Ateho  Elekma

740 OM606

  • 1213 Vastauksia
  • 523377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 3.0 24v diesel 629hp/905nm---> EVO2
« Vastaus #930 : 01.12.2016, 20:34:01 »
Pikku Ahtimeksi hx40 jos ei hyvä niin vaihetaan turboja. saat minulta hx35 ja minä otan 40sen ;D

Sullahan on jo pikkuahdin valmiina, laitat sinne isomman sitte lisäksi.  ;D




Pikkuahdin laitettu tilaukseen. Holset hx35 #12
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa hcmato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #931 : 03.12.2016, 14:05:58 »
Tulikos kanteen nyt mitkä venttiilit...heh hx40 pikkuahtimeksi. Aika monelle se on se iso. Seurataan kyllä ja käys HH joskus kylässä kattoon tota pikkuahdin autoo :D

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #932 : 03.12.2016, 14:51:30 »
Tulikos kanteen nyt mitkä venttiilit...heh hx40 pikkuahtimeksi. Aika monelle se on se iso. Seurataan kyllä ja käys HH joskus kylässä kattoon tota pikkuahdin autoo :D


Pakoventtiilit on peräisin 200cdi mersusta, lautasen halkaisija 28,4mm. Vakiot oli 26mm. Varsi näissä 1,3mm lyhyempi joten venttiilit upotettiin millin verran syvemmälle kanteen. Imuventtiilit jätettiin vakiot, mutta seetit muotoiltu paremmiksi.
Hx35 sinne ny kuitenkin tulee... pitääpä jossain vaiheessa koittaa käydä ihmettelemässä käyttisviritystä..  :)
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #933 : 03.12.2016, 17:04:47 »
Kun vaan pysyis vehkeet nipussa.
Lämpötilojen ja öljynpaineiden tarkkailuun kannattaa panostaa riittävästi.

Voi tulla aika älyttömät teholukemat :D
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #934 : 03.12.2016, 18:52:33 »
Pysyykö perä ihan volvolaisena? Hyvältä näyttää.

Poissa hcmato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #935 : 03.12.2016, 19:29:57 »
Voiko kysellä kaivella mitä teit kannelle, kiitos tosta venttiilivinkistä. onko nokat vakiot ja ne jouset :)Meinaakko pakosarjan antaa olla noin vai pidemmän
« Viimeksi muokattu: 03.12.2016, 19:32:01 kirjoittanut hcmato »

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #936 : 03.12.2016, 21:04:59 »
Kun vaan pysyis vehkeet nipussa.
Lämpötilojen ja öljynpaineiden tarkkailuun kannattaa panostaa riittävästi.

Voi tulla aika älyttömät teholukemat :D

Niinpä... moottori tulee niin kalliiksi että meinaa itku tulla jo tehdessä, niin sitte jos se vielä särkyy niin....  :-[ kyllä jäähdytys otetaan huomioon nyt ku on nähty mitä se lämpö tekee... mm. Syyläri vaihtuu ja nyt kun lämpöä tehdään taas enemmän taidan investoida jo siihen oikeaan cooleriinkin ...yms..


Pysyykö perä ihan volvolaisena? Hyvältä näyttää.

Mitäpä sitä vaihtamaan ku sillä on jo 3 kesää menty ilman ongelmia.  ;D

Voiko kysellä kaivella mitä teit kannelle, kiitos tosta venttiilivinkistä. onko nokat vakiot ja ne jouset :)Meinaakko pakosarjan antaa olla noin vai pidemmän


Kanaville ei tehty mitään, tekijä oli sitä mieltä että on jo niin hyvät ettei isoa hyötyä ole työhön nähden... jäykemmät jousethan tässä olikin jo. Nokat on vaparin ja näillä näkymin niille ei tehdä mitään.
Pakosarjaa en oo vielä miettinyt. Lyhyitä oon käyttäny tähän asti turbon heräämisen toivossa, mutta tässä setissä sen ei luulis olevan siitä kiinni...  ;)
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #937 : 03.12.2016, 21:19:57 »
Muista myös öljynlämpö.
Oliko vanhassa koneessa öljyruiskuja ja tuleehan tähän?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #938 : 03.12.2016, 21:28:06 »
Muista myös öljynlämpö.
Oliko vanhassa koneessa öljyruiskuja ja tuleehan tähän?

Öljyruiskut on ja oli myös edellisessä. Öljynjäähdytin löytyy myös. Eipä siellä kyllä häävit paineet kuumana ollu, täytyy vielä miettiä että minkä pumpun sinne laittaa... myös öljypohjan suurennus kävi mielessä koska se menee muutenkin taas uusiksi ja tilaa on kyllä etupäässä... ???
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #939 : 03.12.2016, 21:44:09 »
Tuliks tähän vesi/metanoli-ruiskua?
(anteeks mä en dieseleistä tiiä joten käytetäänkö vai ei)
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #940 : 03.12.2016, 21:54:51 »
Tuliks tähän vesi/metanoli-ruiskua?
(anteeks mä en dieseleistä tiiä joten käytetäänkö vai ei)

On tässä ollu aina. 20/80 metanoli/vesi seosta on ruiskutettu varovasti yhdellä pienellä suuttimella painekoteloon...
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #941 : 03.12.2016, 22:11:20 »
Scaniahan on tehnyt turbocompoundin jo lähes 30 v sitten R113:sta ja teki uudestaan 12 l:n moottoriinkin nykypäivinä. Eivät vaan olleet kovin kestäviä motteja. Tiedä sitten johtuiko ahtamistekniikasta. Tuossa jotain kuvia Scanian toteutuksesta. Niin oli Volvollakin FH12 turbocompound joka kesti kyllä.
https://www.google.fi/search?q=Scania+R+turbocompound&biw=1680&bih=933&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiY-MuG6tjQAhVhDJoKHa4AAsoQsAQIFg
« Viimeksi muokattu: 03.12.2016, 22:48:43 kirjoittanut Eikka »

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #942 : 03.12.2016, 22:15:14 »
Scaniahan on tehnyt turbocompoundin jo lähes 30 v sitten R113:sta ja teki uudestaan 12 l:n moottoriinkin nykypäivinä. Eivät vaan olleeet kovin kestäviä motteja. Tiedä sitten johtuiko ahtamistekniikasta. Tuossa jotain kuvia Scanian toteutuksesta. Niin oli Volvollakin FH12 turbocompound joka kesti kyllä.
https://www.google.fi/search?q=Scania+R+turbocompound&biw=1680&bih=933&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiY-MuG6tjQAhVhDJoKHa4AAsoQsAQIFg

Noissa moottoreissa toisen turbiinin voima vaan välitettiin (viskokytkimen kautta?) vauhtipyörälle. Eli moottorin nielemää ilmaa tuotti vain yksi kompressori ensimmäisessä ahtimessa ja tuo toinen turbiini käytti vain "hukka"energiaa jonka välitti suoraan vauhtipyörälle.

Ihan rehellisen sarja-ahdinratkaisun olen nähnyt raskaan kaluston puolella ainakin MAN:in moottorissa.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #944 : 04.12.2016, 22:07:30 »
EIkös siinä kiihdytysmossessa ollut ahtimet sarjassa niin että 1. ahtimen painepuolelta meni putki suoraan 2. ahtimen pakopuolelle? Tuo systeemi tosin taitaa tuplata myös ahtoviiveen.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo