Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Tome- - 08.01.2022, 20:33:16

Otsikko: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 08.01.2022, 20:33:16
Tuli tänään vaihdettua vähän haikein mielin tuo edellinen V70 2007 2.5T AWD A Classic pois ja tilalle tuli 7-paikkainen XC90 vuosimallia 2013.

(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/IMG_2682.jpg/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/IMG_2682.jpg)
Lempinimi "Jeeppi" tuli meidän 3 vuotiaan sanomana, kun se ensimmäisen kerran näki auton ikkunasta. :D


Showroomi tulee varmaan olemaan lähinnä huoltomuistio ja laitankin tuohon alle erillisen viestin vielä ihan huoltojen ym. yhteenvetoa varten.

Täytynee katsoa mitä kaikkea tuosta nyt löytyy, mutta muun muassa VOC / Sähköpenkit edessä molemmin puolin / Kattoluukku.

Lisäksi takanahan tässä on ledivalot jo vakiona, 2012 malleihin taisi tulla optiona.


Varusteet
Tässä nyt alkuun varusteet, pääosin myynti-ilmoituksesta koostettuna.

Istuimet 7:lle
Huoltokirja
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella
Vetokoukku
Vakionopeudensäädin
Volvo On Call (VOC)
R-Design Nahkasisusta
Urheiluistuimet
Sähkösäätöinen kuljettajan istuin muistilla
Sähkösäätöinen apukuljettajan istuin
Pysäkointitutka takana
Bluetooth handsfree & mediantoisto
Audio-sisääntuloliitäntä (aux-in)
Radio ja CD-soitin (High Performance)
Xenon-ajovalot
Aktiiviset kaarrevalot
Automaattiset LED-päiväajovalot
Sumuvalot
Monitoimiohjauspyörä
Ilmastointi: Automaattinen
Ajotietokone
Sadetunnistin
Sähkökäyttöiset ikkunat
Sähköisesti säädettävät sivupeilit
Sisään kääntyvät sivupeilit
Penkinlämmittimet
Turvatyynyt
Isofix-valmius
Luistonestojärjestelmä
Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
Keskuslukitus: Kaukosäätöinen
2 x Avain
Kahdet renkaat (Talvi 17" ja Kesä 20")
Aluvanteet kesä-ja talvirenkaissa
Käyttöönottopäivämäärä: 03.10.2012 (MY 2013)
Tuonti-auto (Ruotsi)
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 08.01.2022, 20:33:23
ToDo
Lisälämmittimen automaattikäytön poisohjelmointi




Huollot ym.
03.10.2012 0km Auton luovutus, Bilia Uppsala
26.08.2012 19468km
03.09.2014 35087km
15.05.2015 68064km
09.12.2015 91263km
26.01.2017 117466km
29.03.2018 148754km
06.05.2019 176222km Jakopää + vesipumppu
03.12.2020 216925km
01.10.2021 243506km Öljynvaihto, kaikki suodattimet, jarrunesteen vaihto
31.01.2022 245022km Tuulilasi, Tuulilasin pesurin pumppu, ajovalon pesurin pumppu, imusarjan puhdistus, EGR puhdistus, DPF puhdistus, huohotinventtiilin vaihto, Moottoriöljyt 0W30, öljynsuodatin, BG lisäaine moottoriin, karstan poisto.
24.02.2022 245951km Jäähdytysjärjestelmän paineistus/tarkastus (painetestissä ei jäähdytysnesteen pinta vajonnut)
11.03.2022 247305km Apulaitehihna ja kiristin
19.04.2022 249479km Vasen takajarrusatula
17.06.2022 251543km Etujarrulevyt + palat
23.06.2022 251726km Automaattivaihteiston öljyvaihto (pesu+huuhtelu+lisäaineet BG)
----
08.01.2022 244096km Auton osto (SAKA)
10.01.2022 244231km VOC siirto omiin nimiin (Hämeen Auto Jyväskylä)
11.01.2022 244290km Ohjaustehostimen nesteen lisäys n. 1,5dl (Red Line)
12.01.2022 244328km Jalkatilavalot /nousuvalot edessä ledeiksi (38mm CAN Led)
16.01.2022 244487km Takaluukun lastausvalo lediksi (43mm 6-ledin versio)
01.02.2022 245044km Pyörreläppien tanko
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 10.01.2022, 11:18:01
Aamulla tuli vietyä lapset päiväkotiin ja samalla todettua, että ainakin lisälämmitin toimii ajastuksella sekä auto lähtee käyntiinkin vaikka pakkasta 21 astetta. Eli akkukin lienee ihan hengissä, vaikka tuli lähdettyä 10min suunniteltua myöhemmin liikkeelle.

Siitä tuli kurvattua vielä ennen työpäivän aloitusta Jyväskylän Hämeen Autoon ja näppärästi meni VOC siirto omiin nimiin. Käyttöaikaa tosiaan on valmiina 4/2023 saakka.

Edit: Tuli myös pohdittua  (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49554.msg1061612904#msg1061612904)takavalojen osalta, että saako tähän myös nuo yläosat palamaan parkkeina samalla kun alaosat palaa?
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 11.01.2022, 22:27:21
Tarkastin ohjaustehostimen nesteet, kun piti jokseenkin pahaa ääntä ainakin kovien pakkasten aikaan. Noh, eihän siellä edes tikku kastunut kun kurkkasin säiliöön, vaikka oli vielä osittain lämpöiset nesteet. :( Tuli sitten lisättyä vähän Red Linen nestettä tuonne joukkoon (n. 1,5dl !!! jotta edes sai jonkin verran tikkuun märkää. Täytyy tarkastaa vielä lämpöisenä taso)

Näytti aika mielenkiintoiselta myös äkkiseltään nuo tehostimen nesteet:
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-01-11%2020%3A00%3A51.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-01-11%2020%3A00%3A51.heic)

Tehostajan nesteet olikin jo vaihtolistalla ennen kuin autoa tuli edes hankittua, mutta olisi siellä nyt saanut edes riittävästi olla tavaraa. Toivottavasti ei ole vuotoja missään.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Viizkasi - 11.01.2022, 22:43:18
Siisti peli!  O0
Omaan haluaisin myös nuo uuden mallin led takavalot ja tuplaputkiston.

Tuohon ylempien "valojen" optioon ilmeisesti jo saitkin vastauksen tuolta toisesta keskustelusta, että ovatkin vaan koristeet. Hienothan ne olis jos sinne valot rakentais. Toisi perään ilmettä heti lisää
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 12.01.2022, 10:51:19
Siisti peli!  O0
Omaan haluaisin myös nuo uuden mallin led takavalot ja tuplaputkiston.

Tuohon ylempien "valojen" optioon ilmeisesti jo saitkin vastauksen tuolta toisesta keskustelusta, että ovatkin vaan koristeet. Hienothan ne olis jos sinne valot rakentais. Toisi perään ilmettä heti lisää

Kiitos!

Joo ylemmät valot on vähän pettymys, kun ovat vain tyhjää täynnä. Täytyy katsoa saisiko niihin askarteltua jotain kivaa ja sitten jos vielä löytäisi OEM tyylistä "nauhaa", eli jatkuisi saman tyylisenä ja samalta kohdalta kuin alavalo.

Sopivasti tässä on jo nuo ledit + tuplaputkisto, niin ei niiden perään tarvitse haikailla :D
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Dave - 12.01.2022, 11:27:08
On hieno peli. Jotenkin aina tykännyt, miten tämä malli hyppäsi Fordin ajan yli ja jatkoi elämää vielä kiinalaisten aikaankin. Kustannuksellisista syistä mutta silti.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 12.01.2022, 11:37:49
On hieno peli. Jotenkin aina tykännyt, miten tämä malli hyppäsi Fordin ajan yli ja jatkoi elämää vielä kiinalaisten aikaankin. Kustannuksellisista syistä mutta silti.

Kiitos!

Kyllä tuo on tosiaan ihan kelpo peli ja erottuu edukseen. Talvivanteet tosin ankeuttaa tuota aika paljon, niille ei kuitenkaan ole nyt ajatusta tehdä heti mitään. Vähän eri tyyliset kuitenkin tekisi paljon - vaikka pysyisikin maltillisessa rengaskoossa.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 12.01.2022, 20:01:45
Tuli vaihdettua hyllyssä pyörineet 4-lediset sukkulapolttimot tuonne etujalkatiloihin, aika merkittävä parannus valotehossa ja ennen kaikkea sävyssä. Kyllä tuo 6000k tuo vaan freesausta sisätiloihin - harmillisesti se projekti vasta alkaa vaan tästä. ;D Loputkin laitettava vaihtolistalle, jahka ehtii katsomaan mitä minnekin kuuluu.

(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-01-12%2018%3A32%3A07.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-01-12%2018%3A32%3A07.heic)
Tuossa penkistä heijastui sattumalta aika hyvin peruspolttimoiden värisävy vs. ledi. Yritin ottaa myös kuvaa vakiopolttimoilla, mutta ei jaksannut säätää puhelimella kuvaa sopivaksi niin mennään nyt tällä yhdellä kuvalla.

Näkyy muuten samalla tuo penkin "tehoste"raita, josta en kyllä liioin välitä. :P Eikä asennuskaan mennyt ihan putkeen, apparin puolelta meni ehkä minuutti. Kuskin puolelta otin sen polttimon rungon kouraan ja tottahan toki sen johdon piti sitten karata. Täytyi vielä tuolla lumisateessa ja tuulessa kyykkiä ja touhuta lähemmäs 10min, etsien torxia ja kääntäen polttimoa...

Polttimoina pakkauksen mallimerkinnältään nämä 29-271VA-CAN-C.

Esimerkiksi täältä (https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/c-bright-12v-sv8-5-8-valkoinen-led-polttimopari-poltin-1388728603750) löytyy näemmä tällä hetkellä.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 17.01.2022, 13:34:31
Tuli tuossa tarkastettua, että milloin seuraava katsastus pitää tehdä ja näemmä vasta 3.10.2022 (edellinen 18.12.2020 ja 217771km). Täytyy tosin harkita, että käyttäisikö katsastuksessa nyt lähiaikoina. Jos siellä jotain ylimääräistä ilmenee tuoreeltaan auton oston jälkeen, niin helpompi olisi myyjäliikkeen kanssa keskustella.

Myöskin ToDo lista lyhenee..

ToDo
Tuulilasin vaihto
Huohottimen+Imusarjan+EGRn+kaasuläpän puhdistus


Kaupanteon yhteydessä sovittiin vähän huoltoja/tuulilasin vaihtoa sekä samalla vähän omaan piikkiin tehtäväksi ja seuraavat olisi nyt tulossa työn alle:

Tuulilasi
Imusarjan ja kaasuläpän puhdistus (ilmeisesti hiukkassuodatin puhdistuu samalla)
Moottoriöljyt + suodatin (+ lisäainetehostaja)
EGR puhdistus + uusi huohotinventtiili
Tuulilasin + ajovalojen pesurin pumput

Todennäköisesti myös ohjaustehostimen nesteet vaihtoon samalla. Pitää myös tarkastaa apulaitehihnan kunto, sillä pakkasaamuina on kitissyt ilkeästi. Eikö sen hajoaminen näissä herkästi vie hihnan jakopäähän ja sitä myöden isot vauriot?

Eilen meinasin takaluukkuun vaihtaa 43mm sukkulapolttimon tilalle Ledin, mutta ei mennyt putkeen. Se ei ollut Canbus led, joten jäi himmeästi palamaan. Aika heikosti näyttää noita tuon kokoluokan ledejä löytyvän canbus ledeinä, täytyy katsoa saako sinne jousia lyhennettyä että menisi lyhyempi tilalle.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Viizkasi - 18.01.2022, 19:54:35
Kiitos!

Joo ylemmät valot on vähän pettymys, kun ovat vain tyhjää täynnä. Täytyy katsoa saisiko niihin askarteltua jotain kivaa ja sitten jos vielä löytäisi OEM tyylistä "nauhaa", eli jatkuisi saman tyylisenä ja samalta kohdalta kuin alavalo.

Sopivasti tässä on jo nuo ledit + tuplaputkisto, niin ei niiden perään tarvitse haikailla :D

Sillä mä niitä haikailinkin kun sulla tässä ne on  S*
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 19.01.2022, 09:49:34
Sillä mä niitä haikailinkin kun sulla tässä ne on  S*

Täytyypä varmistaa, että putket ja valot pysyy tallessa. :pomo:

Tuli tilattua äsken oikealle ylös toinen "valo" purettavaksi ja testattavaksi. Eilen ajelin uudemman (lienee 2014>) XC70 perässä, jossa oli vastaavan tyyliset alavalot + ylävalot ledeillä.

Nyt kun tietäisi, että millä sitä OEM lookkia lähtisi hakemaan ja jos en väärin muista, niin siinä(kään) valo ei mene yläreunaan asti vaan loppuu aiemmin. Olikohan XC60 jossa myös näin ihan pari päivää sitten nuo valot kokonaisuudessaan, kyllä se vaan muuttaa aika paljon tuota ilmettä.

Onneksi nyt on yksi millä testailla, vielä kun löytäisi sopivan valolähteen ja saisi sen mahdollisimman alkuperäisen näköisesti jatkumaan. Jossain oli 1 riviin laitettu ja joillakin jopa 3 rivissä ledejä, joista yksi vielä jarruvalona. Ajatus olisi vain parkki sinne tehdä, eikä lisäillä jarruvaloa tuonne. Mitenhän muissa malleissa on tuo jarruvalo? Syttyykö myös ylemmät osat vai kuinka se niissä lienee?


Edit:

Tässä näkyy hyvin tuon XC70 yläosan valo ja miten se päättyy tuonne valon sisälle. Vielä kun olisi purettuna ja näkisi miten tuo ledistys siellä on :D https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Search/Car%20parts/s1/Volvo/VOLVO-XC70/2014_2016/Exterior-details/Tail-light-lid/Left/ID-45985725/31395923

Ja tässä uudemman XC90 https://www.bildelsbasen.se/en-se/pb/Search/Car%20parts/s1/Volvo/VOLVO-XC90/2016_2023/Exterior-details/Tail-light/Right/ID-47938162/31655916
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Ribbe - 19.01.2022, 10:15:13
Yksittäiset ledit erottuu tyylillisesti jos alaosassa on yhtenäinen nauha. Luulisi että noita saisi ihan bulkkitavarana, askartelisi vain sitten sinne valon sisälle

Edit: olikohan noissa facelift V/XC70 malleissa että valot kirkaistui koko matkalta kun jarruttaa. Mitä noita liikenteessä nähnyt.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 19.01.2022, 10:16:51
Yksittäiset ledit erottuu tyylillisesti jos alaosassa on yhtenäinen nauha. Luulisi että noita saisi ihan bulkkitavarana, askartelisi vain sitten sinne valon sisälle

Joo sellaista "COB" -lediä ajattelin, jossa olisi yhtenäinen valo. Aika nihkeästi vain löytyy punaista ja vielä 12v. Tuppaavat olemaan 24v
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Duke - 19.01.2022, 14:02:12
Itse joskus ostin 200kpl pieniä 12v ledejä ja piti porata niille reijät takapuolelta. Puolet olis palanu parkeilla ja puolet jarrun kanssa.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 19.01.2022, 20:18:55
Itse joskus ostin 200kpl pieniä 12v ledejä ja piti porata niille reijät takapuolelta. Puolet olis palanu parkeilla ja puolet jarrun kanssa.

Mä yritän kyllä etsiä valmiimpaa ratkaisua nauhan muodossa, ei niin paljoa ole harrastuneisuutta, että alkaisi erikseen ledejä poraamaan ja laittamaan. :D

Takapakkia sen verran tuli tuohon valon yläosan tilaukseen, että toimituskulut nousivat jostain syystä 25€ > 32€. Vähän tässä nyt mietin, että jaksanko sittenkään tilata periaatteen vuoksi. Oli jo luvattu tuo toimitus 25€ hintaan purkaamolta.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: R70AWD - 20.01.2022, 13:24:37
Swedespeed:n sivuilla tehneet noita upper tail light modeja, laitoinkin sinne toiseen topicciin saman linkin kun kyselit. Avaaminen syytä aloittaa yläreunasta alas päin.

https://www.swedespeed.com/threads/xc90-my08-refresh-led-disable-bulb-check-with-dice-and-turn-light-issue.199130/

Led nauhalla tulee aika näppärästi ja ledien välitkin on tasaset. Helpostihan nuo ledit paistavat pisteinä sieltä lasin läpi jos lähempää katsoo.

https://flic.kr/p/ASiXD6

Youtube videon tynkä, mutta ei sitä kuinka tehty.

https://www.youtube.com/watch?v=zrehZXzK_4Y

Käytetty ilmeisesti tuollaisia valmiita 30cm Led nauhoja.

https://www.ebay.com/itm/262453353235?_trkparms=ispr%3D1&hash=item3d1b705b13:g:aLcAAOSw3ihXTSWd&amdata=enc%3AAQAGAAAC4PYe5NmHp%252B2JMhMi7yxGiTJkPrKr5t53CooMSQt2orsStdebXPz4ZTXCT8FI9kPBhwpLsJLZmTVGzPFCQI3L4hLFhY7HjpdzTN5sGgvHI3yhsBGAR7X8UYOGVBggUVpZg8Vj0gZizMAX2SZTL4uDRM6Vf4Ujx3Xe%252FrkHSucAOnN%252FBSiYqlmUI%252FTYQ%252BSSSaMBS77HaviqyUNlEtvGjbqJol7%252F1bWY1j7dQ%252F5UsyGJqP7I9f1X%252Bj%252BCxWRFre%252FGsedZG2MBXiZA3dFDjOrlkWM06dbbs2fCG%252FO7vbmIWqXrw%252BW3XU%252BEg3OrvQ24trbXJ1y084t%252Bmoc%252Fe%252BRGYpr7%252BEmfgzYD8YIIGgf79siiBiEvqiqbc8kehizrfih7WCSZg4VrmjY92MDBjIr9ps48%252FEIejav1lxztaI89lE%252F0Vt%252FC1d3kvQNqrCoO4hqsXJvPhRoxQ257VuW3QATUL1Ud3bjIazZ5tnN7DUbq%252BSBmWQq64WhkV%252Fgq%252F7M3racrAKZb3NAdZ%252F2NQud7qk8O3rDfL1fciL%252BkkkyhhDkqYGK6irI%252BEir6MtBCRX2M8ZUtU%252Bmn9fnCeUJkEOUPbaXcx2QcQRK1EmEOeO9fIGYbGlRCsH164IdTI5OMD9H%252F3T%252B4pf5WvX1RmKqOas6fJpGQpv%252Bf04Rw6as2Z7Z8eTAILTE%252BTo1PyPsUw%252FDt4mF1Psc%252Ft26adGOjmgvMlUXXJtVWKiAX8Fu23jgZa5zzGfa4bJktWTi63HHYshMy8jPN1WKuwVLuEYYr0MYj5eU0kHhONqcWVl5J8K1daIUJFIIkENqsWj5m99XXGLlUhGRBkvEdSiwcgtNbHfdyFWmdtxTp1K6aAF8z4W4A70UoZFqlWE8lKV1n2AlkxEAwi9ar6Bz9U0pKg5VCsal0TnVzzFIgS6I0vqKtNrmdJnd2pVvBFGVrSf0K%252Bpo2ywxVGJazsy2ut4ishr4naLcmpugjG6hKGxXnSifAv3A%253D%7Cclp%3A2334524%7Ctkp%3ABFBM5pOG9M5f
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 20.01.2022, 13:43:14
Swedespeed:n sivuilla tehneet noita upper tail light modeja, laitoinkin sinne toiseen topicciin saman linkin kun kyselit. Avaaminen syytä aloittaa yläreunasta alas päin.

https://www.swedespeed.com/threads/xc90-my08-refresh-led-disable-bulb-check-with-dice-and-turn-light-issue.199130/

Led nauhalla tulee aika näppärästi ja ledien välitkin on tasaset. Helpostihan nuo ledit paistavat pisteinä sieltä lasin läpi jos lähempää katsoo.

https://flic.kr/p/ASiXD6

Youtube videon tynkä, mutta ei sitä kuinka tehty.

https://www.youtube.com/watch?v=zrehZXzK_4Y

Käytetty ilmeisesti tuollaisia valmiita 30cm Led nauhoja.

https://www.ebay.com/itm/262453353235?_trkparms=ispr%3D1&hash=item3d1b705b13:g:aLcAAOSw3ihXTSWd&amdata=enc%3AAQAGAAAC4PYe5NmHp%252B2JMhMi7yxGiTJkPrKr5t53CooMSQt2orsStdebXPz4ZTXCT8FI9kPBhwpLsJLZmTVGzPFCQI3L4hLFhY7HjpdzTN5sGgvHI3yhsBGAR7X8UYOGVBggUVpZg8Vj0gZizMAX2SZTL4uDRM6Vf4Ujx3Xe%252FrkHSucAOnN%252FBSiYqlmUI%252FTYQ%252BSSSaMBS77HaviqyUNlEtvGjbqJol7%252F1bWY1j7dQ%252F5UsyGJqP7I9f1X%252Bj%252BCxWRFre%252FGsedZG2MBXiZA3dFDjOrlkWM06dbbs2fCG%252FO7vbmIWqXrw%252BW3XU%252BEg3OrvQ24trbXJ1y084t%252Bmoc%252Fe%252BRGYpr7%252BEmfgzYD8YIIGgf79siiBiEvqiqbc8kehizrfih7WCSZg4VrmjY92MDBjIr9ps48%252FEIejav1lxztaI89lE%252F0Vt%252FC1d3kvQNqrCoO4hqsXJvPhRoxQ257VuW3QATUL1Ud3bjIazZ5tnN7DUbq%252BSBmWQq64WhkV%252Fgq%252F7M3racrAKZb3NAdZ%252F2NQud7qk8O3rDfL1fciL%252BkkkyhhDkqYGK6irI%252BEir6MtBCRX2M8ZUtU%252Bmn9fnCeUJkEOUPbaXcx2QcQRK1EmEOeO9fIGYbGlRCsH164IdTI5OMD9H%252F3T%252B4pf5WvX1RmKqOas6fJpGQpv%252Bf04Rw6as2Z7Z8eTAILTE%252BTo1PyPsUw%252FDt4mF1Psc%252Ft26adGOjmgvMlUXXJtVWKiAX8Fu23jgZa5zzGfa4bJktWTi63HHYshMy8jPN1WKuwVLuEYYr0MYj5eU0kHhONqcWVl5J8K1daIUJFIIkENqsWj5m99XXGLlUhGRBkvEdSiwcgtNbHfdyFWmdtxTp1K6aAF8z4W4A70UoZFqlWE8lKV1n2AlkxEAwi9ar6Bz9U0pKg5VCsal0TnVzzFIgS6I0vqKtNrmdJnd2pVvBFGVrSf0K%252Bpo2ywxVGJazsy2ut4ishr4naLcmpugjG6hKGxXnSifAv3A%253D%7Cclp%3A2334524%7Ctkp%3ABFBM5pOG9M5f

Kiitoksia! Joo tuli siellä toisaallakin pohdittua ja täällä jatkettua ideointia.

Täytyy nyt odotella, että saan joskus tuon yläosan käsiini ja katsoa sitten sen jälkeen miten jatkaa projektia.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 31.01.2022, 22:03:03
Matkahuolto ilmoitteli tänään, että olisi tuo yläosan "valo" taakse noudettavissa. Saa nähdä mitä siitä tulee. ;D

Tänään ToDo lista lyheni jonkin verran, kun auto tuli haettua huollosta:

31.1.2022 245022km Tuulilasi, Tuulilasin pesurin pumppu, ajovalon pesurin pumppu, imusarjan puhdistus, EGR puhdistus, DPF puhdistus, huohotinventtiilin vaihto, Moottoriöljyt 0W30, öljynsuodatin, BG lisäaine moottoriin, karstan poisto.

Lisäksi tuli esille, että pyörreläppien tanko on irti. Tarkempaa puhetta ei ollut, mutta sen verran raotin koneen koppaa ja työnsin läpät auki, eli varren koneeseen päin. Täytyy tutkia pysyykö vanhalla tangolla vai täytyykö investoida uusi. Toivottavasti läpät ja servomoottori on kuitenkin kunnossa. Vähän se tietysti mietityttää, että missä kunnossa läpät noin muuten on koneen sisällä. :-\

Kylmänä pitää ilkeää kitinää ja en oikein vielä ole paikallistanut, että mistä se tulee. Täytynee ottaa parempi video ja samalla kylmänä käännellä rattia jos taajuus muuttuisi. Mielestäni ohjaustehostimen akselilla oli öljyä, joka on pyörinyt siitä ympäriinsä. Korjaamolta tosin asentaja totesi, että ohjaustehostin on kuiva ulkoa. ???
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 01.02.2022, 21:19:07
Niin se vaan tuli putsattua pyörreläppien tanko ja laitoin kuumaa vettä minigrip -pussiin vielä ennen asennusta sekä tanko sinne. Sopivasti lämpesi ja notkistui, niin se pyörreläppien paksumpi pääkin meni nätisti paikalleen. Aiemmasta kokemuksesta oppineena ns. väärin päin, jotta lukittuu paremmin paikalleen.

(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-02-01%2019%3A43%3A21.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-02-01%2019%3A43%3A21.heic)
Samalla huomasin, että se pyörreläppien tangon pää on aika kirkkaassa/tuoreen näköisessä öljyssä? Ei liene hyvä juttu. Myöskin tanko liikkui moottorin suuntaisesti, eli autoa edestä katsottuna vasemmalta oikealle.

Ilmeisesti servo on kunnossa ja ensimmäisen käynnistyksen jälkeen oli ehkä jotain eroa huomattavissa alaväännössä. Tai sitten se oli vain kuvitelmaa...

Toinen selvitettävä homma on myöskin vielä mistä tämä kitinä kylmänä tulee. Lyhyt video alla.
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-02-01%2019%3A14%3A08.mov/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-02-01%2019%3A14%3A08.mov)


Edit: niin ja lisälämmitin aika kitkerää mustaa savua pukkaa aluksi. Tässä omistusaikana on pitänyt myös lisätä jo kohta litran verran jäähdytysnestettä.. Ei vaikuta valuvan lisälämmittimestä maahan, eikä väri ole sellainen että siellä glykolit kai palaisi? Eikö sen pitäisi olla valkoista ennemmin siinä vaiheessa? Mutta johonkin sitä nyt hukkuu.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Huikkoster - 01.02.2022, 22:11:37
Selvittäisin tuon kitinän heti ettei tarvitse alkaa koneenvaihtoon kun moniurahihna menee jakopäähän :o
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Ande92 - 01.02.2022, 22:44:05
Mikäli pyörreläppien akselinjuuresta vuotaa öljyä, niin akselin tiivisteet on finaalissa. Mitään muuta haittaa vuodosta ei taida olla, kun että likaa moottoritilan. Uuden akselin venttiilikopan tiivisteen kanssa saa noin satasella.

Videon perusteella uusisin apulaitehihnan, hihnan kiristimen ja laturin vapaakytkimen. Samalla laakeroisin kompressorin vapaakytkimen ja uusisin kompressorin hihnan, niin sekin asia olisi kunnossa. Nuo rempat ovat kuitenki pieni kustannus siihen nähden, minkä vaurion noiden pettäminen voi aiheuttaa.

Vai oliko apulaitepuolen osien vaihdoista minkäänlaista mainintaa huoltokirjassa?
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 02.02.2022, 08:01:41
Apulaitehihnasta ei tosiaan ole pahemmin merkintöjä huoltokirjassa ja vaikka ei sillä sinänsä merkitystä, mutta tämä kun on ruotsituonti niin sitäkään vähää ei ole lappuja sattunut matkaan.

Apulaitehihna + kiristin sainkin jo hintatiedon 220€

Laitoin myös lopuista kyselyn..

Eikö tuo akselin vaihto tarkoita polttoaineputkien irroitusta ja muistaakseni ne täytyy uusia aina irroittaessa? Ainakaan korjaamo ei laita vanhoja, mikäli niissä on "pehmeä" se putken pää, joka kiristyy ja tiivistyy.

Laturin vapaakytkimestä kysyin myös, muten myös kompressorin hihnan uusinnasta. Se lienee siis omalla hihnalla? Sen laakeroinnista en kyllä hoksannut kysyä.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Ande92 - 02.02.2022, 10:16:10
Mikäli korjaustyöt onnistuu itseltäsi, niin tässä olisi vähän suuntaa antavia hintoja, millä kyseiset hommat saisi minimissään tehtyä:
-laturin vapaakytkin (INA) 24€, irroitus vaatii erikoistyökalun ~15€ (Autodoc)
-Uusi magneettikytkin (Thermotech) 99€, pelkkä laakeri oli ~35€ laakericenter Tampereella (Autodoc)
-Apulaitehihnasarja kiristimellä (Dayco) 99€ (Autodoc)
-Pyörreläppien akseli 59€ (Motonet)
-Venttiilikopan tiiviste (Elring) 18€ (Autodoc)
-Suuttimien kupariprikat (Bosch) 9€ (Autodoc)

Näillä osilla tulisi kyseisitä toimenpiteistä selvitä. Nämä osat ja hinnat on katsottu toki vuoden 2009-2014 XC90 D3/D5 hinnoilla. Rekisterinumerolla hakemalla saa sitten tarkat hinnat.

Akselin irroitus vaatii suuttimien ja polttoaineputkien irroituksen. Volvon virallisessa ohjeessa taitaa olla, ettei vanhoja polttoaineputkia saisi käyttää. Omassani on ainakin vanhat polttoaineputket kestänyt avaamisen sekä kiristämisen, vaikka ne on jouduttu muutamaan kertaan irroittaa. Virallisissa ohjeissa myös suuttimien kiinnityslevytkin tulisi uusia, mutta vanhat toimii mainiosti, kunhan niitä taivuttaa hieman ruuvipenkissä.

Samallahan kun venttiilinkoppa on auki, niin voi kaapia nokikanavat puhaaksi.

Nopean Googlailun perusteella näissä uudemmissa kompressorille ei ollutkaan omaa hihaa.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 02.02.2022, 11:19:52
Mikäli korjaustyöt onnistuu itseltäsi, niin tässä olisi vähän suuntaa antavia hintoja, millä kyseiset hommat saisi minimissään tehtyä:
-laturin vapaakytkin (INA) 24€, irroitus vaatii erikoistyökalun ~15€ (Autodoc)
-Uusi magneettikytkin (Thermotech) 99€, pelkkä laakeri oli ~35€ laakericenter Tampereella (Autodoc)
-Apulaitehihnasarja kiristimellä (Dayco) 99€ (Autodoc)
-Pyörreläppien akseli 59€ (Motonet)
-Venttiilikopan tiiviste (Elring) 18€ (Autodoc)
-Suuttimien kupariprikat (Bosch) 9€ (Autodoc)

Näillä osilla tulisi kyseisitä toimenpiteistä selvitä. Nämä osat ja hinnat on katsottu toki vuoden 2009-2014 XC90 D3/D5 hinnoilla. Rekisterinumerolla hakemalla saa sitten tarkat hinnat.

Akselin irroitus vaatii suuttimien ja polttoaineputkien irroituksen. Volvon virallisessa ohjeessa taitaa olla, ettei vanhoja polttoaineputkia saisi käyttää. Omassani on ainakin vanhat polttoaineputket kestänyt avaamisen sekä kiristämisen, vaikka ne on jouduttu muutamaan kertaan irroittaa. Virallisissa ohjeissa myös suuttimien kiinnityslevytkin tulisi uusia, mutta vanhat toimii mainiosti, kunhan niitä taivuttaa hieman ruuvipenkissä.

Samallahan kun venttiilinkoppa on auki, niin voi kaapia nokikanavat puhaaksi.

Nopean Googlailun perusteella näissä uudemmissa kompressorille ei ollutkaan omaa hihaa.


Kiitos tiedoista, laitoin korjaamolle hintatiedustelun sekä myyjäliikkeelle tiedoksi/kyselyn, että miten tehdään. Itsellä ei ole mahdollisuutta tehdä, joten jää kyllä joka tapauksessa ammattilaisten tehtäväksi.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: NNH - 02.02.2022, 14:25:26
Edit: olikohan noissa facelift V/XC70 malleissa että valot kirkaistui koko matkalta kun jarruttaa. Mitä noita liikenteessä nähnyt.

Ei. Pre-facelifteissä (MY13 asti), joissa ilman modauksia yläosat palavat vain jarruvaloina, alaosien kirkkaus pysyy jarrutuksessa ennallaan. Modauksen kanssa yläosat palavat normaalisti samalla kirkkaudella kuin alaosa ja kirkastuvat jarrutuksessa. Facelifteissä (MY14-MY16) yläosien kirkkaus pysyy vakiona ja vain alaosat kirkastuvat jarrutuksessa.
Otsikko: Vs: Tome-'s XC90 D5 AWD A R-Design MY13 "Jeeppi"
Kirjoitti: Tome- - 02.02.2022, 18:02:51
Swedespeed:n sivuilla tehneet noita upper tail light modeja, laitoinkin sinne toiseen topicciin saman linkin kun kyselit. Avaaminen syytä aloittaa yläreunasta alas päin.

https://www.swedespeed.com/threads/xc90-my08-refresh-led-disable-bulb-check-with-dice-and-turn-light-issue.199130/

Led nauhalla tulee aika näppärästi ja ledien välitkin on tasaset. Helpostihan nuo ledit paistavat pisteinä sieltä lasin läpi jos lähempää katsoo.

https://flic.kr/p/ASiXD6

Youtube videon tynkä, mutta ei sitä kuinka tehty.

https://www.youtube.com/watch?v=zrehZXzK_4Y

Käytetty ilmeisesti tuollaisia valmiita 30cm Led nauhoja.

https://www.ebay.com/itm/262453353235?_trkparms=ispr%3D1&hash=item3d1b705b13:g:aLcAAOSw3ihXTSWd&amdata=enc%3AAQAGAAAC4PYe5NmHp%252B2JMhMi7yxGiTJkPrKr5t53CooMSQt2orsStdebXPz4ZTXCT8FI9kPBhwpLsJLZmTVGzPFCQI3L4hLFhY7HjpdzTN5sGgvHI3yhsBGAR7X8UYOGVBggUVpZg8Vj0gZizMAX2SZTL4uDRM6Vf4Ujx3Xe%252FrkHSucAOnN%252FBSiYqlmUI%252FTYQ%252BSSSaMBS77HaviqyUNlEtvGjbqJol7%252F1bWY1j7dQ%252F5UsyGJqP7I9f1X%252Bj%252BCxWRFre%252FGsedZG2MBXiZA3dFDjOrlkWM06dbbs2fCG%252FO7vbmIWqXrw%252BW3XU%252BEg3OrvQ24trbXJ1y084t%252Bmoc%252Fe%252BRGYpr7%252BEmfgzYD8YIIGgf79siiBiEvqiqbc8kehizrfih7WCSZg4VrmjY92MDBjIr9ps48%252FEIejav1lxztaI89lE%252F0Vt%252FC1d3kvQNqrCoO4hqsXJvPhRoxQ257VuW3QATUL1Ud3bjIazZ5tnN7DUbq%252BSBmWQq64WhkV%252Fgq%252F7M3racrAKZb3NAdZ%252F2NQud7qk8O3rDfL1fciL%252BkkkyhhDkqYGK6irI%252BEir6MtBCRX2M8ZUtU%252Bmn9fnCeUJkEOUPbaXcx2QcQRK1EmEOeO9fIGYbGlRCsH164IdTI5OMD9H%252F3T%252B4pf5WvX1RmKqOas6fJpGQpv%252Bf04Rw6as2Z7Z8eTAILTE%252BTo1PyPsUw%252FDt4mF1Psc%252Ft26adGOjmgvMlUXXJtVWKiAX8Fu23jgZa5zzGfa4bJktWTi63HHYshMy8jPN1WKuwVLuEYYr0MYj5eU0kHhONqcWVl5J8K1daIUJFIIkENqsWj5m99XXGLlUhGRBkvEdSiwcgtNbHfdyFWmdtxTp1K6aAF8z4W4A70UoZFqlWE8lKV1n2AlkxEAwi9ar6Bz9U0pKg5VCsal0TnVzzFIgS6I0vqKtNrmdJnd2pVvBFGVrSf0K%252Bpo2ywxVGJazsy2ut4ishr4naLcmpugjG6hKGxXnSifAv3A%253D%7Cclp%3A2334524%7Ctkp%3ABFBM5pOG9M5f


 *kahvia-> V:> :juhau:
(https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-02-02%2017%3A58%3A26.heic/_smaller.jpg) (https://pynnot.kuvat.fi/kuvat/vrcf/XC90-MY13/2022-02-02%2017%3A58%3A26.heic)

Saa nähdä mitä tästä tulee, vai tuleeko mitään...

Aika matala on tuo "kynnys" noiden neljän rivin välissä, nyt kun pääsee oikeasti läheltä katsomaan ajatuksella. Täytyy miettiä, että pitääkö noita rivejä "puukottaa", jotta saa tulevan valonlähteen upotettua tuohon nätisti.