Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo V60 D6 Hybridi

  • 4860 Vastauksia
  • 1059799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3675 : 15.04.2021, 22:55:22 »
ISG:stä taitaa mennä laakerit. Ne taitaa saada vaihdettua ilman suurta konkurssia.

Huoltojen hintoja tuntuu nostavan hybridin sähköt, ainakin jakopääremppa oli tuntuvasti kalliimpi kuin tavallisessa D5:ssa. Auto pitää tehdä virrattomaksi, vaatii oman pätevyyden jne.

Apulaitehihnan kanssa saa olla tarkkana, sen kireys (tai siis löysyys) vaikuttaa yllättävän moneen asiaan ja sen kiristäminen vaatii oman työkalun.

Muutoin lienee samat viat kuin tavallisissa V60:ssa.
V60 T8 -19

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3676 : 16.04.2021, 10:24:10 »
Graalin maljana hybridiakun vikaantuminen ja sillon voi pinkka kärsiä vähän enemmänkin :D

Näitä akustojen korjaukseen erikoistuneita firmoja löytyy jo mukavasti ympäri maata. Joten ei ole pakko mennä merkkiliikkeeseen vaihdattamaan koko pakettia uuteen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3677 : 16.04.2021, 12:52:55 »
ISG:stä taitaa mennä laakerit. Ne taitaa saada vaihdettua ilman suurta konkurssia.

Huoltojen hintoja tuntuu nostavan hybridin sähköt, ainakin jakopääremppa oli tuntuvasti kalliimpi kuin tavallisessa D5:ssa. Auto pitää tehdä virrattomaksi, vaatii oman pätevyyden jne.

Tuo on oikeastaan Volvon puolesta aika huonoa suunnittelua. Väistämättä tulee tilanne jolloin auto on jo kotimekaanikon ylläpidolla, ja jos siellä tuollaisen loogisesti pelkkään mekaaniseen puoleen kuuluva toimepidekin antaa sähköiskuvaaran, joku tulee sen sähköiskun saamaan.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3678 : 16.04.2021, 13:05:59 »
Tuo on oikeastaan Volvon puolesta aika huonoa suunnittelua. Väistämättä tulee tilanne jolloin auto on jo kotimekaanikon ylläpidolla, ja jos siellä tuollaisen loogisesti pelkkään mekaaniseen puoleen kuuluva toimepidekin antaa sähköiskuvaaran, joku tulee sen sähköiskun saamaan.

Toisaalta, jos ei tiedä mitä tekee niin auton korjaaminen on aika vaarallista touhua. nostettu auto voi tipahtaa päälle, käden laittaminen moottoritilaan auton ollessa käynnissä voi viedä sormet jne.

Työturvallisuusasioitahan nämä ovat. Ei ehkä kuitenkaan varsinaista huonoa suunnittelua. Totta kai sähköistetty voimalinja tuo yhden uuden vaaratekijän lisää.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3679 : 16.04.2021, 15:09:25 »
Tuo on oikeastaan Volvon puolesta aika huonoa suunnittelua. Väistämättä tulee tilanne jolloin auto on jo kotimekaanikon ylläpidolla, ja jos siellä tuollaisen loogisesti pelkkään mekaaniseen puoleen kuuluva toimepidekin antaa sähköiskuvaaran, joku tulee sen sähköiskun saamaan.
Hybridit ja täyssähköt on merkistä riippumatta samassa veneessä:
"Lainsäädäntö ei erikseen määrittele sähkö- tai hybridiajoneuvoille omia pätevyysvaatimuksia sähkötöille, jolloin sovelletaan TUKESin ohjeistamana teollisuuden ja rakennusalan sähkötyölainsäädäntöä."

Kyllähän noihin kotimekaanikko voi vaihtaa esim. jarrut, öljyt tms., mutta ite en ainakaan menis sörkkimään niitä oransseja kaapeleita yms.
V60 T8 -19

Poissa Mepi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 714
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3680 : 16.04.2021, 15:41:26 »
Kotimekaanikkoa ei määrää mikään saa tehdä auton kanssa mitä huvittaa. Mutta talosähköjä ei saa tehdä
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3681 : 16.04.2021, 16:07:04 »
sörkkimään niitä oransseja kaapeleita yms.

Onks ne ne subbarijohdot siellä takaluukun verhouksen alla :-X?

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3682 : 16.04.2021, 16:11:14 »
Toisaalta, jos ei tiedä mitä tekee niin auton korjaaminen on aika vaarallista touhua. nostettu auto voi tipahtaa päälle, käden laittaminen moottoritilaan auton ollessa käynnissä voi viedä sormet jne.

Työturvallisuusasioitahan nämä ovat. Ei ehkä kuitenkaan varsinaista huonoa suunnittelua. Totta kai sähköistetty voimalinja tuo yhden uuden vaaratekijän lisää.

Joo, mutta pahin ongelmahan on se että ihminen luulee tietävänsä mitä tekee.

Voihan tuo käytännössä olla että sen jakopäärempan aikana sen korkeajännitepuolen poiskytkemiseen ei käytännössä ole niin suurta tarvetta, mutta se tehdään työsuojelutoimiena kaikenvaralta varmuudenvuoksi, mutta jos rakenne tosiaan on sellainen että siellä jakopäässä on se korkeajännite, niin ei tuo mun mielestä kovin järkevältä kuulosta.

Puhtaasti mekaanisena tuonä perineisenn auton jakopään uusiminen ei ole vaarallista, jos työtä suorittava ihminen on normaalilla ymmärryskyvyllä varustettu - eli sitä jakopäätä ei yritetä vaihtaa moottorin käydessä. Sähkö on siitä hankalaa että sitä ei voi havaita ihmisaistein turvallisesti, toisin kuin sen käyvän moottorin tilan sekä näkee että kuuleee.

Poissa Pompputiikeri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 162
  • no mitä tää ny tekee
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3683 : 16.04.2021, 22:14:01 »
Näitä akustojen korjaukseen erikoistuneita firmoja löytyy jo mukavasti ympäri maata. Joten ei ole pakko mennä merkkiliikkeeseen vaihdattamaan koko pakettia uuteen.

Eipä ne mitään erikoistuneita ole vaan ihan autokorjaamoja jotka vastoin Volvon virallisia ohjeita tarjoavat vaihtoehtoisen ratkaisun ja hyvä näin!

Mutta on tuossa haittapuoli. Vanhat kennot ja uudet kennot samassa akussa ei o välttämättä hyvä juttu. Balansoinnin tarve kasvaa ja siinä käy vähän niin että se uusi kenno tappaa ne vanhat nopeammin ja vastineeksi vanhat sen uuden. Mutta on joka tapauksessa hyvä asia että budjettiratkaisu on tarjolla, vaikka ei ihan ongelmaton olisikaan.
V60 D6 -14

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3684 : 16.04.2021, 23:09:26 »
Olen lukenut tätä keskustelua aika kattavasti ja näyttää siltä, että yleisimmät viat koskevat kompressoria ja OBC:ia. Onko kukaan laskenut mitä huoltoihin uppoavat rahat ovat olleet keskimäärin vuodessa? Hukkuuko nestemäisestä polttoaineesta saatu säästö näihin? Tähän vaikuttavat tietysti ajomäärä ja paljonko siitä ajetaan sähköllä.

Toinen kysymys koskee akustojen kuntoa, kun autolla on ajettu 150 000 km ja yli. Minkälaisia etäisyyksiä kesäkelissä voi olettaa täydellä akulla? Tähän taas vaikuttaa tietysti akuston lataussyklit, akun täydestä-tyhjään purkusyklit ja missä varaustasossa (kennojännitteessä) akkua on pääosin pidetty.

Mulla on nyt toinen perättäinen D6-malli ja uskallan jo sanoa sen ääneen. Vioista huolimatta todella hyvä auto. Omissa autoissa korjauskulut ovat olleet noin 0.06 senttiä / km. Muistaakseni jossain tässä ketjussa on tarkemmat laskelmat, kun vaihdoin autoa vuosi sitten.

Yksi kompura on vaihdettu ensimmäiseen autoon heti oston jälkeen. Sillä ajoin 175 - 240 tkm välin ja akulla pääsi kesällä vähän yli 40 km (kesä = 20 astetta ja kuiva keli). Tällä uudemmalla nyt mittarissa 135 tkm pääsee (rummutusta.....) saman verran. Akku ei minusta kypsynyt vielä 200 tkm ajettuna. Pisin sähköllä ajettu matka on 43 km ja uskallan luvata, että tuolla pääsee pohjanmaan suorilla tasaisilla teillä 60 km/h vauhdilla yli 50 km. Joku pohjalainen voisi vaikka kokeilla.

Kulutus oli ekalla n. 4.3 l/100 km (65000 km matkalla) ja tällä toisella on kulutus 4.2 l/100km (28000km matkalla) aikaa on kulunut kesään mennessä kolme vuotta. Tässä ei enää yksittäinen tankkaus paljon sotke keskikulutusta eli näillä mennään.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3685 : 17.04.2021, 17:19:55 »
Eipä ne mitään erikoistuneita ole vaan ihan autokorjaamoja jotka vastoin Volvon virallisia ohjeita tarjoavat vaihtoehtoisen ratkaisun ja hyvä näin!

Mutta on tuossa haittapuoli. Vanhat kennot ja uudet kennot samassa akussa ei o välttämättä hyvä juttu. Balansoinnin tarve kasvaa ja siinä käy vähän niin että se uusi kenno tappaa ne vanhat nopeammin ja vastineeksi vanhat sen uuden. Mutta on joka tapauksessa hyvä asia että budjettiratkaisu on tarjolla, vaikka ei ihan ongelmaton olisikaan.

Siksipä oliskin järkeväintä laittaa sinne käytetty kenno - siis olettaen että vika on yhden kennon vioittuminen.

Sinänsä noiden käytettyjen kennojen hankkiminenkaan ei ole mikään älyttömän vaikea tehtävä.

Poissa Pikkuhukka

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 485
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3686 : 17.04.2021, 19:57:11 »
Onks ne ne subbarijohdot siellä takaluukun verhouksen alla :-X?
 
Nimenomaan, just samat piuhat kyseessä ;D. Harkitsen konkan laittamista sinne väliin ja siitä sitten haaroitus alustavaloille. HTSää odotellessa :D

Noihin kuluihin liittyen. Viimeisen parin kolmen vuoden ajalta:
- Neljä kompuraa. 226€. Tämä tuli tästä viimeisemmistä huollosta missä vaihdettiin kuivuri ja tehtiin huuhtelu. Muuten mennyt Volvon piikkiin
- Jakopää, vesipumppu ja apulaitehihna sekä öljyn vaihto 720€
- Isompi huolto + uusi laitehihna (kiristivät remmin toisessa paikassa jakohihnan vaihdon yhteydessä hauiskireyteen ja remmi oli venynyt useita senttejä) ~500€
- Törmäys- ja kosteusanturit 420€
- Jarrulevyt ja palat joka nurkkaan DIY:nä, muistaakseni vähän vajaa pari sataa euroa

Vielä pitäis tuo apukuskin ovi tutkia, johtosarja pitäis olla ok, mutta oven lukitus ei avaudu kaukosäätimellä. Toki krooninen autokuume on edelleen päällä, mutta ei oikein keksi mitä seuraavaksi.
V60 T8 -19

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3687 : 17.04.2021, 21:04:04 »

Vielä pitäis tuo apukuskin ovi tutkia, johtosarja pitäis olla ok, mutta oven lukitus ei avaudu kaukosäätimellä. Toki krooninen autokuume on edelleen päällä, mutta ei oikein keksi mitä seuraavaksi.

Johtosarjat menee vaihtoon. Mulla vaihdettiin, onneksi myyjäliikkeen piikkiin, kaikki oven johtosarjat. Mulla taas vika ilmeni niin, ettei Keyless toiminut ja kaukosäädin piti olla lähes lasissa kiinni. Vaihtoivat vielä lähetin/vastaanottimen katosta.

Käyn suurta muutosta autonvaihdossa eli todennäköisesti seuraava auto on joku Mersun diesel/sähkö -vempele. Kävin tänään koeajamassa GLC:n hybriidinä ja sain aika hyvän vaikutelman. Pidän Mersua enemmän elvistelyautona ja yritän nyt muuttaa itseäni ymmärtämään että voisin sellaisen omistaa. Mitähän naapuritkin sitten ajattelee?
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa VelvetTune

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3688 : 18.04.2021, 12:03:15 »
Mulla on nyt toinen perättäinen D6-malli ja uskallan jo sanoa sen ääneen. Vioista huolimatta todella hyvä auto. Omissa autoissa korjauskulut ovat olleet noin 0.06 senttiä / km. Muistaakseni jossain tässä ketjussa on tarkemmat laskelmat, kun vaihdoin autoa vuosi sitten.

Yksi kompura on vaihdettu ensimmäiseen autoon heti oston jälkeen. Sillä ajoin 175 - 240 tkm välin ja akulla pääsi kesällä vähän yli 40 km (kesä = 20 astetta ja kuiva keli). Tällä uudemmalla nyt mittarissa 135 tkm pääsee (rummutusta.....) saman verran. Akku ei minusta kypsynyt vielä 200 tkm ajettuna. Pisin sähköllä ajettu matka on 43 km ja uskallan luvata, että tuolla pääsee pohjanmaan suorilla tasaisilla teillä 60 km/h vauhdilla yli 50 km. Joku pohjalainen voisi vaikka kokeilla.

Kulutus oli ekalla n. 4.3 l/100 km (65000 km matkalla) ja tällä toisella on kulutus 4.2 l/100km (28000km matkalla) aikaa on kulunut kesään mennessä kolme vuotta. Tässä ei enää yksittäinen tankkaus paljon sotke keskikulutusta eli näillä mennään.

Minulla nykyisellä autolla huoltokulut ovat olleet noin 55 000 km ajomäärällä 0,106 €/km sisältäen siis normaalit huollot sekä korjaukset, joita on näihin kilometreihin osunut reilusti normaalia enemmän. Öljyt on myös vaihdettu noin 12 000 km välein, mikä osaltaan nostaa kustannuksia. Tässä tapauksessa siis käyttökulut kokonaisuudessaan saattaisivat jäädä pienemmäksi kuin nykyisellä. Näin voi ainakin itselleen yrittää perustella.

Kiitos kaikille näkemyksistä ja kokemuksista.

Poissa jalmari82

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V60 D6 Hybridi
« Vastaus #3689 : 19.04.2021, 13:37:52 »
Saan liittyä kerhoon. Uusi auto ollut vähän aikaa yksityiseltä hankittuna pihalla. Ajettu 138000 vm2014. Huomasin ettei kompura puhalla viileää, no tämän vian ketjun perusteella jo ounaistelinkin, mutta. Hybridiakku on täynnä, mutta auto ei käytä sähköä tai siis sähköllä ei voi ajaa. Mikäköhän nyt on rikki vai liittyvätkö toisiinsa. Pahimmillaa kompura 1500 ja jotain muuta 2000? vai katastrofivaihtoehto akku kaput = 130000 = konkurssi

 

Kulkukoira  Proturbo