RallyBaron  Samppasport

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 139170 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #90 : 18.12.2011, 11:40:54 »

Kaunista  S*

Kiitti! Onhan se kaunista, mutta ei kuitenkaan ihan huippua. Pitää maalata ja puunata kaikki osat sitten joskus myöhemmin.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #91 : 18.12.2011, 18:53:26 »
Tänään oli taas toiminnan päivä, heti aluksi tein viimeiset kiristykset kansipultteihin. Ensin 60Nm, eilen olin tehnyt saman jo kolmesti ja nyt en enää huomannut löystymistä ollenkaan. Viimeisenä vielä 90 asteen kiristys, tai vähän ylikin.
Huomasin vasta tänään että 16V-kannelle oikea kiristystapa on 20Nm-40Nm-110 astetta, itsehän kirin 20Nm-60Nm-90 astetta, mutta luulis että ero ei ole kovin ratkaiseva.  :P
 
Sitten kuva tämän päivän kamppeista. Tiivistepinnat, laakerikannet ja nokka-akselit putsasin brake cleanerillä. Venttiilinpainimet oli suurimmaksi osaksi jäykistyneet öljykylvyssä, mutta muutama löysäkin oli joukossa. Paikoilleen ne silti sai mennä tuollaisenaan, jospa ne käytössä alkais toimimaan...



Sylinterikannen ja välikannen väliin ei tule tiivistettä ollenkaan, paitsi tietenkin O-renkaat keskireikiin. Reunoille suositellaan käytettäväksi volvon omaa ohutta silikoonia. Oli sen verran kallis tuubi että laitoin oikeen koko rahalla!  :D



Nokka-akselin sekä paininkupit öljysin jo valmiiksi ja laakerikannet+välikannen kiristin 20Nm. Päätyvirranjakajan reikään kävi sama tulppa kuin 8V-kannessa, siihen kannattaa laittaa lisäksi silikoonia ettei vaan tipu välille. Nokka-akselit sai myös uudet stefat ja sitten hihnapyörät kiinni 50Nm tiukkuudelle.



Huomiseksi jäi jakopäänhihnan ja venttiilikopan asennus.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #92 : 18.12.2011, 18:58:20 »
Tehoa ilmeisesti tullaan ottamaan niin en ymmärrä miksei ole laitettu megasquirttia tai muuta kunnon säädettävää moottorinohjausta :)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #93 : 18.12.2011, 20:03:56 »
Tehoa ilmeisesti tullaan ottamaan niin en ymmärrä miksei ole laitettu megasquirttia tai muuta kunnon säädettävää moottorinohjausta :)
Kaikki maksaa. Luulempa ettei vakio ohjauksella mennä kauaa. Kärsivällisyyttä my friend ;)

Edit:
Ekalta sivulta lainattu:

Tulevaisuuden haaveet
Ohjelmoitava ruisku.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2011, 20:06:07 kirjoittanut Rusakko »
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Fileman

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 852
  • högbacken garage
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #94 : 18.12.2011, 21:35:01 »
Okei.. eiköhän siihenkin ole pian varaa kun tälläisiä osia hommaillaan nyttekki ;)
Volvo 242 -77 B230
Garaget

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #95 : 18.12.2011, 21:42:10 »
Haha, joo tulee se ohjelmoitava ruisku vielä mutta kokeillaan ensin tuota LH-jettiä kun semmoinen tuli kerta ostettua. Toisaalta se on hauska kokeilla LH:n potentiaalia ja sitten verrata muutosta kun vaihtaa tilalle säädettävän kamppeen.  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #96 : 18.12.2011, 23:57:40 »
Vihjeenä seuraavalle tekijälle, nuo venttiilinpainimet/nostimet, hyrdauliset siis kannattaa "pumpata" uudessa öljyssä, eli vaikka magneetilla työntää ja vetää edestakas sitä nappia kunnes kaikki ilma ja vanha öljy on tullut ulos sieltä. Tällä tavalla sain omista koneista naputuksen loppumaan kokonaan ja lopullisesti (5v nyt ajettu naputtamatta). Öljyreikä kannattaa luonnollisesti pitää ylöspäin jotta kaikki ilma pakenee täyttäessä. Tyhjennysvaiheessa kannattaa pumpata reikä alaspäin jotta kaikki karsta tulee ulos.

Ja sitten tuo välikannen liimaus, sitä EI pidä tehdä noin, että laitetaan tuota liimaa itse sylinterikannen pintaan, vaan pinnapultit veke, sit putsataan ja hiotaan tuo kannen tiivistepinta 800-1200 karkeuteen, tapit takas, ja sit sama homma välikannelle ja liima VÄLIKANTEEN. Nyt olet tehnyt juuri vastoin korjaamokäsikirjaa, eli sulla on tiivisteliimaa öljykanavissa kun olet "huolimattomasti" sitä laittanut. :)

"Muutaman" kerran 16v kannen purkaneena kerron vain missä ekat kerrat menin metsään. :)

Ja stefoihin EI sit laiteta tiivisteliimaa tuossa, silloin ne pulpahtavat ulos (jep, tämäkin kokeiltu, osaan sen myöntää). ;)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1522
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #97 : 19.12.2011, 00:31:42 »
Nuo Hydrauliset painimet voi myös purkaa niin saa kaikki moskat niiden sisältä putsattua pois.
http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/images/tappets_5.jpg
http://linuxfan.org/~ipdown/mybrick/images/tappets_6.jpg

Koputtelee vaan reippaasti nostinta esim. pöydällä olevaa laudanpalaa vasten jolloin nuo sisukset tippuvat ulos.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #98 : 19.12.2011, 09:56:14 »
Nämä kaks viimeistä viestiä olisin mielelläni lukenut jo viikko sitten. ::) Onneksi on harrasteauto niin ei sillä tarvi satoja tuhansia kilometrejä päästäkkään, kohtahan tuo kone on taas levällään...  ;)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #99 : 19.12.2011, 15:01:47 »
Minusta tuo vähän näyttää välikansi pura-operaatiolta tuo liimamäärä, suattaa meinaan hyvinkin olla tarpeeksi liimaa tukkimaan nokkakeppien öljykanavat?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #100 : 19.12.2011, 16:47:01 »
Minusta tuo vähän näyttää välikansi pura-operaatiolta tuo liimamäärä, suattaa meinaan hyvinkin olla tarpeeksi liimaa tukkimaan nokkakeppien öljykanavat?
Varovasti ehdottelisin samaa, ja myös sentakia että tuo tuskin on tiivis, kun liimaa vaan "heitetty" sikinsokin tuonne.  (tuo laitos on muuten vähän himskatin herkkä vuotamaan juuri tuosta). Liima pitäisi luonnollisesti saada alumiinipinnoille mihin se kuuluu, eikä öljykanaviin kuten korjaamokäsikirjakin painottaa.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #101 : 19.12.2011, 22:39:07 »
Kiitos jätkät ohjeista, tämä on mun eka 16V-kone eikä mulla oo tähän korjaamokäsikirjaa niin ei se ihme jos menee perse edellä puuhun!  :D
Jep levitin liimaa sikinsokin, mutta ulkoreunaan vedin yhteinäisen viivan joten pitäis tuon ulospäin olla tiivis. Toisaalta vaikka kuvassa muulta näyttääkin, niin tuota liimaa on tosi ohuesti eikä sitä tursunnut kannen välistä ulos juuri ollenkaan, joten sitä tuskin meni niin paljon öljykanavaan että se menisi tukkoon.
Toisaalta edessä voi olla välikannen purku muutenkin, nimittäin nuo KL-racingin pinnapultit saattaa venyä. Jep, nettikaupassa lukee nykyään että pultit ei veny, mutta aikoja sitten ostettujen pulttien mukana tulleessa ohjelapussa lukee "Varmkör bilen lossa sedan bultarna en efter enligt verkstadshandboken och dra med rätt moment som skall användas." Kai tuo tarkottaa jälkikiristystä?  ???

Joka tapauksessa projekti eteni taas. Jakohihna meni paikalleen naurettavan helposti ja heti oikeille hampaille, onneksi edes tämä onnistui heti.  ;D
Myös venttiilikoppa istui paikalleen, laitoin paperitiivisteen molemmin puolin rtv-silikonia, mutta ihan vain hajuksi hyvin ohut kerros.



Sitten vielä kuva jakopäästä.



Ohjaustehostimen hihnapyörä saa saman värin kuin kampiakselin ja vesipumpun pyörät, myös laturin hihnapyörä pitää maalata samaan väriin. Jos jollakin on myydä sellaista tehostimen/laturin jalkaa jossa on molemmat tulee moottorin vasemmalle puolelle niin privaa tulemaan!  :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #102 : 19.12.2011, 23:01:38 »
Mulla on ollut omassa koneessa KL:n pultit nyt useamman vuoden ja ensimmäisellä kiristyksellä edelleen. Painettakin on koneeseen laitettu ja ei ole ollut ongelmia.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #103 : 20.12.2011, 19:11:33 »
Mulla on ollut omassa koneessa KL:n pultit nyt useamman vuoden ja ensimmäisellä kiristyksellä edelleen. Painettakin on koneeseen laitettu ja ei ole ollut ongelmia.

Tämä oli helpottava tieto!

Nyt allekirjoittanut valmistautuu rauhoittumaan jouluksi ja villiintymään uudeksi vuodeksi, projekti jatkuu ensi vuonna...  ELK
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) Kasausta
« Vastaus #104 : 28.01.2012, 22:16:29 »
Tämä oli helpottava tieto!

Nyt allekirjoittanut valmistautuu rauhoittumaan jouluksi ja villiintymään uudeksi vuodeksi, projekti jatkuu ensi vuonna...  ELK
Jokos se vuosi vaihtui ::)
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

 

Proturbo  Autodiagnoosi