Autoracing  KL-varaosat

Lukkoperät takavetovolvoihin?

  • 640 Vastauksia
  • 289151 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #150 : 10.12.2012, 16:53:09 »
Olisko jollain tiedossa perän kartio laakereiden mittoja..?? pitäis käydä ostaas laakeri kaupasta uudet tohon danan lukkoon..

Hep! 1031 laakerit.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13476.0

Poissa Dife

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #151 : 10.12.2012, 16:59:35 »
sopii varmaan myös 1030 akseliin??  mahtaako noilla numeroilla saada suoraan paikalliselta laakeri myyjältä..?

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #152 : 10.12.2012, 17:24:27 »
Poskilaakerit sopii varmasti ja pienen vetopyörän ulompi laakeri todennäköisesti. Pienen vetopyörän sisempi laakeri on erilainen. Numerot ovat ihan standardin mukaisia, joten laakeriliikkeet tunnistavat ne varmasti.

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #153 : 11.12.2012, 08:16:15 »
Pukkaako lukoista kimppatilausta lähiaikoina? Olisi kiinnostusta. Mistä kannattaisi tilailla torsen tätänykyä? Voisiko joku jeesata, kiitos!  :)
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #154 : 20.12.2012, 23:32:44 »
Moikkelis!

1030/1031 periin sopiva Torsen tupsahti tupaan ja vinkkejä/huomioonotettavia seikkoja asennukseen kaipaillaan. Noin niin kuin pähkinän kuoressa operaatio, kiitos. On tietysti Bolt-on, mutta mutta...
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #155 : 24.12.2012, 13:59:23 »
Moikkelis!

1030/1031 periin sopiva Torsen tupsahti tupaan ja vinkkejä/huomioonotettavia seikkoja asennukseen kaipaillaan. Noin niin kuin pähkinän kuoressa operaatio, kiitos. On tietysti Bolt-on, mutta mutta...

Mistä tilasit ? itsekkin ajattelin tilata ?  halvimmalla siis torsen niin mist ?
volvoja - onhan noita.

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #156 : 24.12.2012, 14:06:47 »
Vaikuttaisi siltä että lukko on helppo vaihtaa, mutta shimmausta en itse taida osata tehä ? yrittänyt hakea tietoa, mutta vaikuttaa turhan vaikealta ? onko jotain helppoja ohjeita tarjota  vai jätänkö homman jollekkin joka tehnyt ennenkin ja seuraan ekan kerran vierestä ja sitä rataa ?
volvoja - onhan noita.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #157 : 24.12.2012, 14:32:15 »
ei tartte normaalisti shimmata

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #158 : 24.12.2012, 14:48:57 »
Vaikuttaisi siltä että lukko on helppo vaihtaa, mutta shimmausta en itse taida osata tehä ? yrittänyt hakea tietoa, mutta vaikuttaa turhan vaikealta ? onko jotain helppoja ohjeita tarjota  vai jätänkö homman jollekkin joka tehnyt ennenkin ja seuraan ekan kerran vierestä ja sitä rataa ?

Haynesin kirjassa on neuvottu 240 peränteko ihan suomen kielellä. Silti neuvoisin kääntymään kokeneen tekijän puoleen

ei tartte normaalisti shimmata

Normaalisti ei mutta sitten kun se hammaskosketus ei olekkaan kohdallaan niin menee säätämiseksi. Pinjonin laakeria ei kannata shimmaillessa särkeää kovin montaa kappaletta. Maksavat ihan seteli rahaa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #159 : 24.12.2012, 15:25:04 »
Normaalisti ei mutta sitten kun se hammaskosketus ei olekkaan kohdallaan niin menee säätämiseksi. Pinjonin laakeria ei kannata shimmaillessa särkeää kovin montaa kappaletta. Maksavat ihan seteli rahaa

Lukkoa asennettaessa hammaskosketus ei onneksi muutu :)

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #160 : 24.12.2012, 22:40:14 »
Mistä tilasit ? itsekkin ajattelin tilata ?  halvimmalla siis torsen niin mist ?

Foorumilla eräs nimimerkki kauppaa torsenia ja muitakin lukkovaihtoehtoja MYYDÄÄN VARAOSAT-osastolla eli häneltä hommasin. Olin kyllä ihan tyytyväinen hintaan.  ;)
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #161 : 25.12.2012, 11:55:40 »
Lukkoa asennettaessa hammaskosketus ei onneksi muutu :)

Noniin tämä selvensi paljon. eli saan itekkin asennettua sen sinne, ei luulisi olevan aikaa vievä homma ?
volvoja - onhan noita.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #162 : 25.12.2012, 12:05:02 »
Ennen vanhan tasauspyörästön irroittamista kannattaa mitata heittokellolla hammasvälys. Eli pitää kiinni kardaanin laipasta ja testaa kuinka paljon iso lautaspyörä liikkuu edestakaisin.

Iso lautaspyörä siirretään vanhasta murikasta lukolliseen murikkaan, kuten myös poskilaakerit. Laakerit on ehdottomasti laitettava samoille puolille takaisin mistä ne on irroitettu ja samoilla säätölevyillä.

Jos uusi osakokonaisuus on yhtä tiukka asentaa akseliin takaisin, mitä se oli ottaa irtikin, niin silloin laakerien esijännitykset ovat aika kohdallaan. Jos lukko menee paikalleen täysin ilman voiman käyttöä, niin silloin on syytä säätää laakerien esijännitystä ja samalla tarkastaa hammasvälyksestä, että kumman laakerin alle säätölevyjä laitetaan.

Lopuksi kannattaa tarkastaa, että hammasvälys on sama, mitä lähtötilanteessakin. Välyksen mittaamista helpottaa jo alussakin se, että pesee kaikki öljyt pois rattaista, jotta väluksen huomaa/tuntee paremmin.


Perän säätöohjeet audiovisuaalisena.
http://volvo1800pictures.com/video/bildband/Spicer%20Volvo%2030%2031%20Bakvaxeljustering%20TP%2070197.wmv

Ja sama kuvin ja tekstein.
http://volvo1800pictures.com/document/Service_manual_jack/part_4_46_rear_axle_spicer/part_4_46_rear_axle_spicer.pdf
« Viimeksi muokattu: 25.12.2012, 12:08:23 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #163 : 25.12.2012, 23:28:02 »
Kumarrus Kulmamiehelle opastuksesta!   -H-
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa wh

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 992
Vs: Lukkoperät takavetovolvoihin?
« Vastaus #164 : 26.12.2012, 14:32:15 »
Kiitos! Veikkaampa että tuossa olisi jo hyvä aihio FAQ-osioon. Voisi selventää monille tuota juttua ! Hyvä oheistus kun tyhmäkin tajuaa! Kiitos Kulmamies!  ;)
volvoja - onhan noita.

 

RallyBaron  Samppasport