Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: Miksa89 - 14.09.2020, 20:58:06

Otsikko: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 14.09.2020, 20:58:06
Elikkäs olis tarkoitus vähän parannella veteraanin ajettavuutta,potilas on 144 -70.

Autossa on jo Spaxin jouset mutta iskareina on ihan orkkis neste iskarit.

Eteen olisi tarkoitus laittaa tupla vakaaja ja taakse tehdä kiinnikkeet 240 vakaajalle.

Onko mitään järkeä vaihtaa taka-alatukivarsien isoja puslia sekä niitä taka-alatukivarren taaempia pienempiä puslia uretaanisiin jos vanhat "normaalit" ovat vielä kunnossa? Onko vastaavaa hyötyä kun kyseessä ikäänkuin kakkos käyttöauto?

Vai onko fiksumpaa pistää urtsi puslien sijaan rahaa esimerkiksi KYB kaasu-iskareihin mitä myydään KG:llä tai jopa bilsteineihin?

Ja jos jollakin mielessä muita muutoksia mitkä olisivat hyödyllisiä niin mieluusti saa kertoa.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 25.10.2020, 19:25:43
Osaako joku sanoa että onko 140-sarjassa ja 240:ssä sama se kolmion mallinen lätty jolla pienet tukivarret kiinnittyy koriin??

Kun "vähän" rupsakan näkönen niin aattelin et onko 240 samanlaista ja kun ei viitti ajella 50km aarreaittaa penkoon jos ei ole samanlaiset.

E:Siis ylemmistä takatukivarsista kyse.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: tertsi - 28.10.2020, 05:30:51
Moro, minä ainakin laittaisin ihan ensimmäisenä hyvät jouset ja iskunvaimentimet ennen mitään muita , oman kokemuksen mukaan iskunvaimentimella on ihan älyttömän suuri merkitys.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: tertsi - 28.10.2020, 05:32:59
https://www.classicswede.co.uk/140__40mm_lowering_package_142_144_145/p1733344_20261983.aspx
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 13.11.2020, 19:02:49
Iskareiksi tuli eteen Bilsteinit ja täytyy kyllä todeta että ei mennyt rahat hukkaan.

Ero on uskomaton verrattuna orkkis iskareihin.

Tilaan vielä taaksekkin Bilsteinit.
Tuplavakaajaa varten on himmelit valmiina sekä uretaanipuslat.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: jonze - 14.11.2020, 08:04:12
Iskareiksi tuli eteen Bilsteinit ja täytyy kyllä todeta että ei mennyt rahat hukkaan.

Ero on uskomaton verrattuna orkkis iskareihin.

Tilaan vielä taaksekkin Bilsteinit.
Tuplavakaajaa varten on himmelit valmiina sekä uretaanipuslat.
Itellä kanssa bilsteinin kaasut edessä. Taakse ei einää valmisteta bilsteiniä mikä sopisi tähän -74 144 malliin joten taakse tuli kybin öljyt. Ainakaan bilsteinin valikoimista ei löydy kun varaosa kaveri niitä etsi. Vanhempaan malliin löytyi koko sarja
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: sopanja - 14.11.2020, 19:41:33
Äkkiseltään en keksi mitä eroa 140 takaiskareissa on eri vuosimallien välillä? Alapultti? Uskoisin että jos jotain eroa on niin saa sovitettua pienellä vaivalla.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 14.11.2020, 22:05:19
Itellä kanssa bilsteinin kaasut edessä. Taakse ei einää valmisteta bilsteiniä mikä sopisi tähän -74 144 malliin joten taakse tuli kybin öljyt. Ainakaan bilsteinin valikoimista ei löydy kun varaosa kaveri niitä etsi. Vanhempaan malliin löytyi koko sarja

Itel kans B6 edes ja taakse aattelin myös B6 kun Lautamäellä näkyy olevan 240 Bilsteinejä ja lukeekin että pikku muutoksilla 140-sarjaan.

Eikös 140 sarjassa oo iskarin alapultti isompi vrt 240? Sekä pusla kaksiosainen? Irrallisista tukivarsista katselin meinaan ja niissä ainaki oli edellä mainitut.

Tuossa omassa 144 paikalla onkin näköjään 240 iskarit takana kun 12mm läpipultilla tukivarres kiinni ja holkki tukivarren välissä.

Tuplavakaajan eteen tein aamulla. Teki kyllä jämäkämmän tuntuisen ja hyvältä vaikuttaa muutenkin ajettavuus.  :)
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: jonze - 16.11.2020, 05:49:57
Äkkiseltään en keksi mitä eroa 140 takaiskareissa on eri vuosimallien välillä? Alapultti? Uskoisin että jos jotain eroa on niin saa sovitettua pienellä vaivalla.
En muista enää tarkkaan mikä oli mut tosiaan ne ylä ala päiden kiinnitys kohdat oli jollain tapaa erilaiset
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Pikku-Matti - 17.11.2020, 15:28:24
Tämmönen 25 millin tanko oli mulla 142:ssa ja nyt tulee myös 144:een. Yhdistettynä parempiin iskareihin todella hyvä parannus. No, noissa koiranluissa tais olla ihan tavalliset kumit, mutta uudet.
 
(https://i.ibb.co/RpZrLgL/Antirollbar.jpg) (https://ibb.co/RpZrLgL)
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 17.11.2020, 18:01:59
Tämmönen 25 millin tanko oli mulla 142:ssa ja nyt tulee myös 144:een. Yhdistettynä parempiin iskareihin todella hyvä parannus. No, noissa koiranluissa tais olla ihan tavalliset kumit, mutta uudet.
 


(https://i.ibb.co/RpZrLgL/Antirollbar.jpg) (https://ibb.co/RpZrLgL)


Kyl varmasti tekee jämäkkyyttä.

Ite laitoin tuplavakaajan uusilla original koripuslilla ja koiranluissa PU-puslat.

Taakse tilailin Bilsteinit kans nii saa perjantaina ne asennella orkkisten tilalle. 

Säädettävä panhardi tarvis askaroida kanssa,onko jollai hyviä visioita toteutuksesta? Vai käykö ihan että vanha poikki ja toiseen pätkään hitsaa iso pultti ja toiseen hitsuuttaa mutteri?
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: sopanja - 17.11.2020, 19:33:45
Rallyracelta löytyy tuohon panhardin säätöön oikea/vasenkätisellä kierteellä varustettu säätöpulikka sekä siihen hitsattavat kierrenipat. Pistää panhardin poikki, hitsaa nipat päihin ja säätöpulikka väliin. Mulla on ylimääräisenä 200 -sarjan takavakaaja ja siihen soviteosat, joilla sen saa "bolt on" 140 -sarjaan. Sen saa noutaa kahdella 24 -tölkin laatikolla Sandelsia jos joku haluaa.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: jonze - 18.11.2020, 11:51:51
Rallyracelta löytyy tuohon panhardin säätöön oikea/vasenkätisellä kierteellä varustettu säätöpulikka sekä siihen hitsattavat kierrenipat. Pistää panhardin poikki, hitsaa nipat päihin ja säätöpulikka väliin. Mulla on ylimääräisenä 200 -sarjan takavakaaja ja siihen soviteosat, joilla sen saa "bolt on" 140 -sarjaan. Sen saa noutaa kahdella 24 -tölkin laatikolla Sandelsia jos joku haluaa.
missä päin mahtaa olla  ::)
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: sopanja - 18.11.2020, 18:17:56
Pistin viestiä
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Ralli B 20 - 18.11.2020, 23:58:34
Jos en väärin muista niin 140 on alapultti puolen tuuman ja 240 srj M12,kilpurissa alkoi elämään niin hitsasin pisteillä 12 mm prikat tukivarteen kun holkin suurentaminen käsipelillä vaikeampaa.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 19.11.2020, 17:52:03
Jos en väärin muista niin 140 on alapultti puolen tuuman ja 240 srj M12,kilpurissa alkoi elämään niin hitsasin pisteillä 12 mm prikat tukivarteen kun holkin suurentaminen käsipelillä vaikeampaa.

Juuri tätä asiaa mietin,ja on juurikin noin että alunpitäen alapultti 1/2 -20 UNF,eli ulkohalkaisija n.12.7mm.

Ja tänään hain Bilsteinit matkahuollosta ja niissä juurikin 12mm alasilmä.

Mietin että toimisiko jos laittaa 12mm läpipultilla ja tekee tukivarren matkalle ohuesta mellapellistä tai vaikka kaljatölkistä fylliä pultin ja tukivarren väliin koko matkalle että on jämpti tukivarteen ja holkkiin?
Vai hitsuutanko kans prikat tukivarteen?  ;D

E:Kun huomasin että nykysen iskarin alapään pultti klopisee tukivarressa niin voi olla että joutuukin hitsaan jos syöny reiän soikeeks.

Olikos iskarin linjaus ihan ok jos se alaholkki tulee suoraan tukivartta päin?
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Ralli B 20 - 20.11.2020, 18:45:32
Pro vaihtoehto tietty olisi ollut viedä M 14 pultti sorvarille ja tehdä siitä molempiin reikiin sopiva.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 20.11.2020, 19:05:52
Pro vaihtoehto tietty olisi ollut viedä M 14 pultti sorvarille ja tehdä siitä molempiin reikiin sopiva.

Olis juu kyllä.

Vaihdoin toisen puolen tänään ja huomenna toinen.

Laitoin M12 pultin ja tein tukivarren ja holkin matkalle 0.35mm messinkipellistä "holkin" ja tuli tosi jämpti,uskosin et ihan ok ratkaisu.  :)
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Ralli B 20 - 20.11.2020, 19:25:44
Joo ja jos on vielä parempilaatuinen pultti niin auttaa kun vetää"kiukkukireälle" ja jos alkaa kolisemaan niin sitten voi tehdä uutta patenttia.
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 13.12.2020, 19:56:32
 Onko porukalla kokemuksia että tekeekö 240 takavakaaja mitään eroa talviajo-ominaisuuksiin?
Kun vähän semmone tutina että meinaa tuplavakaaja edessä,takana ei vakaajaa kombolla aliohjata helpommin kuin vakio vakaajalla.

Tai sitten aika kultaa muistoja kun viime kerrasta kun talvella ajellu 140-sarjalaisella on aikaa yli 10 vuotta.  ;D

Ei kyllä pahasti aliohjaa mutta kun lujempaa tulee 90° kurviin niin aluksi tuntuu siltä että hiukan aliohjaa ja sitten kyllä alkaa kääntymään ja perä pysyy hyvin kurissa mutta josko tuon vähäisenkin aliohjaamisen tunteen saisi pois niin aina parempi.  :)

Tai sitten tarvii vaan mennä suosiolla kylki edellä jos haluaa lujempaa mennä, eikä koitakaan mennä sivistyneesti.  ;D
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Toni - 18.05.2021, 18:50:04
Jos ottaa 140 takaiskarin alapuslan jostain vanhasta iskarista ja pistää sen 240 iskariin niin pitäis käydä suoraan. Ainakin 140 -74 on takaiskarin alapusla paksumpi toiselta puolelta jotta se ei osu tukivarteen.

Itselläkin harkinnassa hankkia 4x Bilsteinit ja taakse nuo 240 B6


(https://i.ibb.co/dkjjYr3/240-iskari.jpg) (https://ibb.co/dkjjYr3)
Otsikko: Vs: 140-sarjan alustapäivitys.
Kirjoitti: Miksa89 - 31.07.2021, 08:19:12
Jos ottaa 140 takaiskarin alapuslan jostain vanhasta iskarista ja pistää sen 240 iskariin niin pitäis käydä suoraan. Ainakin 140 -74 on takaiskarin alapusla paksumpi toiselta puolelta jotta se ei osu tukivarteen.

Itselläkin harkinnassa hankkia 4x Bilsteinit ja taakse nuo 240 B6


(https://i.ibb.co/dkjjYr3/240-iskari.jpg) (https://ibb.co/dkjjYr3)

Mulla on juurikin nuo samaiset takaiskarit,meni heittämällä kun laitoin 12mm läpipulteilla alapäät ja tukivarren "sisään" muistaakseni 0.35mm messinkipellistä tein "holkit" Ja prikoista askaroin tukivarren ja iskarit holkin väliin spacerit ikäänkuin.

Oon kyllä ollu tyytyväinen. Jos hiljaa ajaa monttuihin niin vähän pintakova on Spaxin jousilla mutta kun hurauttaa vauhdilla niin menee hienosti isotkin heitot.

Onko mitään järkeä vaihtaa taka-akselin puslia uretaanisiin vai laitanko vaan uudet kumiset?
Sama tietty etupäätä koskien?

Säädettävä panhardi on vieläkin ajatuksen asteella mutta tarvis jaksaa askaroida.