Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Hajuvesivolvo - 13.01.2022, 10:01:21
-
Moro.
Mk2 V70 -00 ja perus automaatti-ilmastointihässäkkä.
Jos lähden kylmiltään ajelemaan ja laitan vaikkapa 26c lämpöpyynnin niin autossa just tarkenee. Kun laitan niin kuumalle kun saa, auto antaa kuumaa kyllä ja tarkenee kovallakin kelillä.
No sitten kun oon ajellut kuumalla ja haluaisin vähän tiputtaa lämpöjä ja laitan vaikka takaisin 26c niin tämä pirulainen alkaa puhaltamaankin kylmää.
Eli aika rajusti reagoi lämmön tiputukseen. Joku anturi pimeänä?
-
Yksinkertaisesti selittäen. Jos lämmitä sisätilan esim. 40 asteiseksi ja sitten jäähdytät 26 asteiseksi niin automatiikka hoitaa sen mahdollisimman nopeasti ja se taas onnistuu vain puhaltamalla kylmää ilmaa.
Toimii samoin kuin saunassa, jos heität kiukaalle kuumaa vettä, tulee kuumaa höyryä ja jos heität kylmää vettä tulee kylmää höyryä.
-
Sisäilmalämpötilan anturi siinä paneelissa puhdistettu:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8664.0
Tuossa irroitusohje:
https://www.youtube.com/watch?v=glvHx2bX5d0
-
Yksinkertaisesti selittäen. Jos lämmitä sisätilan esim. 40 asteiseksi ja sitten jäähdytät 26 asteiseksi niin automatiikka hoitaa sen mahdollisimman nopeasti ja se taas onnistuu vain puhaltamalla kylmää ilmaa.
Toimii samoin kuin saunassa, jos heität kiukaalle kuumaa vettä, tulee kuumaa höyryä ja jos heität kylmää vettä tulee kylmää höyryä.
No ei ole pelkoa, että sisätilat ois niin kuumiksi menneet. Jos tämä systeemi näin tyhmä on toimiessaan, menee auto vaihtoon.
Saunassakin olen heittämättä löylyä jos tulee hiukan liian kuuma enkä hyppää -30 lumihankeen jos haluan saunaan pienen lämmönalennuksen.
Samaten tuo porras liian raju, kyllä sen pitäis 26 asteella tai aikalailla millä vaan yli 20 asetuksella aika pitkään antaa kuumaa koska sisätilat ei ihan heti talvikeleillä noita lämpötiloja saavuta.
-
Sisäilmalämpötilan anturi siinä paneelissa puhdistettu:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8664.0
Tuossa irroitusohje:
https://www.youtube.com/watch?v=glvHx2bX5d0
Kiitos, tämän tsekkaan
-
Irrotin paneelin ja imurin. Putsasin imurin, vähän jotain nukkaa oli sekä sipasin varovasti vastuslangasta myös pölyhiukkasen ja varovasti ilmamassamittarillekin käytettävää elektroniikkasprayta.
Toimi jonkun aikaa. Nyt lämmitti 24 asetuksella. Täyskuumaltakin sai porrastaa viileämmäksi ilman, että rupes kylmää puhaltamaan. Nyt se fiksusti heikenti lämpöä mutta kylmäksi se ei mennyt.
Hetken jo tuulettelin kunnes 5sek oli lämmöt kokeeksi täysillä ja tiputin 26. Kylmää alko heti tulla.
Ajoreissun lopulla kokeilin piruuttani 18 laittaa ja sitten tarjoili välillä kuumaa.
Joku siellä nyt sekoilee huolella. Vastusta en mitannut vaan jalat/lanka oli ehjä
-
Jotenkin vaikuttaa tutulta vialta eli lämmityslaitteen kenno tukossa..
-
Jotenkin vaikuttaa tutulta vialta eli lämmityslaitteen kenno tukossa..
Ai? Mitä mulla ollut tukkosia kennoja niin ei ne anna kunnolla kuumaa missään tilanteessa. Tämä antaa aina kun käyntilämpöisen auton lämmönsäädön kääntää täysille. Myös jos se tarjoaa 26 asteessa kylmää ja käännän takaisin maksimiin niin samantien tulee kuumaa. Miten kenno tämän tempun voisi tehdä?
Sitten miettisin itse kennoa jos lämmöt maksimissa olisi hentoa lämmönanto.
-
Lämpömittauksen ongelma. Kun säätö on maksimissa, niin silloin tuutataan koko ajan niin kuumaa kuin vain laitteista saa irti.
Kun asetus on vaikka 26, niin sitten yritetään säätää auton lämpötila moiseen arvoon. Se säätö ei sitten välttämättä ole ihan niin yksinkertainen, että yritetään saada ohjaamosta mitatuksi lämpötilaksi +26. Kas kun matkustajien kokemaan lämpötilaan vaikuttaavat myös kylmät lasipinnat ja auringon paahde lasien läpi (mitataan erillisellä anturilla). Eli automaatio saattaa ottaa laskuissaan huomioon myös nämä ja kompensoi tilannetta sitten säätämällä tavoitearvoa pari pykälää ylös (kylmät lasit) tai alas (auringon paahde). Sitten voi olla vielä erikseen lämpötilamittaus ja säätöpiiri, joka säätää puhallettavan ilman lämpötilaa niin, että ohjaamosta mitattu lämpötila on pyydetty arvo + em. korjaukset päälle.
Voi olla aika monta lämpötila anturia puhalluksen lämpötilaan vaikuttamassa ja yhdenkin mittaustiedon puuttuminen tai virhellisyys tekee jänniä juttua. Nimim. kokemusta on - virheellinen ulkolämpötila -> härveli yrittää laitella ilmastointia päälle pikkupakkasessa, sitten hetki lämpöä tuutin täydeltä ja parin minuutin päästä taas jäähdytellään.
-
Lämpömittauksen ongelma. Kun säätö on maksimissa, niin silloin tuutataan koko ajan niin kuumaa kuin vain laitteista saa irti.
Kun asetus on vaikka 26, niin sitten yritetään säätää auton lämpötila moiseen arvoon. Se säätö ei sitten välttämättä ole ihan niin yksinkertainen, että yritetään saada ohjaamosta mitatuksi lämpötilaksi +26. Kas kun matkustajien kokemaan lämpötilaan vaikuttaavat myös kylmät lasipinnat ja auringon paahde lasien läpi (mitataan erillisellä anturilla). Eli automaatio saattaa ottaa laskuissaan huomioon myös nämä ja kompensoi tilannetta sitten säätämällä tavoitearvoa pari pykälää ylös (kylmät lasit) tai alas (auringon paahde). Sitten voi olla vielä erikseen lämpötilamittaus ja säätöpiiri, joka säätää puhallettavan ilman lämpötilaa niin, että ohjaamosta mitattu lämpötila on pyydetty arvo + em. korjaukset päälle.
Voi olla aika monta lämpötila anturia puhalluksen lämpötilaan vaikuttamassa ja yhdenkin mittaustiedon puuttuminen tai virhellisyys tekee jänniä juttua. Nimim. kokemusta on - virheellinen ulkolämpötila -> härveli yrittää laitella ilmastointia päälle pikkupakkasessa, sitten hetki lämpöä tuutin täydeltä ja parin minuutin päästä taas jäähdytellään.
Eli se eilen putsattu anturi häikkää? vai oliko näissä useita antureita? Kyllä sen verran armollinen olen, ettei noi oikeita asteita tarvi vaatia mutta tosiaan selvä vika täytyy sen olla, että hetkittäistäkin kuuminta lämpöä kompensoidaan heti kylmällä. Ei edes haalealla.
Ulkolämpömittari ainakin mittaristossa näyttää oikeita lukemia.
-
Eli se eilen putsattu anturi häikkää? vai oliko näissä useita antureita? Kyllä sen verran armollinen olen, ettei noi oikeita asteita tarvi vaatia mutta tosiaan selvä vika täytyy sen olla, että hetkittäistäkin kuuminta lämpöä kompensoidaan heti kylmällä. Ei edes haalealla.
Ulkolämpömittari ainakin mittaristossa näyttää oikeita lukemia.
Vänkärin peilistä tieto mittaristoon ja kuskin peilistä ECM:lle joka ohjaa ilmastointia ja sitten tuo paneelin sitti satiainen. BTW mulla on samanlainen ongelma ku sulla, mutta mulla autto asiaan aika paljon ku kävi kalibroimassa kyseisen säädinpaneelin mutta mulla sekosi se uudestaan ku vahingossa lipasin tuulilasisulatus nappulaa niin meni läppä kalibroinnit ihan vituralleen.
-
Vänkärin peilistä tieto mittaristoon ja kuskin peilistä ECM:lle joka ohjaa ilmastointia ja sitten tuo paneelin sitti satiainen. BTW mulla on samanlainen ongelma ku sulla, mutta mulla autto asiaan aika paljon ku kävi kalibroimassa kyseisen säädinpaneelin mutta mulla sekosi se uudestaan ku vahingossa lipasin tuulilasisulatus nappulaa niin meni läppä kalibroinnit ihan vituralleen.
Kalibrointi volvon omalla ohjelmalla? Miten tuo tuulilasinsulatus sotkee kalibroinnin?
Eilen tuo toimi taas vähän paremmin vaikkakin ennen kauppaan menoa työnti 20 asetuksellakin kuumempaa kuin aiemmin vaikka keli oli lauha ja autokaan ei ollut enää kylmä sisältä. Kaupasta tullessa kun auto oli sisältä jo jäähtynyt niin heti startin jälkeen tarjoili viileää ilmaa samalla asetuksella ;D
Parhaiten se tuntuu toimivan jollain tolkulla kun pitää apukuskin puolen lämmönsäädön täysillä. Jos se taas on pienemmällä niin kuskin puolen säädöt on liian radikaaleja kuumaa kylmää osastoa. Keskinään kyllä säätö pelaa eli eri puolille saa kuumaa ja kylmää samaan aikaan.
-
Mulla on omassa xc90 2.5T -06 juurikin sama vika nyt päällä, eli 26 asteella tarkenee, mutta esim. 25 tai alle, niin jo rupeaa puhaltamaan haaleeta, eikä tarkene esim. -10 asteessa.
Tuota läppien kalibrointia olen kanssa miettinyt, kun ei oikein muuta järkevää vikaa voisi olla.
Sisäilman haistelijan olen putsannut siitä ilmastoinnin säätöpaneelista ja lämppärinkenno+termari vaihdettu...
-
Kalibrointi volvon omalla ohjelmalla? Miten tuo tuulilasinsulatus sotkee kalibroinnin?
Eilen tuo toimi taas vähän paremmin vaikkakin ennen kauppaan menoa työnti 20 asetuksellakin kuumempaa kuin aiemmin vaikka keli oli lauha ja autokaan ei ollut enää kylmä sisältä. Kaupasta tullessa kun auto oli sisältä jo jäähtynyt niin heti startin jälkeen tarjoili viileää ilmaa samalla asetuksella ;D
Parhaiten se tuntuu toimivan jollain tolkulla kun pitää apukuskin puolen lämmönsäädön täysillä. Jos se taas on pienemmällä niin kuskin puolen säädöt on liian radikaaleja kuumaa kylmää osastoa. Keskinään kyllä säätö pelaa eli eri puolille saa kuumaa ja kylmää samaan aikaan.
Eli kalibrointia kehiin. Tuulilasinsulatus sotkee kalibroin esim. sen takia että paneelissa on jotain juotos vikaa ja se ajaa läpät/moottorit täysin MAXIMI asentoihin.
Kokeileppa piruuttas että vetaset täysin kylmälle ILMAN että lämmityslaitteen moottori pyörii, seuraavaksi pienet kierrokset niin kuulet ku moottorit lähtee ajamaan läppiä TÄYSIN kylmälle, seuraavaksi moottori sammuksiin ja sitten TÄYSIN kuumalle ja puhallin päälle ja taas moottorit ajaa MAX arvoihin, vehkeet seis ja laitappa nyt sitten esim. 24 astetta ja AUTO toiminto päälle. Voi auttaa mutta voi olla auttamatta MUTTA jos auttaa niin VIDALLA kalibroimaan.
-
Läpät liikku juu kun tuon tein. Toimi myös lämmönsäätö nyt vaan se piru kun välillä toiminut muutenkin.
Kaise vida pitäis hommata muutenkin kun tän kanssa touhuaa
-
Läpät liikku juu kun tuon tein. Toimi myös lämmönsäätö nyt vaan se piru kun välillä toiminut muutenkin.
Kaise vida pitäis hommata muutenkin kun tän kanssa touhuaa
Se anturikin voi häikätä siinä paneelissa. Kokeile että laitat jonku mittarin mikä mittaa sisäilman todellista lämpötilaa ja sitten jollain vikakoodin lukijalla esim. icarsoftilla voi lukea noita antureita ja niiden lukemia MUTTA kalibrointia ei voi tehdä.