Samppasport  Futurez

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 592111 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1170 : 31.12.2016, 07:08:13 »
Kieltämättä tuo 50l tankki on pieni, jos ei ole mahdollista autoaan latailla. 10-11l kulutus 100km ei ole paha yli 400hv 2tonniselle bensa möhkölle. Harvalla saman tehoisella bensalla ei taida päästä lähellekään 10litraa/100km ::)
Omassa hybridissä tuo 45l tankki tuntui aluksi pieneltä vanhaan 70l tankkiin, mutta pian sen huomasi, että omassa käytössä 45l säiliö on riittävä, kun pääsee samoissa olosuhteissa 300-400km pidemmälle tuolla pienemmällä tankilla :)
Kesällä päästään jopa 0 kulutukseen, kun ei polttoainelämmitintä tarvi käyttää. Eli isommasta tankista voi tulla jopa ongelma tietyissä olosuhteissa, kun polttoaine on vanhaa tai dieseli on kesälaatua talven tullessa....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1171 : 31.12.2016, 14:16:52 »
Ja ns. nollapäästö kaupunkikäytön takia toi XC90 houkuttelisi... Aiemmin tuli jo kyseltyä mahtuisiko isompi pa-tankki, mutta hybridi tekniikka vie tilan ja ehken tämän tasoiseen ei oikein muutoinkaan ala itse tuunaamaan isompaa pyttyä. Mites akkujen lisäys? Onnistuisiko se helpommalla / kuinka monta kilovattia (lue: lisäkilsaa) saisi esim. sen alastaitetun penkkirivin tilalle? Silloin käytettävyys ei kärsi kuin henkilömäärän suhteen, joka on itselle toisarvoinen seikka.

Ja paljonko noille lisäakuille tulisi hintaa....

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1172 : 01.01.2017, 10:08:16 »
Ja paljonko noille lisäakuille tulisi hintaa....
Veikkaan että aika paljon. Tiedä miten vaikea operaatio olisi auton tietokoneille opettaa että autossa on enemmän akkukapasiteettia kuin ne luulee.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1173 : 01.01.2017, 21:56:08 »
Veikkaan että aika paljon. Tiedä miten vaikea operaatio olisi auton tietokoneille opettaa että autossa on enemmän akkukapasiteettia kuin ne luulee.

Melkeinpä sanoisin että tekemätön paikka. Pienen määrän lisäakkuja voisi ehkä saada lisättyä "salaa", mutta latauslogiikka voi mennä siitäkin jo vähän vituralleen ja turvallisuusnäkökulmat tarvisi olla aika hyvin mietittynä. Sitten kun koko paska palaa niin turha odottaa korvauksia mistään.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1174 : 02.01.2017, 15:48:49 »
Jos akut saadaan pysymään oikeasti nopeissa veneissä paikoillaan ja veneissä ympärillä ei lähtökohtaisesti ole mitään metallin lujuuteen verrattavaa ja autossa on samassa tilassa on jo penkit ja niihin liittyvät turvavöiden kiinnikkeet niin kyllä ne varmasti saa pysymään paikoillaan. (Akkujen paino ei kuitenkaan voi poiketa penkillä istujien painosta...)

Moniakkujärjestelmiä on maailma pullollaan ja niiden käyttö/latauslogiikka onnistuu varmasti ilman auton omaan elektroniikkaan koskemista - jos hyväkyy, että lisäakut valvotaan erikseen.

Paino / kuutiot / hinta - joku noista on se ensimmäisenä rajoittava tekijä. Akut maksaa, se on selvä, mutta riittääkö 10 000 euroa...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1175 : 02.01.2017, 16:01:03 »
Jos on halukas uhraamaan vaikkapa 3. penkkirivin niin kyllähän siihen akkua menisi jonkinverran lisää. Insinöörihän kyllä istuttaisi siihen lisäakuston, mutta suunnittelutyötä siitä tulee kun se pitää tehdä automalliin räätälöitynä asennuksena sekä tilan muodon että kytkentöjen, tuuletuksen ja muutaman muun asian osalta. Toisessa vaakakupissa on odotettavissa oleva myyntimarkkina. Tämä kun ei ole mikään corolla joita on maailma puolillaan. Jos sitten lopputuloksena on että sähköllä pääsee 40 km sijasta 60 km niin onko se sen arvoista.

Toki itsekin korvat höröllä mahdollisten sähkökapasiteettiparannusten suhteen. Aika pian loppuu taajama-ajossa päivän aikana tuo 40 km kapasiteetti, vaikka käy vaan äkkiä siellä ja vähän tuolla.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1176 : 02.01.2017, 18:38:40 »
Jos joku tietää kuinka iso ja painava (fyysisesti) orggis akkupaketti on niin voisi ajatustasoisesti haarukoida mahdollisuuksia. Sähköautot -foorumi taitaisi olla parempi paikka kysyä, siellä sähköistetään auto kuin auto. Kaupallisia toimijoita on muutostöiden tekijöiksi ja aina one-off versiot maksaa enemmän. Oletuksena on, että iso osa on tavalla tai toisella liisattuja niin muu potentiaali muutostöille on varmasti pieni.

EDIT: Menee sen verran ohi otsikosta, että heitin kysymyksen sähköauto topikkiin, sitä lukee varmasti useampi asiasta jotain ymmärtävä.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14901.30
« Viimeksi muokattu: 02.01.2017, 21:10:39 kirjoittanut D5GT »

Poissa d6r

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 207
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1177 : 02.01.2017, 20:35:39 »
Alkuperäinen 9.2 kWh akusto painaa 113 kg ilman jäähdytysnestettä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1178 : 02.01.2017, 21:33:32 »
Viime vuonna rekisteröitiin kaikkiaan 264 Volvo XC90 Twin Engine -mallia. Tällä lukemalla XC90 Twin Enginen oli myydyin sähköllä kulkeva auto.
http://www.iltalehti.fi/autot/201701022200048314_au.shtml
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1179 : 03.01.2017, 13:17:37 »

Moniakkujärjestelmiä on maailma pullollaan ja niiden käyttö/latauslogiikka onnistuu varmasti ilman auton omaan elektroniikkaan koskemista - jos hyväkyy, että lisäakut valvotaan erikseen.

Epäilen. Riippuu paljon miten akun kapasiteetin laskenta ja latauksen hallinta on toteutettu. Se akun tason vahtiminen perustunee coulombilaskentaan, jota täytyisi vähän huijata jos akkuja itse lisää. Kai se kuitenkin antaa purkaa akkua kunnes jokin alajännite saavutetaan... mutta sittenkin se voi laskea että nyt on ladattu/purettu näin paljon eikä päästy limittiin ja heittää vikamoodiin.
Meinasitko laittaa lisäakut vain rinnan alkuperäisten kanssa? Tarvisko siihen kuitenkin jotain turvalogiikkaa ettei lähde litiumakut käsistä kuin Samsungissa konsanaan? Miten meinasit vetää johdot?
« Viimeksi muokattu: 03.01.2017, 13:22:45 kirjoittanut v-femtio »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1180 : 03.01.2017, 21:49:03 »
Epäile tuolla  ;) Minä en omin käpälin muutosta toteuttaisi, mutta on aivan varmasti mahdollinen.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=14901.30

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1181 : 04.01.2017, 13:30:10 »
Varmaan fiksuinta on odottaa. Eiköhän tuo sähkökantama tuplaannu kasvojenkohotuksen yhteydessä parin vuoden päästä.

Renault Zoen kantama juuri tuplaantui, samoi i3 ja e-Golf ovat saaneet merkittävästi lisäkantamaa.

Mielenkiinnolla seurataan myös mitä tekee esimerkiksi Volkswagen, Tiguan plussa hybridinä? Skoda Kodiaq hybridinä?

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1182 : 04.01.2017, 18:08:09 »
Olet 100% oikeassa ja hinnat tulee alas, mutta...

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1183 : 20.01.2017, 21:18:25 »
Tilasin juuri uuden XC90 T8:n koska en halunnut auveroa maksaa liikaa, rupesivat pelottelemaan tulevista vero-muutoksista..  ??? Hiukan arvelutti kulutus kun D5:iin olen aiemmin tottunut. Mutta tässä illan palstaa lukeneena ilmeisesti ihan järkeviin lukemiin pääsee hybrid-moodissa (tai-mikä-se-nyt-olikaan-nimeltään). Työmatka 31 km per siivu - ajeletteko pelkällä sähköllä siis moiset matkat? Töissä pääsen lataamaan autoa.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1184 : 20.01.2017, 21:33:47 »
Tilasin juuri uuden XC90 T8:n koska en halunnut auveroa maksaa liikaa, rupesivat pelottelemaan tulevista vero-muutoksista..  ??? Hiukan arvelutti kulutus kun D5:iin olen aiemmin tottunut. Mutta tässä illan palstaa lukeneena ilmeisesti ihan järkeviin lukemiin pääsee hybrid-moodissa (tai-mikä-se-nyt-olikaan-nimeltään). Työmatka 31 km per siivu - ajeletteko pelkällä sähköllä siis moiset matkat? Töissä pääsen lataamaan autoa.

Tuo 31 km ei välttämättä toteudu kaikissa olosuhteissa, esim. kovemmalla pakkasella. Riippunee myös vähän onko se matka motaria vai mitä. Mutta saanee 80-100 prosenttia bensankulutuksesta pois jos ladattuna lähtee molempiin suuntiin.

Yksi mikä auttaa kulutuksessa tuon möhkön massan kanssa on jarrutusenergian talteenotto, auto käyttää sitä sitten liikkeen jatkamiseen esim. valoista.

Millaisen toimitusaika-arvion sait autolle, vai onko tehdas kerinnyt vielä varata tuotantoslottia?  :)

 

KL-varaosat  Race.fi