Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 593975 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1035 : 31.08.2017, 21:38:05 »
Synkka säätyy nätisti synkkamittarillani, mutta tarkoitin tuota että en saa noita seosruuveja "synkkaan" toistensa kanssa, eli pyttykohtaiset seokset..

Läksin nyt autolla kotiin ::) Tyhjäkäynti toimii nätisti aivastelematta ja pätkimättä. ja pääpiiri toimii hyvin, vaikkakin laihan rajalla, varmaan isommat pääsuuttimet tarvitaan ???

Mutta ongelma on että tasakaasuajo aivastelee aivan pirusti, enimmäkseen 1500-2500 alueella. Joko hana auki tai sitten vapaalla voi ajaa "normaalisti".. Seos näyttää tosi laihaa.

Mutta startatessa (vaikeasti lähtee), seosmittari näyttää optimia parhaimmillaan. En jummarra yhtään :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1036 : 31.08.2017, 21:47:59 »
Pääsuuttimet pienet.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1037 : 31.08.2017, 22:15:18 »
Nyton kiinni 145 pääsuutin, ja 180 ilma. Tilaanko 155 pääsuuttimet vai mikä olisi hyvä koko kokeilla ?

Ei luulisi ilman puutetta kyllä olevan ainakaan, kun kierroksillskin käy liian laihalla. Sillä vaan ettäkö tuo airboxi olisi ongelma tuossa ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1038 : 01.09.2017, 00:00:34 »
Joo pari kuvatusta päivän tapahtumista vielä. Eli aamun ostokset, jarruongelmaa varten.



Jarrut siitä tokenivatkin hyvin, karkea ilmaus, loppui nesteet kesken, jäi vielä ilmaa, mutta pystyy ajamaan. Konehuoneessa oli myös muutamia tweakkeja vielä tehtävänä, niputtelin ne tänään. Oma paisari nippusiteellä paikallaan ;D



Sitten pääsikin ensimmäiselle koeajolle 8)



Joka tosiaan päättyi huoltoasemalle, sähköt loppui. Aikani kun odotin, niin kyllä se sitten siitä starttasi. Tosi vaikeasti lähtee käyntiin muutenkin. No pääsin pois, ja kun se synkka oli niin vaikea säätää, ihan nanomillin liike ruuvarilla, niin synkka hyppäsi äärilaidasta äärilaitaan :idiot2: Huomasin että tuo yhdysrauta vivustossa ainakin notkui aika epäilyttävästi. Joten:



Johan tuli jäykkyyttä siihen.



Tämä kuva seoksista on otettu videon jälkeen joka on tuolla aiemmin, missä käytin pikaiset kovemmat kierrokset. Seoksien takia. Kun en tajua, kone toimii tuolleen nätisti, mutta mittari näyttää laihaa kokoajan.



Siinä keulasta uusi ilme.



Häiritsi ruosteiset konepellin lukot, ja sitten muistin että minullahan on aidot kiinalaiset sparcon lukot varastossa ::)



Sitten olikin taas akku yhtäkkiä mykkä vaikka juuri hetki sitten starttasi taas ihan ok. Tossa välillä oli päävirtakin poikki. Latasin jonkun tovin ja se lähtikin käyntiin taas, niin päästiin ajelemaan kotio päin, muutaman mutkan kautta. Otettiin vähän enemmin videota, näkyy seokset ja toimintaa, aivastelut jne.

Auto käyntiin, seokset on hyvät tässä vaiheessa.

Toinen pätkä heti ekan jälkeen. Huom, seokset alkaa tippua kovasti ja tuo pintakaasulla ajo vaikeutuu. Kevyen kaasutuksen jälkeen veti reilusti laihaksi. Lämmöt tosin tuossa alkoi noussa ajolämpöihin, voiko sillä olla vaikutusta ???

Kolmas pätkä myös heti perään. Koitettiin tuota aivastelua saada videolle, se kuuluu välillä hyvin.

Nelospätkässä testasin tuota kun 2000rpm annan kaasua kunnolla. Auto alkaa suunilleen hyppimään, ei vaan lähde tasaantumaan tai vetämään, omineen. Tästä videosta eteenpäin vähänmatkaa, kun tasaista tietä tasaisella kaasulla ajoi, niin seosmittari alkoi kaikeksi hämmästykseksi kiivetä takaisin paremmalle alueelle, mutta aivastelu vaan paheni myös :idiot2:

Ja lopultakin kotona, pitkästä aikaa auto omalla paikallansa :)



Vaikuttaisi, että tyhjäkäyntisuuttimet olisi ihan ok, tyhjää tuo käy tosi vakaasti ja nätisti nyt. Joku muu sotkee. Syttyä koitin säädellä siinä aivastelualueella, kun pystyy livesäätöä tekemään, ei se auttanut. Myöhäistin reilusti, ei auttanut, mutta kun kokeilin ennakkoa lisää, niin teho vaan kasvoi. Synkkakin pitäisi olla perusteellisen tarkka, säädin sitä pitkän aikaa, ja nestepinnat palaa aina takaisin täydellisesti vaakaan.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 00:08:58 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1039 : 01.09.2017, 06:59:18 »
Jos aivastelu on tuossa alle 2500rpm ja synkka on kohdallaan niin kokeile suurentaa tyhjäkäyntisuutimia. Siitä ylöspäin vaikuttaa eniten pääsuutin ja korkeammilla kierroksilla taas ilmasuutin. Toinen mikä vaikuttaa aivasteluun on myöhäinen sytkä.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1040 : 01.09.2017, 09:31:02 »
Tilasin siihen 65F8 tyhjäkäyntisuuttimet, mutta parhaiten sain silti toimimaan nyt kun vaihdoin takaisin ne 55F8 suuttimet, vetää vaan laihaksi, mutta myös optimiin ja rikkaalle. Ei niinkuin kestä oikein vakaasti, liike tosi rauhallista ja hidasta.

Sytkä saattaa olla myöhäisellä kyllä, luulin että aikainen sytkä aivastuttaa konetta ??? Paljonko perusennakkoa pitää oikein olla ? (R-nokka, kovat puristukset). Siellä taitaa nyt nimittäin olla jakaja tasan 0' YKK. Ja jakajan sisäisestä säädöstä olen ennakkoa roplannut. Kun en tiedä asetetaanko tuo lohkoon nolliin vai siitäkö perusennakko säädetään edelleen :-[
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 09:33:56 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa samiw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 23
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1041 : 01.09.2017, 10:24:23 »
http://aircooled.suomalainenverkkokauppa.fi/data/doc/12/123_tune_manual_xqdfu4l-k6.pdf

The next thing : bring the engine to the static timing point, at the end of the compression-stroke, for
cylinder number 1. ( the rotor on the old distributor should point to the cable that connects to the
sparkplug of cylinder number 1 )


Eikös tuo tarkoita, että laitetaan se perusennakko?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1042 : 01.09.2017, 10:39:41 »
Joo, minä käsitin että "end of the stroke" tarkoittaa YKK-kohtaa, ja että ennakot säädetään ainoastaan jakajan ohjelmalla.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1043 : 01.09.2017, 12:31:33 »
Paljonko ennakko on nyt tyhjäkäynnillä?
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1044 : 01.09.2017, 13:25:33 »
Imuvuotoa veikkaan. Kokeile suihkia bräkcleenia tai jotain muuta helposti palavaa moottorin käydessä kaikkiin imusarjan ja kaasareiden liitoksiin ja kaasareitten akseleiden päihin, jos kierrokset nousee niin löysit imuvuodon.
Ilmasuuttimet kuulostaa mun korvaan isoilta
Mitkäs kurkut sulla on? Jos on isot niin sekin voi tehdä tuon ettei pelaa tasakaasulla, ja "puhaltaa" bensaa kaasareista putsariin päin.
Paljonkos sulla on nyt seosruuvit auki. Webruissa muistaakseni 3-3,5 kierrosta ohje, jos enemmän niin tyhjäkäyntisuuttimet ihan liian pienet.
Meneekö kaikki läpät varmasti kiinni? Kaasarit irrallaan läppien ruuvit löysälle ja katsot, että kaikki ovat tiivisti seinämiä vasten ja kirit ruuvit.
Nopeasti kaasua polkaistessa jos vetää laihalle/nyykähtää niin kiihdytyspumput ei pelaa.
Toisaalta jos kaasarit tulvii niin seosmittari vetää laihalle kun kone käy sikarikkaalla.

Älä sulata mäntiä jos käy laihalla tai on imuvuoto!

Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1045 : 01.09.2017, 22:03:23 »
Tänään aamupäivällä kun lämpimän koneen starttasin niin nappasin videota vähän matkaa.

https://www.youtube.com/watch?v=6Rba3KqEXsk

Loppupäivä menikin ihan muissa merkeissä ::) Siellä mennään.



Sieltä tullaan.



Mutta koneesta. Se minun mielestäni kokoajan vähän paranee toiminta. Seosmittari alkaa asettumaan tuonne optimaalialueelle, tai ainakin se hakeutuu aina takaisin sinne. Aivastelee silti tosi paljon, vaikka näyttäisi seos täydellistä.. Ei se seoksen laihuudesta kyllä johdu, olen ihan varma siitä nyt.

Kurkut on 36, seosruuvit taisi olla tällä hetkellä ~2,5 kierrosta auki, ja ne pienemmät 55F8 kiinni siis. Läpät minä laitoin laakerien vaihdon jälkeen kyllä todella huolella ja todella tarkasti takaisin, ja lukitteella ruuvasin takaisin kiinni, tämä oli ihan free technicsiltä saatu ohje. Pysyi ainakin pesuaineet läppien takana, eli tiiviit on. Ja nopea kaasunpolkaisu ei yski eikä nyvi, se toimii tosi nätisti. Tuo progressioreikien alueella ajo reistaa.

Sytystä, niin se hyppää nyt 1000rpm 10', 1700rpm 18', 3000 33', taitaa olla nollilla tuossa tyhjällä :buck2: ehkä se aivastelee siksi joo :-[ Huomenna haen jakajan säädöt kaikki kohdalleen. Keskityn vaan sinne että löytyy paras käyrä.

Kaasarit ei tulvi, se on nyt tuplavarmistettu suristamalla pumppua kone sammuksissa. Paine säädettynä 0.15bar.

Sytty tai synkka se täytyy olla, tuntuu että tyhjäkäyntiä säätelemällä se ei tuon paremmin pysy enää alueella. Huomenna ollaan viisaampia taas.

Täyskaasulla kiihdytys ja kierroksilla vetäminen pysyy "laihahkolla", tilasin jo pääsuuttimet 155, pitää kaiketi tilata myös vaikka nuo 170 ilmasuuttimet, ylärekisteri saisi pysyä mielummin siellä optimin ja rikkaan rajalla.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 22:09:56 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1046 : 01.09.2017, 22:21:00 »
Jos kaasareiden synkroinoinnissa on sanomista, niin silloin ei välttämättä aivastelisi kuin tietyissä pytyissä joissa läppä enemmän raollaan (tyhjäkäynnillä).
 Tämmöseen vaan kiinnitin huomiota, et esim. 1 ja 4syl aivasteli kun oli läpät liikaa auki muihin nähden.

Ja itel alko aivastelemaa vasta kun seossuhde oli riittävän laiha.
Eli jossai 16-17:1 bensa afr pyörii kun on kylmäkäynnistyksen lisärikastukset pois päältä

Että vähän kallistuisin enempi tuohon sytkäennakkoon tyhjäkäynnillä... et onko sit liia myöhäsel?
Jos jokaine pytty aivastelee
« Viimeksi muokattu: 01.09.2017, 22:24:38 kirjoittanut Juho_ »
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 475
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1047 : 02.09.2017, 00:08:21 »
Löytyykö ajoituslamppua? Kannattais sellasella ny tarkistaa se ennakko ensimmäisenä että pelaa niinku pitää, ~10 tyhjäkäynnillä ja ~30 3000rpm ylöspäin ois varmaan ihan ok lähtökohta.
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1048 : 02.09.2017, 00:13:44 »
Kun ei ole lamppua. Yhden ostin ja se hajosi ekalla kokeilulla. Totesin että toista en osta >:( Pitäisi kai ostaa ja maksaa siitä vähän enemmin.

Tässä videossa ainakin jakaja asennetaan YKK kohtaan lohkoon, ja kaveri laittaa perusennakot jakajan asetuksista, kuten minulla on nyt:

https://youtu.be/vQCRuBuwZcU?t=4m17s  (eli 500rpm alkaen säädetty tk ennakot)

Se vaan kun auto hyrrää tyhjää parhaillaan alle 500rpm :D Pitää hakea sille joku paikka, turhan matala se on kokoajan, vaihtelee 400-1200 välillä, lämpöjen mukaan varmaan. Mutta tuntuu kyllä että se eläisi välillä itsekseen :idiot2:
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1071
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1049 : 02.09.2017, 10:11:58 »
Jos vaeltelee, tai lähtee esim. kuumana tyhjäkäynti nousemaan ni sit pitäis synkkaus tarkastaa, ja sen jälkee säätää tyhjäkäynti kohdilleen.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron