RallyBaron  Samppasport

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 640 Vastauksia
  • 290365 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #90 : 13.08.2012, 17:16:10 »
Hammaskosketushan ei muutu missään tapauksessa, vaan ainoastaa poskilaakereiden esijännitys ja hammasvälys saattavat muuttua.

Lukollisessa on peltinen ja tavallisessa tasauspyörästössä "koneistettu". Peltinenkin on halkaisijaltaan liian pieni, eikä näin ollen sovi -585 ympärille ilman kuoren sorvaamista. Nimimerkki "järviin" laittoi juuri kuvia projektitopikkiinsa, kun oli hienosti koneistettu nopeusanturin kehä suoraan lukon kuoriin.
Aaaivan P>
järvisen rojektia tullukkin seurattua, tuo alkuperäinen anturikehähän taitaa sijoittua sopivasti lukon oikealle puolen, jos koittas täppäillä anturikehän lukon jatkoksi.
muussa tapauksessa annettava puolitutulle koneistajalle työstettäväksi


« Viimeksi muokattu: 13.08.2012, 18:15:58 kirjoittanut Ari E »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #91 : 13.08.2012, 20:05:01 »
Tuossa kuvassa olevassa tavallisessa tasauspyörästössä oleva anturikehä onkin peltinen, mutta mielestäni ne 48 hampaiset on sellaisia erilasisia.

Anturikehä tulee noin puoliksi yli lukon reunan ja puolet lukon kuorien päälle.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #92 : 13.08.2012, 21:23:59 »

tarkoitat tämän tyylistä? vaikka tuossa aftermarket lukko
vai tarkoitatko tuota avoimen tasauspyörästön koneistettua


Ilmeisesti harva kehä on aina peltinen ja tiheä koneistettu avoimissa?

ilmeisesti omassa tälläinen näky

Onkos vanhanmallisessa kitkalukossa ja uudemmassa liikkellelähtö lukossa muuten sama anturi kehä?



Tuosta omasta löytyy valmiina liikeellelähtölukko, yllättäen ristitapit poikki.
siitä saa joku lukon kunnostettavaksi pientä korvausta vastaan

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #93 : 15.08.2012, 14:13:36 »
lukkohan näyttää ainakin ulkoisesti ehjältä
http://s751.photobucket.com/albums/xx156/retroterska/lukko/

laakerit ei kyllä lähde ilman lämmitystä irti, kun kunnon ulosvedinkin puuttuu.

mistäs näihin kannattaa uudet laakerit hommata, laatumerkkiset siis

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #94 : 15.08.2012, 14:37:38 »
laakerit ei kyllä lähde ilman lämmitystä irti, kun kunnon ulosvedinkin puuttuu.

Jos meinaat perän poskillakereita niin ihan kahdenkympin kopio-kukko-ulosvedin riittää
Käytä voimaa, älä järkeä ;)
Linkki josta voi olla apua
http://www.armbell.com/volvoclub/viewtopic.php?t=1665&postdays=0&postorder=asc&highlight=r%E4ikk%E4lukon+asennus&start=0&mforum=volvoclub
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #95 : 15.08.2012, 15:00:29 »
Jos meinaat perän poskillakereita niin ihan kahdenkympin kopio-kukko-ulosvedin riittää
Käytä voimaa, älä järkeä ;)
Linkki josta voi olla apua
http://www.armbell.com/volvoclub/viewtopic.php?t=1665&postdays=0&postorder=asc&highlight=r%E4ikk%E4lukon+asennus&start=0&mforum=volvoclub
löytyy vaan joskus hankitttu 6e ylosvedin jossa ei riitä vara  ;D ;D
kai se olis aika hankkia isojen poikien ulosvetäjä
Räikkälukkoa asentaesa oli vaan kuumailmapuhallin ja kaks isoa meisseliä joilla kampes laakerin irti

paito vei, tuo G80 on täysin ehjä, löin p#llunpäreiksi koko lukon  :o :o  siinähän on kunnollinen paksu ristitappi avoimien perien tapaan.
kerran jäi lukitus päälle pidemmäksi ajaksi, mistä päättelin ristitapin menneen. Mutta sehän tais johtua alkuperäisistä paksuista öljyistä ja keskipakohässäkkään kertyneestä töhnästä
« Viimeksi muokattu: 15.08.2012, 15:02:12 kirjoittanut Ari E »

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #96 : 27.08.2012, 17:45:06 »
Mie hommasin jarrusylintereiden hoonaukseen tarkoitetun työkalun ja sillä pikkasen avarsin laakerin sisäkehää. Helpotti kummasti laakereiden irrotusta. Toki hoonasin vain maltillisesti, laakerit piti edelleen hakata paikalleen ja ulosvetäjällä irti, mutta huomattavasti pienemmällä voimalla.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #97 : 28.08.2012, 11:13:46 »
Tuttu näky ,tosi paljon ajettu ilman huoltoa !

Kaikki vaihtoon !,uusi ratas, vanhan ,PALJON kuluneen parina on kallista "tekohengitystä" ,hajoaa nopeasti.
kuusi UUTTA ratasta sisään n.400eur (varmistettava toimitusaikataulu)
uudet ristitapit                  n.155eur (varmistettava päivän hinta)
uudet kitkalevyt                   100eur (heti hyllystä)

Mitä mieltä olet, kuinka tehokkaasti ja pitkäaikaisesti huollot on laiminlyöty niissä vetopyörästöissä jotka olet avannut ja korjannut?

Entä kuinka suuri merkitys oikealla öljylaadulla on lukon toimintaan ja kestoikään?

Omat kokemukset Volvon lukkoihin rajoittuvat 940:n liikkeellelähtölukkoon, mutta harraste-bemarin taka-akseliin parhaiten soveltuvaa öljyä etsiessä olen huomannut että lukkoperäöljyissäkin on eroja ja ettei ilmeisesti ole samantekevää mitä sinne laittaa.

Autossa on 25 % kitkalukko ja voisin olettaa että se toimii samalla periaatteella kuin Volvonkin kitkalukko, mutta öljysuositus on 75W140, eikä 80W90. (Mobil VS500 tai Castrol SAF-XJ 75W-140, jonka nykyisin on korvannut Syntrax Limited Slip 75W-140)

Esim. Autodata ilmoittaa öljysuositukseksi 90W yksiasteöljyn, mutta BTCF:llä jotkut arvelivat että tuolla öljyllä riski kitkalevyjen ylikuumenemiseen on olemassa.

Volvon vihreäkantinen ilmoitti öljysuositukseksi myös tuon 90W-öljyn kitkalukkoon, mutta osaako joku perustella onko hintaeron lisäksi muita perusteita käyttää 80W90-öljyä tuon 75W140-öljyn sijaan? 

Edit;

Tamperelaisen Polar Autovarusteen sivuilla on tarjolla Red Linen öljyjä ja tuoteselosteiden perusteella saa sellaisen kuvan että sopivilla öljyvalinnoilla lukkojen ominaisuuksissa olisi jonkinlaista säätövaraa.

http://www.polarautovaruste.com/shop/product_catalog.php?c=75&page=1
« Viimeksi muokattu: 28.08.2012, 13:40:44 kirjoittanut HP »
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #98 : 28.08.2012, 15:26:41 »
Korjattiin kerran Transitin lukkoperä, ja laitettiin Volvon pullosta lukkoperäöljyä. Voi veljet kun toimi nätisti transun perä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa HP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 111
  • Autoalalla jo vuodesta 2000
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #99 : 31.08.2012, 13:00:37 »
Joo, kyllä öljynvaihto säännöllisin välein saattaa olla hyödyllistä.

Tosin Volvo totesi tämän toimenpiteen tarpeettomaksi ja poisti sen huolto-ohjelmasta 240-sarjan myötä, eikä myöhemminkään katsonut sitä takavetomalleissa tarpeelliseksi.

Tai ainakin sellaisen havainnon tein kun selasin korjausoppaita väliltä Amazon-940-sarja.

Amazonissa ja 140-sarjassa ohjeena oli vielä öljynvaihto 30 tkm tai 18 kk välein, mutta 240-sarjan oppaassa neuvottiin vain tarkistamaan öljymäärä 10 tkm välein.

740-sarjan oppaassa mainittiin että ei kuulu huolto-ohjelmaan mutta ei siitä haittaakaan ole jos 40 tkm/24 kk:n huolloissa ne vaihtaa.

Liekkö em. ohjeistuksella jotain vaikutusta siihen että osa lukoista on nyt sellaisessa kunnossa kuin aiemmin esitetyistä kuvista on voinut todeta?
Ajoneuvoasentaja ´03, AMK-Ins. ´09
Autot:
164 ´69, 242 L ´75, 760 Turbo ´85, 940 GLT ´90, BMW 325 Cabrio ´86

Poissa mopo56

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • DisplayedMake
Volvo 945 turbo lukkoperä
« Vastaus #100 : 07.09.2012, 17:33:20 »
Elikkä kyselisin miten isoihin heppoihi tuo 940 sarjan lukkoperä kestää?
Miten tuon kytkimen kanssa on, kun olen kuullut huhuja ettei tuo kestä kun 250hp vai onko näin?
Myönnän harrastavani naapurivihaa ruotsia kohtaan mutta olen silti ylpeä mitä ovat saaneet aikaan -VOLVO-
Käytössä: 945 GLT 2.3l turbo 1995 B230FK, Projekti: Volvo 245 GL  2.0l 1984

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 945 turbo lukkoperä
« Vastaus #101 : 07.09.2012, 19:58:17 »
Elikkä kyselisin miten isoihin heppoihi tuo 940 sarjan lukkoperä kestää?
Miten tuon kytkimen kanssa on, kun olen kuullut huhuja ettei tuo kestä kun 250hp vai onko näin?
Ensimmäiseen kysymykseen vastaus on, riippuu käyttötavasta ja renkaista. :)
Ehkä "normaalikäytössä" n. 300-350 hp normirenkailla.

Normaalikytkin ei tosiaan kestä paljoa enempää, koska sitä vääntöä tahtoo tulla kun vähän virittää ja se vääntö sen kytkimen tappaa.
SRE asetelman kun hommaat, kestää vakiolevylläkin jo paljon enemmän. ;)

Sitten lisää tehoa ja jousittamaton sintteri niin M90:kin antautuu aika nopeesti. :2funny:
Seuraavaks sitten Getrac...

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 945 turbo lukkoperä
« Vastaus #102 : 07.09.2012, 23:04:56 »
Sitten lisää tehoa ja jousittamaton sintteri niin M90:kin antautuu aika nopeesti. :2funny:
Seuraavaks sitten Getrac...

No tässä tapauksessa se M90 ei hajoa siihen vääntöön vaan siihen värinään, jota se joutuu sietämään tuon jousittamattoman sintterin takia.

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 945 turbo lukkoperä
« Vastaus #103 : 07.09.2012, 23:17:47 »
No tässä tapauksessa se M90 ei hajoa siihen vääntöön vaan siihen värinään, jota se joutuu sietämään tuon jousittamattoman sintterin takia.
Niin?... Sanoin vaan että antautuu, en että mihin tässä tapauksessa(jousittamaton sintteri+ vakiopyörä)... anteeksi puuttuva tarkennus. :-\ :-\ Asia korjattu.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7970
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo 945 turbo lukkoperä
« Vastaus #104 : 07.09.2012, 23:26:08 »
Niin?... Sanoin vaan että antautuu, en että mihin tässä tapauksessa(jousittamaton sintteri+ vakiopyörä)... anteeksi puuttuva tarkennus. :-\ :-\ Asia korjattu.

Ihan hyvä kuitenkin aina välillä muistuttaa tuosta asiasta, ettei porukat vahingossa riko hienoa kallista vaihteistoa.
 :hello:

 

RallyBaron  Samppasport