Proturbo  Autodiagnoosi

240 T6

  • 55 Vastauksia
  • 22466 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
240 T6
« : 11.04.2019, 08:11:03 »
Esittelyssä vuoden -87 240 GL. Hankin auton itselleni kesällä 2015. Hyväkuntoinen aihio sinkityllä kopalla ja ei-vähäpäästöisen papereilla oli ollut hakusessa vuodenpäivät.

Auto oli varustettu tehtaalta B200E + M47 tekniikalla. Moottori oli korvattu aikanaan B230ET- lohkoon perustuvalla turbotekniikalla. Samalla oli asennettu iso perä 1031. Alustassa oli perustemput katkottuja kuormajousia myöten.

Ajelin pari vuotta sellaisenaan, kunnes männänhelmojen kolkotus rupesi kyllästyttämään. Syksyllä 2016 huomasin Savossa olevan myynnissä 740:n, missä oli houkutteleva tekniikka - B6284T + M90. Myyjä kertoi vieläpä auton olevan ajokuntoinen joskin säätöjen pielessä. Haparoivin mielin käytiin projekti hakemassa kotiin. Ostokrapula oli melkoinen. Nyttemmin tosin jo helpottanut.

2017 touko-kesäkuussa tehtiin tekniikkaswappi. Vinokone nostettiin vaihdelaatikkoineen pois ja tilalle meni tinakuusi + M90. Tinakone oli purettu välissä osiin H-profiiliveivien asentamiseksi. Samalla oli tarkoituksena uusia laakerit ja tiivisteet. Lohko ja kansi toimitettiin Lahteen tasohiontaan. Kansi tarkastettiin samalla. Suurin osa pakovenoista oli kieroja, joten kansi remontoitiin samalla kuntoon.

Tekniikka saatiin muutoskatsastettua hetimiten penkkireissun jälkeen. Katsastuslappusten lisäksi penkitettiin ratasäädöt. Tuloksena 1,3bar paineella 455Hp/680Nm. Polttoaineena 98E. Tulos oli linjassa ja odotettu.

Syksyllä 2017 pääsin mailille Lappeenrannan lentokentälle. Vartissa tuhraantui noin 14sek ja mailin päässä nopeutta oli 252km/h. M90 oli kovilla.

Myöhemmin samana syksynä M90 korvautui GS6-53DZ- askilla. Asetelmana pysyi sama Sachs 765 ja levyksi tuli originaali jousitettu massalevy. Samalla perämurikka varustettiin Torsen 588:lla. Alustaksi valikoitui BC-Racingin säädettävä. Samalla konehuoneeseen asiallisempi poikkituki iskaritolppien välille. R-sport jäykkärit autosta löytyikin.

Keväällä 2018 hankin vanteiksi kiinalaiset MIM Juventus- kopiot; Ocean Classic 17x8,5" ET10. Renkaat on jokanurkassa koossa 225/45R17. Taka-akselilla molemmin puolin 15mm limput. Uusi ajokorko vaati säädettävät panhard- ja ylätukivarret. Peräkin taisi siirtyä hieman keulaa kohti samoja aikoja.

Alkukesästä kävin taas Lappeenrannan lentokentällä maililla. Vartti parantui aikaan 12,7sek ja samoilla huipuilla; 252km/h. Kytkin tuntui luistavan vaihteilla 5 ja 6.

Kesällä 2018 kytkinlevy vaihtui BMW:n originaaliin jousittamattomaan massalevyyn. Vanha levy otti kyttyrää väkivaltaisen tuntuisessa kuminpoltossa jarrua vasten. Luisti kyllä kentällä vauhdissakin. Syksyllä ennen talviunia jarrut remontoitiin uusilla satuloilla, levyillä ja paloilla. Levyiksi eteen EBC:n rei'itet ja uritetut. Taakse perusversiot. Paloina jokanurkassa muistaakseni Yellow Stuffit. Vaikutus oli huomattava.

Kesän 2019 päivitykset rajoittuu Momon R-sport look- rattiin. Ratin lisäksi vanhan repaleisen putken tilalle asennettu Marteliuksen mallikohtainen 3" catback.





Kevät 2020:












Video Lpr:n lentokentältä 8/18:
https://imgur.com/BzNyXdl

Speksit:

Moottori tinakuusi
   • Maxspeedingrods H-profiilikanget
   • 850 kova vauhtipyörä
   • Jonkun itsetekemä pakosarja
   • 3,5" HST DP, 3" Martiliuksen cat-back kahdella vaimentimella
   • Holset HX40, pako 18
   • Bilteman 50mm hukkaportti
   • Kiinalainen dumppi
   • Sähköflekti
   • 940 syyläri
   • Iso Kiinan välijäähdytin
   • K&N kartiosuodatin

ECU:
   • Maxxecu Race
      ○ Sähkökaasu
      ○ Sähköiset paineanturit; polttoaine ja öljy
      ○ Nakutusanturit

Polttoainelinja:
   • Flexfuel sensori   
   • D1 Spec bensanpaineensäädin
   • Walbro Hellcat 525Lph bensapumppu tankin sisällä
   • Nuke polttoainetukki
   • Suuttimet EV14 1200cc
   • 1/2" polttoainelinja tankilta tukille ja takaisin

Voimansiirto:
   • Vaihteisto BMW ZF GS6-53DZ
   • Sachs SRE 765 kytkinasetelma
   • Tenaci 6- lapainen jousitettu sintteri
   • Nestekytkin
   • Originaali kardaani katkaistuna
   • Perä
      ○ 1031 1:3,31
      ○ Torsen 588
Alusta:
   • BC-Racing coiloverit joka nurkassa
   • Kaplhenke Quicksteer /roll correction kit
   • Retro Turbo säädettävät taka ylätukivarret uretaanipäillä
   • Retro Turbo säädettävä panhard-tanko uretaanipäillä
   • Uretaanipuslat

Jarrut:
   • Originaalit satulat edessä ja takana
   • Edessä EBC uritetut ja rei'itetyt levyt, takana perus
   • EBC Yellowstuff palat

Vanteet/Renkaat:
   • Ocean Classic 17x8,5" ET10
   • 15mm spacerit takana
   • Dunlop Sport Maxx 225/45R17

Kori:
   • Kirkkaat vilkut
   • Hälytin
   • Kauko-ohjattu keskuslukko

Sisusta:
   • 850 etupenkit
   • Lisämittarit
   • MaxxECU Mdash bluetoothilla
   • Sähköikkunat x4
   • Sähköpeilit
   • Momo 70023 nahkaratti
   • PLX laajakaista

Musat:
   • Soitin Alpine UTE-92BT
   • Erillissarja edessä
   • 4-kanavainen vahvari Alpine MRV-F300
   • Subi 10" Alpine


15/5/19 Muok. Pakoputki päivittyi
7/9/20 Muok. Kytkinlevy sintteriksi ja musat
3/5/21 Muok. ECU ja polttoainesysteemi
« Viimeksi muokattu: 13.06.2021, 20:59:01 kirjoittanut -late »

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3460
Vs: 240 T6
« Vastaus #1 : 11.04.2019, 16:15:28 »
Tyylikäs sleeperi! Melkein yhteneväinen alustan osien kannalta mun ikuisuusprojektin kanssa, paitsi jotkut näitä näköjään tekee ihan ajoon asti  :D
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 240 T6
« Vastaus #2 : 11.04.2019, 20:14:52 »
Kaikenkaikkiaan upean mahtava lookki, yhdistelmä alkuperäistä ja pikkudetailiparannuksia muttei yhtään mautonta lippavinotuunausta. 6/5  S*. Moottoriperheestä mulla on tietty voimakas mielipide, mutta se ei näytä tätä rakentelua haittaavan mitenkään  :D
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240 T6
« Vastaus #3 : 12.04.2019, 07:59:31 »
Kaikenkaikkiaan upean mahtava lookki, yhdistelmä alkuperäistä ja pikkudetailiparannuksia muttei yhtään mautonta lippavinotuunausta. 6/5  S*. Moottoriperheestä mulla on tietty voimakas mielipide, mutta se ei näytä tätä rakentelua haittaavan mitenkään  :D

Kiitos kommenteista! Olihan siinä vinokoneessa parempi alavääntö ;)

Tyylikäs sleeperi! Melkein yhteneväinen alustan osien kannalta mun ikuisuusprojektin kanssa, paitsi jotkut näitä näköjään tekee ihan ajoon asti  :D

Kiitti! Taisinkin bongata Peten tukivarret alunperin siun projektista. Ne onkin ollu projektissa eniten vastustanut hankinta :D Teräksiset unibalit on sittemmin vaihtunut uretaanisiin. Ei ole tiloja säilöä projektikuntoisena, niin pyritään pitämään tiellä.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2246
Vs: 240 T6
« Vastaus #4 : 12.04.2019, 10:34:19 »
Tämä tulikin bongattua Lappeenrannan ilmailupäiviltä viimekesänä. Kaikinpuolin maukas laite myös livenä. :)

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240 T6
« Vastaus #5 : 15.05.2019, 13:50:01 »
Vanhan hapristuneen Simonsin tilalle asennettiin Marteliuksen melkein bolt-on putki. Ensimmäisen änkkärin jälkeinen mutka piti vaihtaa, mutta muuten oli ok. Äänet ei juuri kabiiniin lisääntyneet, mutta ulos jonkun verran. 2,5" turbon loppuputkella ei kuulunut juuri muuta kuin matalaa huminaa.
Muutoksen myötä ahdot karkasi sen verta että pääsi naulaamaan kiihdytyksessä. Otin kiihdytyksen vielä uusiksi kun ihmettelin että mikä sivuääni. Kierroksen verran hukkaportin ruuvia löysäämällä päästiin vanhaan tilanteeseen. Vaikuttaisin menevän myös hieman paksummalla. Ennen matka-ajon seoslukemat laajakaistan näytöstä luettuna 15,5 tuntumassa, niin muutoksen myötä 14,5. Vaatinee optimointia  :)

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240 T6
« Vastaus #6 : 27.05.2019, 10:15:00 »
Tuli käytyä ilmailupäivän ajoissa eilen Lappeenrannan lentokentällä. Sää oli pilvinen ja kolea, lämpötila aamusta reilu 10 astetta. Tuuliolosuhde oli suotuisa, koska oli pääosin myötäinen.

Räpsy katsastuksesta ennen kentälle pääsyä:


Otin kaksi vetoa, loppunopeuden osalta yllätys oli positiivinen:



Nopeampi vartti jäi vuodentakaisesta reilun kymmenyksen. Race chronon perusteella nopeus vartin kohdalla oli 188km/h. Muuta lisäinfoa en apista juuri pihalle saanut. Alla incar- pätkä ensimmäisestä vedosta, missä loppunopeus 262km/h:

https://i.imgur.com/S0lc4Ff.mp4

Toiseen vetoon kiristin puoli kierrosta hukkiksen ruuvia, koska ahdot ensimmäisessä vedossa oli mittarin mukaan 1,1bar systeemit kun on säädetty 1,3bar mukaan. Sain ahdot 1,2bariin. Loppunopeus hieman parani ja taisi mennä rajoittimeen juuri tutkan kohdalla eli 264km/h. Ainakin tuntui siltä. ??? Positiivista oli myös ettei kytkin luistellut, niinkun on tapana ollut vitosella ja kutosella.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2019, 07:40:45 kirjoittanut -late »

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 240 T6
« Vastaus #7 : 27.05.2019, 18:17:47 »
Aika hyvät taisi olla tosiaan olosuhteet kun noin paljon parantui aiemmasta. Lisää painetta vaan niin pääsee ens kerralla uusille kymmenluvuille.

Saapa nähdä milloin saa ite aikaiseksi käydä uudestaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240 T6
« Vastaus #8 : 28.05.2019, 07:52:04 »
Suurimpana tekijänä parannukseen oli varmaankin kytkin, mikä ei luistanut yhtään. Toki korin muotoilun puolesta myötäinen tuuli on parempi.

Nykyisellä setupilla taidetaan olla tapissaan ahtojen puolesta. Seuraavaksi pitäisi siirtyä pois massalevystä ehkäpä sintteriin mikä ei oikein houkuta. Kilsoja tulee vuoteen lähemmäs 10k, joten saisi olla järkevä ratkaisu. Huonoja puolia nykyisellä joustamattomalla levyllä resonoiva aski, joten siltä osin ei varmaankaan tulisi huononnusta :D Suunta kuitenkin pidettävä uusilla kymmenluvuilla.

Kovaa ajaminen on ihan hauskaa puuhaa, vaikkei olisi massiivisia muutoksia vauhtipuolelle tehnytkään. :P

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240 T6
« Vastaus #9 : 26.03.2020, 11:19:51 »
Edellisestä postauksesta onkin yli 180 päivää. Vähillä päivityksillä on menty, jotain kuitenkin. Konehuoneen puolelle huohotinpönttö, turbolle huppu, sinisiä letkuja vaihdettu mustiksi, konehuoneesta pisteosien mustaamista ja kabiiniin kisaisempi ratti sekä kangasmatot. Myös musiikkilaitteisto on tullut päivitettyä jossain vaiheessa; erillissarja edessä, 12" subi ja vahvistin kontissa.

Hain auton lankomiehen navetan ylisiltä viime perjantaina. Akun miinusnapa kiinni ja avaimesta käyntiin. Pari päivää tuli ajeltua hurmoksessa nautiskellen tehontunteesta - kylmä imuilma ja pölyiset tienpinnat. Sitten laitteet talliin ja perusteellinen siivous.

Parin vuoden pesunaarmut tuli poistettua rotaryllä, IPA- puhdistus ja päälle KC High Gloss Red- vaha. Hyvin kiiltää kyllä. Kun purkki on tyhjä, niin palaan kuitekin Fussoon. Mielestäni kiilto sama, mutta pysyy paremmin pinnassa. Ulkoisiin muoviosiin Gtechniq C4 Permanent Trim Restorer. Toimivuutta ei voi hehkuttaa liikaa. Puree hyvin myös ovien alareunojen listoihin, missä sävy alkaa taittua harmaasta jo vaalean ruskeaan.

Samalla tuli tehtyä perusteellinen siivous myös sisälle. Etupenkkeihin, rattiin ja ovien keinonahkapinnoille laitoin Furniture Clinicin nahanhoitotuotteita. Suosittelen. Pinta jää mataksi ja näyttä paikotellen uudelta. Bonuksena hyvä tuoksu.

Tekniikka pelittää edelleen hienosti. Vaihdelaatikko tihmii jostain hieman öljyä. Hankin kaikki läpivientien stefat varmuuden vuoksi. Fiksaus lähiaikoina. Talven jäljiltä kuskin puolen sähkölasi ei halunnut nousta. Korjaantui kytkimen puhdistamisella. Takavalojen kanssa yhteiselo on ollut hankalaa; vesi ja pöly pääsee valojen sisään ja jopa kontin puolelle. Onko kaikki tarjolla olevat valkoisella vilkun lasilla varustetut valot samanlaista kuraa? Viime kesänä tilasin uudet muistaakseni Skruvatilta, mutta palautin koska yhtä seulat oli nekin.

Pari fotoa nykykuosista:















Muok. Moottorin kuva lisätty
« Viimeksi muokattu: 03.05.2021, 12:14:17 kirjoittanut -late »

Poissa jar-ii

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 596
  • Typerää vanhan tekniikan ihannointia
Vs: 240 T6
« Vastaus #10 : 26.03.2020, 12:04:37 »
Tämä hipoo aikalailla täydellisyyttä tuon tekniikan kanssa :) Passaa nuo pätkän etupenkitkin todella hyvin ja harvinaisen siistitkin. Vaihdekepin pussukka kun olisi musta tai tumman sininen, niin sisustakin olisi tämmöiselle pussihousulle 5/5  O0

Volvo 245GLT B230E + M47 -86 & Volvo 240GL B200K + M47 -89 & Volvo Amazon B18 + M40 -62 & Volvo 244Turbo -82
Showroom
Tallitouhuja instagramissa

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240 T6
« Vastaus #11 : 26.03.2020, 13:06:50 »
Kiitokset! Etupenkit oli karuhkossa kunnossa kun ne hommasin, mutta Kärcherin märkäimurilla sain kangasosat hyviksi kun tarpeeksi monta kertaa jaksoi pestä. Kuivaneet ja halkeilleet nahat sai elvytettyä nahkamaalilla ja Furniture Clinicin hoitoaineella. Vaihdekepin pussukkaan on ollu kangastarpeet hommattuna, mutta homma ei ole ottanut eskaloituakseen. Se jää seuraavaan päivitykseen.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3460
Vs: 240 T6
« Vastaus #12 : 26.03.2020, 17:18:12 »
Aika täydellinen sliipperi ja hienossa kondiksessa  8)
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 T6
« Vastaus #13 : 26.03.2020, 18:03:26 »
Nätti sleeper  8)

Mun puna-valkoset takavalot on vuotaneet alusta asti, tilasin ne 2009 hova.comista. Kahteen kertaan on saanut jo vetää punalakan ja kirkasta päälle. Jossain välissä tuli pistettyä silikonilla lasit uudelleen kiinni, mutta ei ne siitä paljon parantuneet, kun kaikkia en saanut särkymisen pelossa edes irti ::)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240 T6
« Vastaus #14 : 27.03.2020, 11:50:01 »
Tavoitteena että auto olisi joka kevät aina paremmassa kunnossa edelliseen verrattuna. Periaate pätee toki käyttiksiinkin :idiot2: Jatkuvasti kun yrittää saada jotain parannettua, niin jossain vaiheessa vissiin on valmista  :-*

Viime keväänä tilkitsin takavalojen ruutuja uudestaan, mutta en kaikkia kun uskallus loppui juurikin särkymisen pelossa. Kävi mielessä hommailla alkuperäiset valot, mihin vaihtaisi nykyisistä valoista valkoisen ruudun. Onko kokemuksia?

 

Autoracing  KL-varaosat