Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Diesel-osio => Viritys => TDI => Aiheen aloitti: ikajukka - 27.09.2013, 18:14:28
-
Tere, laitoin tämän omalla otsikolla josko tulisi kommentteja paremmin kun näytti jäävän virityskeskusteluissa pakoputkipähkäilyn jalkoihin.. :-[
Onkos tuo ilmeisesti näille tyypillinen varsinkin isommilla vaihteilla, pienillä kierroksilla ja pintakaasulla esiintyvä nypytys / rynkytys vielä miten paljon pahempaa kun laittaa isompaa suutinta? Tällä hetkellä isäukolla vielä paikallaan vakiot suuttimet ja iq 4,2 niin ilmiön kanssa tulee ihan hyvin toimeen. Kun kärry oli vielä itellä niin ilmiön kanssa meinasi palaa käämit kun ajelin jonkin aikaa ja iq oli 2,8. Onko ilmiö / ominaisuus samanlainen myös samalla peruskoneella olevissa Audeissa ja Volkkareissa? Ilmeisesti pumpun osalta on eroja ainakin nokkalevyn ja ilmeisesti osittain myös nestepään osalta.. Vai onko kyse ihan puhtaasti Volvon moottorinohjauksen "vähä-älyisyydestä"?
Auto on siis S80 2.5D vm. 2000, isäukko meinasi jotta vaihtaa suuttimet isompiin, mutta: Varoitusta tuli juuri tuosta yllä mainitusta ominaisuudesta eikä ainakaan isän mukaan pajalla hirveästi halua ollut ruveta suuttimia vaihtamaan :'(
Eli: onko ilmiöön edes osittaista lääkettä olemassa muuta kuin pelkästään iq:n säätö??
-
Paljonko ajettu? Miten pumpun ennakot? Onko ajoitukset kohdillaan? Ei tuollaista pitäisi esiintyä, jos kone ja pumppu kunnnossa.
-
Millä oot säädellyt IQ-arvoa?
Suurempien suuttimien kanssa mahtanee tulla hulluksi, ellei samalla istuta niille suunniteltua softaa.
-
Omassa 2.5 D:ssä on myös tuo ärsyttävä rynkytys pintakaasulla. Olen kuvitellut sen johtuvan paskana olevasta jakopään alapuolella olevasta moottorin tukikumista. Laturin kannakkeesta kun ottaa kiinni, niin kone heiluu turhan paljon ylös alas. En ole vielä saanut ostaa uutta tukikumia. Sitä kun ei taida saada kuin alkuperäisenä. On kyselty tarvikeliikkeet ja selattu netti läpipuhki. AD:ltä ostin jo yhden kumin, mutta oli vääränlainen.
-
Tuota rynkytystä tyhjäkäynnillä esiintyi myös omassa audin nokalla olevassa AEL koneessa, kun suuttimet oli Ultime 2 kokoa. Ei rauhoittunut oikeen millään, ennenkuin pumpun laittoin kuntoon. Oli ilmeisesti määränsäädin kulahtanut tms. Riittävä ennakko ja IQ auttoi hieman, muttei poistanut ongelmaa, ennenkuin vaihtoi ehjätyn pumpun.