KL-varaosat  Race.fi

TT-thermo letkulämmitin.

  • 102 Vastauksia
  • 20373 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #45 : 27.01.2022, 23:47:01 »
Minkä hiton takia tarvii olla letkulämppäri,jos on webasto tms.???

Eipä ole koskaan tullut sähköllä lämmitettyä nykyisiä romuja joissa webasto/eber. kun ei noilla sähköhärveleillä vaan saa lähellekkään yhtä lämpöiseksi.

Ylläpitolaturi on kerran viikossa kiinni.

TT-Thermo 1500XC on riittävän tehokas lämmittämään koko D5 moottorin lyhyessäkin ajassa. Itellä ainakin toistaseks työpaikan ja taloyhtiön parkkipaikalta irtoaa tolpasta sitä kuuluisaa "ilmaista sähköä" jolla lämmittää auton sisätilan/moottorin niin hyödynnän sitä mieluumin kuin poltan dieseliä tankista.

Eberiä täytyy toki välillä käyttää mutta jos siihen vika tulee niin ne on kalliita korjata/huoltaa kun vertaa n.170€ TT-Thermoon jonka voi tarvittaessa ottaa irti ja vaihtaa uuteen.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #46 : 28.01.2022, 00:43:14 »
Tai kun se weba ei enää toimikkaan -30c niin saa jollain koneen lämpimäksi.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #47 : 29.01.2022, 00:07:39 »
Minkä hiton takia tarvii olla letkulämppäri,jos on webasto tms.???

Eipä ole koskaan tullut sähköllä lämmitettyä nykyisiä romuja joissa webasto/eber. kun ei noilla sähköhärveleillä vaan saa lähellekkään yhtä lämpöiseksi.

Ylläpitolaturi on kerran viikossa kiinni.

Kuten aiemmin jo mainittiin. Minä en ainakaan luota pelkkään webastoon, kun on pakkasta se yli 30 astetta. Ja niitä pakkasia meidän korkeudella on ollut tänäkin talvena useina päivinä.

Toinen seikka polttoaineen hinta on tänä päivänä jo sen verran korkealla, että säästän lämmittämällä työpaikalla sähköllä.

"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #48 : 29.01.2022, 11:04:50 »
Hyvät kuvat Disketti-88

Sisäkierron vesiletkuun on moni myös asentanut, onkohan tuo kuvalinkissä oleva letku oikea / paras vaihtoehto  ??? ? Kynän osoittama.
Ahdas väli mutta jos vähän koteloita purkaa päältä ja tarvittaessa pohja levy irti..

https://ibb.co/Qc7qvH4
XC60 D5 AWD 2010

Poissa disketti88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 56
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #49 : 29.01.2022, 12:41:38 »
Hyvät kuvat Disketti-88

Sisäkierron vesiletkuun on moni myös asentanut, onkohan tuo kuvalinkissä oleva letku oikea / paras vaihtoehto  ??? ? Kynän osoittama.
Ahdas väli mutta jos vähän koteloita purkaa päältä ja tarvittaessa pohja levy irti..

https://ibb.co/Qc7qvH4

Ihan tarkalleen kyseisen kuvan perusteella en osaa nyt paikallistaa kuvassa esiintyvää letkua, että onko juuri kyseinen letku mihin tarkalleen yhteydessä ja sen nestekierron suuntaa.

Oliko mikä automalli ja moottori kyseessä?

Poissa VolvoVector

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #50 : 30.01.2022, 13:52:55 »
Letku on tuossa XC60 2010 mallissa " lohkon etuosassa "
Sinällään haasteellinen paikka ilman muovien purkamista että ei oikein näe mistä alkaa ja mihin loppuu  ???
Webastoa käyttäessä ( jos toimii )  ;D , on tämä letku ensimmäisenä lämmin

Linkissä vähän laajempi kuva

https://ibb.co/hMYgSqk
XC60 D5 AWD 2010

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #51 : 25.12.2022, 20:33:52 »
Lieköhän webaston kiertovesipumppu niin tiukka näissä, ettei lähde vesi kunnolla kiertämään. Lämmityselementti hohkaa kuumana, muttei neste lämpene kunnolla..

Täytynee tehdä relekytkentä, jolla tuon webaston k-vesipumpun saisi kaveriksi päälle. Varmaan helpoin tapa laittaa defa johtoon sisätilan haaroitus, josta SUKO-pistokkeen kautta 230v kosketinreleelle, joka oikosulkisi +12v menemään webaston pumpulle.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #52 : 29.12.2022, 06:47:37 »
No nyt on rakennettu releboksi, joka käynnistää myös webaston vesipumpun kaveriksi, kun defan johdon kiinnittää. Selkeästi neste nyt kiertää, mutta ainakaan kahden tunnin lämmityksellä ei kyllä tuo 1000w lämmitin kyllä kovin lämpimäksi letkuja saa. Onko sitten 1000w liian vähän 2,4l dieselkoneelle vai vaatineeko pidemmän lämmitysajan...?

Lämpiääkö muilla miten sitten?
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #53 : 01.01.2023, 19:43:02 »
No nyt on rakennettu releboksi, joka käynnistää myös webaston vesipumpun kaveriksi, kun defan johdon kiinnittää. Selkeästi neste nyt kiertää, mutta ainakaan kahden tunnin lämmityksellä ei kyllä tuo 1000w lämmitin kyllä kovin lämpimäksi letkuja saa. Onko sitten 1000w liian vähän 2,4l dieselkoneelle vai vaatineeko pidemmän lämmitysajan...?

Lämpiääkö muilla miten sitten?
1000w ei mullakaan bensakoneessa ihmeitä tee. 2h niin lämpöanturin mukaan max 40c. Vastaa perus lohkolämmitintä.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #54 : 01.01.2023, 22:43:47 »
Normaali lohkolämmitin on teholtaan 500 - 600W ja lämpeneminen riippuu paljon sijoituspaikasta. Letkuunlaitettuna se ei lämmitä kummoisesti, mutta pumpun kanssa lämpö leviää tasaisemmin läpi koneen ja hyöty paranee. Tuo +40*C kuulosta todella hyvältä, normaalistihan se on luokkaa +20 - 30 *C mitä lämmitin lämmittää, eikä sen korkeammalle tarvitse lämmittääkään. Moottori lähtee helposti käyntiin +20 asteisena ja lämpiää nopeasti ajoonlähdön jälkeen normilämpöön. Jos tarvitset enempi lämpöä koneeseen talvella, lämmitätkö lohkolla kesälläkin kun ulkona +25*C ?
Liika nesteen korventaminen hapattaa vain jäähdytysnesteet, joka on huono asia, glykoli kun ei tykkää sähkövastuksesta, säteilylämmitin on eri asia.
Itellä on T6:ssa 550W letkulämmitin vakiopaikallaan ja Boschin kiertovesipumppu kaverina siinä yläpuolella. Parisen tuntia yleensä päällä ja kone on n. +20 - 24*C yleensä, se riittää oikein hyvin, enkä kaipaa yhtään enempää.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Hajuvesivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #55 : 02.01.2023, 15:15:26 »
Normaali lohkolämmitin on teholtaan 500 - 600W ja lämpeneminen riippuu paljon sijoituspaikasta. Letkuunlaitettuna se ei lämmitä kummoisesti, mutta pumpun kanssa lämpö leviää tasaisemmin läpi koneen ja hyöty paranee. Tuo +40*C kuulosta todella hyvältä, normaalistihan se on luokkaa +20 - 30 *C mitä lämmitin lämmittää, eikä sen korkeammalle tarvitse lämmittääkään. Moottori lähtee helposti käyntiin +20 asteisena ja lämpiää nopeasti ajoonlähdön jälkeen normilämpöön. Jos tarvitset enempi lämpöä koneeseen talvella, lämmitätkö lohkolla kesälläkin kun ulkona +25*C ?
Liika nesteen korventaminen hapattaa vain jäähdytysnesteet, joka on huono asia, glykoli kun ei tykkää sähkövastuksesta, säteilylämmitin on eri asia.
Itellä on T6:ssa 550W letkulämmitin vakiopaikallaan ja Boschin kiertovesipumppu kaverina siinä yläpuolella. Parisen tuntia yleensä päällä ja kone on n. +20 - 24*C yleensä, se riittää oikein hyvin, enkä kaipaa yhtään enempää.
Heikkoa se silti tuo lämmitys on tolla laitteella. Aikanaan kun simaten pumppuja oli niin iso veekutonenkin lämpes tunnissa niin, että lämppärin terrmostaatti katkasi sen (n 60c). Watteja oli sama 1000.

Ja sisälle lämpiävyydessäkään ei niin hyvä, jotenkin tuntuu vaisulta tuo 1000w. Monista autoista missä lohkolämmitin niin olen samaa 40c arvoa saanut ja missään autossa ei lämmitin ole lämpöanturin vieressä ollut joten kyllä se lohkiskin sitä vettä lämmittää.

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #56 : 04.01.2023, 21:43:48 »
Heikkoa se silti tuo lämmitys on tolla laitteella. Aikanaan kun simaten pumppuja oli niin iso veekutonenkin lämpes tunnissa niin, että lämppärin terrmostaatti katkasi sen (n 60c). Watteja oli sama 1000.

Ja sisälle lämpiävyydessäkään ei niin hyvä, jotenkin tuntuu vaisulta tuo 1000w. Monista autoista missä lohkolämmitin niin olen samaa 40c arvoa saanut ja missään autossa ei lämmitin ole lämpöanturin vieressä ollut joten kyllä se lohkiskin sitä vettä lämmittää.

Juurikin tämän vuoksi kysyin, koska olin kuullut että tuollainen lämmitin oli jopa jaksanut nostaa moottorin lämmöt puoleen väliin, joten aika pettymys oli tuo tt-thermo. Toisaalta ei ehkä pilaa nesteitä, mutta eihän tuo varmaan saa -30 pakkasilla mitään aikaan, jos nyt -10 asteessa, 2h jälkeen hädin tuskin plussan puolelle nesteet.

Koska tuon tt-thermon k-vesipumppukin on noin tehoton, suosittelen ostamaan ennemmin perinteisen calixin tai defan letkulämmittimen. On halvempi ja helpompi asentaa öljypohjan luo.

Kaksi näitä thermoja on pitänyt jo takuuseen vaihtaa, joten ei järin laadukkailtakaan vaikuta.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #57 : 04.01.2023, 22:10:55 »
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #58 : 05.01.2023, 06:25:00 »
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?

Niin kuten aiemmin ilmenee, autossani on ihan alkuperäinen Webasto vdd palikan kera. Koen itse tärkeäksi, että autossa on varajärjestelmä, jos polttoainekäyttöinen lisälämmitin ei halua eräänä päivänä toimia.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Mäkimies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 445
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #59 : 05.01.2023, 07:39:33 »
Nykyään kun saa suomesta alle 400€ polttoainekäyttöistä lämmitintä kaukosäätösarjalla asennushiluineen, niin onko mitään järkeä leikkiä lohkolämmittimen kanssa?
Kyllä kun katsoo akun hintalappua.  :-\

 

Autoracing  KL-varaosat