Ateho  Elekma

740 OM606

  • 1213 Vastauksia
  • 523378 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #945 : 05.12.2016, 20:39:17 »
Noissa moottoreissa toisen turbiinin voima vaan välitettiin (viskokytkimen kautta?) vauhtipyörälle. Eli moottorin nielemää ilmaa tuotti vain yksi kompressori ensimmäisessä ahtimessa ja tuo toinen turbiini käytti vain "hukka"energiaa jonka välitti suoraan vauhtipyörälle.

Ihan rehellisen sarja-ahdinratkaisun olen nähnyt raskaan kaluston puolella ainakin MAN:in moottorissa.



Tosiaan tuossa volvon d12 moottorin compound ratkaisussa välitettiin vain pakokaasujen hukkaenergiaa suoraan vauhtipyörälle.

Nykyisistä volvon euro 6 d16 moottoreista löytyy sitten ihan rehellinen sarja-ahdin ratkaisu
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #946 : 05.12.2016, 22:36:31 »
Siinä ois nyt se pienempikin... Siinäpä sitä on värkkääminen että nuo saa jotenkin mahtumaan konehuoneeseen... Painoakin noilla tulee jo lähemmäs 30kg  :P

Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #947 : 05.12.2016, 23:04:19 »
Nyt on kyllä asiallista meininkiä! Odotan suuresti mitä tästä tulee! :) olikos siitä puhetta jo mitkä kiertokanget koneeseen tulee?
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #948 : 05.12.2016, 23:20:51 »
Nyt on kyllä asiallista meininkiä! Odotan suuresti mitä tästä tulee! :) olikos siitä puhetta jo mitkä kiertokanget koneeseen tulee?

Ei oo vielä päätöstä lukkoon lyöty.. Mutta kyllä yhdet tietyt on mielessä, tarvii vaan paljon rahaa taikoa jostain  ;D
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #949 : 06.12.2016, 15:10:07 »


Tosiaan tuossa volvon d12 moottorin compound ratkaisussa välitettiin vain pakokaasujen hukkaenergiaa suoraan vauhtipyörälle.

Nykyisistä volvon euro 6 d16 moottoreista löytyy sitten ihan rehellinen sarja-ahdin ratkaisu
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Niin onko tämä turbocompound vai ihan vaan tupla-ahdettu?

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #950 : 06.12.2016, 15:19:17 »
Niin onko tämä turbocompound vai ihan vaan tupla-ahdettu?

Näyttää olevan compound eli sekventiaali

Poissa Pate

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • Volvo Racing Club Finland
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #951 : 06.12.2016, 19:33:37 »
Niin onko tämä turbocompound vai ihan vaan tupla-ahdettu?
Näyttää olevan compound eli sekventiaali

Tosiaan ihan compound/sekventiaali(miten nyt haluaa sanoa).
Ensin pienempi(vgt/vnt?) ahdin ja sen jälkeen sitten perinteinen turbo, joka ahtaa koneeseen ilmaa pienemmän ahtimen läpi.
Volvo 945 -98 b230fk+aw71l
Varaosa 745 -90

Poissa Eikka

  • Original Eikka
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
  • www.vrcf.fi

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #953 : 06.12.2016, 22:33:24 »
Miten muuten tämmöisessä compound-ratkaisussa käy pakopaineiden?

Mietin vain, että jos "ensin" on matalille kierroksille on ensin pieni ahdin jotta herää hyvin ja alhaalta. Sitten kierrosten kasvaessa ämpäri herää ja alkaa hönkimään pienen läpi.

Mistään en mitään tajua, mutta eikös tuolloin (luulisi) pienemmän ahtimen pakopesän menevän tukkoon?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #954 : 07.12.2016, 00:06:59 »
Miten muuten tämmöisessä compound-ratkaisussa käy pakopaineiden?

Mietin vain, että jos "ensin" on matalille kierroksille on ensin pieni ahdin jotta herää hyvin ja alhaalta. Sitten kierrosten kasvaessa ämpäri herää ja alkaa hönkimään pienen läpi.

Mistään en mitään tajua, mutta eikös tuolloin (luulisi) pienemmän ahtimen pakopesän menevän tukkoon?

Sitähän voi vaikka etuahtimen hukkaportista viedä kaasut jälkimmäiselle? Tietty se "pieni" etuhyrrä tarvii sitten suht isoksi mitoitetun hukkakanavan vrt. vaatimattomampi kokoonpano jossa se pikkuhyrrä on yksinään, jolloin siitä ei koskaan isompia kaasuvirtauksia menekään läpi.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #955 : 07.12.2016, 07:47:58 »
Miten muuten tämmöisessä compound-ratkaisussa käy pakopaineiden?

Mietin vain, että jos "ensin" on matalille kierroksille on ensin pieni ahdin jotta herää hyvin ja alhaalta. Sitten kierrosten kasvaessa ämpäri herää ja alkaa hönkimään pienen läpi.

Mistään en mitään tajua, mutta eikös tuolloin (luulisi) pienemmän ahtimen pakopesän menevän tukkoon?

Sitähän voi vaikka etuahtimen hukkaportista viedä kaasut jälkimmäiselle? Tietty se "pieni" etuhyrrä tarvii sitten suht isoksi mitoitetun hukkakanavan vrt. vaatimattomampi kokoonpano jossa se pikkuhyrrä on yksinään, jolloin siitä ei koskaan isompia kaasuvirtauksia menekään läpi.



Juurikin näin on tarkoitus tehdä. Eli pikkuahtimelle tulee kaveriksi ulkoinen portti joka puhaltaa pienemmän ohi isommalle, siinä vaiheessa ku pienemmän pesässä alkaa ahdistaan...
Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #956 : 20.12.2016, 19:04:32 »
Näissä termeissä menee kyllä kivasti sekaisin, kun sen lisäksi että ihmiset kutsuu noita väärillä nimillä, niitä myös markkinoidaan valmistjienkin puolesta miten sattuu.

Hyvin käy vertaukseski esim intercooleri. Mun tietääkseni koskaan ei ole valmistettu sarjatuotantona autoja joissa olsii ollut intercooleri, mutta silti aika monen auton takaluukkuun on sellainen teksti kirjoitettu.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #957 : 20.12.2016, 19:08:21 »
Hyvin käy vertaukseski esim intercooleri. Mun tietääkseni koskaan ei ole valmistettu sarjatuotantona autoja joissa olsii ollut intercooleri

No tuo nyt vaan kuullostaa 100x paremmalta kuin aftercooler :D

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2382
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #958 : 20.12.2016, 19:40:36 »
No tuo nyt vaan kuullostaa 100x paremmalta kuin aftercooler :D

Mut aftercooler pistää hetkeks hämilleen. Jossain Sisuissa ainakin tavannut tollasel tekstil...
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 740 OM606 compound turbodiesel
« Vastaus #959 : 22.12.2016, 20:20:07 »
Mut aftercooler pistää hetkeks hämilleen. Jossain Sisuissa ainakin tavannut tollasel tekstil...

Joo, ne sisulla vahingossa nimesivät sen oikein, kun silloin välijäähdyttimet ei olleet vielä niin yleisiä kun ne ilma-vesi jäähdytetyt cumminsit tulivat.

Pitäisköhän mun laittaa autonperään teksti "twinaftercooler", kyllä siinä olisi kateelliset ihmeissään, kun arvuuttelisivat mikä mörkömoottori sinne on Volvon toimesta laitettu :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy