Ateho  Elekma

Uusi XC90 (2016 ->)

  • 2197 Vastauksia
  • 592186 Lukukerrat

Deefive ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1185 : 20.01.2017, 21:49:56 »
Millaisen toimitusaika-arvion sait autolle, vai onko tehdas kerinnyt vielä varata tuotantoslottia?  :)

Toimitusaika selviää parin viikon sisällä, vähän epäselvä tilanne siltä osin. Alun perin oli tarkoitus D5 hankkia, mutta rupesi nyppimään jos verotus nyt tosiaan muuttuukin jonkun vuoden sisällä.. Alkuperäinen D5 olisi tullut huhtikuussa. Pienen tutkimisen jälkeen T8 vaikuttikin ihan hauskalta ja sainkin tilaukseni siihen vaihdettua vähän kuvettta raapien, kiitos asiallisen myyjän.

Tuon 31 km työmatkan pääsen joko "kinttupolkuja" 60..80 kmh tai sitten vaihtoehtoisesti puolet matkasta kehää ja kolmostietä. Mutta normaalisti ajelen noita leppoisampia eli hitaampia teitä.
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1186 : 20.01.2017, 22:08:16 »
Joo, nyt uusien kuvioiden myötä t8 taitaa pitää paremmin hintansa, kun sen vero on alhaisten päästöjen takia halvempi. Olen jo joutunut käyttämään tekosyitä, ettei laittaisi t8:a tilaukseen, mutta nyt veroehdotuksen jälkeen D5 on hankintahinnaltaan huomattavasti edullisempi ( omassa autossa on aina paljon varusteita ja pieni päästöinen t8 on saman hintainen kuin vastaava D5 )

Onneksi veroasia laittaa asian hetkeksi jäihin.

Poissa FamilyMan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1187 : 21.01.2017, 10:36:24 »
Tuo "nollapäästöisyys" ei ihan toteudu talvikeleillä, kun webasto lämmittää autoa. Äsken ajelin 25 km (lämmitin 15 min webastolla ennen lähtöä) ja VOC näytti keskikulutukseksi 1,1 l/100 km. Auton trippimittari 3,4 l/100 km. Ero selittyy sillä, että VOC ei laske webaston kulutusta mukaan.
Jos en olisi lämmittänyt autoa etukäteen, niin pienelläkin pakkasella moottori käynnistyy erittäin herkästi ja kulutuslukemat ovat melko suuret erityisesti tuollaisella lyhyellä matkalla. Eli säästöä sähkö kyllä tuo, mutta nollapäästöjä ei.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1188 : 21.01.2017, 11:25:38 »
Tuo "nollapäästöisyys" ei ihan toteudu talvikeleillä, kun webasto lämmittää autoa. Äsken ajelin 25 km (lämmitin 15 min webastolla ennen lähtöä) ja VOC näytti keskikulutukseksi 1,1 l/100 km. Auton trippimittari 3,4 l/100 km. Ero selittyy sillä, että VOC ei laske webaston kulutusta mukaan.
Jos en olisi lämmittänyt autoa etukäteen, niin pienelläkin pakkasella moottori käynnistyy erittäin herkästi ja kulutuslukemat ovat melko suuret erityisesti tuollaisella lyhyellä matkalla. Eli säästöä sähkö kyllä tuo, mutta nollapäästöjä ei.
Niin XC90:sen ajotietokone huomioi Webaston kulutuksen? Tosiaan mullakin Webaston kulutus on lähes 1/3 luokka kulutuksesta. Yli -5 °C ei tuo V60 hybrid suostu edes pelkällä sähköllä lähtemään. Antaa viestin akuston "kylmyydestä" hetken ajon jälkeen kylläkin akustokin on mukana menossa. Kesällä pääsee ihan oikeasti nolla kulutuksella tuolla autolla. Kesää odotellessa 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ptu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • cq dx !
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1189 : 21.01.2017, 14:10:30 »
Onkos T8:ssa bensamoottorilla oma, "normaali" akku kuten arvelisin? Perinteisestihän "webastojen" kanssa on on ollut nyrkkisääntö, että perinteisellä moottorilla ajoa on oltava vastaama minuuttimäärä kuin mitä "webastoa" on käytetty akun lataustilan ylläpitämiseksi. Josta siis pääsen itse pääkysymykseen: mitä akkua "webasto" käyttää? Toivottavasti siis litium-akun eli ajo-akun energiaa jotta ei tarvitse erikseen huolehtia polttomoottrin akun varaustilasta "webaston" kanssa..  koska sitä ajo-akkua nyt varmaan rutiinina tulee aina kuin mahdollista ladattua.. (Sorry, en ole eden wepissä manuaalia tulevasta autostani vielä lukenut, nämä selvinnevät sieltäkin..  :) )
// XC90 T8 my-2018. 2012-2017 XC60 D5. 2006-2012 XC90 D5

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1190 : 21.01.2017, 15:20:03 »
Ajoakkua se pääasiassa käyttää kaikkeen, starttausta myöten.

Takakontissa on pieni 12V akku sähkölaitteita varten.

Edit: jos ajelet ~30 km työmatkaa niin ei ole huolta polttoainelämmittimen akunsyönnistä, reilusti latautuu tuolla ajolla. Näin ainakin Wetterin myyjän mukaan, jopa 10 km kuulemma riittäisi.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2017, 15:22:05 kirjoittanut TOK »

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6011
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1191 : 21.01.2017, 15:30:14 »
Eli ymmärsinkö mä nyt oikein että XC90:ssä on polttoainetoiminenlisälämmitin jolla hoidetaan esilämmitys? Ei siis osaa lämmittää itseään sähköllä tolpassa haluttuun lämpötilaan ilmoitetuksi lähtö ajankohdaksi?
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1192 : 21.01.2017, 17:40:26 »
Eli ymmärsinkö mä nyt oikein että XC90:ssä on polttoainetoiminenlisälämmitin jolla hoidetaan esilämmitys? Ei siis osaa lämmittää itseään sähköllä tolpassa haluttuun lämpötilaan ilmoitetuksi lähtö ajankohdaksi?
Sisätilat kylläkin, mutta moottoria ei käsittääkseni lämmitä.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1193 : 21.01.2017, 18:55:30 »
Sisätilat kylläkin, mutta moottoria ei käsittääkseni lämmitä.

Jos saa ajettua sähköllä matkan, voi siis jättää webaston käynnistämättä? Auto on heti lämmin ja pysyy lämpimänä?

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1194 : 21.01.2017, 19:19:01 »
Jos saa ajettua sähköllä matkan, voi siis jättää webaston käynnistämättä? Auto on heti lämmin ja pysyy lämpimänä?
Ainakaan tuossa omassa V60:ssä ei ole sähkövastusta lämmittämässä ajon aikana matkustamoa. Eli kauaa ei tuolla etukäteen sähköllä lämmitetyllä autolla pysty ajamaan ainakaan perheen kanssa, kun kylmä tulee. Toki muutaman kilometri matkan pystyy ajamaan ilman jäätymistä/auton huurtumista. En tiedä sitten, että paljonko sähkölämmitys vähentäisi akulla ajoa, jos vastukset olisivat asentaneet ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12470
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1195 : 21.01.2017, 21:21:40 »
Yksi outous pisti silmään. Yhdessä nettiautossa olevassa T8:ssä oli lohkolämmittimen töpselin paikka keulassa. Luulisi että olisi toteutettavissa että samalla töpselillä hoidettaisiin kaikki.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1196 : 21.01.2017, 21:32:30 »
Yksi outous pisti silmään. Yhdessä nettiautossa olevassa T8:ssä oli lohkolämmittimen töpselin paikka keulassa. Luulisi että olisi toteutettavissa että samalla töpselillä hoidettaisiin kaikki.

Yhdellä töpselillä se alunperin onkin. Taitaa olla jonkun oma rautalankapatentti vetää erillisasennuksena moottoritilan lämmitin -- tuskin lohkoon on saanut lämppäriä asennettua, eihän nykyvehkeissä ole sellaiselle paikkaa, ehkä letkulämppäri?

Vähän kyllä designin jalostamista vaatii tuo hybridin lataustöpseli. Suht typerän näköisesti jää luukku auki pistooli ojossa kun sen jättää letkuun parkkiin. Siellä suojakorkki heiluu tuulessa maalipintaa vasten ja kerää lunta töpselisyvennyksen täyteen. Seuraavassa sukupolvessa ehkä jo menee luukku kiinni piuha kytkettynä niin että johto vaan tulee pikku kolosta ulos.

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1197 : 21.01.2017, 21:59:08 »
Minkälaista kokemusta on D- ja B-"vaihteiden" ajettavuudesta... Lataako B-vaihde moottorilla kaikissa moottorijarrutuksissa kovemmin vai miten noiden eron tuntee käytännössä? Ensi viikonloppuna tulee T8 testiin. Näillä näkymin uusi 2018 mallivuoden R-design T8 syksyllä alle ja "Ricastettu" XC60 seuraavalle omistajalle

JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8904
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1198 : 21.01.2017, 22:20:29 »
Minkälaista kokemusta on D- ja B-"vaihteiden" ajettavuudesta... Lataako B-vaihde moottorilla kaikissa moottorijarrutuksissa kovemmin vai miten noiden eron tuntee käytännössä? Ensi viikonloppuna tulee T8 testiin. Näillä näkymin uusi 2018 mallivuoden R-design T8 syksyllä alle ja "Ricastettu" XC60 seuraavalle omistajalle

JJ

Se B-vaihde on ihan paras. Ottaa jalan kaasulta niin kätevästi hidastaa, silleen ennakoivan ajon tyylisesti. Satkun vauhdista motarin poistumisramppiin niin suht lyhyellä matkalla hidastaa neljäänkymppiin.

Tokihan se ottaa energiaa talteen jarrupolkimellakin hidastaessa, makukysymys tykkääkö moottorijarrusta vai kevyesti jarrupolkimella hidastamisesta. Mulle ja mammalle istuu hyvin ajotyyliin tuo tehokas moottorijarru.

Poissa Taky

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 289
  • www.vrcf.fi
Vs: Uusi XC90
« Vastaus #1199 : 22.01.2017, 08:38:42 »
Audi Q4 40

 

KL-varaosat  Race.fi