Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: volles60 - 01.03.2011, 18:57:13

Otsikko: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 01.03.2011, 18:57:13
Terve! Olisi hieman kiinnostusta s60 t5:sta alkaa piristämään, mitäs käytännön kokemuksia täällä on porukalla ketkä ks. auton omistaa ja jos on tullu muutoksia tekniikka puolelle tehtyä..? Millasia lukemia saatu aikaseks jos penkissä käytetty..? Mitenkäs ton automaattilootan kesto yleisesti on jos voimaa lähetään hakee, alavääntö sen varmaan rikkoo helpoiten ja väärä käyttö mut muuten?

Garretin GT3071R, suuttimet deka630, cooleri, putkisto ja softa. Mihinkäs noilla eväillä mahollisesti vois mennä, tarviiko jo motin sisälle mennä ja vaihtaa vahvemmat männät ja veivit. Tonne 350-370hv ku pääsis ni olis aika hyvä..  ::)
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: j_tapio - 01.03.2011, 21:04:54
Garretin GT3071R, suuttimet deka630, cooleri, putkisto ja softa. Mihinkäs noilla eväillä mahollisesti vois mennä, tarviiko jo motin sisälle mennä ja vaihtaa vahvemmat männät ja veivit. Tonne 350-370hv ku pääsis ni olis aika hyvä..  ::)

Kuulostais ihan hyvältä paketilta (ei kylläkään automaatin kannalta, mutta sellainen softa joka on tehty automaattia ajatellen), potentiaalia tuossa on hyvästi yli 400hv:kin. Kiertokanget kannattaa vaihtaa heti 300hv jälkeen.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 03.03.2011, 06:58:50
ok, eli samalla sitten männät vaihtoon.  :) softaksi meinasin ihan custom softaa, karalalle meinasin viedä. Ala vääntöä on ihan syytä rajata laatikon kannalta. Onkos noi spm:n kanget millaset?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: j_tapio - 03.03.2011, 07:28:37
Orkkismännät kestää kyllä noissa tehorajoissa. Kangiksi spm:t tai mitkä tahansa kiina H-profiilit.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 06.03.2011, 10:36:58
Kokemuksia kellään tästä jäähystä, http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=198&artnr=D3-3F%282%29&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std (http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=198&artnr=D3-3F%282%29&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std)

Kestääkö toi alkuperäinen miten? Ja miten hyvin riittää kovemmissa vedoissa, jaaksaako jäähdyttää?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 11.10.2011, 18:36:19
Kuis paksu toi vakio välijäähy on? Tuol klracingillä olis kahtaa eri paksuutta, 45mm ja 60mm. Kumman sais asennettua kivuttomammin..
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: connyl - 16.10.2011, 15:29:15
Ota ihmeessä toi 60 mm cooleri.
PS. Samppa Sportilta saa H-profiili veivit. ;)
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 16.10.2011, 21:55:03
Kuis paksu toi vakio välijäähy on? Tuol klracingillä olis kahtaa eri paksuutta, 45mm ja 60mm. Kumman sais asennettua kivuttomammin..
30 tai 35 tais olla orkkis. Noi KL coolerit on sit kaikkee muuta kun bolt-on. Ite laitoin ton 45mm ja oli silläkin jo aika tiukka sovitus.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 23.10.2011, 18:23:00
Juu, sampalta veivit sit.. :) Saako ton 60mm menee tonne jos 45mm on ollu jo tiukka sovitus..!? Mitä jouduit rikkoo et sait sen 45mm menee sinne... ;)
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: dera - 23.10.2011, 18:24:24
Kantsii harkita vielä kahdesti tuota ahdinvalintaa, 3071R ei ole kovin kummoinen ahdin. Tai ainakin käyttää pakopesä/hukkis portattavana jottei pakopaineet tapa parhaita menohaluja.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 23.10.2011, 18:30:51
Juu, sampalta veivit sit.. :) Saako ton 60mm menee tonne jos 45mm on ollu jo tiukka sovitus..!? Mitä jouduit rikkoo et sait sen 45mm menee sinne... ;)
Ei joutunut ton 45mm kans mitään rikkoon kyl se meni sinne mut oli tiukka sovitus. Kyl ton 60mm sinne saa meneen mut vaati huomattavasti enemmän työtä. Tosin jos on nosturi ja pelit ja vehkeet niin ei pitäs olla ongelmaa.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 23.10.2011, 20:16:53
Joo, no tossa 3071 on alkuperäinen pakopesä halki..eli tulee vaihdettua isompi pesä samalla.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 23.11.2011, 12:07:07
Ei joutunut ton 45mm kans mitään rikkoon kyl se meni sinne mut oli tiukka sovitus. Kyl ton 60mm sinne saa meneen mut vaati huomattavasti enemmän työtä. Tosin jos on nosturi ja pelit ja vehkeet niin ei pitäs olla ongelmaa.

Tuliko tolla pelkällä jäähdyttimellä minkä verran herkkyyttä vakioon nähden..?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 23.11.2011, 12:20:38

Tuliko tolla pelkällä jäähdyttimellä minkä verran herkkyyttä vakioon nähden..?
En huomannu mitään eroo vanhaan  :D
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 23.11.2011, 20:31:41
mitä toi hymiö tuolla perässä meinas..? Voi tulkita ton viestin kahdella eri tavalla..  :idiot2:
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 23.11.2011, 22:33:00
mitä toi hymiö tuolla perässä meinas..? Voi tulkita ton viestin kahdella eri tavalla..  :idiot2:
Niin siis millä kahdella tavalla? Ite en huomannu auton käytöksessä mitään eroa. Imulämmöissä se ero varmastikkin on ja jaksaa sit kesällä runtata vaik vähän pitempääkin vetoo ettei lämpötapa tehoja.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 24.11.2011, 15:07:58
Millanen toi klracingin kenno on sit verrattunu noihin kiina coolereihin, koska aikasemmassa autossa kun vaihtoi tollasen kiinalaisen alkuperäisen tilalle niin tuli paljon herkemmäksi. Kaasuun vastaavuus ihan erilainen kun vakiossa..
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: usu - 24.11.2011, 18:49:23
Millanen toi klracingin kenno on sit verrattunu noihin kiina coolereihin, koska aikasemmassa autossa kun vaihtoi tollasen kiinalaisen alkuperäisen tilalle niin tuli paljon herkemmäksi. Kaasuun vastaavuus ihan erilainen kun vakiossa..
Kenno on samaa kuin missä tahansa kiinacoolerissa, eroaa hieman orkkiskennosta. On paremmin virtaava joten ehkä herkälle säädetty persdyno huomaa jotain tai sitten ei. Pääasia on se että imulämmöt tippuu.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 29.11.2011, 20:09:35
millanen toi bsr putkisto on, onko millaset äänet ks. putkistolla? Ettei tule mitään amispörinöitä..  ;D Ja leimalla, onko ollut ongelmia..onko e-hyväksytty?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: veikko - 29.11.2011, 21:15:36
millanen toi bsr putkisto on, onko millaset äänet ks. putkistolla? Ettei tule mitään amispörinöitä..  ;D Ja leimalla, onko ollut ongelmia..onko e-hyväksytty?
simons catbackista kokemusta joka on sama ja on hiljainen.  ei ole e-hyväksytty.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 30.11.2011, 17:55:57
ei ilmeisesti leimalla ole ollu ongelmia..?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: flektinelonen - 01.12.2011, 04:36:47
Pakoputken vaihtaminen voi aiheuttaa hylsyn leimalla. vm -96 ja uudempiin pitäisi kaikkien vaihdettujen osien olla tyyppihyväksytty kyseiseen autoon, eli jos hyväksyntää ei ole - leimaa ei välttämättä irtoa.

Samoin, jos leimalle meinaa mennä ison ahtimen kanssa, jos inssi huomaa sen.

Volvoihin on olemassa "sportti-putkistoja", joita on maahantuojalta saanut, taitavat olla BSR:n tekemiä.
Niissäkään ei ole downpipeä, vaan ne putket on cat-back tyyppisiä. Ne on ainakin sallittu leimalla.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 01.12.2011, 07:57:46
Pakoputken vaihtaminen voi aiheuttaa hylsyn leimalla. vm -96 ja uudempiin pitäisi kaikkien vaihdettujen osien olla tyyppihyväksytty kyseiseen autoon, eli jos hyväksyntää ei ole - leimaa ei välttämättä irtoa.

Samoin, jos leimalle meinaa mennä ison ahtimen kanssa, jos inssi huomaa sen.

Volvoihin on olemassa "sportti-putkistoja", joita on maahantuojalta saanut, taitavat olla BSR:n tekemiä.
Niissäkään ei ole downpipeä, vaan ne putket on cat-back tyyppisiä. Ne on ainakin sallittu leimalla.
1.10.1996 käyttöönotetun M ja N luokan ajoneuvon pakoputken tulee olla E-hyväksytty, kuitenkin ETA-valtioissa valmistettujen ja niissä laillisesti säädetyt vaatimukset täyttävien varaosaäänenvaimentimien katsotaan vastaavan asetettuja vaatimuksia, vaikka niitä ei ole varustettu hyväksyntää osoittavalla merkinnällä.

Eli toisin sanoen jos putki valmistettuu EU:n rajojen sisäpuolella ja putki täyttää dB rajotukset on putkisto laillinen vaikka ei E-hyväksyntää olis. Tää on kaks kuukautta sitten suoraan akelta saatu vastaus. Itellä suora 3"putki yhellä vaimentajalla ja meni leimasta läpi.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: IceSun - 01.12.2011, 08:58:30
1.10.1996 käyttöönotetun M ja N luokan ajoneuvon pakoputken tulee olla E-hyväksytty, kuitenkin ETA-valtioissa valmistettujen ja niissä laillisesti säädetyt vaatimukset täyttävien varaosaäänenvaimentimien katsotaan vastaavan asetettuja vaatimuksia, vaikka niitä ei ole varustettu hyväksyntää osoittavalla merkinnällä.


Itellä suora 3"putki yhellä vaimentajalla ja meni leimasta läpi.

Mulla on Volvon alkuperäinen putki, alusta-loppuun asti tallissa ja siinäkään ei ole yhtään E merkkiä.  :)
Itsellä myös 3" putki alusta-loppuun yhdellä vaimentajalla ja leimasta meni läpi.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: vellu86 - 01.12.2011, 19:18:50
Kannattaa alottaa downpipestä jos lisätehoja tavoittelet. Omassa teevitosessa 3"dp ja kartiosuodatin toi 11hp ja 30nm vakio catbackilla. suodattimesta tuskin hyötyä joten oletan että dp:stä tuo tehonlisäys.

Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 01.12.2011, 20:07:51
ei tolla putkistolla pelkästään mitään tehoja lähetä hakemaan, ahdin ja cooleri tulossa vielä myöhemmin..
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: connyl - 02.12.2011, 19:58:29
simons catbackista kokemusta joka on sama ja on hiljainen.  ei ole e-hyväksytty.
Oletko varma että pöntössä ei oo E-merkintä. X40 Simonsin pöntössä on kuulemma E-merkintä. Lähde on Martelius.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Make - 02.12.2011, 21:06:49
Mulla on Volvon alkuperäinen putki, alusta-loppuun asti tallissa ja siinäkään ei ole yhtään E merkkiä.  :)
Itsellä myös 3" putki alusta-loppuun yhdellä vaimentajalla ja leimasta meni läpi.
Eipä ole eikä tarte alkuperäisissä e merkkia. Takaosa voi olla ilman  e merkkiä ja hyväksytään silti.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: veikko - 03.12.2011, 13:24:40
Oletko varma että pöntössä ei oo E-merkintä. X40 Simonsin pöntössä on kuulemma E-merkintä. Lähde on Martelius.
martelius/simons sivuilla lukee:
inte för gata/not for street
http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_S60_Turbo_2WD.htm (http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_S60_Turbo_2WD.htm)

joltain sivulta löysin että tuv-tyyppihyväksyntä on.


E: x40 volvojen simons putkissa hyväksyntä E19H5 EC
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: usu - 04.12.2011, 17:50:11
martelius/simons sivuilla lukee:
inte för gata/not for street
http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_S60_Turbo_2WD.htm (http://www.simons.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_S60_Turbo_2WD.htm)

joltain sivulta löysin että tuv-tyyppihyväksyntä on.


E: x40 volvojen simons putkissa hyväksyntä E19H5 EC
Mutta onko tuo TUV vai E-hyväksyntä, nehän ovat kaksi eri asiaa ja TUV ei merkkaa Suomessa loppupeleissä mitään, jos E-hyväksyntää vaaditaan.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: veikko - 04.12.2011, 17:58:11
Mutta onko tuo TUV vai E-hyväksyntä, nehän ovat kaksi eri asiaa ja TUV ei merkkaa Suomessa loppupeleissä mitään, jos E-hyväksyntää vaaditaan.
siis kumpi? x40 on e-hyväksyntä.
tuv merkinnästä ei tietoa, jollain sivulla vain niin luki. ja niinku tossa jo kirjoitinkin niin inte för gata  :)
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 05.12.2011, 20:27:34
Onko kukaan tilannu suoraan tuolta bsr.se sivuilta putkistoa? Millasella toimitusajalla tulevat..?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: veikko - 05.12.2011, 23:22:11
Onko kukaan tilannu suoraan tuolta bsr.se sivuilta putkistoa? Millasella toimitusajalla tulevat..?
simonsilla päivän toimitusaika kun oman ostin jos putkisto suomessa ja jos ei ole niin toimitusaika n.2 viikkoa, eli varmaan menee lähemmäs sitä bsr putkellaki!?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 07.12.2011, 19:46:22
noniin, tänään tuli paketti himaan. Eli viikko meni tilauksesta, ei paha. Nyt enää asennusta vailla..  :)
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 09.12.2011, 15:13:30
onko tosta bsr:n putkistosta minkäänlaista faktaa olemassa mille tehoille asti pitäisi riittää, lähinnä toi katti kiinnostaa.. doc-powerilla sanottiin 600hv:n riittäis cat back, ja downpipe 500hv. Kokemuksia?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Make - 09.12.2011, 15:21:00
onko tosta bsr:n putkistosta minkäänlaista faktaa olemassa mille tehoille asti pitäisi riittää, lähinnä toi katti kiinnostaa.. doc-powerilla sanottiin 600hv:n riittäis cat back, ja downpipe 500hv. Kokemuksia?
350hv tehoilla vastapaine oli 0,0 bar täyskaasulla. Ettei ainakaan cat-back noilla tehoilla ahdista.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 09.12.2011, 15:47:32
hienoa, kiitos vastauksesta.. :)
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: connyl - 25.12.2011, 17:24:49
350hv tehoilla vastapaine oli 0,0 bar täyskaasulla. Ettei ainakaan cat-back noilla tehoilla ahdista.
Ei voi olla totta.
Oma kokemus BSR:n putkisto on ihan eri.  BSR:n putkiston kaa saatiin n. 380 hv/470 Nm. Sitten laiton 3” JT putkisto ja tehot nousi 428 hv/ 572 Nm.
Edit: kone on toki T4.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Make - 26.12.2011, 13:20:19
Ei voi olla totta.
Oma kokemus BSR:n putkisto on ihan eri.  BSR:n putkiston kaa saatiin n. 380 hv/470 Nm. Sitten laiton 3” JT putkisto ja tehot nousi 428 hv/ 572 Nm.
Edit: kone on toki T4.
No näin vain oli. Tuo siis katin jälkeen. Ennen kattia oli muistaakseni joku 0,1-0,2 bar. Ei taida olla vertailu kelpoisia S60R:n ja v40 T4:n putkistot.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: connyl - 26.12.2011, 16:45:24
No näin vain oli. Tuo siis katin jälkeen. Ennen kattia oli muistaakseni joku 0,1-0,2 bar. Ei taida olla vertailu kelpoisia S60R:n ja v40 T4:n putkistot.
Voipi olla näin, oliko teollisuus mittari kiinni?
Reilu 300 hv:ta (T4 kone)oli vastapaine 0.37 bar. Mun mielestä BSR:n putkisto ei oo paljon parempi kuin vakio, toki on autokin eri.

Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Make - 27.12.2011, 18:17:18
Voipi olla näin, oliko teollisuus mittari kiinni?
Reilu 300 hv:ta (T4 kone)oli vastapaine 0.37 bar. Mun mielestä BSR:n putkisto ei oo paljon parempi kuin vakio, toki on autokin eri.
Sellainen ammattikäyttöön tarkoitettu digimalli. R on tuplaputkella 2x2,25"
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: connyl - 27.12.2011, 19:58:46
Sellainen ammattikäyttöön tarkoitettu digimalli. R on tuplaputkella 2x2,25"
Eikös R ja T5 putkisto on sitten erilaisia?
Digimittari kuulosta vähän bling bling. ;)
Kunnon teollisuusmittari on ainoa oikea vaihtoehto. :)

Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Make - 27.12.2011, 20:05:49
Eikös R ja T5 putkisto on sitten erilaisia?
Digimittari kuulosta vähän bling bling. ;)
Kunnon teollisuusmittari on ainoa oikea vaihtoehto. :)
Ovat erilaisia.  Samaa se näyttää kuin hydraulimittari. Kätevämpi tuollainen digi malli jos mittaus paikat vaihtelee 0,1 bar:sta kymmeniin / satoihin baareihin.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: volles60 - 20.03.2012, 16:35:43
noniin, tuleepi vähän myöhään kirjoitettua mutta putkisto ollut nyt autossa kiinni jo n. 2kk. Erittäin miellyttävä ääninen putkisto, ei millään tavoin häiritsevä ääninen pörinä. Ja tuntuihan toi vakio putkistokin ahdistavan, auton olemus muuttui aika huomattavasti putkiston vaihdon jälkeen. Selvesti herkempi menemään. Vaikka ihan vakio ahtimella vielä toistaiseks mennään.

Tuli öljyt vaihdettua tossa 2vko sit, ni kattelin auton alla että alkaa ilmeisesti turbo olee pikkuhiljaa aika selvä. Ainakin öljyä oli hieman kompurakotelon ulkopuolella(alapuolella), jostai päässyt vuotaa. Alkaisko akselissa olee jo sen verran välystä..?  :idiot2:
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 20.03.2012, 20:07:59
noniin, tuleepi vähän myöhään kirjoitettua mutta putkisto ollut nyt autossa kiinni jo n. 2kk. Erittäin miellyttävä ääninen putkisto, ei millään tavoin häiritsevä ääninen pörinä. Ja tuntuihan toi vakio putkistokin ahdistavan, auton olemus muuttui aika huomattavasti putkiston vaihdon jälkeen. Selvesti herkempi menemään. Vaikka ihan vakio ahtimella vielä toistaiseks mennään.

Tuli öljyt vaihdettua tossa 2vko sit, ni kattelin auton alla että alkaa ilmeisesti turbo olee pikkuhiljaa aika selvä. Ainakin öljyä oli hieman kompurakotelon ulkopuolella(alapuolella), jostai päässyt vuotaa. Alkaisko akselissa olee jo sen verran välystä..?  :idiot2:
Voipi olla että turbon öljyn kierto letku(t) vuotaa.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Lähikauppias - 13.04.2012, 07:27:16
Lainaan tätä topiccia.

Omassa T5:ssa on Mitsun T19 ahdin, BSR:n putkisto, isommat suuttimet, karalan ohjelma ja jotain muuta pientä.

Voimaa pitäisi lähteä n. 330hv, mutta ahdot nousevat maksimissaan vain 1.1 baariin. Onkohan nyt jossakin pientä vuotoa vai saako noilla ahdoilla tuon 300+ irti tuosta koneesta?
Osat ovat siis olleet kiinni kun ostin auton ja moottori kävi palasina heti kättelyssä. Auto vetää kyllä huimasti ja kulutuskin on siedettävä (7,9-8,9).
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Make - 13.04.2012, 08:50:06
Lainaan tätä topiccia.

Omassa T5:ssa on Mitsun T19 ahdin, BSR:n putkisto, isommat suuttimet, karalan ohjelma ja jotain muuta pientä.

Voimaa pitäisi lähteä n. 330hv, mutta ahdot nousevat maksimissaan vain 1.1 baariin. Onkohan nyt jossakin pientä vuotoa vai saako noilla ahdoilla tuon 300+ irti tuosta koneesta?
Osat ovat siis olleet kiinni kun ostin auton ja moottori kävi palasina heti kättelyssä. Auto vetää kyllä huimasti ja kulutuskin on siedettävä (7,9-8,9).
Ei taida riittää. Omassani kävi vastaavalla kokoonpanolla 1,5 bar tuntumassa.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Lähikauppias - 13.04.2012, 10:24:00
Ei taida riittää. Omassani kävi vastaavalla kokoonpanolla 1,5 bar tuntumassa.

Tämä on eka turboauto itsellä ja mikä on paras tyyli kokeilla huippuahtoja? Isolla vaihteella lätkä lattiaan?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Make - 13.04.2012, 10:29:33
Tämä on eka turboauto itsellä ja mikä on paras tyyli kokeilla huippuahtoja? Isolla vaihteella lätkä lattiaan?
Esim 3. vaihteella jostain 60km/h tuntumasta kierrosten rajoittimeen asti.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: karvis - 13.04.2012, 10:33:04
Vakioturbolla ja vakiodownpipella + BSR.n steg2 ja ahdot käy helposti 1.5 ssä.
Takaputkisto on 3" ja kahdella läpivirtaavalla vaimentimella + takavaimennin.
En tiedä vaikuttaako ahtoihin kiihdytyksessä ajovakauden/luistoneston poiskytkentä :)
Niin ja K&N suodatin.
Kalliita hepoja jos 300hv.n tarvitaann isompi turbo,3"downpipe+softa.
Kokeiltiin "rosteriputkistona" myytävää putkistoa magneetilla ja tulos ->patarautaa!
Ei JT eikä BSR ;)
Vaikka kuinka on virtausta putkistossa niin tehoihin tarvitaan myös ilmaa ja jäähdytettynä ym. (suuttimet)
Pelkkä coolerin vaihto (BELL) V70R/S60R  lisäteho pyöristä mitattuna 16hv.
Ei minun vaan Bell-intercoolersin mittaama.
Jos rakennat niin rakenna kunnolla ja säädöt asiantuntijalla->esim edellä topicissa mainittu Karala.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: karvis - 13.04.2012, 10:39:02
Useampi maininnut "käväisee" 1,5 barissa ja pitäisi käväistä kiihdyttäessä 1, 2, 3 ja rajoitin tulee vastaan ainakin T5.ssa neloseen saakka mutta 5.lla haaveissa.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 13.04.2012, 17:47:56
Lainaan tätä topiccia.

Omassa T5:ssa on Mitsun T19 ahdin, BSR:n putkisto, isommat suuttimet, karalan ohjelma ja jotain muuta pientä.

Voimaa pitäisi lähteä n. 330hv, mutta ahdot nousevat maksimissaan vain 1.1 baariin. Onkohan nyt jossakin pientä vuotoa vai saako noilla ahdoilla tuon 300+ irti tuosta koneesta?
Osat ovat siis olleet kiinni kun ostin auton ja moottori kävi palasina heti kättelyssä. Auto vetää kyllä huimasti ja kulutuskin on siedettävä (7,9-8,9).
Ahtopaineen säätöventtiili (TCV) voi myös vedellä viimisiään tai sit hukkiksen kello löystynyt.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Lähikauppias - 14.04.2012, 00:43:40
Ahtopaineen säätöventtiili (TCV) voi myös vedellä viimisiään tai sit hukkiksen kello löystynyt.

Joo. Noita ei taida pystyä todentamaan muutakuin vaihtamalla uuteen. Konehuoneesta kuuluu kyllä aika kova pihinä kun turbo ahtaa, en oikein tiedä onko se ominaisuus vai vuoto jossakin. Olen paikallistanut starttipilotilla mahdollista vuotoa mutta pitäisikö kokeilla laittaa 2 baarin paine ilmanputsarin putkeen ja tulpata välijäähdyttimen toinen pääty. Näin näkisi jos jokin paikka alkaa vuotamaan kun paine nousee.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 14.04.2012, 09:26:46
Joo. Noita ei taida pystyä todentamaan muutakuin vaihtamalla uuteen. Konehuoneesta kuuluu kyllä aika kova pihinä kun turbo ahtaa, en oikein tiedä onko se ominaisuus vai vuoto jossakin. Olen paikallistanut starttipilotilla mahdollista vuotoa mutta pitäisikö kokeilla laittaa 2 baarin paine ilmanputsarin putkeen ja tulpata välijäähdyttimen toinen pääty. Näin näkisi jos jokin paikka alkaa vuotamaan kun paine nousee.
Jos kuuluu kova pihinä vedon aikana, varmista että imuletku on kunnolla kiinni eikä se vuoda mistään. Mikäli kello on vaan ryyteessä voi sitä kellon tankoa koittaa kiristää pari kierrosta.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: donnari - 15.04.2012, 17:48:50
Vakioturbolla ja vakiodownpipella + BSR.n steg2 ja ahdot käy helposti 1.5 ssä.
Takaputkisto on 3" ja kahdella läpivirtaavalla vaimentimella + takavaimennin.
En tiedä vaikuttaako ahtoihin kiihdytyksessä ajovakauden/luistoneston poiskytkentä :)
Niin ja K&N suodatin.
Kalliita hepoja jos 300hv.n tarvitaann isompi turbo,3"downpipe+softa.
Kokeiltiin "rosteriputkistona" myytävää putkistoa magneetilla ja tulos ->patarautaa!
Ei JT eikä BSR ;)
Vaikka kuinka on virtausta putkistossa niin tehoihin tarvitaan myös ilmaa ja jäähdytettynä ym. (suuttimet)
Pelkkä coolerin vaihto (BELL) V70R/S60R  lisäteho pyöristä mitattuna 16hv.
Ei minun vaan Bell-intercoolersin mittaama.
Jos rakennat niin rakenna kunnolla ja säädöt asiantuntijalla->esim edellä topicissa mainittu Karala.

Rosteriakin on monenlaista,se että magneetti tarttuu ei tarkota suoraan että ois mustaa. :nohnoh
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Lähikauppias - 24.05.2012, 09:09:24
Joo. Noita ei taida pystyä todentamaan muutakuin vaihtamalla uuteen. Konehuoneesta kuuluu kyllä aika kova pihinä kun turbo ahtaa, en oikein tiedä onko se ominaisuus vai vuoto jossakin. Olen paikallistanut starttipilotilla mahdollista vuotoa mutta pitäisikö kokeilla laittaa 2 baarin paine ilmanputsarin putkeen ja tulpata välijäähdyttimen toinen pääty. Näin näkisi jos jokin paikka alkaa vuotamaan kun paine nousee.

Bypass venttiilin kalvo vaihdettu ja paskainen TCV venttiili putsattu. Ei vaikutusta. 1.2baarista ei nouse ylöspäin vaikka kuinka kolmosella kiihdyttää.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 24.05.2012, 20:37:08
Bypass venttiilin kalvo vaihdettu ja paskainen TCV venttiili putsattu. Ei vaikutusta. 1.2baarista ei nouse ylöspäin vaikka kuinka kolmosella kiihdyttää.
Hukkiksen kellon tankoa kiristetty?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Lähikauppias - 25.05.2012, 08:02:37
Hukkiksen kellon tankoa kiristetty?

Siihen en ole vielä sattunut. Eli tankoa lyhentämällä ahtojen pitäisi päästä korkeammalle?
Onko tangon säätämiseen mitään nyrkkisääntöä vai lopetanko sitten vasta kun ahdot ovat mieluisat?

Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 25.05.2012, 08:21:31
Siihen en ole vielä sattunut. Eli tankoa lyhentämällä ahtojen pitäisi päästä korkeammalle?
Onko tangon säätämiseen mitään nyrkkisääntöä vai lopetanko sitten vasta kun ahdot ovat mieluisat?
Joo tankoa lyhkäsemmäks, ahdot nousee. alota parilla kierroksella ja kato mitä tapahtuu, kun et älyttömästi kirraa niin ei mee yli. Sulla pitäs varmaan olla aika lähelle 1,3-1,4 mikäli on kaikki tehot haettu pihalle. Tolle aluellee ku saat sen niin on hyvä.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Lähikauppias - 25.05.2012, 08:55:39
Joo tankoa lyhkäsemmäks, ahdot nousee. alota parilla kierroksella ja kato mitä tapahtuu, kun et älyttömästi kirraa niin ei mee yli. Sulla pitäs varmaan olla aika lähelle 1,3-1,4 mikäli on kaikki tehot haettu pihalle. Tolle aluellee ku saat sen niin on hyvä.

Joo kävi selvisi lopuksi privakeskusteluissa että tämä on Make nimimerkin (pari postausta ylempänä) vanha volvo. Eli ahtojen pitäisi kivuta sinne 1.5 baarin tuntumaan ja paukkuja pitäisi irrota 340hv. Pitää viikonloppuna kutitella varovasti tuota tankoa että alkaako missään tapahtumaan.
Kyllähän tuo 1.2 baariakin piisaa jo tuommoiseen etuvetoiseen ritsaan, muttaku...
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 20.07.2012, 17:29:26
Onkos kellään tietoa mikä bensapumppu näissä on vakiona ja kuinka pitkälle riittää?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: motocykler - 20.07.2012, 18:10:12
Useampi maininnut "käväisee" 1,5 barissa ja pitäisi käväistä kiihdyttäessä 1, 2, 3 ja rajoitin tulee vastaan ainakin T5.ssa neloseen saakka mutta 5.lla haaveissa.

Mitä tällä meinaat? Viime kesänä ajelin omalla 850 ihan kunnolla lappulattiassa. Mittari näytti jo päälle 260km/h 5. vaihteella ja tuli rajoitin vastaan. Pikkusen säikähdin että moottori leves ennenkun tajusin mitä tapahtu.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: veikko - 14.05.2013, 08:16:23
mites näissä nokkien vaihtaminen? jos vaihtais 2,4l vaparin nokat t5seen?
(Että onko sama homma kuin x40 sarjassa että 2,0l vaparin nokat menee heittämällä t4/2,0t  paikalleen ja olis yhtä hyvä hyöty)?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 14.05.2013, 21:47:25
mites näissä nokkien vaihtaminen? jos vaihtais 2,4l vaparin nokat t5seen?
(Että onko sama homma kuin x40 sarjassa että 2,0l vaparin nokat menee heittämällä t4/2,0t  paikalleen ja olis yhtä hyvä hyöty)?
Ei onnaa tai ei ainakaan parempaan suuntaan mee, selvittelin ite joskus samaa.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Makru - 15.05.2013, 17:09:51
Kyllähän noita vaparin nokkia turbokoneeseen monet on laitellu ja itsellänikin olisi tarkoitus pian laitella. Vakio turbon nokat aika lievät, niin vaparin nokilla pitäisi saada paremmin paukkua ylärekisteriin?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 15.05.2013, 20:54:49
Kyllähän noita vaparin nokkia turbokoneeseen monet on laitellu ja itsellänikin olisi tarkoitus pian laitella. Vakio turbon nokat aika lievät, niin vaparin nokilla pitäisi saada paremmin paukkua ylärekisteriin?
Niin siis puhutaanko me nyt s60/v70n T5, vai puhutko nyt jostain muusta T5:sta?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Makru - 16.05.2013, 16:01:17
Niin siis puhutaanko me nyt s60/v70n T5, vai puhutko nyt jostain muusta T5:sta?

Ohops nyt meni vähän pieleen. Olin vanhassa koneessa  :facepalm:
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Koljis - 05.11.2013, 16:18:12
Lainaan tätä topiccia.

Omassa T5:ssa on Mitsun T19 ahdin, BSR:n putkisto, isommat suuttimet, karalan ohjelma ja jotain muuta pientä.

Voimaa pitäisi lähteä n. 330hv, mutta ahdot nousevat maksimissaan vain 1.1 baariin. Onkohan nyt jossakin pientä vuotoa vai saako noilla ahdoilla tuon 300+ irti tuosta koneesta?
Osat ovat siis olleet kiinni kun ostin auton ja moottori kävi palasina heti kättelyssä. Auto vetää kyllä huimasti ja kulutuskin on siedettävä (7,9-8,9).

Terve!
Onko tässä T5:ssa myös BSR DP? Vai vaan catback?

Omaan T5 tuleva resepti on:
-19T
-R-suuttimet
-BSR catback
-Ohjelmointi

Onko näistä muutoksista kuinka paljon hyötyä ilman tuota dp:n vaihtoa? Päästäänkö yli 300hv:n ja kuinka paljon vai alkaako ahdistamaan? On vaan niin kalliita nuo DP:t, että pistää miettimään onko sijoituksen arvoisia  :-\
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Juzi - 05.11.2013, 16:22:11
Terve!
Onko tässä T5:ssa myös BSR DP? Vai vaan catback?

Omaan T5 tuleva resepti on:
-19T
-R-suuttimet
-BSR catback
-Ohjelmointi

Onko näistä muutoksista kuinka paljon hyötyä ilman tuota dp:n vaihtoa? Päästäänkö yli 300hv:n ja kuinka paljon vai alkaako ahdistamaan? On vaan niin kalliita nuo DP:t, että pistää miettimään onko sijoituksen arvoisia  :-\
Sun pitää sitten pitää ahdot aika alhaalla tai muuten vaan saada vääntöä vähän pois koneesta tai kanget menee varmasti mutkalle.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Koljis - 05.11.2013, 17:51:35
Sun pitää sitten pitää ahdot aika alhaalla tai muuten vaan saada vääntöä vähän pois koneesta tai kanget menee varmasti mutkalle.

Moottori on jo käytetty osissa ja löytyy H-profiilit ja takomännät  ;) Potentiaalia ois varmaan siis paljon enempäänkin, mutta minulle varmaan riittäisi se hieman reilu 300hv  :)

Halpoja downpipeja saa myös ehdotella.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Juzi - 05.11.2013, 17:58:34
Moottori on jo käytetty osissa ja löytyy H-profiilit ja takomännät  ;) Potentiaalia ois varmaan siis paljon enempäänkin, mutta minulle varmaan riittäisi se hieman reilu 300hv  :)

Halpoja downpipeja saa myös ehdotella.
Hyvä..
Kyllä noilla pitäis sit 340-350hv tulla..
En kyl kirveelläkään muista oliko siihen autoon vaihdettu dp missä oli noi tehot ja täysin samat osat kun sulla.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: vellu86 - 06.11.2013, 16:06:35
Db ahistaa paljon näissä. Itellä ihan penkissä todettu dp:llä +11hp ja oisko ollu 30nm vakioahistimella.
19T vaati modausta et saa 340-350 teholuokat
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Juzi - 06.11.2013, 16:19:38
Db ahistaa paljon näissä. Itellä ihan penkissä todettu dp:llä +11hp ja oisko ollu 30nm vakioahistimella.
19T vaati modausta et saa 340-350 teholuokat
No kl racingin ic oli viellä, mita en muistanut.
Ahdot varmaan siellä 1.5bar isommilla vaihteilla..

En nyt väitä, että kaikista saadaan se 340 pihalle, kun lykätään 19t kiinni.
Mahdollista se jokatapauksessa on, kun kaikki on kunnossa.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 06.11.2013, 16:36:10
No kl racingin ic oli viellä, mita en muistanut.
Ahdot varmaan siellä 1.5bar isommilla vaihteilla..

En nyt väitä, että kaikista saadaan se 340 pihalle, kun lykätään 19t kiinni.
Mahdollista se jokatapauksessa on, kun kaikki on kunnossa.
Tuntuu olevan hankalaa saada tolla R:n ahtimellakaan tota 350 irti vaikka on suurempi kun tuo 19T, niin vaatii sit jo melkein ihmeitä.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Juzi - 06.11.2013, 16:46:19
Tuntuu olevan hankalaa saada tolla R:n ahtimellakaan tota 350 irti vaikka on suurempi kun tuo 19T, niin vaatii sit jo melkein ihmeitä.
Eipä ne viimeset hevoset helpolla tulekkaan.
Mahdollista, että kanteen oli tehty jotain, koska itse en konetta tehnyt.
Karalan ohjelma ja penkittämä vehje oli.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Leo - 13.11.2013, 07:19:47
Facelift mallista ilmeisesti saadaan melko kivuttomasti n. 340 hv suuttimet ja ohjelma vaihtamalla? Siinähän on R:n ahdin vakiona ja suurempi iskutilavuus pidemmän iskunpituuden ansiosta.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Wortex - 15.11.2013, 20:08:53
Facelift mallista ilmeisesti saadaan melko kivuttomasti n. 340 hv suuttimet ja ohjelma vaihtamalla? Siinähän on R:n ahdin vakiona ja suurempi iskutilavuus pidemmän iskunpituuden ansiosta.
Jep, kuin myös kansi ja nokat paremmat.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Popo - 03.12.2019, 23:07:56
Terve,

Osaisikohan viisaammat neuvoa tuossa hukkaportin tangon esikiristyshommassa.

Eli s60 t5 19t turbolla ja 630cc suuttimilla. Autotech Göteborgin tekemä softa. Sanoivat autotechilla, että tuo tangon esijännitys tulisi säätää siten, että paineet ovat 0,5 Bar, kun ahtopaineventtiili on irti kytketty. Kun säädän näiden ohjeiden mukaan, ahdot eivät nouse venttiili kytkettynäkään kuin vajaan 1 Bar vaikka ohjelman mukaan pitäisi nousta lähelle 1,5 Bar

Eli onko tuossa ohjelmassa vikaa vai voiko tuota tankoa kiristää siten, että pääsee 1,5 Bar paikkeille? Sanoivat, että ei saisi kiristää tuota tankoa enää enempää vaan ohjelman pitäisi pystyä tuo paineiden säätö hoitamaan kunhan esijännitys on oikein säädetty. ???

Lisäyksenä vielä, että kiristämällä tankoa nuo paineet kyllä saan nousemaan.
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: JuHaU - 06.12.2019, 13:07:52
Olisko TCV vaan jo vähän väsynyt?
Otsikko: Vs: S60 T5 viritys
Kirjoitti: Popo - 07.12.2019, 18:48:57
Olisko TCV vaan jo vähän väsynyt?

Kiitos vinkistä. Tuonkin jo kerkesin vaihtamaan, mutta ei auttanut tässä tapauksessa. Viaksi paljastui viallinen map-anturi. Nyt hukkaportti säädetty 0,5 Bar ja ahtaa parhaimmillaan ohjelman mukaiset n.1,4 Bar.