Carcom Oy  Ateho

Miracle Team 242R-project

  • 184 Vastauksia
  • 82405 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #150 : 07.02.2020, 16:27:07 »
Hienoa työtä!

Jos tarviit suuntaa antavia mittoja imukanavan pituuteen, tai miksei vaikka pakosarjan/pakoputken (vertailuna), niin laita vaikka yv:llä koneen tarkat speksit ni voin kattoa mitä Pipemax 4.5 tarjoaa.
http://maxracesoftware.com/PipeMaxPro400.htm

Lähtökohtaisesti imukanavan pituus tulisi mitoittaa tavoitteista riippuen; yleensä tavoitellulle huipputehon kierrosluvulle.
Ja siinä sitten joko toiselle, kolmannelle tai neljännelle aallolle pituus (mitkä esim. tuo pipemax laskee syötettyjen arvojen perusteella).

Tilanpuutteen vuoksi usein joudutaan käyttämään neljättä tai jopa viidettä aaltoa = lyhyt imukanava.
Joskus toiselle aallolle mitoitettu imukanavan pituus saa aikaan vähemmän tehoa, mutta enemmän vääntöä.
Joskus enemmän tehoa ja vääntöä, mitä kolmannelle mitoitettuna.

Monia muuttujia mukana, ja on erittäin vaikea tietää kokeilematta millä saadaan paras lopputulos.
Kolmas aalto kuitenkin paras kompromissi useimmien parasta tehoa hakiessa.
Joskus myös huipputehon kierroslukua saadaan nostettua (bmep laskiessa kuitenkin) vielä lyhyemmällä imukanavan pituudella.
Neverbe4 tapauksessa tilaa lienee testailla hyvin imukanavan pituuden muutoksia tarvittaessa, kun voi vetää pitkälle kannen yli imutorvet. :)

Oliko ajatuksena tehdä putsarikotelo(t) läppärunkojen jatkeeksi? Suosittelen lämpimästi.
Ns. sukkaputsareilla tehohävikkiä tulee, ja paljon. Toki tilanpuutteen vuoksi ne jää joskus ainoaksi vaihtoehdoks (kuten miulla 5/6syl oli liian lähellä jarrutehostinta/pääsylkkää).
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #151 : 07.02.2020, 18:52:00 »
Kuulemma yhdellä kaasuläpälläkin voi saada saman tehon kun läppiksillä. Tätä en purematta niele, mutta kaipa se on jotenkin mahdollista aivan järjettömällä työllä. Kuulostaa vaan oudolta.  :D

Esim. Hondan koneessa ei mitään järjettömiä tehoja saavuteta läppiksillä, verrattuna täysin vakioon imupuoleen.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #152 : 07.02.2020, 21:39:34 »
Kyllä siitä on mahdollista saada yhtä paljon huipputehoa yhdellä kaasuläpällä.
Mut koneen herkkyys (kaasuvaste), osakaasualueella toimivuus.. on huonompaa yhdellä läpällä.

Kun on vähän tehokkaampi moottori kyseessä, ettei se plenumikaan enään mikään kovin pieni tilavudeltaan.

Sitten kun on nokissa paljon overlappia, yhdellä kaasuläpällä ei tuu yhtään mitään tyhjäkäynnistä saati "pienemmillä" kierroksilla  toimivuudesta. :D
Kuulemma läppiksillä voi (niiden sijainnista riippuen toki) olla jopa 150 astetta overlappia ja silti koneen saa käymään tyhjäkäyntiä alle 1500rpm ja ei mene ihan mahdottomaksi koneen toiminta alle 5000rpm.

Läppiksillä saadaan myös paljon helpompi säädettävyys ja enemmän säätömahdollisuuksia.
Eli imukanavan pituuden lisäksi myös plenumin (putsarikotelon) tilavuudella voi saada muutoksia aikaan tehokäppyrään. Sekä lähinnä herkkyyttä tiettyyn pisteeseen asti läppien etäisyydellä venttiililtä.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #153 : 07.02.2020, 21:58:35 »
Kyllä siitä on mahdollista saada yhtä paljon huipputehoa yhdellä kaasuläpällä.
Mut koneen herkkyys (kaasuvaste), osakaasualueella toimivuus.. on huonompaa yhdellä läpällä.

Kun on vähän tehokkaampi moottori kyseessä, ettei se plenumikaan enään mikään kovin pieni tilavudeltaan.

Sitten kun on nokissa paljon overlappia, yhdellä kaasuläpällä ei tuu yhtään mitään tyhjäkäynnistä saati "pienemmillä" kierroksilla  toimivuudesta. :D
Kuulemma läppiksillä voi (niiden sijainnista riippuen toki) olla jopa 150 astetta overlappia ja silti koneen saa käymään tyhjäkäyntiä alle 1500rpm ja ei mene ihan mahdottomaksi koneen toiminta alle 5000rpm.

Läppiksillä saadaan myös paljon helpompi säädettävyys ja enemmän säätömahdollisuuksia.
Eli imukanavan pituuden lisäksi myös plenumin (putsarikotelon) tilavuudella voi saada muutoksia aikaan tehokäppyrään. Sekä lähinnä herkkyyttä tiettyyn pisteeseen asti läppien etäisyydellä venttiililtä.

Lähinnä hain tässä hondan 250hp 2.0 konetta, ei sitä vakio imusarjaa ole huvikseen tehty jos läppikset olisivat parempi kaiken kaikkiaan (mm. päästöt). Muuttuvapituuksinen sarja luultavasti siinä kyllä.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #154 : 07.02.2020, 22:13:59 »
Joo päästöjen suhteen ei eroa rakenteen puolesta juurikaan saa.
Läppärungot on valmistajalle huomattavasti kalliimpi ratkaisu, ja vaikeampi saada äänet kuriin.
 Myös niiden vaatima huolto (synkkaus lähinnä) on negatiivinen asia valmistajan näkökulmasta katuautoa suunnitellessa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #155 : 08.02.2020, 11:36:29 »
Joo päästöjen suhteen ei eroa rakenteen puolesta juurikaan saa.
Läppärungot on valmistajalle huomattavasti kalliimpi ratkaisu, ja vaikeampi saada äänet kuriin.
 Myös niiden vaatima huolto (synkkaus lähinnä) on negatiivinen asia valmistajan näkökulmasta katuautoa suunnitellessa.

Paitsi jos on muuttuvapituuksinen imusarja, se on vaparissa kyllä VVT:n keksimisen jälkeen hienoimpia asioita.
Mutta ei tuhota toisten topikkeja.

Topicin autoa tulee seurattua, kiva nähdä erilaisia moottoreita. Opel ukot parjaa V6, mutta ilmeisesti ihan turhaa. Eikös noi oo ihan hyviä moottoreita?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #156 : 08.02.2020, 23:22:52 »
Mukava kuulla että tykkäätte, kiitoksia.
Yritys on armoton mutta mitä sitten on lopputulos niin sen näkee, joskus.
Olin tekemässä tähän tosiaan imusarjaa kahdella läpällä ja kotelolla mutta jamppa sai ylipuhuttua näihin sutsukin läppiin. Toinen V6 kone oli toiminut niin paljon paremmin kuudella läpällä että ei jäänyt vaihtoehtoa.
Imukanavaa/sarjaa tehdessä on tavoite ollut 35 senttiä.
Katsotaan miten toimii. Henkisesti valmis jo tekemään uusiksi jos joutuu isommat läpätkin vaihtaa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020, 23:26:49 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #157 : 10.02.2020, 21:36:05 »
Peltisarjan muotoja ruvettiin hieromaan.



Vielä pitää irroittaa kolmas putki ja hitsaa sekä hioa saumat. Sen jälkeen hitsata kiinni ja laittaa kollektori paikalleen myös.



Kyllä ne melekein yhtä pitkät  on ::)





« Viimeksi muokattu: 29.06.2020, 20:29:04 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #158 : 29.06.2020, 20:41:49 »
Tässä taas vähän päivitystä, etenee vaan kuin etana ylämäessä.


bensakiskot pinnoitettu ja paikallaan. Imusarjan painekotelon muotoa haen pahvin avulla.



Muoto löyty niin pellistä sitten vaan leikkelee.



Miettinyt keulan päivitystä niin ajattelin kokeilla jos pahvin avulla saisi vahvistuksen kuvalle päässä. Ollaan aika lähellä ideaa mitä lähden vääntää tuohon.



Leikkelin tilaa valoille, on sen verran häntää bemarin lampussa.



Sain tarjouksen lippiksistä ja saatiin suunniteltua ainakin omaa silmää miellyttävä niin eikun tilaukseen. Piti vaan tilata samantien 50 kpl.  :idiot2: :D


Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #159 : 11.07.2020, 20:40:50 »


Painekotelo alkaa muotoutua





Vielä pitää pahvista muotoilla loput palat ja tehdä sitten pellistä niiden mukaan lopulliset. Ja kun saa runnerit
sorvauksesta niin hitsataan kasaan.



Painekotelon muotoa sovittamassa




« Viimeksi muokattu: 11.07.2020, 21:01:46 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #160 : 05.02.2022, 22:10:47 »
Päivitetäänpä tännekin mitä saatu aikaiseksi.


Perän kanssa kuviot meni uusiksi. Eli juttelin Tamin kanssa ja sovittiin että kehitetään volvoon säädettävä takaripustus. Samalla sitten laitataan wattlink tangot.


Pohjaan muokattiin tornit tangoille.


Alatukivarret on levymalliset, omaan tuli polyuretaanipuslilla. Nämä saa myös sitten uniball kiinnityksellä. Kaikki säädettävissä. Ja jos tulossa oikeasti voimaa ja liimaa leveillä renkailla niin heavyduty versiot on tarjolla myös.


Ja kynätolpat mallia Rally Systems, äijille iso kiitos.

Ensi viikolla pitäisi saada iskarit paikalleen ja samalla katsotaan kardaanin mitoitus. Saadaan sitten sekin työnalle.

« Viimeksi muokattu: 07.02.2022, 21:40:50 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Kankikari

  • Vieras
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #161 : 05.02.2022, 22:12:23 »
Ehkä vähän isot kuvat

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #162 : 05.02.2022, 22:20:53 »

Tami hoiti samalla tulipellin ja tunnelin sovittamisen vaihdelaatikolle ja kardaanille.
Myös turvalenkki sovitettiin samalla.




Jäähdytyspuolen anliitin letkuineen aiheutti vähän ongelmia niin Tami keksi tämmöisen ratkaisun.



« Viimeksi muokattu: 07.02.2022, 21:38:02 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 307
  • www.vrcf.fi
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #163 : 05.02.2022, 22:25:02 »
Joo on, en tajua kun tuossa puhelimessa on vain kolme vaihtoehtoa kuvakoosta ja kaikki näyttää suurilta. Vinkkejä kellään, nokian 6.2 käytössä. Pitääkö valita 4:3, 16:9 vai full. Tuntuu että kuvat samankokoisia noilla kaikilla.
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Miracle Team 242R-project
« Vastaus #164 : 06.02.2022, 09:32:47 »
Kuvat saa pienennettyä foorumilla lisäämällä width=x height=y img tagin sisään. Voi myös lisätä vain toisen, jolloin kuva skaalautuu sen mukaan. Alla esimerkki jossa x=200.
Eli (img width=200)kuvan osoite tähän(/img) ja () pitää vaihtaa []


 

Kulkukoira  Proturbo