Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Lastutus, ohjelmointi ja moottorinohjaus => Aiheen aloitti: Hajuvesivolvo - 16.01.2022, 21:02:55

Otsikko: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 16.01.2022, 21:02:55
Tsau

Mitäs vaihtoehtoja lastulle? 00 vm mk2. 3" dp oottelee tallissa asennusta ja katilta taaksepäin on jo jonkun asentama 3" putkisto. Automaattihan tässä on joten kaikkia vääntöjä ei varmaan kannata repiä.

Vai meneekö mikä vaan peruslastu vai tarviiko tuo dp mitään lisähuomioita? Toki se varmaan muutaman extra hevosen antais
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: volvotdi - 16.01.2022, 21:51:56
Tsau

Mitäs vaihtoehtoja lastulle? 00 vm mk2. 3" dp oottelee tallissa asennusta ja katilta taaksepäin on jo jonkun asentama 3" putkisto. Automaattihan tässä on joten kaikkia vääntöjä ei varmaan kannata repiä.

Vai meneekö mikä vaan peruslastu vai tarviiko tuo dp mitään lisähuomioita? Toki se varmaan muutaman extra hevosen antais

Juuri tuollaisen tein missä oli pohjalla BSR, mutta uusiksi se oli tehtävä ja noin 330hv ja 440Nm napattiin ulos. Kivasti muuttui ja valotkin sammui kun siinäkin oli putkisto tehty alusta loppuun. www.lisaatehoa.fi/reseller
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 16.01.2022, 23:34:13
Oliko tuo 330/440 ihan bensalla vai e85? Laatikko kestää 440nm?
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: laatikkovika - 17.01.2022, 06:58:22
Mulla kans T-5. Hyvin on jos 330 hp oikeesti, tuota vääntöä kyllä rajoittaisin lähelle 400 jos olis oma.
On kyllä teevitosen 16t ahdin jo lujilla... V:>
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: volvotdi - 17.01.2022, 18:13:34
Oliko tuo 330/440 ihan bensalla vai e85? Laatikko kestää 440nm?

Bensalla. Laatikko kyllä kestää kun sillekin pitää ohjelmassa kertoa tietyt jutut. Vääntö tulee muutenkin kohtuu korkeilla kierroksilla vrt diesel niin kestää hienosti. Kymmeniä noita tehnyt ja yksikään ei ole minun tietoon tullut, että olisi hajonnut.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 03.05.2022, 16:52:34
Tuleeko spesifimmeissä lastupajoissa samaan hintaan suutinkartan muutokset vai onko ne erillistyönä? Hiljalleen nytkäyttelen tätä rojektia eteenpäin ja isommat suuttimet re85 käyttöä ajatellen tulossa.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: volvotdi - 03.05.2022, 19:26:25
Tuleeko spesifimmeissä lastupajoissa samaan hintaan suutinkartan muutokset vai onko ne erillistyönä? Hiljalleen nytkäyttelen tätä rojektia eteenpäin ja isommat suuttimet re85 käyttöä ajatellen tulossa.

Välttämättä suuttimien kalibrointikarttaa ei tarvita muutoksia jos isommat suuttimet asennat + RE85. Kompensoituu ikäänkuin itsestään tuolla yhdistelmällä. Minulla tarvittaessa menee samaan rahaan jos tarvii karttaa muutella kun muutenkin siinä se ohjelma on nokan edessä.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 03.05.2022, 20:56:25
Aattelin fiksusti, että isommat suuttimet kalibroisi bensalle käypäsiksi ja tuo e85 sarja kera etanolianturin hoitais kompensoinnin? Tällöin säilyisi mahdollisuus ajaa molemmilla aineilla ja suuttimien isontamisella varmistuisi myös e85lla sopan riittävyys.

Ja sitten tästä taas jatkoa ajatellen valmiiksi isommat suuttimet olis myös lisävirien tueksi valmiina.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: laatikkovika - 04.05.2022, 09:37:18
No sit pitää jo ainakin veivit vaihtaa, nuo reilusti yli 300 hp on kyllä melko riskialtista vanhaan paljon ajettuun lohkoon.
Alkaa kanget saamaan modernia muotoilua. :)

(https://i.ibb.co/y8041GJ/56735cbede1d82add0bf6c2e34cf8779.jpg) (https://ibb.co/y8041GJ)
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 04.05.2022, 09:43:49
Eikös t5sen pitänyt se 400hv kestää vakiokilkkeillä?  :'(
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: laatikkovika - 04.05.2022, 15:03:51
Voihan se olla mutta oma veikkaus että kanget taipuu kun niitä menee jo vakionakin.

Tähän tulee varmaan muitakin kokemuksia. :)

Kyllähän sieltä voimaa saa kaivettua vakionakin, esim. BSR tekee noi ohjelmansa varman päälle niin ei tuu sanomista.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: kupari s40 - 04.05.2022, 16:19:42
Näissä milleniumin alkupään turboissa 2.3l koneen sylinterin halkaisija 81mm ja 2.4l 83mm. Onko noissa edes sama lohko muuten ei mulla tietoa.

Noissa pikkusissa x40 volvoissa sylinterin halkaisija 1.9l  81mm/ 2.0l 83mm on merkitystä juurikin alakerran kestävyyteen kun sama lohko.

Yleensä rajaamalla väännön ylemmäs kestää heikompi alakerta paremmin mutta valmiilla softilla ei sitä taida saada.

Ps. Tuon kuvan näköinen mäntä löytyy tallista, ollut x40 2.0 T jossa bsr softa joten ei se  virifirman nimeä katso kun paikat pettää  ::)
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: laatikkovika - 04.05.2022, 16:59:36
Ei niin kun metallillakin tapahtuu sitä väsymistä tai sitten vaan tarpeeks voimaa niin kyllä se taipuu.
Puoli metriä ratakiskoa lieneis hyvä ratkaisu, pitempi taipuu ja lyhyempi hukkuu. :2funny:

Se vika voi olla siinä moottorissa eikä softassa, siinä on niin monta muuttujaa mukana.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: kupari s40 - 04.05.2022, 17:28:00
Bsr softassa maksimivääntö oli noin 2200rpm kohdalle niin valmiiksi heikolla alakerralla se on näkemiin.
Ei ollut oma kone eikä auto omaksi onneksi   :)
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 04.05.2022, 17:48:08
Mulla ei siis minkään valtakunnan kokemusta, olevinaan vaan autoa hankkiessa lueskelin, että 400hv kantturoilla ollaan vasta veivien kanssa riskirajoilla ja lohko kestäis joku 500-600hv tosta vaan  :'(

Vaan jos 300hv jo alkaa olla liikaa niin ois pitänyt pysyä takavetosissa jos kanget menee näissäkin vaihtoon. Toki moottorit on yksilöitä ja ajomäärälläkin osansa vaan tosiaan ylipäätään oli tavoitteet  korkeammalla.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: kupari s40 - 04.05.2022, 19:25:42
Miten paljon  t5 kestää rääkätä ei kuvaa mutta kun tuota isompaa volvoa emännälle etsittiin 5v sitten niin juurikin 2.3 t5 tuntui olevan luetun perusteella yksi vähiten mekaanisesti porsivia turbokoneita niin kestänee myös viritystä.

Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: volvotdi - 04.05.2022, 21:19:26
Kummasti kestää kun rajaa alavääntöä selkeästi eikä yritä 2000rpm saada huippuvääntöä ulos vaikka kiva se olisikin ajella dieselin väännöillä. Nostaa sinne 3500-4000rpm maksimiväännön niin ensinnäkin vääntöä ei enää kehity noilla kierroksilla ja taasen kierroksilla tulevaa vääntöä moottorit kestää.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: laatikkovika - 04.05.2022, 21:23:41
Bsr softassa maksimivääntö oli noin 2200rpm kohdalle niin valmiiksi heikolla alakerralla se on näkemiin.
Ei ollut oma kone eikä auto omaksi onneksi   :)
No joo, tuossa mikä mulla on (BSR) pitäis max vääntö olla n.4000 rpm, hyvä vääntöalue n.3000-5000 rpm.
Siltä se kans takalistossa tuntuu. ELK
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 04.05.2022, 22:06:37
Mahtaa jo automaattimiehillä tuo automaatti siunata koneen keston vääntöjen osalta?
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: laatikkovika - 04.05.2022, 22:18:27
Ei kai se laatikko vääntöä vähennä, geartronicillakin vaikka 3-4 turbiini on lukossa niin sama vaikka olis kova loota.
Ohjelmalla vääntöä kyllä rajataan pikkuvaihteilla (yleensä ::)) mutta sekin lähinnä laatikon suojaksi.
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: Hajuvesivolvo - 05.05.2022, 09:19:58
Meinasin vaan, jos 420-450nm alkaa olla automaatille ne max väännöt niin  ei sitä sillon alakerralllekaan revitä tolkuttomasti? Vai antaako se ohjelman puolesta tuon väännön jo vaikka 2000rpmmässä?
Otsikko: Vs: V70 2.3 T5 automaatti
Kirjoitti: laatikkovika - 05.05.2022, 14:21:24
Ei anna kahdessa tonnissa.
Ei sinne alakerrallekaan tosiaan tolkuttomasti vääntöä tule mutta kun se breaking point kurkkii siinä nurkan takana niin en edes yrittäis 400 hp vakiokangilla.
Saahan sitä kokeilla mutta kyllä pahaa pelkään.

Mua ei tarvii uskoa, ihan vaan yksittäinen outolintu kun olen. :D