Elekma  Autoracing

740 OM606

  • 1213 Vastauksia
  • 523380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa lintta

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #405 : 24.01.2014, 09:23:35 »
Tuohon laatikko asiaan vielä, eräällä toisella foorumilla mitä välillä tulee selailtua on erittäin mielenkiintoinen ratkaisu tuohon laatikko ongelmaan.

Kyseessä muistaakseni +1000hp +1400nm veekasi drifteri. painoakin autolla tais olla n.1500kg.

Tuossa linkkiä rakentelu topicciin: http://forum.vastaheitto.com/index.php?PHPSESSID=39b9ed56c882122dc44b67086bb07161&topic=7279.390


Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #406 : 24.01.2014, 09:41:04 »
Kestääkö ne hiacen perät muka yhtään sen enempää kuin 1031 vakioperäkään?

Mä olen käsittänyt että hiacen perän suosio on ollut siinä tasauspyörästön lukossa, joka niissä oli vakiona jonkun vuosimallin jälkeen.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6352
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #407 : 24.01.2014, 13:49:57 »
Kestääkö ne hiacen perät muka yhtään sen enempää kuin 1031 vakioperäkään?

Mä olen käsittänyt että hiacen perän suosio on ollut siinä tasauspyörästön lukossa, joka niissä oli vakiona jonkun vuosimallin jälkeen.

On siinä paljon vahvemmat vetarit.


Poissa jeemu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel (penkissä käyty)
« Vastaus #408 : 24.01.2014, 23:11:53 »

hieman kierroksia lisää niin käyttö alue laajenee ja kikkailu helpottuu...

Aika roimasti putoo käyrä huipun saavutettuaa, liekkö kierroksia lisäämällä paranee?
Kammio Power +7000rpm

Poissa opelvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #409 : 26.01.2014, 22:05:44 »
Juu itellehän tätäkin tehään, ja auto näyttääki siltä miltä se mun mielessä näytti jo reilu 2 vuotta sitte ku tätä aloin rakentaan..

On alkanu nyt vähä nuo voimansiirtojutut mietityttään, ku tota vääntöäki löytyi ihan mukavasti...
Olin vielä projektin alkuvaiheessa siinä uskossa että volvon perät on kestäviä, mutta onko sittenkään? Vetarithan noista menee tieten kierteelle aika "helposti"... Volovomiehelläkin näitä periä tais paukkua useampikin... ;)
Toinen kysymysmerkki on tuo vaiheloota. Siitä oon vaan kuullu että kestää aika paljon, mutta minkäverran se "aikapaljo" sit on??

Sit jos nuo särkyy niin tilalle oon aatellu seuraavia:

-Hiacen perä + 4-linkki??
-Laatikoksi: bmw zf m3 e36, tieten ois luja ja 6v. Ois vielä lujempi..?

Vielä en meinaa mitään ruveta vaihtaan, vaan tarkoitus ois katastaa tämmösenään ja katella ne heikot paikat sit heti keväällä ku asfaltti kuivaa.. Mutta ois mukava kuulla ammattimiesten mielipiteitä ja kokemuksia noista jutuista, jotta vois ruveta jo suunnitteleen tulevia päivityksiä..  :)

Edit: selvennetään vähän, eli nythän tässä on peränä 1031, spartan räikkölukolla, vakio vetarit.
Laatikkona cdi mersun 6 vaihteinen.
Kysymykset kuuluu:
- onko nykyisen perän kans toivoakaan?
- kestääkö hiacen perä?
- kannattaako 4-linkkiä tälläseen katuautoon rakentaa, ja mihin tyyliin?
- tietoa bmw laatikoiden kestosta?
- 4-linkki ja katsastus?




nuosta linkeistä niin ei kolmilinkkikään huono olis ei tarvis koriin muuttaa mitää radikaalia ainostaan akseliin.
etillä tommonen http://i1310.photobucket.com/albums/s660/JoKoski/coupe/1376225597364_zps950a900a.jpg
katastuksesta en vielä tiä mutta kyllä se hyväksytään...
« Viimeksi muokattu: 26.01.2014, 22:13:41 kirjoittanut opelvo »
Opel Kadett c coupe b230 8v hyrrällä

Poissa Panu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #410 : 27.01.2014, 17:39:33 »
Lainaus
nuosta linkeistä niin ei kolmilinkkikään huono olis ei tarvis koriin muuttaa mitää radikaalia ainostaan akseliin.
etillä tommonen http://i1310.photobucket.com/albums/s660/JoKoski/coupe/1376225597364_zps950a900a.jpg
katastuksesta en vielä tiä mutta kyllä se hyväksytään...

Sori OT mutta eikös tuo ole ns ladder bar tuenta? Eli ei salli akselin toispuolista joustoa = ei kelpaa konttorilla.

« Viimeksi muokattu: 27.01.2014, 18:03:41 kirjoittanut Panu »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #411 : 27.01.2014, 18:04:29 »
Oli mikä tahansa tuenta nimeltään niin särkee jotakin aika nopeasti, todennäkösesti tuon pitkittäistukivarren tuosta liitoksen etupuolelta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa -hh-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 640
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #412 : 27.01.2014, 19:27:22 »
http://completeoffroad.com/c-360457-ring-pinion-gear-sets-toyota-8-ring-pinion-gear-sets.html 3.90 välitys
http://www.carlsdifferentials.com/ring__pinions 3.54 välitys

Suosittelen tuota carlsdifferentialsia, sieltä tuli itselle 3.54 välitys asennussarjoineen. Laatu on priimaa (välitys tulee samalta tehtaalta kuin jenkkien Toyota tehdasosat) ja vastailevat tosin hyvin spostiin.

Kiitos näistä!  :)


Kestääkö ne hiacen perät muka yhtään sen enempää kuin 1031 vakioperäkään?

Mä olen käsittänyt että hiacen perän suosio on ollut siinä tasauspyörästön lukossa, joka niissä oli vakiona jonkun vuosimallin jälkeen.

Varmasti suosio johtuu siitäkin mutta myös sen kestävyydestä, näin mä ainakin oon käsittäny...

No katotaan ny mihin ratkasuun päädytään, siitä tuennasta sen verran että ainakin 4-linkin teko on jo unohettu, eipä taidakkaa olla niin helppo miltä näyttää jos meinaa että siitä jotain hyötyäkin on...



Kuvat:  http://hh4.kuvat.fi/

V70 mk3 2,4d, 740 diesel om606, Amazon diesel om604

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #413 : 30.01.2014, 17:06:23 »
ei kun vaan omien ja tuttujen Hiaceitten periä kun on tuntunut hajoilevan ihan vakio hiacessakin, niin jotenkin jäänyt sellainen käsitys ettei se mikään huippuvahva ole.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #414 : 02.02.2014, 11:42:05 »
Volvon perän ongelmahan on siinä, että sinne ei saa kestäviä vetareita.

Yksi vaihtoehto voisi olla toisen merkkisen spoolin sovittelu volvon perään, jolloin sinne sopisi sitten isompibooriset vetoakselit. Tällaisiakin on käsittääkseni tehty, mutta ei vain kirveelläkään muista minkä merkin möykkyä sinne on sorvailtu.

Ja perän kestohan riippuu näissä lukemissa jo aika paljon pidostakin, ei vain väännöstä, koska perän läpihän välittyy sen verran vääntöä mitä rengas pitää. Vaikka moottori tuottaisi 10 000nm.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #415 : 02.02.2014, 22:27:17 »
Joo, ja itseasiassa pakettiautokäytössä se perä voi hyvinkin olla huomattavasti paljon kovemmalla rasituksella sen 160nm dieselin kanssa kun 400nm katuautossa. Yleensähän niiden perien rikkomiseen kuului jonkun jäähallin kiskominen perässä. Jonkun 5000kg möykyn liikuttaminen 500km laittaa peräöljyn jo ihan kohtuullisiin lämpötiloihin.

Poissa RokkiHedgehog

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 108
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #416 : 10.03.2014, 03:27:52 »
Jokos teräs lätty laitettu? Mielenkiintoinen tarina jonka luki mielellään läpi. Monet takarenkaat varattu ensi kesälle?  ;D Kyllähän tuo +500hv katuautoon on kunnioitettava luku. Chevy 12 pulttinen ehkä yleisyyden ja osien saatavuuden kannalta hyvä vaihtoehto. Eikös Bamtsella ollut jotkut karpolan teräs vetarit jotka paksumat kuin vakiot.
Volvo 740 Fun Racing
UAU
VRCF

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #417 : 10.03.2014, 09:30:36 »
Jokos teräs lätty laitettu? Mielenkiintoinen tarina jonka luki mielellään läpi. Monet takarenkaat varattu ensi kesälle?  ;D Kyllähän tuo +500hv katuautoon on kunnioitettava luku. Chevy 12 pulttinen ehkä yleisyyden ja osien saatavuuden kannalta hyvä vaihtoehto. Eikös Bamtsella ollut jotkut karpolan teräs vetarit jotka paksumat kuin vakiot.

sitä en muista mitkä bamsella on, mutta ongelma noissa volvon perissä on se pieni boori. Eli paksummat vetarit katkeavat jopa helpommin kun vakiot. Jos ei tasauspyörästöä muuteta jollekin isommalle boorille.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Likonen

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1035
    • Lateo.kuvat.fi
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #418 : 10.03.2014, 15:37:07 »
Bamsella on karpiolan teräskepit. 27booriset eli vakiokokoiset ja ei ne sen paksummat taida olla mutta vahvempaa materiaalia? Ei vielä ainakaan silmämääräisesti vääntyillyt.

Onhan tuo (27spline) teräsvetareiden teettäminen volvon perään vähän tekohengitystä. Nuo pelkät karpiolan kepit maksaa uutena melkeen samanverran kun mitä maksaa tehdä esim. GM 12bolt kokonainen perä joka sitten kestää ihan toisella tavalla sekä välitysten että vetareiden puolesta.

Itsellä ollut mielessä 2vaihtoehtoa omaan autoon sitten kun tuo nykyinen volvon perä ratkeaa:
-vakio banjoon 31spline murikka ja vetarit
tai
-kokonaan uusi perä esim 12bolt.

Vähän harmittaa kun omakin 1031 perä tullut maksamaan yli 1000e ja se on silti edelleen vakio vetareilla. Samalla rahalla olisi rakentanut 12bolt perän kunnon vetareilla jne..
Vw Amarok DC BiTdi 4motion -13. Käyttis
240 GL -86 8V .Turpoprokkis

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: 740 3.0 24v diesel 557hp/838nm
« Vastaus #419 : 10.03.2014, 19:27:15 »
Bamsella on karpiolan teräskepit. 27booriset eli vakiokokoiset ja ei ne sen paksummat taida olla mutta vahvempaa materiaalia? Ei vielä ainakaan silmämääräisesti vääntyillyt.

Onhan tuo (27spline) teräsvetareiden teettäminen volvon perään vähän tekohengitystä. Nuo pelkät karpiolan kepit maksaa uutena melkeen samanverran kun mitä maksaa tehdä esim. GM 12bolt kokonainen perä joka sitten kestää ihan toisella tavalla sekä välitysten että vetareiden puolesta.

Tätä juuri minäkin tarkoitin, vaikka muotoilin asian vähän huonosti. Eli teetetyillä vetareilla voi jotain pientä etua saada jos materiaali on parempaa kuin vakio, mutta ainakin huhupuheiden mukaan alkuperäisetkin on jo sen verran hyvää tavaraa, ettei suurta hyötyä saada tuohon hintaan nähden. Kun tosiaan se boori on niin pieni. Boorista ohut mutta muuten paksu vetarihan vain pahentaa tilannetta, ainakin periaatteessa, kun kaikki jousto tulee siihen boorin rajakohtaan, josta ne vakiotkin katkeaa.
Kuulopuheiden mukaan ohuemmat vetarit kestävät paremmin, kun akseli joustaa koko matkalta tasaisemmin, mutta käytännön kokemusta ei ole. Periaatteessa kuulostaa toimivalta, mutta tuskin silläkään kovin pitkälle päästään.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy