden, niin tilannetta voi kompensoida vaihtamalla kääntövarret puolelta toiselle, jotta saa raidepäät varren yläpuolelle.
Tuossa kuvassa olevassa kohdassa raidetangot kääntyvät aivan liikaa takaviistoon, jolloin ohjaus ei toimi lähellekään oikein.
Kannattaa Googlettaa "bump steer" ja "ackerman steering"
-
Jatketaampa tähän...
Bmw e30 hammastankoa amazoniin sovittelen. Siinä on vaimennin, mutta tilan puutteen takia siirrettävä tai poistettava. Sen ehkä pystys kääntämään hammastangon etupuolelle. Oliskohan siitä mitään iloa vai otanko vaan pois?
-
Kokeile ilman ensin, luulen ettet jää kaipaamaan...
-
(https://thumb.ibb.co/m731VF/IMG_20170717_194141.jpg) (https://ibb.co/m731VF)
Bmw e30 hammastangon sovittelua :)
Ja kannattaa vielä hammastankoa miettiä uudelleen, itse laittaisin e36 bemarin tehostetun hammastangon, aivan helvetisti nopeampi mitä toi e30 tanko ja sellanen ainakin bemarissa menee melko bolt on e30:iin. Eli vastaava ulkoisesti.
-
Itselle on tulossa kans e30:sen ohjausvaihde ja kuvien mukaisella toteutuksella.
Vaihde on lähellä palkkia ja alatukivarsien yläpuolella. Samoiten siirsin ohjausiskunvaimentimen vaihteen etupuolelle.
Tällä setupilla mielestäni raidetangon kulmat pitäisi olla aikas hyvät...
(https://thumb.ibb.co/fefSLF/20170718_183933_1.jpg) (https://ibb.co/fefSLF)
(https://thumb.ibb.co/f6S7LF/20170718_183809.jpg) (https://ibb.co/f6S7LF)
-
Itselle on tulossa kans e30:sen ohjausvaihde ja kuvien mukaisella toteutuksella.
Vaihde on lähellä palkkia ja alatukivarsien yläpuolella. Samoiten siirsin ohjausiskunvaimentimen vaihteen etupuolelle.
Tällä setupilla mielestäni raidetangon kulmat pitäisi olla aikas hyvät...
(https://thumb.ibb.co/fefSLF/20170718_183933_1.jpg) (https://ibb.co/fefSLF)
(https://thumb.ibb.co/f6S7LF/20170718_183809.jpg) (https://ibb.co/f6S7LF)
Tää on asiallinen O0
-
Itselle tulossa samainen ohjausvaihde ja siirsin iskarin etupuolelle.
Uskoisin että tuosta on jotain "hyötyä" ohjaustuntumaan, koska bmw:n insinöörit on tuommoisen aikoinaan lisänneet...
(https://thumb.ibb.co/fefSLF/20170718_183933_1.jpg) (https://ibb.co/fefSLF)
image hosting (https://fi.imgbb.com/)
-
Mikä mahtaa olla tuon e30 hammastangon suojakumien sisällä olevien nivelten välinen mitta..?
-
Tää on asiallinen O0
Tulihan tuota hierottua kohdilleen, että sai ohjausvaihteen alatukivarsien päälle. Mm. alatukivarsia joutui madaltamaan puslien kohdalta (plagiointi Kulmamieheltä :) ) ja öljypohjaan muutoksia (vinokone tulossa).
Toivottavasti tuo ohjaus toimii sitten käytännössäkin...
-
Lisää kuvia ja dataa tästä muutoksesta :) Sama on mielessä omaankin tehdä !
-
Itselle tulossa samainen ohjausvaihde ja siirsin iskarin etupuolelle.
Uskoisin että tuosta on jotain "hyötyä" ohjaustuntumaan, koska bmw:n insinöörit on tuommoisen aikoinaan lisänneet...
Kyllä, sillä on tarkoitus. E30 korisen bemarin alustassa... Joka lienee sellaisella joskus ajanut, tiennee ettei se siviilimallissa ole mikään ajettavuuden riemuvoitto...
-
Mikä mahtaa olla tuon e30 hammastangon suojakumien sisällä olevien nivelten välinen mitta..?
Noin 62cm
Vähän liian pitkä ???
-
Tutkin alusta geometriaa edestä katsottuna ja mielestäni kun hammastangon nostaa niin ylös että se menee alatukivarsien päälle raidetangot jäävät huonoon asentoon. Tilannetta ei oikein paranna raidetankojen päiden kääntäminen olkavarsien yläpuolelle ja moottorikin tulee vastaan...
Tai olkavarsia pitäs muokata...
Olis varmaan hyvä ettei joustoliikkeessä aurauskulma muuttuisi kovin paljoa.
-
Noin 62cm
Vähän liian pitkä ???
Juu taitaa olla, nivelten väli pitäisi ilmeisesti olla sama kuin ylä ja ala tukivarren sisempien kiinnityspisteiden väliin vedetyn linjan etäisyys puolelta toiselle sillä korkeudella mihin tuo raidetanko asennetaan tai mihin se mahtuu asettumaan... käsittääkseni..?
Amazonin ongelma kohdathan ovat juuri nuo kapeat tukivarsien kiinnitys pisteet ja raidetangon matala sijoituskohta.. :P
-
Juu taitaa olla, nivelten väli pitäisi ilmeisesti olla sama kuin ylä ja ala tukivarren sisempien kiinnityspisteiden väliin vedetyn linjan etäisyys puolelta toiselle sillä korkeudella mihin tuo raidetanko asennetaan tai mihin se mahtuu asettumaan... käsittääkseni..?
Amazonin ongelma kohdathan ovat juuri nuo kapeat tukivarsien kiinnitys pisteet ja raidetangon matala sijoituskohta.. :P
Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin :(
200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.
-
Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin :(
200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.
Ja tälläisen saisi tulla uloskantohintaan hakemaan Hämeenlinnasta :)
-
Mopoautossa voisi olla ;D ;D
Samaa olen myös kuullut 200-sarjan tangosta, ja sisäosissakin varaa kaventaa, mutta tehostetusta kuulemma ei onnistu ainakaan että tehostuskin jäisi.
Siihen vain sähköinen tehostin kaveriksi..?
Ei taida riittävän kapeaa olla oikein missään mallissa alunperin :(
200-sarjan tehostamatonta hammastankoa on verrattain helppo kaventaa ja se olisi kiinnityskohtia lukuunotamatta varsin siron kokoinenkin.
-
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso :(
?
Aman keskitangon vasenpää kävis jos ois vähän pitempi.
-
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso :(
?
Aman keskitangon vasenpää kävis jos ois vähän pitempi.
Mulla oli 164:n olkavarret, jolloin nuo nivelet sopi reikään ihan hyvin, mutta eivät tosiaan sovi Amazonin kartioon.
Toisessa projektissa oli E36 hammastanko ja Fiat Croman ulkopäät. Ne muistaakseni sopivat suoraan alkuperäiseen olkavarteen. E36:ssa on sisänivel erilainen, enkä tiedä varmaksi sopiiko ne E30:n hammastankoon. Ne Croman ulkopäät eivät siis sovi E30 sisäpäihin, kun molemmissa on sisäkierre.
-
Takas otsikkoon..
Ostin motonetin pösö 106 raidetangonpäät 17-2271 ja 17-2272. Muuten hyvät mutta kartio olkavarteen liian iso :(
?
(https://thumb.ibb.co/iFG3Lw/IMG_20171108_121924.jpg) (https://ibb.co/iFG3Lw)
Tein sorvilla aman olkavarteen uuden kartion pösö 106 raidetangonpäälle.
-
(https://thumb.ibb.co/iFG3Lw/IMG_20171108_121924.jpg) (https://ibb.co/iFG3Lw)
Tein sorvilla aman olkavarteen uuden kartion pösö 106 raidetangonpäälle.
Nerokas työkalu :)