Autoracing  KL-varaosat

B6254 viritys potentiaali?

  • 167 Vastauksia
  • 85433 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #60 : 10.11.2014, 08:43:06 »
Donnari.  Olet pihalla kuin lumiukko, en sillon paljoo huutelis. Tsekkasin vanhat viestit läpi ja lähtökohtainen tarkoitus oli hakea 300-400hv vapaastihengittävä tina kutonen.  Tässä ny aika moni on sanonut jo että ei tule onnistumaan käyttöautoon.

Lankun sanomilla pikku vireillä saa sen 20-30 hv lisää ja se on varmaan tässä tapauksessa ainut järkevä kaava.

Niin joo ja saat udella kannesta mitä on virrannut milläkin nostolla mutta enpä taida viitsiä enää kertoa sulle yhtään mitään, kun tunnut olevan niin hyvin perillä kaikesta, vaikka aikaisemmat viestit paljastaa että tieto taitaa olla netistä etsittyä luulotietoa...

Ja mitä henkilökohtaiseen tinakone juttuun tulee niin kaippa asia ehkä hieman on niin, olen kumminkin niitä henkilöitä jotka on tina koneen tehnyt jollain määrin rakentelijoiden tietoisuuteen viritys käytössä.


 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #61 : 10.11.2014, 09:12:01 »
Ja mitä henkilökohtaiseen tinakone juttuun tulee niin kaippa asia ehkä hieman on niin, olen kumminkin niitä henkilöitä jotka on tina koneen tehnyt jollain määrin rakentelijoiden tietoisuuteen viritys käytössä.

Juurikin näin.
citikka

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #62 : 10.11.2014, 19:40:47 »
Jos lähdetään vakavammin pohtimaan tuota, niin mikä tossa Volvon tinakutosessa on sitten perustavanlaatuisesti pielessä, että 300-400hp vaparina ei onnistu edes rahalla?

S54:ssa taitaa olla se 345 hevosvoimaa vaparina, jos tinakutoseen tekisi kanteen kaiken mahdollisen mitä voi isolla rahalla, alakertaa isommaksi, pakopuoli uusiksi ja pistäs vaikka läppärungot+ohjelmat uusiksi, niin mikä siellä tuossa vaiheessa jarruttaa sitä tehoa jos tuo 300-400hp on tekemätön paikka niin, ettei sillä enää ajaisi kadulla?

BMW:ssä on toki VANOS ja liuta muita teknisiä hienouksia, mutta tekeekö se sitten niin paljoa eroa. Tietysti katuajettavasta moottoristakin on monta käsitystä.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2014, 19:42:31 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #63 : 11.11.2014, 08:29:32 »
Ei se kannesta jää kiinni, mulla on kansi mikä virtaa sen 370hv 11mm ja 390hv 12mm. Ja tuollaisen pystyy tekee kuka tahansa kansi viilaaja, vaatii vaan isommat imuvenat. 

Nostimet on tina koneen kannessa ongelma, ne on niin pienet ja isommat on hyvin vaikea toteuttaa. Nokka akselin profiili siis pitää olla sellainen ettei ihan hirveästi raapis ulkolaidasta, mullakin tuli ensimmäiset hitsatut nokat niin joutui lähettämään uudestaan hiottavaksi, kun painin pinta ei pysynyt nostimen päällä, myöskään perus ympyrää ei voi pienentää koska nostin osuu sillon nokka laakeriin... 

Onhan tina kutosissa Esim. T6 vanha malli jo pakopuolella vvt ja vapareissa imupuolella, sitä en tiedä onko joissakin uudemmissa malleissa sekä että....

Läppärungot olisi hyvä ja tosiaan kunnon pakosarja. 

Pahin ongelma on litratilavuuden kasvattaminen. Valmista kampiakselia ei ole, mutta tämähän olikin virtuaali virittämistä niin ei sekään sillon ole ongelma.

Mulla yhdessä turbo moottorissa vapaastihengittävää tehoa noin 270-280 hv 2.8 litraisella alakerralla eli tuo 300hv ei ainakaan ole mikään ongelma.   

 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #64 : 11.11.2014, 09:29:17 »
On tullut oltua kyydissä vapari tinakutosessa mikä alkoi vetämään kunnolla vasta 6000rpm paremmalla puolen. Ketutti kun silloin oli siinä vielä vakio motronic ja kierrostenrajoitin katkas pelin heti vaikka vetoja olisi vielä 4000rpm ylempänäkin. Jos rahaa on niin kyllä siitäkin saa tehtyä todistetusti makoisan koneen ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #65 : 11.11.2014, 12:56:14 »
näköjään s80 2.9 (B6294S) vaparikoneessa on vvt kanssa. eikös semmosesta ois hyvä lähtee rakentamaan?
sama 83mm poraus ja 90mm isku kun 3.0l koneessa, ainakin wikipedian mukaan.
minkähän malliset nokat tuossa sitten on? jos laittas 204hv nokat, tekis kannen noiden nokkien mukaan ja laittais läppärungot ja kunnon pakosarjan, niin voisi saada ihan mukavan pirteän mottorin. tuo vvt:hän toimii käsittääkseni öljynpaineella?
sitten pitäisi alkaa tutustumaan tuohon motroniciin ja ostrichiin ja säätää sytyt ja sopat kohilleen. moottorinohjauksen vaihto ei ole vaihtoehto, tehdas johtosarja on paras johtosarja.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #66 : 11.11.2014, 13:53:27 »
B6294s kansi on erillainen, eli vanhan mallin 204hv nokat ei käy, mutta veikkaan että tuossa on ne niin sanotut paremmat jo valmiiksi..   Milläs meinasit noita vvt hommia ohjata jos motikka jää?  Nuo on öljynpaineella toimivat ja muistaakseni PWM 0hjattu.

Imukanava on tuossa koneessa pystymmässä kuin vanhan mallisessa ja pulttijako imusarjalle eri.

Termostaatti on kannen edessä, kun taas vanhan mallisessa sivussa.
Ylävesiletku varmaan suurinpiirtein käy ristiin nimittäin letku paikka on sama.
Alavesiletkun putki on erillainen mutta käy vanhan mallisesta koneesta.

Lohkossa kaikki laturit, tehostin pumput yms. on eri ja samalla niin sanottu apu runko näille eri pulttijaolla. Hihnalinja on sisempänä ja damperi on pienempi.

Jakopään muovit ei käy ristiin, ainakaan suoraan.   

Lohkossa moottorinkorvakoiden kiinnitys on samat mutta muistaakseni, joku korvakkeen ruuvi oli isompi.

Vauhtipyörä yms. koneen takana on sama ja laatikko käy suoraan paikoilleen, kaikki anturit on eri valmistajan mutta osa menee ristiin.
 Nokka- akselin takana oleva kiekko, jota hal anturi aistii on eri mutta pystyt vaihtamaan sen vanhan mallin koneesta, kun poraat nokan päässä olevaan reikää suuremmaksi (10mm)  lähtöjään 8 tai 9mm.

Jos sun 960 on motikka 1.8 ruiskulla on kannen takana vedenlämpöanturi, jota ruisku lukee ja mittaristolle oma anturi termostaattikotelossa. Uudemmassa 4.4 versiossa kannen takaata anturi on poistunut ja termostaattikotelon anturista menee signaali motikalle ja sieltä mittaristolle.

Näin alkuu tuli tämmöisiä mielee.
 
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 14:01:15 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #67 : 11.11.2014, 14:10:49 »
Suosittelen puristussuhdetta nostamaan jollain tavalla 12 tietämiin ja kanteen ei noilla nokilla kannata muuta kuin pikku putsaus sisäkurviin, seetin ympärystän siistiminen, rösöt pois  ja r-seeti imupuolelle jollain 1-1.25 pitopinnalla , tällä operaatikolla virtaa sen 300hv 10mm.



 
 
 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2396
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #68 : 11.11.2014, 15:46:16 »
B6294s kansi on erillainen, eli vanhan mallin 204hv nokat ei käy, mutta veikkaan että tuossa on ne niin sanotut paremmat jo valmiiksi..   Milläs meinasit noita vvt hommia ohjata jos motikka jää?  Nuo on öljynpaineella toimivat ja muistaakseni PWM 0hjattu.

VVT:tä ohjataan PWM:llä, eli solenoidille +12 ja boksi katkoo maadoitusta. Ohjaus vaatii vähän fiksumman ruiskun, kun sitä nokan asemaa pitää mitata kampuraan nähden. Siinä on sellasia PID-jutskia jotka on vaikeita. Sitten kun sitä osa ohjata halutusti, niin pitäisi keksiä mitkä on ne kohdat mihinkä sen haluaa ohjata. Sitten jos on MAP-ohjattu ruisku, niin voi tulla hassuja juttuja seossuhteen kanssa. Esim. täytös muuttuu vähemmän kuin MAPin signaali.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #69 : 11.11.2014, 16:36:55 »
siis tommonen +100hp lisäys tulee ihan tolkuttoman kalliiksi, ja etenkin työlääksi.  varmaan halvemmaks tulis tiputtaa b8444 tonne keulalle...
Eihän sekään ihan laillinen olis :D

Nii tosiaan jos moottorinohjaus on pakkovaihtaa, niin varmaan tatech, haltech tms asennuttaminen voisi olla paikallaan.
itse en tee-se-itse Megaa laittaisi tommoseen high end vapariin, ihan  jo pelkästään luotettavuuden takia.
Edit: ot mutta tuli mieleen
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=264064
voi jesus :D
« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 16:43:33 kirjoittanut lakeshead »

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #70 : 12.11.2014, 08:28:51 »
Mulla on kolmessa autossa MS3x ja ei niistä yksikään ole ollut tee-se-itse. Olen ostanut valmiiksi kasatun boxin ja  puolivalmiin johtosarjan. Yksi näistä on käyttöautossa (960).

Jos saan ehdottaa niin älä laita Tatechia ennemmin haltech.

Ja eikös tässä joku ole yrittänyt kertoa että vapari virittäminen ei ole halpaa?




1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #71 : 12.11.2014, 08:44:09 »
Ja eikös tässä joku ole yrittänyt kertoa että vapari virittäminen ei ole halpaa?
Ei se halpaa ole, mutta jos haluaa massasta poiketa ja tehdä oman pään mukaan, niin minultakin ääni vaparikutoselle. Ääni on mahtava ja fiilis loistava. Toki +600hp turbossakin on fiilistä, mutta kuitenkin.

Tuossa Huikkosterin mainitsemassa kutosessa on sitä luonnetta. Lähtee aika kivasti, koppa on 745 mutta aika varmasti jää moni 940 Turbokin pikkuvireillä kuin seisomaan. Penkkilappua en ole koskaan nähnyt, mutta käsityksessä olen että yli 300hp on ja helposti. Suurin ongelma Huikkosterinkin mainitsema vakio moottorinohjauksen kierrosluvun rajoitus, muistaakseni "täysi rähinä" olisi jossain pikkusen päälle 8000rpm.

Oletko Huikkoster nähnyt lappua? Sinäkun olet ollut moottoriswapissa mukana.

"pikkuviri", hmm.... Mikä on semmoista? Omasta mielestä "pikkuviriä" on esim. putkiston ja imuputkiston muuttaminen paremmin virtaavakis/avarammaksi, ilmansuodattimen vaihto, sytytyksen/seoksien säätö (tapauskohtaisesti), kanavien viimeistely (tapauskohtaisesti).
Kyllähän tuo Huikkosterin ja minun mainitsema kutoskone on maksanut varmaan 3-4 kertaa sen, mitä pikkuisen päälle 200hp TurboVinokone, mutta kyllä lopussa kiitos seisoo. Kerran olen omalla B230FB:llä (kyllä, wapari) päässyt rinnalta "kisaamaan" ko. vehkeen kanssa ja ilmiö oli kuin olisin hypännyt jarrulle. :o

Poissa Tico

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 380
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #72 : 12.11.2014, 09:03:09 »
Onhan taas keskustelun laatu kohdallaan. Boost yrittää parhaansa mukaan avata järjettömän suurta tietämystään muille kanssavirittäjille, jengit vetää hernettä nokkaan ja yrittää perustellä miksi kannattaa väkisin hakata päätä seinään.

Boostin neuvominen viritysasioissa vastaa ehkä parhaiten legendaarista sanontaa: "älä opeta isääsi nussimaan". Toistaiseksi ei ole tullut kysymystä vastaan, johon häneltä ei olisi saanut vastausta. Show some respect!

Ei se halpaa ole, mutta jos haluaa massasta poiketa ja tehdä oman pään mukaan, niin minultakin ääni vaparikutoselle. Ääni on mahtava ja fiilis loistava. Toki +600hp turbossakin on fiilistä, mutta kuitenkin.

Tälläisten tekstien kirjoittajat eivät ole olleet sataa kilometriä lähempänä 600hv kutosturboa.

960 -95 D5252T+ AW30/43
960 -96 B6284T + 722.643

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #73 : 12.11.2014, 09:11:06 »
Ei turbo äänet nosta fiilistä samalla tavalla kuin 8000 kiertävä vapari vinokone tai 10000 kiertävä kutonen :P. 1000hp turbo suprakin on jo aika tylsää katsottavaa kun niitäkin mahtuu maailmaan useampia.

En muista tehoja mutta 300+ kuitenkin :P.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: B6254 viritys potentiaali?
« Vastaus #74 : 12.11.2014, 09:16:29 »
Onhan taas keskustelun laatu kohdallaan. Boost yrittää parhaansa mukaan avata järjettömän suurta tietämystään muille kanssavirittäjille, jengit vetää hernettä nokkaan ja yrittää perustellä miksi kannattaa väkisin hakata päätä seinään.

Boostin neuvominen viritysasioissa vastaa ehkä parhaiten legendaarista sanontaa: "älä opeta isääsi nussimaan". Toistaiseksi ei ole tullut kysymystä vastaan, johon häneltä ei olisi saanut vastausta. Show some respect!

Tälläisten tekstien kirjoittajat eivät ole olleet sataa kilometriä lähempänä 600hv kutosturboa.
Olen seissyt 700hp kutosturbon vieressä. :2funny:

Minä en mitään yritä neuvoa. Kaikki kunnia Boostille hänen tietämyksestään. Toin vain oman näkemyksen asiaan esille, aina ei ole pakko tehdä kuten sanotaan.

Kyllähän sen nyt tyhmempikin tajuaa, että jos oikeasti haluaa tehoa edullisesti suhteessa kulutettuun rahaan, on Turbo oikea vaihtoehto. Samalla yleensä kulutus pienenee, sekun parantaa moottorin hyötysuhdetta.

Minä nyt vain olen näitä ihmisiä, että alle litrainen kunnon imuäänillä karjuva 50hp neloskone omaa minun mielestä enemmän fiilistä kuin 200hp turbokone. Mielipiteitä kaikki.

 

RallyBaron  Samppasport