Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Puliukko - 06.01.2022, 16:18:13
-
Tosiaan olisi omaa 240 volvoa tarkotus kesäks vähän laitella. Ja piristääkkin joten mikähän olisi paras tapa lähtee havittelee 150hv-200hv??
-
Lukea FAQ.
-
Lukea FAQ.
Mihinköhä asti pääsis pelkällä kannen porttauksella ja laskemisella ja vaikka joku vx nokka ja sähkö flekti. Ja onko niistä sytkä ja bensa lastuista mitenkä paljon hyötyä?
-
B230FB on 130hp ja siinä on just VX-nokka, 531-kansi ja eri kartat.
-
B230FB on 130hp ja siinä on just VX-nokka, 531-kansi ja eri kartat.
Joo hyviä reseptejä otetaan vastaan!?
-
Joko lapioit siihen vaparitekniikkaan tonnitolkulla rahaa kiinni, että saat sen 200hp.
Tai sitten vaan vaihdat sinne turbokoneen, lastut ja ahdot kiloon, niin sulla on se 200hp.
-
Halkosarja, TD04H-13C, öljylinjat, turbon downpipe, T4 suuttimet, turbon sytkäpurkki, lastu nykyiseen bensapurkkiin. Ahtoputki budjettiratkaisuna pakoputkiosista tai rahamies ostaa 740 vakiocuulerin ja -ahtoputket.
Kustannus abaut sama kuin ehjällä 531-kannella ja 150hv on saavutettu jo siinä 0,3bar jälkeen.
-
Ite pitäis kaikki tehdä et kannattaa rahallisesti.
530 kannen porttaus + seetityöt, vakioventtiilit, jäykemmät jouset / vakiojousien shimmaus.
A -nokka tai isompi.
Pääsee +150hp.
-
Tai sitten vaan vaihdat sinne turbokoneen, lastut ja ahdot kiloon, niin sulla on se 200hp.
Keskimäärin ollut semmoista 215-220 hp penkissä.
-
Ite pitäis kaikki tehdä et kannattaa rahallisesti.
530 kannen porttaus + seetityöt, vakioventtiilit, jäykemmät jouset / vakiojousien shimmaus.
A -nokka tai isompi.
Pääsee +150hp.
Itte ajattelin jos vaa hommais 531 kanne ja loihtis vähä sitä kantta
H nokka
Lastut
Peltisatsi
Visko poes
Ja mitähä kaikkee muuta se sit tarviikaa
-
Unoha ne kirjainnokat mikäli havittelet 200 heppaa.
Kunnolla portattu 530 kansikin käy, ei tarvi välttis olla ees 531, siihen 46/38 venat ja joku 14 nostoinen akseli.
Moisen paketin saa shimmattuna tonnilla.
Sitten vaan ruttua sinne 12.5:1 hujakoille, 50set weberit tai niiden kiinakopiotkin käy, eli Fajssit.
Hyvä pakosarja ja kappas kummaa siinä sulla on ihan ajettava moottori, joka voi tuottaa vauhtipyörätehoa sen 200 helpostikin.
Vx tai H nokalla ei irtoa 150:tä hevosta enempaa, tarvitaan kierroksia jotta tuo teho saavutetaan...
-
Tuon voi tehä jos pakosti haluaa kikostella mutta sitten kun noiden hinnat pannaan alekkain ja katotaan mitä viivan alle kertyy niin laittaa ehkä miettimään uusiksi...
Tietysti jos sen vaparista haluaa tehä niin siitä sitten vaan, halvemmalla pääset turbopaketilla ja voimaa tulee enempi.
-
Ite on tullu B230F:n kanssa puuhailtua jonku verran vaparina. Portatulla kannella ja jollain "kunnon" nokalla sen saa kulkemaan ihan ok, mutta jos käyttöauto kyseessä, niin ihan kamala ajella jollain yli kireellä nokalla. Ei mee myöskään päästöistä läpi niillä, eli tiedossa nokan vaihto leimalle.
-
Ite on tullu B230F:n kanssa puuhailtua jonku verran vaparina. Portatulla kannella ja jollain "kunnon" nokalla sen saa kulkemaan ihan ok, mutta jos käyttöauto kyseessä, niin ihan kamala ajella jollain yli kireellä nokalla. Ei mee myöskään päästöistä läpi niillä, eli tiedossa nokan vaihto leimalle.
miksei mene?
-
Niin paljon overlappia jolloin palamatonta tavaraa pääsee pienillä kierroksilla putkeen.
-
Tuon voi tehä jos pakosti haluaa kikostella mutta sitten kun noiden hinnat pannaan alekkain ja katotaan mitä viivan alle kertyy niin laittaa ehkä miettimään uusiksi...
Tietysti jos sen vaparista haluaa tehä niin siitä sitten vaan, halvemmalla pääset turbopaketilla ja voimaa tulee enempi.
Kieltämättä käyny Mielessä jos turbotuksella sais enemmä ja helpomalla voimoo ni kai se pitää si rueta turbo hilppeitä kahtomaa ;D :idiot2:
-
Tuon voi tehä jos pakosti haluaa kikostella mutta sitten kun noiden hinnat pannaan alekkain ja katotaan mitä viivan alle kertyy niin laittaa ehkä miettimään uusiksi...
Tietysti jos sen vaparista haluaa tehä niin siitä sitten vaan, halvemmalla pääset turbopaketilla ja voimaa tulee enempi.
Voi olla että olisi turbotamalla helpompaa mutta entiedä sitten tarviiko tuommone vm90 240 b230f i cat ne vtt mittaukset jos meinas turbolle muutos katsastaa..niin ihan +-0
-
Voi olla että olisi turbotamalla helpompaa mutta entiedä sitten tarviiko tuommone vm90 240 b230f i cat ne vtt mittaukset jos meinas turbolle muutos katsastaa..niin ihan +-0
Ei tarvi nykyään mitään VTT mittauksia.
-
Niin paljon overlappia jolloin palamatonta tavaraa pääsee pienillä kierroksilla putkeen.
ite sain rajuilla nokilla vähäpäästösenä läpi vm1995 auton (5mm venat auki ykk). arvoja mittattaessa korjaamon kaveri sano että tee jotain ku ei inssi usko että päästöt on tästä autosta ku arvot alko menee nii pieneksi :D . vaikein homma oli saaha tehot sallituihin arvoihin muutoskatastuksessa :D
tullut tässä katastettua useampi auto virinokilla ja koskaan ei oo ollut ongelmaa jos on läppärungoilla tai tuplakaasareilla.
-
Voi olla että olisi turbotamalla helpompaa mutta entiedä sitten tarviiko tuommone vm90 240 b230f i cat ne vtt mittaukset jos meinas turbolle muutos katsastaa..niin ihan +-0
siittähä useampi vuosi aikaa ku vtt mittaus vapautu, olikoha 5v sitte. olikoha euro 3 päästö luokitukseen asti riittää käytönaikanen mittaus
-
ite sain rajuilla nokilla vähäpäästösenä läpi vm1995 auton (5mm venat auki ykk). arvoja mittattaessa korjaamon kaveri sano että tee jotain ku ei inssi usko että päästöt on tästä autosta ku arvot alko menee nii pieneksi :D . vaikein homma oli saaha tehot sallituihin arvoihin muutoskatastuksessa :D
tullut tässä katastettua useampi auto virinokilla ja koskaan ei oo ollut ongelmaa jos on läppärungoilla tai tuplakaasareilla.
Mitähän kaikkea sitä tommoseen b230f pittää sit tehä et sua kunnolla turbotettua.
-
Mitähän kaikkea sitä tommoseen b230f pittää sit tehä et sua kunnolla turbotettua.
Öljynpaluulle reikä, turbokoneesta ahdin pakosarja ja cooleri. Lisäksi sytkä ja bensalastut ja yks piuha poikki kaasuläpän asentotunnistimelta.
Itse tohon talvi 940 tein, toki vaihdoin koko turbomoottorin, kun semmonen oli tallin nurkassa. Muutos katsastus oli helppo, kun nykyään saa verrata siihen nykyiseen autoon, jos teho ei nouse yli 20%. Ei tarvinnut vaihtaa mitään, vei vaan paperit konttorille, että mistä kone on.
-
Öljynpaluulle reikä, turbokoneesta ahdin pakosarja ja cooleri. Lisäksi sytkä ja bensalastut ja yks piuha poikki kaasuläpän asentotunnistimelta.
Itse tohon talvi 940 tein, toki vaihdoin koko turbomoottorin, kun semmonen oli tallin nurkassa. Muutos katsastus oli helppo, kun nykyään saa verrata siihen nykyiseen autoon, jos teho ei nouse yli 20%. Ei tarvinnut vaihtaa mitään, vei vaan paperit konttorille, että mistä kone on.
Joo saa nyt nähä mitenkä lähen toteuttaa.
-
530 kansi kanavat putsailtuna ja vähän kireämmällä nokalla ,piristää menoa jo kummasti. Kun ei puudu enään 3500 kierroksen kohilla vaan jatkaa vielä vetämistä.