Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: mheguli - 13.12.2016, 08:13:34

Otsikko: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: mheguli - 13.12.2016, 08:13:34
Foorumilla tuntuu liikkuvan paljon ihmisiä, jotka työkseen käyttävät pakettiautoa, siispä toivoisin vähän mielipiteitä ja kokemuksia pakettiautoista. Lähitulevaisuudessa pitää hankkia työnantajalleni muutama pienehkö (Transporter tai vähän pienempi) ja muutama isohko (Sprinter) pariovilla, takalaitanostimella jne. Uusia ei hommata, jos saadaan järkeviä käytettyjä, luokkaa 150 tkm ajettuja. Ajo on lyhyen matkan suhaamista ja pieniä nopeuksia. Moottoriteholla ei ole merkitystä, ehkä jopa pienempi parempi. Automaattivaihteisto olisi hyvä, jos vaan löytyisi kestäviä automaatteja. Nykyinen kalusto on erittäin käytetyn näköistä, eli autoilla ajetaan juuri niin huonosti ja huolimattomasti kuin vain voidaan. Ajokulttuurin muutos on tarina sinänsä, ei mennä siihen nyt.

Tiedossa on, että
- 2009-> Transporterit, etenkin 180 hp versiona, ovat täysiä pommeja.
- Kaikki DSG:t on kierrettävä kaukaa.
- Hiace olisi tähän käyttöön hyvä, mutta niitä ei enää tehdä.

Ajatuksia? Millainen kapistus on esim. Proace ja sen sisarmallit? Entä isommissa, Transit vs. Sprinter? Voimansiirron kesto ja ruostumistaipumukset kiinnostavat. Lisäksi esim. ovien toimivuus ja kestävyys, koska ne ovat meillä erittäin kovalla käytöllä.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: estate - 13.12.2016, 09:07:10
Ensi alkuun on todettava, että viatonta pakua ei ole. Ja onneksi hiase ei enää tehdä, oli se niin kaamea värkki. Lyhyt ajo on myrkkyä kaikille dieseleille, egr ottaa ensimmäisenä nokkiinsa. Eli se kannattaa ohjelmoida pois käytöstä, ja dpf tyhjentää ja ohjelmoida pois myös. Proass:ta en maksaisi jojota lisää, saman auton saa halvemmalla Citikkana tai Pösönä.
Itsellä lähinnä kokemusta Boxer/Jumper sekä Transit linjalta. 2,2 common rail moottori noissa on sama. Itse tekniikka luotettavaa mutta saastehärvelit (egr ja dpf) sytyttelevät vikavaloa jossakin vaiheessa, etenkin jos on paljon pätkäajoa. Transit vähän työkalumaisempi kuin ranskattaret. Helmakotelot kannattaa ruostesuojata sisäpuolelta ja eteen laittaa roiskeläpät jos ei ole. Alusta ja nivelet kestää hyvin. Ainakin Boxer/Jumper työntää ohjaamoon hyvin lämmintä, vaikka kone muuten lämpeneekin hitaasti talvella. En tiedä onko viimeisimpään faceliftiin muutettu takaovien saranoita, mutta 2006-2013 korisessa Boxerissa/Jumperissa takaovien saranat tahtoo jäykistyä ja väljistyä. Käytön puutetta? Tomaattilaatikoilla noita Boxer/Jumper/Transit on aika vähän.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Pekko-poika - 13.12.2016, 12:22:00
Isommista ei niinkään kokemusta, mutta pienemmistä aika paljon enemmän. Ja etenkin niistä, jotka on ihan oikeassa työajossa, kovassa käytössä ja reilummilla kuormilla.
Tuohon hommaan ei ole kuin yksi vaihtoehto. Hiace.
Se ei ole mukavin, hienoin ja taloudellisin, mutta ehdottomasti toimivin ja kestävin.
Maatalon isäntien ym. tyhjänä terveisten ajoon käy sitten taas mikä tahansa Volkkari tai ranskanpulla.
Ja jos nyt oli haussa vähemmin ajettu käytetty versio, ja jos Hiace kelpaa, niin voin kertoa että tietyiltä isoilta firmoilta päättyy leasingsopparit monesta autosta ihan näillä näppäimillä. Ja sieltä vapautuu markkinoille mm. viimeisen vuosikerran Hiaceja, parhaimmat alle 40tkm ajettuja.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: FASTDOHC - 13.12.2016, 13:15:02
Isommista ei niinkään kokemusta, mutta pienemmistä aika paljon enemmän. Ja etenkin niistä, jotka on ihan oikeassa työajossa, kovassa käytössä ja reilummilla kuormilla.
Tuohon hommaan ei ole kuin yksi vaihtoehto. Hiace.
Se ei ole mukavin, hienoin ja taloudellisin, mutta ehdottomasti toimivin ja kestävin.
Maatalon isäntien ym. tyhjänä terveisten ajoon käy sitten taas mikä tahansa Volkkari tai ranskanpulla.
Ja jos nyt oli haussa vähemmin ajettu käytetty versio, ja jos Hiace kelpaa, niin voin kertoa että tietyiltä isoilta firmoilta päättyy leasingsopparit monesta autosta ihan näillä näppäimillä. Ja sieltä vapautuu markkinoille mm. viimeisen vuosikerran Hiaceja, parhaimmat alle 40tkm ajettuja.

Kyllä  O0 Hiacee tehtiin/toimitettiin suomeen 2012 loppuun asti, eli näitä viimeisiä malleja voi löytää todella vähän ajettuinakin ja aivan varmana ovat pakettiautojen maailmassa ylivoimaisesti kestävin, on omaa kokemusta ja monella tutulla on ollut hiace -80 luvan alusta asti´ja kuullut pelkkää hyvää.

Hiacehan on kamala kun ajetaan +100km/h, mutta mitä sitten?! Se on työkalu, eikä mikään luxusauto.
Mutta tosiaan nämä viimeiset hiacet 2007 lähtien kun nokkaan tuli kasvojen kohotus yms, muuta pientä uudistusta, mm. moottorit ovat paljon pippurisempia kuin edelliset D4D myllyt ja olikohan nyt 2009 ilmastointi ja sähkölasit tuli vakio varusteisiin, tokihan niitä oli jo vanhemmissakin malleissa  :)

4WD-mallihan on todella kova sana, pääsee lähestulkoon minkälaisessa maastossa tahansa, mutta ainoa huono puoli on tässä, meinaan kulutus. En muista mikä 4WD keskikulutus oli, mut n.1,5l-2l/100km vie enemmän naftaa kuin takavetoinen malli.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: estate - 13.12.2016, 15:39:33
Haisu on yliarvostettu kasa. Niissä viimeisissä telkkarilamppuisissa ei enää ole edes mitään luotettavaa. Tekniikkaa saa korjata 100 tonnin välein kun ei se d4d kestä nipussa. Ja kaikki on varmaan jo vähintään kertaalleen ylimaalattu, ne kun kukkivat jokapuolelta alle vuoden ikäisinä, punaiset vissiin pahimpia mätänemään. Nelivetokin pelkkä vitsi, yksi pyörä kun kuopaisee tyhjää niin jumissa ollaan. Kuormaakaan hiase ei kestä sitä vertaa mitä muut, persus vetää maata muutaman sadan kilon kuormalla. Se hyvä puoli niissä on, että kuski ei talvella tipu kyydistä kun käsivarsi on jäätynyt sivulasiin kiinni ;D Oikeassa työkäytössä noita ei ole enää näkynyt vuosiin, joku vanha turnusjussi, sähkäri tai timpuri noilla vielä koittaa sitkutella.

Ja kyllä olen omistanut haisun ja on ollut ylivoimaisesti huonoin ja epäluotettavin ajoneuvo mitä olen ikinä omistanut.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: vee40td - 13.12.2016, 15:47:10
Ja kyllä olen omistanut haisun ja on ollut ylivoimaisesti huonoin ja epäluotettavin ajoneuvo mitä olen ikinä omistanut.
Ei kyllä uskois kun katsoo mitä allekirjoituksesta löytyy  ;D

Hiace ehdottomasti nelivetona varsinkin jos meinaa kaupunkialueella kurvailla. Takaveto on tappokampe talvella, toki jos on paljon painoa perällä niin saattaa päästä liikkeellekkin.
Lämmin auto ja nelikolla kulkee hyvin.
Naftaa on kova kyllä syömään.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: teemum93 - 13.12.2016, 16:06:41
Meillä ainakin on lyhyt korisen 07 4WD Hiacen mittaris 270tkm eikä ole oikeestaan muuta tehty kun vaihdettu öljyt ja suodattimet... Onkohan 1pyöränlaakeri ja vetoakselin suojakumi vaihettu. Ei toki ole mikään ajonautinto eikä se kahenistuttava hantin jakkarakaan mikää luxus ole, mutta ainakin meillä on ollut pomminvarma työkalu. Eikö myöskään oo ikinä jääty jumiin, vaikka on menny hankipöykyssä et konepellille lens lumi, tokihan sitä voi ostaa jonkun rapeen ranskalaisen etuvetovessan ja ajaa pikitietä  ;D
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Tuke - 13.12.2016, 16:33:59
Omat kokemukset on transporttereista, caddyistä ja maxi caddyistä posti ajossa ja ne tuntuu muuten kestävän, mutta juuri noiden sivuovien kaa on ollut ongelmia. Erityisesti caddyt tuppaa olemaan ongelmallisia ja vika on jossain avausmekanismissa, kahva alkaa vetää tyhjää. Kaikki mallit on automaatteja ja kilometrit vaihtelee 100-200tkm välillä ja muutamasta on vaihdettu vauhtipyörä. Eniten ajetuista huomaa, että laatikko ei ole enää uusi eikä ihmekään sillä ajolla mitä ne saa kokea.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: mheguli - 13.12.2016, 17:08:26
Hyvää keskustelua, juuri tällaista kaipasin. Saa jatkaa. :)

estaten pointti pätkäajon ja saastelaitteiden epäyhteensopivuudesta oli varsin hyvä, eikä itselle tullut mieleen, vaikka periaatteessa tuttua juttua onkin. Sähköautohan olisi käyttötarkoitukseen toimintasäteeltään riittävä. Kuulemma Nissan e-NV200 e on ei tosin talvella ole järin lämmin peli. Pidemmällä aikavälillä ylläpitokulut ovat vähän arvoitus, mutta liisarina olisi melko riskitön, ja käyttökulut todella pienet.

Tämänhetkiseen kalustoon kuuluu Hiacekin, ja se tuntuu kestävän aika mukavasti. Onhan se järkyttävä peli ajaa, tai voisiko sanoa, että se on autoilun liikkuva ulkomuseo, mutta ajo on tosiaan sen verran lyhyttä pätkää, ettei ajonautinnolla ole suurta painoarvoa.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Pekko-poika - 13.12.2016, 18:24:13
Paikallinen sähköyhtiö osti ja varusteli omaan käyttöönsä viisi uutta sinistä Hiacea niiden viimeisenä maahantuontivuotena; kaksi sen hetken ajoihin vanhojen tilalle ja kolme "varastoon" odottamaan vuoroaan :D

Tästä Hiacen seuraajamallista onkin sitten monta tarinaa, mutta sehän onkin jotain muuta kun Japanilaista suunnittelua/tuotantoa :)
Positiivisena puolena siinä ajettavuus ja kulutus edeltäjään nähden.

Isäukolla ollut nyt kymmenisen vuotta raksa-ajossa T5-Portteri. Reilu 100tkm, eikä juuri mitään vikaa. "Huollot" tehty ensimmäistä lukuunottamatta kaikki itse. Viimeisiä vitoskoneisia, ja automaattilootallakin vielä.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: janne81 - 13.12.2016, 18:57:34
D4D Hiacesta ei hirveesti ole kokemusta, mutta onhan semmonen -96 tai uudempi Hiace nyt kuitenkin maailman paras ja luotettavin auto sekä ainut vehe jolla lähtisin oikeesti vaikka Siperian korpeen  S*
Pesee kaikki Volvotkin mennen tullen luotettavuudellaan.
Nimim. 14 vuotta työmaan käytössä ollut ja joku 200 000km sinä aikana tullut lasiin.
Useita kuskeja mun lisäks ja huonoa pitoa on nähnyt.

Kertaakaan ei ole leimalle ollut mitään vaikka huolto on tyyliin 2x vuoteen pesu ja renkaan vaihto sekä ennen katsastusta perushuolto.

Jos tuo viimeinen Haisu on edes yhtään perinyt vanhemman ominaisuuksia niin kyllä voin suositella.
Mikään luxuskyytihän siinä ei ole, mutta hei se on työkalu.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: TVS - 13.12.2016, 18:58:53
Transhit-kokemuksia tai lähinnä kuntoraporttia ja ajotuntumia lyhyessä ajossa kaupunkipyörityksessä olevasta uusimman korin ransusta, customihan se nykyään on: lukot toimii vain kaukosäätimestä, noin joka kymmenes kerta avainta käyttäessä saa vaihtaa myös lukkomekanismin oveen. Sivuoven kahvan on joku kätevä särkenyt, kaksoismassa on 50k kohdilla aivan täys helistin, jos koneen öljymäärä alkaa vajoamaan niin kiiruusti vaihtamaan suuttimien tiivisteet, vetää venakopan sisältä suuttimien ohi öljyä koneeseen ja toisaalta nokea öljyyn. Takaovien mekanismit on pehmosia, repeää ovesta irti. Alustan osat tuntuu kestävän hyvin, samaten jarrut jne., aski pelaa ja kone kukkuu. Nyt on mittaristosta ohjausmoduuli rikki, takavalomoduuli on vaihdettu jo aiemmin. Ei siis ihan viaton peli semmonenkaan, parasta on silti juuri tuo että käsiinhän tuo lahoaa kun pohjaa kurkkii.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Mepi - 13.12.2016, 19:08:38
Haisu on yliarvostettu kasa. Niissä viimeisissä telkkarilamppuisissa ei enää ole edes mitään luotettavaa. Tekniikkaa saa korjata 100 tonnin välein kun ei se d4d kestä nipussa. Ja kaikki on varmaan jo vähintään kertaalleen ylimaalattu, ne kun kukkivat jokapuolelta alle vuoden ikäisinä, punaiset vissiin pahimpia mätänemään. Nelivetokin pelkkä vitsi, yksi pyörä kun kuopaisee tyhjää niin jumissa ollaan. Kuormaakaan hiase ei kestä sitä vertaa mitä muut, persus vetää maata muutaman sadan kilon kuormalla. Se hyvä puoli niissä on, että kuski ei talvella tipu kyydistä kun käsivarsi on jäätynyt sivulasiin kiinni ;D Oikeassa työkäytössä noita ei ole enää näkynyt vuosiin, joku vanha turnusjussi, sähkäri tai timpuri noilla vielä koittaa sitkutella.

Ja kyllä olen omistanut haisun ja on ollut ylivoimaisesti huonoin ja epäluotettavin ajoneuvo mitä olen ikinä omistanut.
Jopa tuli mustamaalattua Hiacea

Yritykseni omistaa viisi 08-11 4WD Hiacea. Vähiten ajettu 250tkm, eniten päälle 300tkm. Tekniikkaan ei ole yhdessäkään kajottu, vain kytkimiä mennyt. Nekin johtuu rankasta ajotavasta lumihangessa kun pakko päästä työkohteille maastossa kesät talvet perille.

Viimeisissä vuosimalleissa kukkimisongelmaa, mutta kaikki on takaisinkutsuna maalattu kokonaan uudelleen

Neliveto on ihan hyvä, jatkuvasti kaikilla _kaikilla_ vetävä. Eipä noita lukollisia pakuja edes ole. Sitä ei lasketa jos jossain ajonvakautus yrittää jattutella vapaasti pyörivää rengasta.
Hiacella helppaa kun painaa ristiriipunnassa jarrua niin veto siirtyy toiselle puolelle akselia.

Hiaceen saa taskurahalla kuormajouset taakse, ja samalla kun kiristää edestä vääntövarsia niin saa hyvin maavaraa lisää

2000kg vetokyky siinä ja siinä että riittää, monelle riittää

Hytissy pystyy matkustamaan jopa kolme henkilöä koska vaihdekeppi on järkevästi eikä törrötä konsolista keskellä istujan polveen



Ne vain toimii, ja toimii. Niin ja huollettu kaikki 30tkm välein merkkihuollossa, ei olla tehty 15tkm vuosihuoltoja. Ei voisi edullisempaa ylläpidettävää ollakkaan

Pahimpina miinuksina valtavan kokonen kääntösäde (koskee vain 4-vetoja) ja rattiakselin läpivientikumi joka menee 100tkm välein ja sieltä tulee moottorin äänet kabiiniin. Tuon vaihtamalla auto oikeasti hiljenee hytistä  :)
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: eke - 13.12.2016, 21:57:40
Mielenkiinnolla seurannut tätä HIACE kauppaa yli puoli vuotta , Toyotakauppa pitää vanhat Hiacet  huimassa hinnassa , ja muut seuraa , useampi yksityinen ,"oikeamman hintainen " auto on päätynyt kauppiaalle 3-5000 kalliimalla uudelleen myyntiin . Hyvät "kiillotusrahat" .
4WD n vuotuiset pakolliset maksut on valtion toimesta ( päästöt 243 gr ) yli 1000eur.
Itse ajoin 3v Hiacella , uuden karhealla ,pelkällä takavedolla ,talvestakin selvisi pienellä lisäkuormalla ,ja hyvillä talvirenkailla .
Ajo-ominaisuudet ei "hurmannut" , mutta huoleton auto sillä n.50 000 km mitä minä omistin .
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: sopanja - 14.12.2016, 08:22:13
Mä oon ajellut -05 1.9 T5 transportterilla nyt reilut 5v/200tkm. Autossa nyt mittarissa 310tkm. Toi on sen verran vanha että ei löydy hituloukkuja tms. Vikoja on ollut seuraavasti ulkomuistista luetellen:
- Vauhtipyörä ja vetoakseli/booritumppi heti kun auto tuli mulle
- Takapyörän laakerit ennen 300tkm
- Toinen etupyörän laakeri 300tkm jälkeen
- Vakaajan "koiranluita" useita pareja. Nyt laitoin rasvanipat jos kestävisi paremmin
- Oikea raidetangonpää 300tkm jälkeen. Papereiden mukaan vaihdettu 100tkm kieppeillä molemmille puolille.
- Toinen käsijarruvaijeri. Tarvikevaijeri kesti 3v. Alkuperäinen vaijeri hajosi omaa hölmöyttä
- Iskarin yläpäiden kääntolaakerit sun muut romut
- Yksi hehkutulppa

Molemmissa etuovissa mikrokytkimet eivät toimi kunnolla. En ole jaksanut uusia. Jarrulevyt ja palat on uusittu ainakin kertaalleen. Taitaa palat olla jo pariin kertaan vaihdettu. Auto on ohjelmoitu melkein heti mulle tullessa. Kulutus on 7-8l/100km. Maantiellä pienimmät kulutukset on ollut 6,6l/100km. Laiska tuo on mutta ohjelmoinnin kanssa pärjää ainakin kevyemmillä kuormilla ja moottori on melko luja.

Kaverilla on ajossa samanlainen 2.5TDI automaattilaatikolla. Autoa ei ole juurikaan huolettu tai tehty mitään muutakaan. Ihan kamalan näköinen. Nyt alkaa puolimiljoonaa olemaan mittarissa. Laatikolle ei ole tehty mitään, tosin aika paljon tuntuisi luistavan. Pyöränlaakereita sun muita on vaihdeltu.

Jotenkin olen sellaisessa uskossa että nuo vanhemmat Portterit ovat parempia maalipinnaltaan ja tekniikaltaan. Uudemmissa luvattoman paljon kalliita remontteja. Uudemmat tuntuvat ruostuvan herkemmin, tosin ei nuo vanhatkaan mitään erityisen hyviä ole siinä suhteessa. Sprintterit/Crafterit tuntuvat mätänevän käsiin kun niitä olen seurannut. 
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: FASTDOHC - 14.12.2016, 09:18:40
Ja kyllä olen omistanut haisun ja on ollut ylivoimaisesti huonoin ja epäluotettavin ajoneuvo mitä olen ikinä omistanut.

Tähän minä en kyllä usko vaikka mitenkäpäin olisin. Yhden omistetut yksilön perusteella ei voi tuollaista puhua.

Ja tuo hiacen ruostuminen.. ei tuo meidän työpaikan keikka auto -96 ole ruosteen pilkkuakaan, se taas johtuu siittä, että autosta pidetään huolta  8)
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: estate - 14.12.2016, 14:34:48
Tähän minä en kyllä usko vaikka mitenkäpäin olisin. Yhden omistetut yksilön perusteella ei voi tuollaista puhua.

Ja tuo hiacen ruostuminen.. ei tuo meidän työpaikan keikka auto -96 ole ruosteen pilkkuakaan, se taas johtuu siittä, että autosta pidetään huolta  8)
Ja se viikon ainoa keikka on hakea perjantaisin kahvipullat kaupasta, jos on kuiva poutapäivä ;D Ja yksi mies on vakituisesti palkattu piilottamaan ruosteet pakkelin alle ja pitämään tekniikkaa nipussa ;D

Mulla oli -96 haisu ja millään autolla en ole jäänyt niin usein tienpäälle kuin sillä. Ei sillä ollut ajettukaan kuin 270 tkm, mutta silti tekniikka kuralla jatkuvasti. Hyvin se meni silti kaupaksi vaikka myydessä perä jollotti ja paukkui, laatikossa oli nelonen pysyvästi päällä, korissa oli selviä läpireikiä, kävi tyhjäkäyntiä kolmella ja kone vuoti öljyä joka saumasta. Kovasti hymyillen lähti niekeripojat Turkusta kohti, tuskin pääsivät perille.

Työmaalla haisuja oli 4d haisuja enemmänkin asentajien työautoina ja tulivat pikkusen verran kalliiksi. Ei ne vaan kestäneet mitään. Kannet porsi vähintään 100 tkm välein, ahtimet samoin kulutustavaraa. Tyyppivika oli, että imuputkistoon kertyi jäätä/vettä ja kun imaisi ne koneeseen niin oli kerrasta romurautaa. Ehjäämöllä koittivat muka estää laittamalla jotain verkkoa ahtimen imuaukkoon. Pari autoa imaisi sitten sen verkon ahtimen läpi ja kolina kävi. Muutamasta meni laatikko ja parista perä. Ja joka ainoa kukki alle vuoden ikäisenä, osa keskeltä kylkeä, osa katosta, osa jokapuolelta. Tilalle tuli Boxereita ja Jumpereita, eikä enää ole asentajat jääneet tienpäälle kuten kävi haisujen kanssa.
Ohjaamo haisussa on kolmelle liian kapea, kuski kaivelee vaihdekeppiä keskimmäisen polven alta ja reunimmaisena istuva yrittää jotenkin kyljittäin mahtua olemaan jos saa hakattua oven kiinni (hiasen ovia pitää oikeasti hakata kiinni). Kun vertaa johonkin Transiittiin tai Boxeriin/Jumperiin niin se haisun hytti on todella pieni, samoin tavaratila. Kas kun kumminkin malttoivat siitä rattikarahkasta luopua, vaikka muuten viimeisetkin telkkarilamppuiset on silkkaa 70-lukua :D Niistä vähän vanhemmista td on hirveä juoppo, alle 15 litran ei päässyt edes matka-ajossa vaikka sukkasillaan koitti ajaa.

Mulla on nyt tuo Boxeri ollut alla pian 3 vuotta ja 90 tkm (mittarissa 340 tkm) ja korjattu:
-etuiskarit (toinen vuoti kun ostin)
-raidetangon pää
-takajarrulevyt ja käsijarrukengät (meni kivi tms. käsijarrun sisälle ja söi rummun ja kengät pilalle)
-takaiskarit (toinen vuoti mutta katsastuksessa oli muka hyvä)
-laturi
-termostaatti
-egr (tulpattu)
-takapyörän laakeri
Laskettu kulutus on 8,2 l/100 km reippaalla ajotyylillä ja välillä +1500 kg traileri perässä.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: teemum93 - 14.12.2016, 23:47:12
Ei meillä vaan oo haisu ruostunu, vaikuttaiskohan siihen metalliväri samalla lailla kun esim sprinttereissä? kun niistähän ruostuu paljon herkemmin mattaväriset.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Pekko-poika - 15.12.2016, 00:44:28
Ei meillä vaan oo haisu ruostunu, vaikuttaiskohan siihen metalliväri samalla lailla kun esim sprinttereissä? kun niistähän ruostuu paljon herkemmin mattaväriset.
Vaikuttaa.
Metalliväreillä olevissa ei ongelmaa, tavallisiin väreihin saattaa tulla takapäähän ruostepilkkuja.
Mutta ei siis sellaista puhkiruostumista niinkuin eräillä eurooppalaismerkeillä ;)
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Wolvis - 15.12.2016, 00:55:12
Puhumattakaan että Vito tykkää ruostua lukkopellistä olipa se millasessa kunnossa tahansa  :D
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: estate - 19.12.2016, 01:12:11
Vaikuttaa.
Metalliväreillä olevissa ei ongelmaa, tavallisiin väreihin saattaa tulla takapäähän ruostepilkkuja.
Mutta ei siis sellaista puhkiruostumista niinkuin eräillä eurooppalaismerkeillä ;)
Ei saata tulla vaan tulee. Eikä pelkästään perään vaan myös katto, ovet ja konepelti. Tosin valtaosa on maalattu uudestaan melko uutena. Ja mätii läpi jos ei ole tehty pohjia kunnolla kun on takuumaalattu. Niitäkin kun on nähty, että on maalattu "kukkasten" päälle ja sen arvaa missä kunnossa pellit on kun ruoste on saanut levitä maalin alla. Niitäkin on nähty monta missä tavaratilan seinät ja katto kukkii sisäpuolelta. Ja ongelma on niissä uusimmissa telkkarilamppuisissa.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: janne81 - 15.12.2021, 07:14:48
Täällä kun on tietävää porukkaa niin laitetaanpa keskustelu uudelleen käyntiin.
Minkä pakettiauton ostan jos rahaa on käytettävissä 3000e? Perustelut kiitos.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: mheguli - 15.12.2021, 08:28:53
Oletan, että tuolla budjetilla etsitään ns. työautoa tositarkoituksella, eikä näyttelyesinettä. Tässä tapauksessa valinta on ehdottomasti Transporter T4 (1991-2003), mieluiten 2,5 tdi, tai sitten 1,9 td. Erittäin varmaa tekniikkaa, helppo korjata, hyvä ajaa, ruostetta ikään nähden maltillisesti. Tuossa hintaluokassa vähän vara valitakin sen mukaan, arvostaako pariovia jne.

1,9 on tietysti suorituskyvyltään hyvin maltillinen, mutta sen kanssa ei tarvii toimivaa eberiä, vaan hytti lämpenee oikein hyvin ilmankin.

Heikko kohta nykymittapuulla  ovat vetomassat. Syncrolla saa vetää vain 2000 kg kärryä ja etuvetoisilla vielä pienempiä, yleensä 1700 kg. Jarruttomien kärryjen massa on yleensä rajattu 700 kiloon. Näissä on kuitenkin melkoista vaihtelua ja vetomassat pitää tarkistaa otteesta ennen kauppoja, jos niillä on merkitystä.

Siitä parit esimerkit
https://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/12502386
https://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/12550759
https://www.nettiauto.com/volkswagen/transporter/12559692
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: janne81 - 15.12.2021, 09:19:41
Hyvin perusteltu, kiitokset.
Työkalu tosiaan olis, mutta saishan se olla edes sen verran siisti et kehtaa vieraan firman pihaan ajaa.
Remontit onnistuu itseltä kyllä.

Onko fiat/pösö/citikka ihan paskoja vai miksi ne on niin halpoja?
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Dimefield - 17.12.2021, 22:21:55
Missä on Volvo pakettiautot?
Joku Transporter tyylinen pakettiauto taipuisi sitten hyvin myös henkilökuljetukseen, tyyliin Caddy.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Mäkimies - 18.12.2021, 05:29:14
Takaovien osalta kannattaa miettiä, onko pariovet vai ylös nouseva luukku parempi vaihtoehto. Entä opel vivaro?  ???
Volkkarissa huonot valot.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Jule - 18.12.2021, 14:02:56
Paras hinta laatusuhde on ranskalaisissa pakuissa, koska kaikki "tietää" että ne on ihan paskoja.

Huonon hinta laatusuhde on hiacessa, ja sen perään heti transportteri ja vito.

3000e ei saa kuin todella väsyneitä porttereita tai hiaceja, kun taas samalla hinnalla saa ihan kohtuukuntoisia traficeja.

Opel Vivaro on 2019 asti sama kuin renault Trafic, sen jälkeen Pösö Expert. Vivaroon pätee siis sama kuin Traficiin (tai Nissan Primastar). Vaihdelaatikko on heikko. 5 pykäläinen jopa vielä heikompi kuin 6 vaihteinen, mutta jos pykälät menee päälle rutistelematta ja se ei pidä rahinaa, niin ei se välittömästi hajoa, kunhan nyt ajaa jotenkin tolkullisesti. Etupää syö paljon halpoja niveliä ja takapää jarruja. Siinä nuo huonot. Hyvää on kopan ruostesuojaus. 2l moottori on paras, 2,5l heikoin, 1,9l epämiellyttävin. 2,5l jakopää on melko kallis rempata koska todella ahdas, joten jos tuon hankkii, niin kannattaa tarkistaa sen jakopään tilanne. 1,9l ei kuulemma ole niin piha, 2l ketjulla. Pitkä on todella hyvä ajaa, mutta ei käänny.

Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Dimefield - 19.12.2021, 01:44:08
Miten olisi jos Volvo tekisi uuden Duettin?
Siinä olisi perhe- ja pakettiautoa samassa paketissa.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Ribbe - 19.12.2021, 16:06:27
Miten olisi jos Volvo tekisi uuden Duettin?
Siinä olisi perhe- ja pakettiautoa samassa paketissa.
Volvon tekniikalla saat ostettua pakettiauton vaikka heti
https://levc.com/electric-van/vn5-facts/
(https://levc.com/wp-content/uploads/teaser_0.webp)

Taikka sitten henkilömalli samalla tekniikalla
https://levc.com/tx-shuttle/overview/
(https://levc.com/wp-content/uploads/TX-Shuttle_gespiegelt_96dpi_1200x480px.png.webp)
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: riisikippo - 20.12.2021, 13:38:44
Tähän viimeisimpään kysymykseen tämä nyt ei auta (koska Hiacet tosiaan pitää arvonsa), mutta noissa vanhoissa jutuissa oli Hiacesta puhetta. Itselläkin ollut pari ja kaveri piti vuosikymmenet Toyotiin erikoistunutta korjaamoa. Pelleistä en sano mitään, mutta tekniikaltaan ne on kyllä melko pomminvarmoja. Proace ei ole enää ollenkaan Hiacen veroinen tekniikan keston suhteen, mutta miten Proace vertautuu muihin nykypakuihin, niin en osaa sanoa, onko Toyotan merkistä keulalla hyötyä.

Oikein huollettuna Hiaceissa ei ole oikein mitään edes kuluvaa vikaa johonkin 200 tkm asti. Sillä kaverilla kävi paljon firmojen "kuin vierasta sikaa"-käytössä olleita Hiaceja ja uskomattoman hyvin ne kesti, myös pellit kolhujen jäljiltä ruostetta vastaan pk-seudun suolaliemessä. Siis siihen nähden, että en Hiacesta kummoisia peltien suhteen odota. Vähän tuli käsitys, että aina jos oli jotain yllättävää vikaa, se oli etuakselistossa (joku nivel tai jopa vetari), ja aina kyseessä nelivetomalli. Lukkoperiä saa rikki väärillä öljyillä ja ohjausakselin läpivientikumin saa pysymään ehjänä rasvalla. Kaiken kaikkiaan, jos niitä joku ammattitaitoinen huoltaa edes silloin tällöin, pitää sanonta, että "Hiacea ei ajamalla saa rikki" ihan paikkansa.

Ajo-ominaisuuksista sen verran, kun vähän ajetusta automaattivaihteisesta -06-mallisesta on jo pidempään omaa kokemusta (lyhyt ja pitkä), että mutkissa ja rampeissa kanttailuun niitä ei ole yhtään tehty (ylläri, se on paku), mutta automaatilla kaupunkipyörittely on helppoa, vaikka kääntösäde on volvomainen. Joidenkin ennakkokäsitysten vastaisesti maantieajossa nuo taas ovat junamaisen vakaita. Muuten olisi todella leppoisia maantieautoja, mutta se ajoasento ja melu. Joskus ajoin jonkun verran myös faijan manuaalivaihteisella viimeisen korimallin pitkällä Hiacella ja se oli mielestäni epävakaampi maantiellä. Mutta vähän vaikea verrata, kun ei ollut oma auto, että oliko pyöränkulmat ketuillaan tms.

Muista pakuista osaa oikein sanoa, kuin jotkut ranskalaiset vissiin mainettaan parempia, eli tosiaan rahalle voi saada vastinetta. Ainakin yksi puolituttu vuokraamoyrittäjä oli aikanaan tyytyväinen. Mutta rahalla saa ja Hiacella pääsee :D
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Mustalaatikko - 20.12.2021, 20:47:46
Juu mulla Hiacessa d4d vm. 06 ei ole ollut vielä 230tkm kohdalal muuta kuin yksi hajonnut abs-anturi ja loppuun kulunut lohkolämmityksen vastus. Kori noissa kyllä tarvii hoivaa pikkuhiljaa, mut ainakaan ei ole muoveilla sitä peitetty. Äänieristystä olen saanut parannettua itse, ilman sitä on kyllä kova melu. Henkilöautolla ajamiselta ei kyllä sillä tunnu.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Dimefield - 22.12.2021, 00:52:22
Volvon tekniikalla saat ostettua pakettiauton vaikka heti

Minua ei niin paljon kiinnosta että kenen tekniikka autossa on kunhan on Volvon turvallisuus.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: TOK - 22.12.2021, 11:14:31
Volvon tekniikalla saat ostettua pakettiauton vaikka heti
https://levc.com/electric-van/vn5-facts/
(https://levc.com/wp-content/uploads/teaser_0.webp)

Taikka sitten henkilömalli samalla tekniikalla
https://levc.com/tx-shuttle/overview/
(https://levc.com/wp-content/uploads/TX-Shuttle_gespiegelt_96dpi_1200x480px.png.webp)

Hmm, ainakin Ruotsissa ilmeisesti jälleenmyyntiä eli kaiketi saa eurooppalaisena versionakin, jossei sitten postiautoiksi mene...
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: mheguli - 23.12.2021, 09:24:50
Paras hinta laatusuhde on ranskalaisissa pakuissa, koska kaikki "tietää" että ne on ihan paskoja.

Huonon hinta laatusuhde on hiacessa, ja sen perään heti transportteri ja vito.

3000e ei saa kuin todella väsyneitä porttereita tai hiaceja, kun taas samalla hinnalla saa ihan kohtuukuntoisia traficeja.

Opel Vivaro on 2019 asti sama kuin renault Trafic, sen jälkeen Pösö Expert. Vivaroon pätee siis sama kuin Traficiin (tai Nissan Primastar). Vaihdelaatikko on heikko. 5 pykäläinen jopa vielä heikompi kuin 6 vaihteinen, mutta jos pykälät menee päälle rutistelematta ja se ei pidä rahinaa, niin ei se välittömästi hajoa, kunhan nyt ajaa jotenkin tolkullisesti. Etupää syö paljon halpoja niveliä ja takapää jarruja. Siinä nuo huonot. Hyvää on kopan ruostesuojaus. 2l moottori on paras, 2,5l heikoin, 1,9l epämiellyttävin. 2,5l jakopää on melko kallis rempata koska todella ahdas, joten jos tuon hankkii, niin kannattaa tarkistaa sen jakopään tilanne. 1,9l ei kuulemma ole niin piha, 2l ketjulla. Pitkä on todella hyvä ajaa, mutta ei käänny.

Joo, pitkälti samoilla linjoilla. Näitten remonttiystävällisyydestä ei ole oikein käsitystä, sen takia en tohtinut suositella. Ohjaamossa on ranskalaisia erikoisuuksia, kuten penkinlämmittimen katkaisijan sijoitus, mutta ei mitään, mihin ei pystyisi sopeutumaan.

Kaikkia mainittuja koneita olen ajanut, ja 1,9 on järkyttävän laiska. Ruostesuojaus on näissä tosiaan pakettiautomaailman parhaimmistoa omien havaintojen mukaan. 2,0 on käyttöominaisuuksiltaan hyvä kone.

Firman Traficiin, joka on 2,0 on vaihdettu mm. ilmastoinnin lauhdutinkenno hapertumisen takia, mutta muuten ei mitään yllättäviä remontteja. Ja pitkä malli on todella kankea, kuten Jule kirjoitti.

Huhu kertoo, että takapyöränlaakerit ovat myös noissa ranskattarissa heikot. Kuulemma samat kuin Lagunassa tmv.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Jule - 23.12.2021, 12:51:19
Huhu kertoo, että takapyöränlaakerit ovat myös noissa ranskattarissa heikot. Kuulemma samat kuin Lagunassa tmv.

Ne ovat heikot, mutta koska tuo syö takajarruja muutenkin, niin ne takapyörän laakerit vaihtuvat takajarrulevyn kanssa aina ~120tkm välein joka tapauksessa..

Tuo takajarrujen heikkous on jossainmäärin kyllä mysteeri, koska muistaakseni T4 portterissa on samat takajarrut.. Ehkä se vaan käyttää niitä paljon agressiivisemmin ja eivät siksi kestä. Etujarrut menee 200tkm..
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: puliukk0 - 23.12.2021, 14:56:36
Hintalaatu ehkä tällä hetkellä paras w639 vitossa. Niitä tosi läheltä katteltuna v6 cdi ja om646 on aika pomminvarmoja. Vähiten ajetulla on n. 600tkm tällähetkellä.
Yhteen uusittu laturi ja toiseen virtalukko. Jotain pikku juttuja ja kuluvia osia, muttei yhtäkään hitsattu (kiitos ekojen omistajien että pessyt edes joskus ja ehkä metallivärien).

Ducato kyllä menee pienemmällä sopalla kun kummallakaan moottorilla oleva, tosin manuaali ja sitä saa koko aika remontoida jostain.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: Jule - 23.12.2021, 15:32:02
Varmaan joku lapinvito voi olla vielä kopaltaankin ok, mutta yleisesti ottaen ne on kyllä aivan toivottoman mätiä.

Hyviä yksilöitä ja huonoja yksilöitä löytyy ihan kaikissa autoissa, ei vanhat pakut siinä mikään poikkeus ole.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: puliukk0 - 23.12.2021, 16:35:18
Varmaan joku lapinvito voi olla vielä kopaltaankin ok, mutta yleisesti ottaen ne on kyllä aivan toivottoman mätiä.

Hyviä yksilöitä ja huonoja yksilöitä löytyy ihan kaikissa autoissa, ei vanhat pakut siinä mikään poikkeus ole.

Metskuväri ja yksityisilt omistajilta kaikki. Selittää aika pitkälle kuntoa, mädät on mätiä kaikissa. Mutta tosi moni on ehjäkin.
Nämä myös kyllä vähän ennen faceliftiä/faceliftejä, tainnut aika parannus tulla vuosien varrella.

Joka paikassa huonoilla renkailla sellasella ykspyöräisellä on kiinni kylläkin.

Ruoste oli w638 todella iso ongelma, ei enään noissa w639, vähemmän melkeen kuin muissa.
Otsikko: Vs: Pakettiautot, isot ja pienet
Kirjoitti: tj86430 - 23.12.2021, 18:14:48
Ruoste oli w638 todella iso ongelma, ei enään noissa w639, vähemmän melkeen kuin muissa.
Kyllähän W639 vähemmän ruosteherkkä on kuin W638, mutta kyllä nekin silti ihan kiitettävän hyvin ruostuu.