Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: jen - 15.02.2011, 12:58:02

Otsikko: käynnistysonkelma
Kirjoitti: jen - 15.02.2011, 12:58:02
140 ja b20 mikä tyhjentää polttoaine linjan kun auto seisoo vuorokauden ? pumppu vaihdettu ja putkissa ei vuotoa,pakkasilla saa sahata käymään niin perke...sti ennenku hörähtää ja sammuu parikertaa ja sen jälkeen lähtee aina heti eli polttoaine pulaa? tolpassa ollessaan lähtee aina kuin kesälläkin eli heti. :idiot2: :idiot2:
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 16.02.2011, 04:17:44
Ei sieltä kyllä haihdu tuossa ajassa bensa joten se tuttu muuttuvakurkkuisen kulumis ja huollontarve. Rikastinyksikkö ei varmaan oikein enää ole iskussa.

Jos pistät vähän tietoa kaasutinmallista niin tiedän sanoa enemmän, ne kun ovat erilaisia. :)
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: jen - 16.02.2011, 08:06:55
kiitos etukäteen ja autossa on strömberin kaasari ja pohjankautta co-säätö suutinputkea nostamalla,laskemalla muuten auto käy nätisti ja kulkee normaalisti ei nyi ei ryi,ainoa murhe toi pakkasilla käyntiin lähteminen on semmosta pelleilyä.ihan just tuntuu ettei ryyppytsydeemi oikein futaa.
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: leka - 18.02.2011, 13:50:40
Minuakin kiinnostaisi tietää miten tuon kaasarin saisi pelaamaan paremmin.

Mulla on samoja ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa. (144-B20A)
Saa aika kauan sahata että käynnistyy.

Piti ottaa taksi, kun ei lähtenyt tänä aamuna käyntiin. :(

Mulla ei ole lohkolämmitintä tuossa autossa ja pakkasta oli rapiat 31 astetta.
Purin / putsasin tuossa pari päivää sitten kaasarin ja siellä näytti ainakin kaikki olevan ihan ok.

Jaksoi akku pyörittää, mutta ilmeisesti ei saanut bensaa.

Kaasari tuossa B20A:ssa on zenith stromberg 175 cd2 ja 89tkm takana.

Tuo rikastinyksikkö näytti ihan puhtaalta ja kiekon reiät oli auki, putsailin sen.
Kaasutin vaikutti aika hyväkuntoiselta, läppäakselissa ei ollut väljää, säädin bensapinnan, vaihdoin o-renkaan bi-metalliliuskahärpäkkeen alle...

Auta webermies!!

Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: kilikali - 18.02.2011, 14:54:49
Kun ei noissa paskoissa ole kiihdytyspumppuakaan eli polkemalla bensaa ei mene imusarjaan ja väljä puoli milliä ajettu tappikone ilman kunnon puristuksia. Jos pitäisi jotain ruiskupumppua jossa on bensaa mukana, että sais sillä ruikittua bensaa kaasariin ennen käynnistämistä. Tai kaasugrillin lämmityselementti öljypohjaa lämmittämään vähäksi aikaa ;)
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: estate - 18.02.2011, 14:59:37
Kaveri saa kyllä Duetin B18 koneen helposti tulille vaikka ryyppy ei pelaa (vaijeri puuttuu). Startatessa muutaman kerran lipsuttelee kaasua niin kyllä pörähtää käyntiin vaikka on viikkoja seisonut lumihangessa.
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: Zebe - 18.02.2011, 15:47:07
Kaveri saa kyllä Duetin B18 koneen helposti tulille vaikka ryyppy ei pelaa (vaijeri puuttuu). Startatessa muutaman kerran lipsuttelee kaasua niin kyllä pörähtää käyntiin vaikka on viikkoja seisonut lumihangessa.

Mutta duetissahan on alunperin muistaakseni 1-kurkkuinen pysty weber jossa on kiihdytyspumppu.. Ei tietääkseni zenith strömberggiä ainakaan ellei siihen sitten ole vaihdettu..
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: Kulmamies - 18.02.2011, 16:55:28
Mutta duetissahan on alunperin muistaakseni 1-kurkkuinen pysty weber jossa on kiihdytyspumppu.. Ei tietääkseni zenith strömberggiä ainakaan ellei siihen sitten ole vaihdettu..

Vuosimallikohtaisia juttuja, ei automallikohtaisia. -66 ja vanhemmissa pystyimu Zentih, jossa kiihdytyspumppu. -67 ja uudemmissa Srtömberg. Poislukien tuplakaasariversiot.

Kunnossa/säädöissä olevalla Strömbergillä käyntiinlähtö on ilmiömäisen hyvää. Auto melkein jo käy, ennen kuin ehtii avaimeen edes koskea.
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: Zebe - 18.02.2011, 17:18:23
Vuosimallikohtaisia juttuja, ei automallikohtaisia. -66 ja vanhemmissa pystyimu Zentih, jossa kiihdytyspumppu. -67 ja uudemmissa Srtömberg. Poislukien tuplakaasariversiot.

Kunnossa/säädöissä olevalla Strömbergillä käyntiinlähtö on ilmiömäisen hyvää. Auto melkein jo käy, ennen kuin ehtii avaimeen edes koskea.

Niinhän se onkin.. Tarkistin ton mun viestin jälkee mutta en tajunnu muuttaa.. :)
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 19.02.2011, 03:13:49
Kaveri saa kyllä Duetin B18 koneen helposti tulille vaikka ryyppy ei pelaa (vaijeri puuttuu). Startatessa muutaman kerran lipsuttelee kaasua niin kyllä pörähtää käyntiin vaikka on viikkoja seisonut lumihangessa.

Niin varmaan saakin, se on varmasti senverran rikkaalla, että lähtee, kun vaan homman osaa. Muuten sitä ei kyllä saa käyntiin, paitsi jos on kaasutin, jossa on kiihdytyspumppu. ;)
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 19.02.2011, 03:17:24
Vuosimallikohtaisia juttuja, ei automallikohtaisia. -66 ja vanhemmissa pystyimu Zentih, jossa kiihdytyspumppu. -67 ja uudemmissa Srtömberg. Poislukien tuplakaasariversiot.

Kunnossa/säädöissä olevalla Strömbergillä käyntiinlähtö on ilmiömäisen hyvää. Auto melkein jo käy, ennen kuin ehtii avaimeen edes koskea.

Tuplilla vielä paremmin, kun ottaa avaimen näkyville ja lähestyy autoa niin se jo lupailee ;)

Mutta kuten totesit, tuplaversiot ovat eri asia? No SU kyllä tomii Zenith Stromberg on toinen juttu. Eikä kalvolla ole käynnistyksen kanssa mitään tekemistä. No onhan saabissakin käytetty samaa kaasutinta, kuin Volvossa. Puhumattakaan monista muista samankokoisista moottoreista. Jopa jenkkeihin BMC. n koneisiin lätkäistiin saastenormit läpäisevät Zentnhit. :pomo:
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 19.02.2011, 03:34:03
Minuakin kiinnostaisi tietää miten tuon kaasarin saisi pelaamaan paremmin.

Mulla on samoja ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa. (144-B20A)
Saa aika kauan sahata että käynnistyy.

Piti ottaa taksi, kun ei lähtenyt tänä aamuna käyntiin. :(

Mulla ei ole lohkolämmitintä tuossa autossa ja pakkasta oli rapiat 31 astetta.
Purin / putsasin tuossa pari päivää sitten kaasarin ja siellä näytti ainakin kaikki olevan ihan ok.

Jaksoi akku pyörittää, mutta ilmeisesti ei saanut bensaa.

Kaasari tuossa B20A:ssa on zenith stromberg 175 cd2 ja 89tkm takana.

Tuo rikastinyksikkö näytti ihan puhtaalta ja kiekon reiät oli auki, putsailin sen.
Kaasutin vaikutti aika hyväkuntoiselta, läppäakselissa ei ollut väljää, säädin bensapinnan, vaihdoin o-renkaan bi-metalliliuskahärpäkkeen alle...

Auta webermies!!

No Ei se välttämättä ole siitä kaasuttimesta johtuva asia. pyörittää ja lupaa mutta ei lähde. Ei ehkä enää ole sytytyspuoli ihan uudenveroinen, eli ei riitä virtaa kipinään.  ;) katsopa kärkiväliä, jos sitä ei oikein ole niin ei lähde käyntiin. Sitten ennakon säätö ihan virtakynällä ja katso ne johdot. Kun kaikki on kunnossa se lähtee käymään nykyöljyillä. ;)

Sitten on se bensapumppu, se väsyy ajan oloon. Tosin toisissa jää venttilit jumiin ja antaa liikaakin bensaa, sen voi helposti tarkistaa kun on purettava pumppu, kuten sinulla pitäisi olla.

JK: vahemmissa rikastus hoitui neulan nostolla, eli erillistä rikastusta ei ollut. Niin aikoinaan annoin Morriksella lisävirtaa Volvolle,kun ei lähtenyt käyntiin ja pakkasta vain -25C ja Volvo oli lämmityksessä.. Morris ei.
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: estate - 22.02.2011, 10:19:37
Niin varmaan saakin, se on varmasti senverran rikkaalla, että lähtee, kun vaan homman osaa. Muuten sitä ei kyllä saa käyntiin, paitsi jos on kaasutin, jossa on kiihdytyspumppu. ;)
Ei se kyllä turhan rikkaalla ole kun ei pysy käynnissä ilman kaasun käyttöä. Sormin kun väänsin ryypyn päälle niin rupesi jo hörähtelemään vaikka kaveri oli vielä tuvassa kahvilla ja avaimet taskussa ;D
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: leka - 22.02.2011, 10:36:26
No Ei se välttämättä ole siitä kaasuttimesta johtuva asia. pyörittää ja lupaa mutta ei lähde. Ei ehkä enää ole sytytyspuoli ihan uudenveroinen, eli ei riitä virtaa kipinään.  ;) katsopa kärkiväliä, jos sitä ei oikein ole niin ei lähde käyntiin. Sitten ennakon säätö ihan virtakynällä ja katso ne johdot. Kun kaikki on kunnossa se lähtee käymään nykyöljyillä. ;)

Sitten on se bensapumppu, se väsyy ajan oloon. Tosin toisissa jää venttilit jumiin ja antaa liikaakin bensaa, sen voi helposti tarkistaa kun on purettava pumppu, kuten sinulla pitäisi olla.

JK: vahemmissa rikastus hoitui neulan nostolla, eli erillistä rikastusta ei ollut. Niin aikoinaan annoin Morriksella lisävirtaa Volvolle,kun ei lähtenyt käyntiin ja pakkasta vain -25C ja Volvo oli lämmityksessä.. Morris ei.

Jep, sytkävika oli mulla. Vaihdoin piuhat ja tulpat niin johan lähti. Mulla on orkkis kärjetön sytkä tuossa, joten kärkiväli on kohdallaan...
Tänä aamuna kyllä joutui sahaamaan pitkään ennenkuin hörähti käyntiin.
Ihan kuin ei saisi bensaa... ::)
Pitää varmaan tuo pumppu vielä tsekata jos se ei oikein jaksa...
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 23.02.2011, 00:38:18
Hienoa. Vai on siinä kärjetön, ei tullut mieleen kun et tarkemmin kertonut tyypistä ja mallista.
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: Kupru - 26.02.2011, 09:57:19
Leka, missä B20A:ssa on orkkis kärjetön sytkä??
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: leka - 26.02.2011, 13:15:10
Leka, missä B20A:ssa on orkkis kärjetön sytkä??

Mun B20A:ssa on. :)
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: WEBERMAN - 26.02.2011, 17:23:13
Leka, missä B20A:ssa on orkkis kärjetön sytkä??

Niin onhan se "orkkis", vaikka onkin jälkeenpäin laitettu. Eihän niitä nyt A.koneissa ollut tehtaalta lähtiessä
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: Amazon43 - 23.03.2011, 11:27:36
Moro,

Minulla B-20 vm.70 Amazonissa jos pakkasta on -10 tai enemmän ilmenee vastaavaa ongelmaa. Itselläni "ongelma" häviää antamalla lisävirtaa suoraan bensapumpulle ja pikkunapautuksella pumpun kylkeen. En ole tsekannut onko siinä jotain pohjaroppua, mutta sanoisin että pakkanen vaan kohmettaa pumpun. Ja ilman mitään lohkolämmitintä ja ryyppyä kuitenkin tärähtää käyntiin.

Petty-43
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: letukka 55 - 23.03.2011, 18:10:01
Mulla teki 145:nen pakkasella semmosta että su:n luisti jäi jumiin eikä millään käyntiin kylmänä. Vika korjaantu kun laiton lämmin ilma putken ilmanputsariin. Ennen putken laittoa luisti piti irrottaa aina ennen käynnitystä manuaalisesti voimaa käyttäen.
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: harryjo - 29.03.2011, 17:38:04
Tähän varmaan vois jatkoks heittää 62 amazon laiskasti käynnistyy ja sit ei tahdo millään käydä. Hyviä ideoita vastaan otetaan. Kaasari oli ihan siistin ja jämäkän tuntuinen, kalvo uusi, öljyt ok. pakokaasu on sellasta runsaan tuoksuista et varmaan koneet menis tukkoon jos testiin laittais
Otsikko: Vs: käynnistysonkelma
Kirjoitti: ea8cuu - 02.04.2011, 00:46:35
Heips..

kerran tommosta vikaa etsiineenä ..

Amazonissa stomberg
ollut huollossa (kaasariremonttia tehty )

kaikki muuten ok , muttei lähde käyntiin kylmänä ..

Vika .. strompassa jossa erillinen ryyppy (kolmen ruuvin kannen alla muistaakseni)
on semmonen levy jossa reikiä jotka suurenevat , kun levyä kääntää (siis rikastus lisääntyy).
tuon levyn saa sitten nurinpäin akselille , ja "ryyppy" lakkaa toimimasta.

sitten vaatii minuutista 5 minuuttiin starttauksen.

ja kun sitä käynnnistystä tehdään apuvirran kanssa , niin sieltä Boschin startin ankkurin kollektorista sulailee irti kääminpäitä , ja sitten tulee toinen ongelma heh heh .... ..
eli virta(tai paremminkin jännite) loppuu sytytysjärjestelmästä , ja kipuna onkin kateissa...
no tämä vasta sitten kun on yksi talvi käynnistelty väkisin..

no joo ... kukaan ei enää lisäkseni käämi startteja tms.. mutta kollektorin voi korjata juottamalla.
ja vikahan siellä löytyy aina sitten siltä puolelta , mikä on sen tumman lamellin vastapuolella

no joo.. tämä siis B18 ja B20 koneissa

terv. MR