Kulkukoira  Proturbo

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 640 Vastauksia
  • 290305 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #465 : 20.12.2016, 23:20:42 »
Onks nää palalukot nyt sama juttu ku räikkälukko vai mikä niillä on erona?
Mun käsityksen mukaan palalukko on kemppi- ynnämuiden räkäsaumalukkojen jälkeen seuraavaks edullisin ja "toimivin" ratkaisu.
Näitä nähty joskus jossain budjettiluokan kilpureissa.

Tasauspyörästön toiset pikkurattaat veke, ja vetoakseleiden rattaiden väliin kiristettävät tai jousikuormitteiset "palat". Palat painaa siis vetoakselien rattaita tasauspyörästön kannatinta vasten aiheuttaen kitkaa, joka pitää perän lukossa kunnes jousivoima tai muu kireys ylittyy ja luisto alkaa.
Luiston tapahtuessa hankaa metalli metallia vasten, ja jopa lastua syntyy.
Sitten kun metallipalat, vetoakseleiden rattaat ja tasauspyörästön kannatin kuluu, on paloja tiukattava.
Ja tämähän ei ihan pienestä luukusta onnistu. Siksi eteenpäin laukeavista peristä palalukoilla tapaa tynnyrinkorkkeja hitsattuina banjon takakanteen :D
Sitä kautta sitten palojen top-ruuveja kuusiokoloavaimilla tiukaten, ja "lukko" pitää taas hetken.

Eli ymmärtääkseni palalukko on ihan oma juttunsa, kuten räikkälukkokin...

Oliko tarpeeksi epämääräisesti kerrottu :)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #466 : 20.12.2016, 23:31:56 »
Jos oikein hipoilla haluaa niin SSF-lukolle saa muistaakseni 31 rihlaset vetaritkin Volvon orggis perään ja paksummat toki siis kuin alkuperäiset vetarit boorin päältä mitattuna.
http://www.ssf-pyora.fi/lukot.shtml

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3434
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #467 : 21.12.2016, 00:06:34 »
Torsen 588 itellä 242 perässä eikä mitään ongelmia kuten ei ääniäkään.
Joka kerta jauhanut kahdella eikä ole potkaisut kertaakaan vain yhdellä renkaalla.
Ajettu märällä että kuivalla asfaltilla, soralla, lumella, poltettu kumia ynm...
Normaalisti ajaessa ei tiedä mitään että olisi edes lukkoa perässä.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa lolvo_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #468 : 04.02.2017, 13:34:53 »
Mikähän lukko olisi järkevin sijoitus hommata 940 1031 akseliin? Eli siis avoin perä kyseessä. Käyttöautoon tulossa mutta ei tahdo aina tulla liikkeellelähdöistä mitään kun yks pyörä vaan sutii varsinkin näin talvisin...

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #469 : 04.02.2017, 14:25:44 »
Sanoisin että g80 tai torsen tyyppinen lukko on paras vaihtoehto käyttöautoon.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #470 : 04.02.2017, 14:48:40 »
En tiedä kuinka romu ja kulunut oma G80 joskus oli, mutta se oli talviliukkailla ihan hiton tyhmä keksintö. Etenkin liikkeellelähdössä, koska lukittuakseen se vaatii pyörimisnopeuseroa, eli käytännössä toisen pyörän sutimisen. Sitten seuraavaksi onkin perä välittömästi sivulla, kun lukko tarraa kiinni ja toinenkin pyörä alkaa sutimaan.

Torsenilla, tai tavallisella kitkalukolla käytös on paljon rauhallisempaa ja loogisempaa.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2017, 17:50:05 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #471 : 04.02.2017, 15:02:50 »
Itse olen ollut ihan tyytyväinen G80 lukkoihin ja kummastakin allekirjoituksen vehkeestä sellainen löytyy.
Toki liikkeelle lähdössä välillä huomaa kun lukon kytkeytyminen hieman kestää mutta ei se ainakaan minulla aiheuta kummassakaan autossa tuollaista perä heti sivulle efektiä ellei kaasua annostele reippaasti tai tiessä ole reilua kallistusta sivusuunnassa.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #472 : 04.02.2017, 15:09:22 »
Sulla onkin bensakone :) Mulla oli alavääntöinen mahtimoottori 2,5 tdi :3/4 jättää sen:

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #473 : 04.02.2017, 16:53:43 »
En tiedä kuinka romu ja kulunut oma G80 joskus oli, mutta se oli talviliukkailla ihan hiton tyhmä keksintö. Etenkin liikkeellelähdössä, koska lukittuakseen se vaatii pyörimisnopeueroa, eli käytännössä toisen pyörän sutimisen. Sitten seuraavaksi onkin perä välittömästi sivulla, kun lukko tarraa kiinni ja toinenkin pyörä alkaa sutimaan.

Torsenilla, tai tavallisella kitkalukolla käytös on paljon rauhallisempaa ja loogisempaa.

Mäkään en oikein näe mitään plussaa On-Off -tyyppisessä G80:ssä verrattuna jälkimmäisiin.

Ehkä sen saa sitten lakuttamaan helpommin kun kytkinpommi-efekti tulee kaupantekijäisiksi, ihan pyytämättäkin. ;D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #474 : 04.02.2017, 17:10:10 »
Ei kyllä ehjä G80 tavallisessa arkiajossa tee minkään sortin havaittavaa kytkeytymistä, se on niin nopea ettei toinen pyörä ehdi karkuun puolen kierroksenkaan vertaa kun toinen lähtee jo mukaan. Omilla kokeiluilla sutimisjäljet alkaa käytännössä sentilleen samasta kohdasta ja jos valoista lähtiessä lähtee ilman revittely-yrityksiä lyömään tyhjää niin kyllä se vetää käytöksestä päätellen molemmilla saman tien. Joskus vaan on niin liukasta että pito ei meinaa riittää edes tyhjäkäynnillä ja siinä ei enää lukko auta.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #475 : 04.02.2017, 17:42:19 »
Molemmilla ajaneeni, G80 jää sutimaan liukkaalla kun Torsen ei ole sutinut senttiäkään.

G80 kun sutasee yhdellä, sitten "pamauttaa" kahdella, vaikka nopeasti se silti kytkee kytkinpommina sen toisen vetarin. Jos on liukasta niin pito on menetetty G80.
Torsenilla molemmat vetää aina niin ei tule tuota "yksi sutii -> molemmat sutasee hieman -> jos liukasta niin kahdella suditaan"

Ja tämä siis arkiajossa liukkaalla.

Mihinkään muuhun siitä G80 ei kyllä ole modattunakaan, hieno sutasta mutkassa yhdellä ja samantien pamahduksen jälkeen suditaan koko mutka kahdella hirveällä kahvalla.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1519
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #476 : 04.02.2017, 17:53:57 »
No jopas täällä haukutaan G80 maanrakoon  :D
Siinä olen kyllä samaa mieltä että torsen on paljon parempi kuin G80 mutta mieluummin ajelee G80 lukolla kuin avoimella perällä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1612
  • It's Hip To Be Square
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #477 : 04.02.2017, 18:09:30 »
Luonnollisesti, kaksi vetävää on aina parempi kuin yksi, mutta siihen on parempiakin keinoja kuin G80... ::)
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #478 : 04.02.2017, 18:34:12 »
Väitän, että 245 avoimella etenee nopeammin talvella kun 945 missä on G80.  ;) :P

Mutta menee offtopiciksi...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #479 : 04.02.2017, 21:20:24 »
mistäs porukka on noita torseneita tilaillu lukkoa kaipais volvo  :)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo