Futurez  Kulkukoira

Museokatsastus Dellortoilla

  • 25 Vastauksia
  • 8579 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa akarki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Museokatsastus Dellortoilla
« : 19.08.2011, 20:16:54 »
Laitoin Dellorton kaasarit pyhimykseen. Mutta katsastus ei hyväksynyt. Vaati, että museokatsastaja hyväksyy ne ensin. Museomies taasen vaati, että toimitan joitain artikkeleita, jossa kerrotaan, että Dellortoja, Misabin imusarjaa ja peltipakosarjaa asennettiin 60-luvulla. Tietääkö joku jonkun artikkelin, jossa kerrotaan että 60-luvulla laitettiin autoihin juuri noita?

Antti

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #1 : 19.08.2011, 22:34:56 »
Eikös lortot olleet 60 luvulla Fiateissa ja Lancioissa ?
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #2 : 19.08.2011, 22:42:12 »
eihä sen tarvii olla 60luvulla asennettu, riittää vaikka olis jälkikäteen 70luvulla noita laiteltu, se on silti riittävän vanha muutos....
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa akarki

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #3 : 19.08.2011, 22:58:24 »
joo mutta pitäis saada joku artikkeli. Kumma että museomies ei moista tiedä...

Poissa large

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #4 : 20.08.2011, 08:56:22 »
Minusta on ihan perusteltua kyseenalaistaa, jos kyse on kuitenkin museoajoneuvosta. Jonkun mielestä tämä voi olla niuhottamista, mutta eikö museokatsastuksen idea ole juuri alkuperäisyys/ajanmukaisuus?
Voihan auton pitää sitten pitää harrasteajoneuvona normivakuutuksissa yms. jos ei halua aivan alkuperäistä. 
Minulla ei ole tiedossa artikkelia enkä ole kuullut että dellortoja olisi 60-luvulla asennettu Volvoihin.  Voi toki olla niinkin, mutta uskoisin että nuo Dellortot ja Misabit on Volvoihin tulleet enemmän vasta 70-luvun lopulla ja 80-luvulla jälkituotanto-osina. Onhan nekin toki jo vanhoja osia, mutta  ei nyt ehkä ihan ajanmukaisia, jos puhe on 60-luvun autosta.
45 tupla-Solexit ei ole museokatsastuksen kannalta ongelma. Niitä on laitettu, koska ne oli tehtaan virityssarjojen kaasuttimia. Niistä löytyy useita dokumentteja, esim. Competition Service/ R-sport-katalogeja, jotka on luettavissa esim. www.volvoamazonpictures.se
Noista muuten selviää myös se, että peltipakosarjan laittaminen ei ole mikään ongelma museokatsastuksen kannalta. Tehtaan varaosanumerollakin niitä on saanut ostaa, siis riittävän alkuperäinen varuste.


Laitoin Dellorton kaasarit pyhimykseen. Mutta katsastus ei hyväksynyt. Vaati, että museokatsastaja hyväksyy ne ensin. Museomies taasen vaati, että toimitan joitain artikkeleita, jossa kerrotaan, että Dellortoja, Misabin imusarjaa ja peltipakosarjaa asennettiin 60-luvulla. Tietääkö joku jonkun artikkelin, jossa kerrotaan että 60-luvulla laitettiin autoihin juuri noita?

Antti

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #5 : 20.08.2011, 09:36:47 »
Historic ralliautojen passituksia tekevä Pettersonin Ralf voisi ehkä auttaa. Ralli.net sivuilla kirjoitteleva rafu tietää vanhusten viriosista paljon ja sieltä löytyy ehkä joku vanha lehtiartikkeli tms. Soita vaikka ja saat pitkän luennon volvoista ja niissä käytetyistä viriosista ;D

Poissa Live

  • Aluevalvoja markkinapaikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 626
  • www.vrcf.fi
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #6 : 20.08.2011, 10:20:03 »
eihä sen tarvii olla 60luvulla asennettu, riittää vaikka olis jälkikäteen 70luvulla noita laiteltu, se on silti riittävän vanha muutos....
Tällä tyylillä livenneet museotarkastajat hyväksyy sitten kaikki varusteet 60 luvun autoon ja sieltä sitten löytyy MR autoista tuoretta muovipeiliä joten pikkasen alkaa katoamaan koko museoauton alkuperäisyys vaikka tarvikeosia hyväksyttäisiinkin.
Sitten toiseen eli ihan sama milloin autoon asennetaan tuo osa kunhan osa olisi sitä aikakautta mitä itse auto on

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #7 : 20.08.2011, 11:43:53 »
Historic autot ei aina täytä museoajonevo kriteerejä. Siinähän sallitaan joissain tapauksissa täysin erilainen moottori mitä aluperäinen on ollut.

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #8 : 20.08.2011, 12:51:58 »
En sitä tarkottanutkaan, vaan rafulta vois löytyä joku artikkeli lorttojen käytöstä yleensä -60-70 luvuilta

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #9 : 20.08.2011, 13:14:19 »
joo mutta pitäis saada joku artikkeli. Kumma että museomies ei moista tiedä...

Ei kai nyt yksittäinen henkilö voi ulkoa tietää että mitä kaikkea aftermarket palikkaa jokaiseen eri automalliin on milloinkin saanut. Ihan hyvä vaan että noiden kanssa pidetään tiukkaa linjaa, itseasiassa linja tuntuu olevan aivan liian löysä ainakin mitä entisöityjen viimeistelyyn tulee (aivan liikaa nähnyt museokilvissä olevia autoja joissa tiivisteissä maalia, lokarien yms. reunoissa röpelöisiä viimeistelemättömiä kittauksia, maalipinnat ihan mita sattuu, eli todellisia amatöörivirheitä jotka olisi helposti estetty.)
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #10 : 20.08.2011, 13:26:47 »
Johonkin se raja pitää vetää. Kaasuttimien kohdalla vois olla vois olla tehtaan toimittamien salliminen. Muutenhan sais moottoriiin laittaa minkätahansa riittävän vanhan kaasarin.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #11 : 20.08.2011, 13:30:25 »
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta itse olen siinä uskossa että jos 60 luvulla on voinut ostaa jostain kyseisiä kaasareita, niin silloin se pitäisi kelvata myös museotarkastuksessa. Eli ei tarvitsisi olla tehtaan alkuperäinen lisavaruste, mutta auton pitää olla sellaisessa kunnossa että se olisi jo 60 luvulla voinut olla sellainen.

Tosin itse en ole museoautoa ikinä omistanut enkä näistä mitään tiedä. tuntuu olevan linja edelleen hiukan häilyväinen.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #12 : 20.08.2011, 13:47:26 »
Tässä on se kohta määräyksistä joka aiheutta sitä vääntöä mikä on sallittua ja mikä ei.
Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita. Jos poikkeuksellisen vanhaan tai harvinaiseen ajoneuvoon ei jotain tiettyä siihen kuuluvaa osaa ole saatavilla, eikä sitä pystytä valmistamaan, voidaan osa korvata tarvittaessa vastaavanlaisella aikakauden mukaisella osalla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #13 : 20.08.2011, 14:31:15 »
Käsittääkseni kaikennäköistä poikkeusta sallitaan jos kyseessä on juuri sen auton osa, jonka asentaminen joskus 70-luvulla on tiedossa.

Eli tavallaan vuosimallin 65 auto joka on tuunattu vuonna 70 pitäisi mun nähdäkseni olla ok.

Toisaalta noissa on se ongelma että hyväksyntä on pitkälti kiinni sen tarkastusta tekevän henkilön mieltymyksistä.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Museokatsastus Dellortoilla
« Vastaus #14 : 20.08.2011, 15:11:44 »
Suurin ongelma on siinä kun ei ole mitään yhtenäistä käytäntöä. Toiset ei hyväksy mitään muutosia ja toiset taas melkein mitä tahansa.

 

KL-varaosat  Race.fi