Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Takavetoiset => Aiheen aloitti: volvo940fk - 20.01.2019, 16:35:09
-
Moi,
onko kukaan muttanut ahdettua konetta vapariksi, turbon rikkouduttua?
Kyseessä olisi volvo 940fk.
Jos on niin kokemukset kiinostaisi.
-Mitä muutoksia joutuu tekemään?
-Tippuiko kulutus?
-Päästöt?
-Lambdan merkkivalo?
Jne.
-
Mitäs järkeä siinä on :idiot2:
-
Tuskin vaikuttaa mihinkään muuhun paitti kulkupuoleen.
-
Turbo ei ihan halpa näihin
Ja tarkoitus tässä selvittää miten muutos vaikuttaisi.
Jos kulkeminen käy hitaammaksi luulisi polttoaineen kulutuksen laskevan ::)
-
Turbo ei ihan halpa näihin
Ja tarkoitus tässä selvittää miten muutos vaikuttaisi.
Jos kulkeminen käy hitaammaksi luulisi polttoaineen kulutuksen laskevan ::)
näin se vaan ei aina ole,ehjiä käytettyjä turboja saa kyllä edullisestikkin,mun mielestä tossa selvitystyössä ei ole mitään järkeä,saat kyllä tehdä muutoksia mitkä ei ole halpoja nekään suhteessa siihen että laitat ehjän turbon ja auto pysyy semmosena miksikä se on tehtykin,nokka-akselista boxeihin asti saat alkaa muutoksia tekemään!
-
Jos haluaa selvitä minimityöllä:
- Pakosarjan vaihto
- Imuputkistojen virittely
Epäilisin, että noin jo toimisi. Varmasti on janoinen ja aivan älyttömän laiska.
Jos haluaa vaparin:
- Mäntien vaihto
- Nokka-akselin vaihto
- Pakosarjan vaihto
- Ilmanputsarin siirto akun paikalle ja toisinpäin
- Ruiskuboksien tai niiden lastujen vaihto
Eli:
Koneen vaihto + sähkö/putkitöitä.
Jos et halua korjata, niin alle vuorokaudessa joku vaihtaa oman vaparinsa päikseen sinun Turboon.
-
Ota hukkaportin kellosta tanko irti niin huomaat miten heikko kulkupuoli on vaparina. Puristussuhde on matalampi kuin vastaavassa vaparissa, eli on todella laiska. Kokeiltu on. Kulutus tuskin muuttuu paljon normaalissa ajossa, kaasua saa painaa ja 80+ nopeuteen pääseminen vie ikuisuuden. Motarille oli jopa vaikeaa liittyä.
Päästöistä menee kyllä ei-ahdettuna (nollapaineella), mutta saattaa olla muutoskatsastus mittauksineen edessä kun ottaa ahtimen pois. Muutoksia ainakin pakosarja, putki ja imupuoli (IMM siirto tai pitkä imuletku), vesiletkut ja öljylinjat pitää vaihtaa tai tukkia.
Ja mä voin kyllä vaihtaa päikseen vapariin :D
-
80€ ahtimen takia melko perusteeton vaiva... Kun ei se vakio FK:nakaan varsinaisesti ripeä ole niin tuleepa aika katastrofaalinen luuska ahdin poistamalla.
-
Ostin aikoinaan vastaavalla koneella volvon, josta hukkaportti oli muutettu niin, että oli jatkuvasti auki.
Kovempaa kun ajoi ja isommilla kierroksilla pitempään niin alkoi syödä öljyä.
En heti ekana vuonna tuota huomannut, tuli ajeltua useampi vuosi.
Päästömittauksista läpi aina, mutta aloin sitten kiinittämään huomiota öljynkulutukseen kovemmassa ja pitkäkestoisessa ajossa.
Turbo meni vaihtoon ja polttoaineen kulutus kasvoi mielestäni, mutta
aikaa on jo sen verran tästä, ettei tarkkoja mittauksia ole esittää,
mutta tästä tämän ketjun kysymys juontaa juurensa......
-
No voihan sitä vastavirtaankin uida.. :D