RallyBaron  Samppasport

245 -90 Englantilainen potilas "B6284T", muut 245 puuhastelut ja D5

  • 1446 Vastauksia
  • 601883 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, käy
« Vastaus #60 : 07.04.2012, 00:06:20 »
Kaikkea pientä vaihtelun vuoksi.
Kipinä löytyi, latausaikaa vaan oli liikaa. 5ms lämmitti päätteitä jo pelkästään startilla pyöritellessä. 2,5-3ms ois ok. Ja näytti vielä siltä, että molemmat sytkäpäätteet kytkettyinä kipinä on heikompi kuin pelkästään toinen kytkettynä. Ajatus oli käyttää yhtä päätettä ja kytkeä kaks puolaa per lähtö. Yhdellä päätteellä, puola per lähtö ja 2,5ms startti-dwellillä antoi hyvän näköisen kipinän.

Bensanpaluulinjasta puuttui yksi liitos ja siihen löytyi tarvittavat kamppeet kun vähän kaiveli romuja. Keppitelineen lyhensin sopivaksi ja kävin hitsauttamassa takaisin yhteen. Keskiviikkona laitoin tellingin paikoilleen ja lyhensin vaihteensiirtotangon sopivaksi. Saas nähdä tekiskö vaihdevälinlyhentimen jossain välissä. Kardaaninetupätkän laitoin paikoilleen. Mittarivaijerittoman M47:n ristikollisella pätkällä tukipalkki tulee täysin samalle kohdalle kuin oli vinokoneella ja 265 Getragilla eli pari senttiä edemmäs. Keppitelineen korikiinnikettä ei paljoa tarvinnut muokata jotta kävi hyvin, korista kepin aukon takareunasta käänsin reunakantin suoraksi. Bensapumpuille on johdot valmiina, vedettävä vaan jemmaan. Koneeseen laitoin tarvittavat välikappaleet, jotta sai paikat mittariston öljynpainevalolle, öljynpainemittarinanturille ja turbon öljynpainelinjalle. Öljynpainelinjan putkiosan taivutin valmiiksi ja laitoin paikoilleen.

Eilen muutin puolien johdotuksen siten, että käytössä on vain yksi pääte ja se ohjaa kahta puolaa kerrallaan. Innovaten kytkin toimintaan ja muuta pientä. Ensiyrittämällä lähti käyntiin ja kuulostaa hyvältä ja mikä myös tärkeintä, aika hiljaiselta :) Heitin vähän arvoja sisään ja kävin hyvin se vähä mitä ilman jäähdytysnesteitä tuli muutamaan otteen käyteltyä. Muita ongelmointeja ei toistaiseksi tullut kuin turbon öljynpainelinjan ja lohkon puolen välikappaleen vuoto kartioliitoksesta. Ruuvilukite auttoi kun ei putkiteippiäkään ollut.

Kardaanintakapätkän laitoin paikoilleen jotta saa siirreltyä tarvittaessa. Sen verran lattialla testasin kytkintä, että tuntuisi pelaavan ja käytettävyys alustavasti on kohtuu normaali. Hieman terhakampi ottamaan kuin peruskytkin, muttei mitään mahdotonta.

Käyntivideontynkä: http://www.youtube.com/watch?v=wP49vJOwzNI
Hyvin antaa höyryä pakoputkesta, lie hieman kosteutta putkistossakin kun ei ole ollut toissasyksyn jälkeen käynnissä.

Jonkinlainen paisari ois kehiteltävä jotta saa nesteet järjestelmään, joutuukohan vääntämään pellistä sopivan.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2012, 02:22:06 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa pertsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 78
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, käy
« Vastaus #61 : 07.04.2012, 09:55:37 »
 O0 hienot saundit.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, käy
« Vastaus #62 : 09.04.2012, 00:09:08 »
Paisarin tein kiinnitysjalkoja ja korkinkaulusta lukuunottamatta valmiiksi. Tuli 2mm mustasta, joten lopuksi epoksit päälle. Kauluksen työstöstäkin on alustavasti sovittu. Muutoin sitten kaikenlaista mallailua ja pientä kasailua. Tulin siihen tulokseen, etten taida laittaa niitä aiemmin tekemiäni peitepeltejä jotka tulevat iskaritolpan ja lukkopellin väliin. Ovatpahan valmiiksi korinväriin maalattuina jos joskus päätyy ne laittamaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T, käy
« Vastaus #63 : 10.04.2012, 00:17:03 »
ihan asialliseltahan tämäkin vehje vaikuttaa  :pomo: jokos tämä kesän alussa miitissä nähdään  ::)

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #64 : 11.04.2012, 22:39:58 »
Jollei mitään mullistavaa tule niin loppukuusta soisi olevan ajossa.

Sunnuntaina tein paisarin jalat valmiiksi ja haeskelin paikan, lisäksi kaikenlaista kasailua. Jarrulinjat pääsylinteriltä jakotukille valmiit ja jarrut toiminnassa.

Korkin kaulus tuli tänään "kuin tilauksesta" ja orkkiskorkki käy kierteisiin hienosti, Kulmamiehelle kiitos. Täppäsin kauluksen purkkiin kiinni ja heitin epoksit päälle. Kuivakoon perjantaihin asti, jolloin pitäis päättää vetääkö sen korinväriin vai kiiltävällä mustalla. Sen jälkeen jäähdytysjärjestelmä täyteen ja voikin käyttää konetta kunnolla. Sain hommattua laturille sopivan pituisen hihnan, koekäytin ja lataus on nyt kunnossa. Hukkaportin letkukarat hukkasin jossain vaiheessa jonnekin ja piti käydä ostamassa uudet. Kompurakotelolta portille vedin letkun siinä samalla.

Kuvat värjäämättömästä purnukasta tuolla taas.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #65 : 12.04.2012, 23:14:40 »
Muokkasin hukkaportinputken puoliksi uusiksi, jotta puhaltaa dp:n sisälle ja laitoin paikoilleen. Kardaanintukilaakerin vaihdoin ja vasemman takasatulan sisempään mäntään kumit. Oli jo ensimmäisellä jarrun painamisella jumissa eikä jumppaaminen auttanut. Ja sen semmoista.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #66 : 13.04.2012, 23:42:22 »
Paisari sai mustan pinnan, lyttäsin koneen kyljestä paisarinletkulähdön ja vedin sauman päälle koska letku tuli normipaikalle paisariin. Nesteet sisään ja käyntiin. Alavesiletkun välistä vuoti hieman, se korjaantui klemmarin tiukkaamisella. Ajelin työpaikan pihalla vähän eestaas ja koneen puolesta pelaa, ei vuoda mistään ja nostimien raplatuskin loppui. Innovaten lähtö megalle lienee vähän pielessä ja läppärin sarjaporttikin heittäytyi sen verran heikkoon kuntoon liitoksiltaan, että korjattava se ensin. Kytkin täristää paljon kun koettaa luistattaa, otettava alkuviikosta loota pois ja tarkastettava paikat.

Kuva paisarista ja konehuoneen tämän hetkinen tila edellisen linkin takaa. Vielä ois ylävinotuet maalattava ja putsattava rintapellistä äänieristeen jämät. Sen jälkeen alkais konehuone olemaan sillä suunnalla, mitä nyt klemmareita muutamiin imusarjan letkuliitoksiin ja joutokäyntimoottorin ilmareiän sulkeminen imusarjasta(kuvassa teipillä peitetty).
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #67 : 14.04.2012, 16:39:37 »
eikös se teippikin jo riitä kun mcgyverkin saa teipis kestämään vaikka mitä :D

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #68 : 19.04.2012, 21:29:18 »
Joku siisti ratkaisu siihen ois tehtävä, jos vaikka sorvauttais ahdistussovitteella alumiinisen hatun? :)

Tuumasin etten ala toistaiseksi ottamaan laatikkoa pois, vaan katsotaan nyt asettuuko kytkin.

Maanantaina sen verran raplasin, että tein mittaristonlämpöanturille paikan ylävesiletkuun aivan termarikotelon viereen. Eiköhän se siinä näytä ihan tarpeeksi liki siihen asti kunnes neste alkaa kiertämään kunnolla. Ahtomittarin laitoin hollilleen ja vetelin letkuja imusarjan jakotukin luona. Menin ostamaan Bilteman perusmittarin ahtopaineelle kuten myös öljynpaineelle. Sen verran paksu kehä linssillä, ettei mahdu alkuperäisen peitelevyn alle suoriltaan. Varmistettava noiden näyttämä teollisuusmittarilla vielä.
Tuli huomattua se, että ainakaan tuolla 11D(vai mikähän olikaan kirjaimeltaan)-koodilla kone ei käy hyvin kuin alle 1500rpm. Sen jälkeen käynti menee epätasaiseksi. Käytössä oli 3 ruiskutusta ja alternating, muutin 1 ja simultaneous jolloin kierroksilla alkoi pelaamaan ja ottaa kierroksiakin eri malliin. Joutokäynnillä taas tulee eroa, koska alternatingilla käy niin tasaisesti kuin olla ja voi vaikka kuinka pitkään, mutta simultaneous aiheuttaa satunnaista heilahtelua käyntiin. Latailen 10G:n sisään huomenna ja koetan uudestaan.

Sietäis alkaa olemaan hiljalleen kunnossa, sillä maanantai-illalle soviteltiin penkkiaikaa leimapaperia varten ja torstaille varasin katsastuksen. Eilen 6-ovisen katsastuksen yhteydessä jätin konttorille pari sivua kopioituna tästä: http://www.k-jet.org/files/greenbooks/200/Section%202%20-%20Engine/TP30685-2_b21ft_intercooler.pdf sekä kysymyksen kelpaavuudesta katsastukseen. Tänään tuli soitto ja olivat päättäneet sen kelpaavan, joten 194hv rajalla mennään.

KKD:lta tilasin V-bandit hukkaportinputkeen ja dp:hen sekä pätkän silikonia ja alumutkan putsarin asennukseen.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2014, 00:45:55 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #69 : 22.04.2012, 23:39:27 »
Viikonlopun turaamisina öljynpainemittari paikoillaan, lisämittarien taustavalot kytketty, mittaristonlämpöanturi kytketty toimintaan, kaikenlaista kasailua tehty, keskuslukko ja etuovien sähkölasit todettu toimiviksi. Mittaristoon piti vaihtaa jännitteensäädin jotta lämpömittari heräsi toimintaan. Tankkianturista oli vielä johto irti, mutta anturissa on häikkää eikä näytä kuin kolmannesta. Pyyhkijänmoottorin käytin pois jotta sai revittyä loput äänieristeet rintapellistä, lioteltava vaan jämät pois vielä tinnerin kanssa. Yläpoikkitukiin vedin kiiltävää mustaa päälle. Perää nostin reilun sentin ylös laittamalla jousien alle alumiinilätyt jotka olivat aiemmin koneentukikumien toisella puolella.

Tärkein varuste ;D eli vetokoukku asennettu, takahelmamuovi ja -läpät myös paikoillaan sekä pakkivalokytkimelle vedin johdot. Sivupeilit vaihdoin, runko erilainen oikealta ohjattavassa eikä niillä saa näyttämää kohilleen. Boksiin laitoin 10G-koodin sisään, vanhaa .msq:ta ladatessa tuli jossain katkos ja prossu meni täysin jumiin. Kävin hakemassa 142:n boksista prossun "lainaan" ja toimii. Tarttee jossain käyttää prommerissa tuo prossu ja samalla pari blankkoa jotta saa vastaisuuden varalle. Vaihtelun vuoksi pari kuvaa lisää.

KKD:n kamppeet eivät maanantaille tai tiistaille ehdi, pitää siis lainata ilmanputsari 242:sta koska siinä on juuri sen pituinen että mahtuu suoraan turboon kiinni. Koetan siirtää penkkiaikaa tiistaille että ehtii vähän edes koeajaa muutoinkin kuin penkkimatkalla. Liikennekäyttöönotto suoritettu, aamulla tarrojen hakuun.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2012, 23:48:00 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #70 : 23.04.2012, 23:39:53 »
Aamulla kävin tarrat, töiden jälkeen testilenkkiä ja kotimatkaa. Muuten pelaa kaikin puolin hyvin, mutta 0,6bar paineella alkaa rykimään. Asetuksista ei löydy mitään eikä logikaan selkoa tuonut. Tulpista pienensin kärkivälin 0,7 -> 0,6 ilman hyötyä, malliltaanhan ne ovat BCPR7ES. Dwelliäkin koetin kasvattaa muttei vaikuttanut. Kai se on vaan enshätään kaiveltava jotkut vanhat platinat töistä mikäli vaan löytyy fiksun näköisiä ja testattava niillä. Auttoi tai ei niin penkitys on huomenna. Aikalailla sitä ja päästöjen mittausta vaille leimavalmis.

Kytkin nyt hieman kantikas käyttää, mutta kyllä sen kanssa elämään pystyy. Ei kovin viittis jatkuvasti pysähdellä ::) Poljin nostettuna ajossa ei eroa juurikaan normaalista muutoin kuin siinä, että vaihteisto rämisee vitosella alle 90km/h nopeudessa(90km/h = 2100rpm) jos vähänkin vedättää. Tosin laatikkolla on ajettu muistaakseni 380tkm luokkaa, enkä ole vaivautunut vielä avaamaan vaikkei se ole ollut itsellä käytössäkään aiemmin. Mutta tuntus toimivan. Aika hyvin ilmeisesti onnistui koneen tuenta. Värinöitä koriin ei tule, eikä esim. pakoputki kolise mihinkään vaikka dp:n sovitus muutamassa kohdassa on aika liki. Voimansiirtokin on ravistelemati kuin myös renkaat, vaikka noin 9kk seisoi samalla paikalla. Vissiin 3bar rengaspaine vähän auttoi. Joutuu myös hetken taas totuttelemaan 3.31 perävälityksen harvuuteen.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5700
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #71 : 24.04.2012, 00:28:31 »
Joutuu myös hetken taas totuttelemaan 3.31 perävälityksen harvuuteen.
jaksaa ainakin sutia mukavasti  :3/4 jättää sen:

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #72 : 24.04.2012, 21:18:24 »
No siitä tiedä, parempi vaan kun ei sudi turhia :)

Katsastuspenkitys suoritettu onnistuneesti. Ei pölläyksiä, vuotoja tai mitään muutakaan. Toisaalta eihän noilla hönkäisyillä oikein mitään voikaan olla. Nyhtäminen vaan saatava vielä pois ja tuntuu että koodin toiminnassa on muutamia epäloogisuuksia muutenkin joita ei ole aiemmin muissa autoissa huomannut. Vasen takajarru jähmii jälleen kun on tullut jarrutuksia.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Juhu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #73 : 24.04.2012, 22:12:22 »
Onko sulla joku lappu tosta koneen painosta katsastusta varten?

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 245 -90 "Englantilainen potilas" B6284T
« Vastaus #74 : 24.04.2012, 22:45:15 »
Eipä ole semmosia kyselty ennenkään. Punnitus konttorilla näyttää mikä on tilanne omamassan suhteen verrattuna papereihin merkittyyn ja sitten katsotaan minkä verran kantavuudesta lähtee pois. Mikäli akselimassa ylittää tietyn rajan niin sitten pitäis vaan keventää. Mutta eipä siinä ihmeitä.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

KL-varaosat  Race.fi