Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: RikuPit - 23.04.2024, 23:06:05

Otsikko: GS5-39DZ
Kirjoitti: RikuPit - 23.04.2024, 23:06:05
Tulee näillä näkymin hommattua tämmöinen laatikko yhdistelmään 240 + B230 + vakiota loput laatikon jälkeen paitsi lukko.

Enempi löytyy tietoa täältä GS6-37DZ sovituksesta. Eroja kuitenkin löytyy käsittääkseni ainakin:

Kytkinakseli. Suurempi, boorimäärä eri. Saako näihin kytkinlevyä ja kaikkea muutakin kytkinkopan sisään samalla tavalla kun pieneen 6-loviseen? Lensun tekemä, jolloinka olettaisin että etäisyydet kopan sisällä samat.

Kardaanin laippa. Tuleeko tähän(kin) hardy kiekko väliin? Laippa käsittääkseni eri pulttijaolla kun pienemmässä. Tähän sai kai joitakin adaptereita mutta niistä ei ole tietoa vielä enempää.

Mikä kardaanin etupätkä on helpoiten muokattavissa tähän? Voiko hyödyntää esim. m45 perästä kun semmoinen löytyisi jo?

Mahtuuko tämä GS5-39DZ 240 koriin tekemättä tunneliin lisää tilaa? On kuulemma ainakin 10cm lyhyempi kun GS6.

Toivottavasti saadaan keskustelua aikaseks!
Otsikko: Vs: GS5-39DZ
Kirjoitti: Keme - 24.04.2024, 09:04:59
Kaiken kaikkiaan toi iso 5v aski on melko turha. Se on vähä semmone aloitteleville harrastelijoille myytävä jäte.
39dz askin suurin vaihde on suora. 37dz askissa kutonen on sit ylivaihde. Maantiellä toi ylivaihde on todella kiva. Ton lisäksi 39dz on kuoriltaan vähän tarpeettoman iso. 39dz askia on isolla hardyllä ja sillä perus volvo/opel/bmw laipalla.
Ennemmin laittaa saman hintaisen 37dz askin tai jos haluaa "kaiken kestävän" askin, ni sit laittaa 300e lisää ja ostaa sen 53dz.
Otsikko: Vs: GS5-39DZ
Kirjoitti: Kojontti - 27.04.2024, 19:52:39
Ja noissa dieselin vitoslaatikoissa taisi olla vielä se ykkönenkin tavallisen perävälityksen kanssa sopiva lähinnä trailerille ajoon.
Otsikko: Vs: GS5-39DZ
Kirjoitti: RikuPit - 28.04.2024, 10:37:17
Nooteista huolimatta laatikko hommattu. Omat perustelut hankinta päätökselle oli ylivaihteen turhuus auton käyttötarkoitusta ajatellen, valmiiksi tehty sovitehitsaus ja huokeahko hinta. Eikä se ykkösen välitys netistä saatavien tietojen mukaan hirveästi ole lyhyempi kun esim 37DZ.

Tämä laatikko sattuikin olemaan tuolla BMW/Opel/Volvo hardylaipalla eli pulttijako 96mm. Jääpähän adapterit pois välistä.