Kulkukoira  Proturbo

Volvo Amazon -69

  • 2055 Vastauksia
  • 587714 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1575 : 01.08.2020, 23:37:46 »
Virheelliset kulmat kardaaninivelissä tekee tuota nuljaamista.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1576 : 02.08.2020, 00:28:01 »
Joo se on myös tiedossa, ja ajattelin perehtyä tuohon paremmin kunhan pääsee kasaamaan joskus. Moottorin laskeminen aikanaan alemmaksi (kaasarien toiminnan takia) ei ainakaan positiivisella tavalla vaikuttanut kulmiin. Eihän tuota 3-ristikkoista voi ikinä saada täydelliseksi muutenkaan, paljonkos tuossa etummaisessa parittomassa ristikossa saikaan olla maksimikulma ettei ala vielä aaltoilemaan ?

Kannatinkumillahan tuota saisi vähän pelattua, mutta tuo paksu kardaani ei paljoa anna pelivaraa muutenkaan, sekä tuo kannatinkumi on kiilattu tunneliin silleen että ei ole mitään mahdollisuutta säätää siitä, ainut vaihtoehto melkein mikä jää on tehdä säädettävät tukivarret. Että saa stemmattua taaimman ristikon kulman tuolle keskimmäisen ristikon kulmalle vastaavaksi.

Tilaahan tulisi sikäli vähän, jos laajennan tuon tunnelikaaren ::)
« Viimeksi muokattu: 02.08.2020, 00:32:51 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1577 : 02.08.2020, 08:47:17 »
Ite vetäisin surutta koko kardaanitunnelin veks ja tilalle mallia tilava.
Näyttää just sellaselta tuo, et voi vähän kiroilua aiheuttaa jos tottumaton joutuis kardaanin kanssa nysväämään. :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1578 : 02.08.2020, 11:43:27 »
Kyllä se näköjään tottuneempaakin vähän jo kiroiluttaa ::)

Luultavasti leikkaan yläpuolen pois ja laajennan sen verran että etukeppi menee väljästi läpi. Tuo on volvon paksuin, ei sinne sen isompaa tule, ainakaan minun toimestani.

Koko tunnelia en käy leikkelemäään, tulee jo liian iso työmaa, ja pitäisi sitten jo etupenkitkin ainakin liikutella että mahtuu takasin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1579 : 04.08.2020, 19:43:32 »
Joopa joo, tänään olin ahkera ja sain aikaiseksi, ainakin jotain ::)



Eli nyt vihdoin kone ja loota veke. Laatikko ruikkii loikkarin peräpäästä ihan huolella öljyä pihalle. Takastefaa vaihdellut eikä se sotkeminen lopu mihinkään. Mutta nyt sain tuon kardaanin pois. Eturistikkokin on ihan ehjä :idiot2: Mutta laakeri sen sijaan ;D Nyt sen vihdoin saa vaihtaneen.



Mutta sitten itse asiaan, tuo kone.



Siellä oli kakkospytty ylin männänrengas poikki :buck2: Pytyt itsessään on ok, Siellä on lämpenemisjälkiä, pystyraitaa aavistus, niille ei nyt mahda mitään. Tarjoan vispilää sinne ja rengastan uudestaan ja olen onnellinen.

Veivien laakereista myös kakkospytyssä roskistavaraa. Ykkös (keulan) runkolaakeri omituinen ??? Kampurassa myös jäljet, kulunut epäsymmetrisesti, yhdessä kohtaa selvät urat laakeripintojen kohdalla, vastapuolella laakerikaulaa taas 100% tasainen pinta :idiot2:, kaikki muut laakerit ihan ok. Vaihtoon menee kaikki.

Sitten nokkaan, nokat on periaatteessa ok, mutta nostimet on kuppimaiset ja niin paljon särmää ettei tulleet ylös, sekä nenät on kuluneet vinoiksi/kaareviksi, aavistuksen.. Romutavaraa ?



Kansi onneksi näytti olevan aivan ok, kolmos imuventtiili näytti vuotavan kumi, siksi kai pöllytteli vähän. Homma sai kuitenkin käänteitä, tutkin tuota isoa kantta, kun minulla on siihen uudet ohjurit sekä imuvenat. Mittalin uudestaan vielä heittokellon kanssa läpi noita välyksiä. Se meni suunnilleen niin että ensinnäkin nuo kalliit pronssiohjurit ovat liian kapeat noihin kannen reikiin :facepalm: Hyvä sentään tässä vaiheessa huomata ennekuin kävin prässäämään vanhoja irti. Ja samalla tutkin vanhoja, niin niissä edes ole mitään vikaa. Uudet imuvenat on 16g painavammat kuin vanhat, ja tosi paksut lautaset, mutta ohennetuilla varsilla. Uudet venat oli vanhoissa ohjureissa aivan kelvollisilla välyksillä. Myös vanhat pakovenat menevät ihan täysin vielä sellaisenaan. Taitaa käydä niin että mikäli tuosta koneesta saa vielä kalun, niin tuo tehokansi tulee päälle.



Eli vaihtoon menee kaikki laakerit, nokka, nostimet, kampura (?), stefat, männänrenkaat, Niin ja öljypumpussa se klassinen, luoti oli jumissa, ja oli muuten tosissaan jumissa. Öljypumppu taitaa olla aivan entinen. Olisiko kellä ehjää Ö-pumppua tosi edullisesti sponssata tähän rojektiin O:-)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1580 : 06.08.2020, 23:33:59 »
Tänään vähän niputin tuota kaatopaikkaa siistimmäksi ja mietiskelin tuota moottoria. Olisiko kampura vaan vääntynyt sitten jostain syystä X. Voiko jumitteleva öljypumppu vastustaa niin kovin jakopäässä että kampura menisi kieroksi, en keksi muuta selitystä tuolle ykköslaakerikaulan epäsymmetriselle kumumiselle



Tuossa vielä nuo kannet, nyt taitaa mennä uusi kansi kiinni, kunhan joskus vuonna lanttu taas tämä romu liikkuu. ...jos liikkuu enää.



Vihdoinkin sain tuon kardaanin laakerin irti, se oli tosiaan aivan finaalissa, leikannut jopa useamman kerran talvella. Ja kampuran stefat oli kuluneet puhki, kirjaimellisesti. Aloin katsella tuota kardaanitunnelia, sen laajennusta. Samalla sitten löytyi ensimmäisenä keskeltä lattiaa reikä suoraan palkkiin :buck2:



Tämmöistä vahinkoa sitten sain aikaiseksi.



Ja vahingosta puheenollen, kun kävin leikkaamaan noita takana olevia tukivarsien päällä olevia ruosteita, niin hommahan lähti ihan lapasesta sitten.



Aloin naputella piikkivasaralla tarkemmin, niin läpi menee että heilahtaa ihan joka puolelta.. Koko sivupalkki on ihan laho tuosta takajalkatilan kohdilta.



Kuskin puolelta alkoi sitten löytyä ihan totista ongelmaa. Tökin palkkiin meisselillä kun siellä oli tuota paskasoppaa palkki tulvillaan, niin meisseli sitten humahtikin palkista läpi ja asvaltilla kunnon hiekkakakku pystyssä. Palkki on akselikorvakkeen ympäriltä ja lattiasta kadonnut kokonaan.



Tässä vielä tarkemin tilannetta:

          

Koko lattia ja koko runkopalkisto pitäisi tehdä uudestaan, ne on ihan pilalla kaikki. Läpi menee piikkivasara joka puolelta, sekä lähtökohtaisesti kaikki palkit niin ohuita että saa olla onnellinen että henki on vielä tallella kun miettii minun ajotyyliä ja kaasujalkaa.

Heitin jo hanskat tiskiin. Mutta kyllä tässä nyt jo alkaa jotain visiota päässä pyörimään. 4-linkki ::)
« Viimeksi muokattu: 17.09.2020, 00:18:04 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1581 : 13.08.2020, 02:44:32 »
Auto on ollut jäissä ja akkuja latailtu. Samalla mietiskellyt pään puhki miten tuota taka-tukivarsien korvakkeita/runkopalkkia lähtisi uusimaan.

Ajatus olisi siis tehdä paksusta (min.5mm) levystä uudet palkit, joissa olisi samasta levystä nuo korvakkeet.

       

Eli 4 kpl ylläolevia (kuvat havainnekuvia, ei missään mittasuhteissa vielä) palkin seiniä. Sitten hitsaamalla lattarautaa runkopalkin pohjaksi, myös paksua tavaraa.

Leikkaan varmaan lattiat pois edestä ekana:



Sitten jää tilaa työskennellä noiden palkkien kanssa. Koska en keksi mitään järkevää ratkaisua uusien reikien aseman tarkkaan määrittämiseen, ajattelin toteuttaa homman silleen, että leikkaan poistettavan palkin pituussuunnassa puoliksi, ja otan ekana vaan toisen puolen pois. Sillon minulla on uudelle levylle siellä tukivarren toinen korvake osoittamassa reikien paikat. Kun asema on löytynyt (pultattu siis kasaan akseleineen tukivarsineen silleen että toinen korvake on vanha, ja toinen on uusi), niin heftaillaan tukevasti uusi palkinpala kiinni etupäästä poikkipalkkiin ja takapäästä vanhaan katkaistuun runkopalkkiin. Sen jälkeen poistetaan jäljellä oleva vanha palkki ja korvake kokonaan pois ja heftissä olevan palkin ohjaamana pitäisi toisellekin puolelle löytyä aika hyvin paikka.

Tällä menetelmällä siis tuosta uudesta pätkästä runkopalkkia tulee leveämpi, koska palkki sekä korvake olisi yhtä ja samaa levyä, mutta ei liene haittaa mitään. En keksi minkäänlaista fiksua jigiä jolla nuo reijät saisi niin äärimmäisen tarkasti määritettyä, jos tuolta vaan suoraan leikkaisi kaikki pois.

Tai siiten vaan erillinen palkki, ja erilliset korvakkeet päälle kuten alkuperäinen ???

Samoin kovasti tekisi mieli nostaa tuo ylempi tukivarsi akselin päälle, pois tuosta edestä. Jos sen nostaisi päälle, niin suhteessahan kun tuo on alavartta lyhyempi, niin tukivarren korinpuolen kiinnitys liikkuisi mukana taaksepäin, ja sikäli se jopa saattaisi käydä suoraan tuohon uuteen palkkiin edelleen, ilman lattian puhkaisua, tosin tuo tukikorvake vaatinee silti tilaa. Tai sitten samanpituiset ylös jostain kun nuo alemmatkin on ??? No mutta se on vaan vaihtoehtoinen suunnitelma. Onhan tuo ollut noinkin ihan ok, vaikka en tykkää tuosta että se lähtee akselin edestä eikä päältä.

Kuuntelen mielelläni erilaisia visioita/näkemyksiä tuosta toteutuksesta ja/tai rakenteesta.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1582 : 13.08.2020, 07:11:00 »
Visioita ei ole, mutta saisiko ohuesta tangosta tms hitsattua ohjureita/jigin sinne auton pohjaan, jonka mukaan sitten tekisi uuden palkin?

Muutama tanko osoittamaan palkin ulkopinta (laittaa ne niin, että täpätty auton pohjaan ja toinen pää on kiinni muttei hitsattu palkissa) ja pultinreikien kohdalle vaikka prikat tankoihin jotka osoittaa reikien paikat.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1583 : 13.08.2020, 18:02:33 »
Varoituksen sana noista "ylijäreistä" korjauspaloista, tuli laitettua aikanaan hiluksin hyttiin palkkihelmat kun omat ei kestäneet, 50x100mm RHS, 3mm seinällä. Helmat kyllä kesti hienosti mutta eivät tahtoneet pysyä kiinni kun pellit ratkeili helmojen ympäriltä. Ihan ns. terveelle pellille alkoi tulla vikoja.

Se tuollainen peltikoteloista pistehitsattu kori elää melkoisesti joten tuollainen jäykkä korjaus saa aikaan jännityskeskittymän.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1584 : 14.08.2020, 01:05:17 »
Joo olen minä sitäkin kyllä ajatellut. Mutta kaikkiaan luulen ettei tässä tapauksessa välttämättä tule ongelmia sen suhteen. Itse akseli jo muodostaa vetelyä tuohon kohtaan kyllä, mutta varsinaiset kiintopisteet palkille tuleekin edessä vastaan tulevaan poikkipalkkiin sekä pyöränkaaressa vanhaan runkoon. Sivuttaista voimaa ei pääse akselista hirveästi tulemaan missään olosuhteissa (WATT-linkki), poislukien korin vetelyt. Mutta se kohta korissa on jäykkä muutenkin kun huomioidaan loppukorinkin rakenne ja takapenkin selkänojan alla on se prässätty levy tuomassa ristituentaa ihan mukavasti. Toisaalta ne saumat vaikkapa takalasin ja takaluukun välissäkin, johin takahelmat liittyy, ovat siitä kitit halkeilleet, sekä helma/katon saumat C-pilareissa. Vetely vai sää ne sitten halkonut, 10v sitten kitattu ja kesät talvet tiellä. Talvella pakkasilla kun ajaa edes katukivetykseltä hiljaa alas niin kori natisee joka puolelta. No, kestää tai ei, aika saa näyttää sitten.

Rakennustelineet auton sisään niin loppuu korin kiertelyt ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1585 : 27.08.2020, 02:07:37 »
Päivitetäämpä tätäkin mikäli ketä tämä nyt kiinnostaa ::)

Eipä täällä ole paljoa tapahtunut, lähinnä mietiskellyt tuota konetta sekä tuota akselin korvakkeita. Köyhyys painaa päälle niin eipä ole muutenkaan paljoa pystynyt tekeemään. Muutama päivä sitten sain sentään nostettua auton ilmaan. Ja tänään olin ahkera ja kävin pudottamassa akselin pois.



Akseli sentään on kunnossa ja näyttää hyvältä, sentään joku asia on vielä ehjää :D



Sen sijaan takaiskaritkin näköjään on aivan finaalissa, kaikki nesteet ulkona molemmista :idiot2:



Eikös olekin ihan hyvännäköistä tuolla korvakkeilla ???

     

Vastapuoli vielä vaikka menisikin tuollaisenaan..

     

..Mutta tehdään tietenkin molemmat puolet. Mittailin noita korvakkeita niin eikö ne ole uutenakaan olleet 3mm paksumpaa tavaraa ? Kun mietin että jos kuitenkin tekisin silleen että teen ekana palkit kuntoon ja hitsaisi päälle vaan korvakelätkät alkuperäiseen tyyliin ??? ??? Tai vaikka tekisinkin yhdestä levystä, niin ehkä unohdan sen 5mm levyn suosiolla. 3 tai 4mm voisi olla kaikinpuolin järkevämpi.

Taidan tehdä semmoisen jigin tuonne alle reikiä merkkaamaan, että vedän lattiaan/runkoon niittimutterit, joihin sitten jigirunko. Sen saisi pois tieltä ja aina tarkasti samaan kohtaan takasin kiinni. Mikä tahansa jigi tuossa onkaan niin se tulee olemaan tiellä kuitenkin.

Jos kellään on roskikseen menossa takatukivarsien puslia, niin tarvitsisin ne puslien sisäholkit, ne on parhaat holkit jigiin -H-

Tänään sentään posti toi jotain ebaysta mikä loi taas vähän intoa ::)

     

Elikkäs uudet "paineensäätimet", käsittääkseni noissa tosiaan pitäisi olla paineensäätö-ominaisuus myös :P
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 622
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1586 : 27.08.2020, 13:56:14 »
"mielenkiinntoinen " iskarien asennus suunta ? Onko nimenomaan OHJEET laittaa ne noin päin ? Mikä merkki ?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1587 : 27.08.2020, 14:25:16 »
Vanhan bilteman kaasuiskarit. Kai niissä on ollut ohjeet noinpäin, eikai ne muuten olisi :idiot2:

Rockautosta saisi tosi halvalla (26e kpl) KYB-kaasut taakse (toki eteenkin samoilla hinnoilla), koitin tuolla kimppatilauspuolella herätellä ajatusta, mutta lienee kaikilla jo hyvät iskarit amukoissaan ::) Kun en osaa/uskalla itse tilata tuolta jenkkilästä :-[ :P
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2199
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1588 : 27.08.2020, 18:38:47 »
Mulla oli keltaset Bilteman kaasut ennen ja ne oli juurikin toisinpäin, oli todella vanhan näköset, enkä olis vaihtanu, mutta katkes kierteestä irrottaessa.. Todella jäykät oli ja enää niitä ei uutena saa, joten "joutu" tyytyä Kybin kaasuihin..

En oo tosiaan Amazonissa noinpäin nähny iskareita  ???
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Volvo Amazon -69
« Vastaus #1589 : 27.08.2020, 19:16:27 »
Voipi ne sitten olla väärinpäin  ??? Hyvin ne on siellä kuitenkin jo useamman vuotta toimineet, ja tosiaan jäykät on ollut, uskaltaisin väittää niitä ehkäpä bilsteinin tuotannoksi. Talven aikana lykkinyt mehut pihalle kumpakin.

Etuakselilla on jotkut old-school säädettävät lyhennetyt spaxit, tosin koko etukelkka tuli remontoitua sillon pari vuotta sitten. Se onkin edelleen tosi hyvä onneksi. Takana saisi olla ehkä jotkut vähän miedommat iskarit ylipäänsä kun hidasteistakin alas tullessa joka kerta tavarat hyppää kontissa, tosin hyppi ne sillon aikanaan vakioalustallakin. 940 takajouset, ehkä liian julmat, mutta eipä painu myöskään kuormassa toisaalta. Jos saan korin kuntoon niin taakse tulee amukan etuvakaaja muokattua, projekti jonka aloitin jo 4 vuotta sitten. Ei kannata kiirehtiä näiden kanssa ;D
« Viimeksi muokattu: 27.08.2020, 19:21:39 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

Autoracing  KL-varaosat