Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

TT-thermo letkulämmitin.

  • 102 Vastauksia
  • 20518 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 390
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #75 : 29.08.2023, 21:35:25 »
Mulla olisi tossa ihan tyyliin mersusta peräisin oleva uusi kiertovesipumppu. Mut keksippä nyt sit siivo kytkentä 12 voltin pumpulle siten että samaan aikaan olisi thermo päällä. Lisäksi tollainen setuppi olisi enemmän kuin karu. Testailen defalla ja kattotaa miten se toimii.
S80 -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5113
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #76 : 29.08.2023, 21:57:37 »
Näköjään tullut kiertovesipumpulla varustettu versiokin:
https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1000xc.html
https://www.tt-thermo.fi/
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 390
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #77 : 29.08.2023, 21:59:10 »
Just tommottista kattellukkin ja kysynyt thermolta asti. En vaan pysty tukemaan moista.
S80 -07

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #78 : 02.09.2023, 20:49:37 »
Mulla olisi tossa ihan tyyliin mersusta peräisin oleva uusi kiertovesipumppu. Mut keksippä nyt sit siivo kytkentä 12 voltin pumpulle siten että samaan aikaan olisi thermo päällä. Lisäksi tollainen setuppi olisi enemmän kuin karu. Testailen defalla ja kattotaa miten se toimii.

Tuollainen 1000xc minullakin on. Kytkentä on helppo. Defan johtoon y-haara, jonka päässä sisätilanpistoke. Siihen suko, joka menee kosketinreleeseen, joka kytkee 12v  Webaston pumpulle. Eli nyt pyöri kaksi kiertovesipumppua ja TT hermo länpesi.

Ei vaan silti lämmittänyt moottoria.....
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #79 : 05.09.2023, 16:05:13 »
Näitä tt-termoja on ilmeisesti asennettu ihan hyvällä menestyksellä öljynlauhduttimen putken väliin. Kumman putken väliin tuo tt-thermo tulisi istuttaa öljynlauhduttimessa (vasemman/oikean)
Koneena d5244t10 vm 2011.


Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #80 : 07.09.2023, 07:38:32 »
Tohon vasempaan letkuun oon pari laittanut. 16mm 90Asteisen mutkan tarvii hommata niin sillä sen saa asennettua.

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #81 : 10.09.2023, 15:29:41 »
Tohon vasempaan letkuun oon pari laittanut. 16mm 90Asteisen mutkan tarvii hommata niin sillä sen saa asennettua.

Kiitos. Täytyypä piakkoin kurkata minne tt-thermon tuolla alla ripustais.
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #82 : 21.09.2023, 20:10:02 »
Siinä on oma näkemykseni asennustavasta. Täytyy vielä koittaa etsiä 2kpl 16mm 180 asteen mutkia, niin jää vähemmän mahdollisia vuotokohtia. Alkuperäinen vesiletku selvisi ilman katkaisua, niin helppo palauttaa tarvittaessa alkuperäiseksi.


Pumppu myös kävi oikeastaan äänettömästi, niin uskon että ilma poistui hyvin. Sitten vielä jää nähtäväksi, kuinka hyvin tuollain kytkettynä lämmittää lohkoa.

Edit. 9.10.2023
Noin tunnin lämmityksellä 0c kelissä moottori lämpenee 40c, eikä käynnistyksen yhteydessä lämpötila laske kuin asteen tai kaksi. Hyvin vaikuttaa siis neste kiertävän tuolla asennustavalla. Tehdään vielä tarkemmat testit, kunhan uusi ELM327 palikka saapuu.

Edit 1.11.2023
Vaihdettu DO888 letkut räpellysten tilalle.

« Viimeksi muokattu: 01.11.2023, 22:34:09 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #83 : 04.01.2024, 22:09:00 »
Tässä pakkasten keskellä otin tutkittavaksi tuon tt-thermon, josta ei vieläkään ole minulle hyötyä ollut. Se on nyt kolmannen kerran tuohon 2.4 D4 moottoriin asennettu. Ensin moottorin öljynjäähdyttimen letkuihin, seuraavaksi kokeilin Webaston letkun väliin ja nyt se on vaihteiston öljynjäähdyttimen letkun välissä.

Kaikille yhteistä on se, että itse lämmitin on tulikuuma, mutta moottori ei lämpene. Laite on ehjä, testasin sen testipenkissä, vesipumppu on ehjä, vastus myös.

Tehojahan tuossa laitteessa piisaa, mutta selvästi jokin tuossa moottorissa estää nestekierron, onko se moottorin termostaatti vai onko lämmityslaitteen kennon joku venttiili? Webasto todennäköisesti avaa tuon sulun, jotta toimii. Olisi kiva saada tuo toimimaan oikein, kun sen kanssa on jo pari talvea painittu  :-\

Sitten taas tuossa vanhemmassa D5:ssa toimii hienosti kiinalainen kopio ja kone hohkaa lämpöä -35 pakkasessa.
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #84 : 04.01.2024, 22:30:30 »
Siellä se nyt on. Hieman hankalan kokoinen tuo uusi TT-thermo. Saisi olla vierekkäin letkujen sisään ja ulostulo. Huomattavasti helpompi vetää letkut. Nytkin tuo coolerin putki hieman ahdisti tuossa. Pitänee vielä laittaa jotain eristettä letkun ympärille ettei missään tilanteessa sula puhki.

Täysin äänetön on tuo lämmitin ja hyvä kaveri webastolle. Yli 30 asteen pakkasilla varmasti varmempi lämmittäjä kuin polttoainekäyttöinen lämmitin.


Onko koitettu vaihtaa letkujen paikkoja päikseen? Tuossa asennuksessa mielestäni TT-thermo koittaa painaa nestettä juurikin tuonne öljynlauhduttimelle, jonka läpi tuskin neste pääsee kiertää.

Omalla asennustavalla tähän asti TT-thermo on toiminut hyvin. Näillä -20c pakkasilla moottori on ollut ~15c 2h lämmityksen jälkeen
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #85 : 05.01.2024, 00:15:36 »
Onko koitettu vaihtaa letkujen paikkoja päikseen? Tuossa asennuksessa mielestäni TT-thermo koittaa painaa nestettä juurikin tuonne öljynlauhduttimelle, jonka läpi tuskin neste pääsee kiertää.

Omalla asennustavalla tähän asti TT-thermo on toiminut hyvin. Näillä -20c pakkasilla moottori on ollut ~15c 2h lämmityksen jälkeen

Joo sitäkin kokeilin toissa talvena, vaihdoin menemään moottoriin päin. Eipä auttanut sekään. Nyt lämmitin on sijoitettuna moottorin etupuolelle, vaihteiston öljyjäähdyttimen letkuihin.

Ei tuo häävi teho ole sinullakaan, sillä jos verrataan tuohon puuilon lämmittimeen, mikä on tuossa vanhemmassa D5 kiinni, se nostaa jo lämpömittarin viisaria kahden tunnin jälkeen.

Ja tuolle tt-thermolle luvataan 60-70 asteeseen asti lämmityskykyä
"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #86 : 05.01.2024, 08:57:48 »
Muista letkulämmittimistä itselläni ei ole kokemusta, mutta 500w Calixin pumputon oli vanhassa harmaakoppaisessa D5 melko hengetön. Muistaakseni sillä ei moottorinlämpö noussut edes nollan yläpuolelle, kun pakkasta oli -20c.

Itse en henkilökohtaisesti usko, että suurta lämmityseroa tapahtuisi, vaikka korvaisin tuon TT-thermon Qthermillä tai jollain toisella saman tehoisella kopiolla.

Jos aletaan asiaa purkamaan, että 1kw tt-thermolla 2h lämmitysjaksolla luovutetaan teoriassa 2kwh lämpöenergiaa glykoliin. Pelkän jäähdytysjärjestelmän lämmitys -20c -> +20 vaatii ~0,5kwh tai vastaavasti -20 -> +40c vaatisi ~0,8kwh. Jäähdytysjärjestelmän nesteen lisäksi D5 moottorissa on noin 150kg rautaa, johon siirtyy jatkuvasti tuota glykoliin luovutettua lämpöenergiaa. Lisäksi lämmityksen aikana lämpöä haihtuu jatkuvasti moottorista. Epäilen ettei edes tuolla TT-thermon 2200xc mallilla moottoria saada lämmitettyä näillä pakkasilla 40-50c lämpötilaan kahden tunnin lämmitysajassa. Tuo 2200XC mallisen hehkuttaminen 2 tuntia vastaisi hieman alle tunnin lämmitystä Webastolla.

Vielä suhteutettuna, että 2h lämmityksellä tuolla 1kw:n tt-thermolla vastaa n. 20min lämmitystä webastolla, joka ei myöskään saa vielä ihmeitä aikaan näillä pakkasilla.

Paljonko tuo sinun tt-thermo jaksaa nostaa lämpötiloja näillä pakkasilla? Voisiko jossain letkussa olla ilmaa, minkä seurauksena neste ei kierrä kunnolla?
« Viimeksi muokattu: 05.01.2024, 09:29:58 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #87 : 05.01.2024, 14:18:35 »
Näitä tt-termoja on ilmeisesti asennettu ihan hyvällä menestyksellä öljynlauhduttimen putken väliin. Kumman putken väliin tuo tt-thermo tulisi istuttaa öljynlauhduttimessa (vasemman/oikean)
Koneena d5244t10 vm 2011.



Tuota kuvaa, kun katsoo, niin eihän se lämmitetty jäähdytysneste kierrä kuin tuohon jäähdyttimeltä tulevaan isoon "lommo"putkeen ja takaisin öljynjäähdyttimelle.
Vai meneekö mustaletku, vasemman puoleinen öljynjäähdyttimen lähtö, johonkin lohkon liittimeen juuri tuolla ison putken juuressa öljyputkien välistä? Ei erota ainakaan tästä meikän näytöltä.
Toisessa taas ylämutka juuri ennen mainittua isoa putkea, mutkasta lähtö paisuntasäiliöön.

Omassa D5 harmaa koppasessa tavallinen Calix vaakatasoon noihin öljynjäähdyttimen letkuihin asennettuna lämmittää 30 pakkasessa 2 tunnissa 10-15 asteeseen.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Ande92

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 403
  • www.vrcf.fi
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #88 : 05.01.2024, 15:02:08 »
Tuo öljynlauhduttimen vasemmanpuoleinen letku menee vesipumpun pesään ja sitä kautta neste kiertää lohkoon.

Oma teoriani minkä takia näyttää sille, että harmaa kantinen lämpeää paremmin johtuu termostaatin ja lämpötila-anturin sijainnista.

Harmaakantisessa lämpötila-anturi sijaitsee jakopään puolella korkeimassa kohdassa, johon kaikistä lämpöisin glykoli nousee ensimmäisenä lämmityksen aikana. Koneen käynnistämisen jälkeen glykoli sekoittuu ja moottori jäähtyy. Tuo jäähtyminen käynnistyksen jälkeen oli melko huomattavaa ainakin omassa vanhemmassa harmaakantisessa.  Tuota jäähtymistä ei tietenkään pitäisi pumpullisella letkulämmityksellä  tapahtua niin paljoa.

Näissä uudemmissa tuo lämpötila-anturi sijaitsee toisella puolella konetta ja vaatii huomattavasti enemmän glykolin kierrättämistä, että lämpötila saadaan lämpötila-anturille asti.  Tässä uudemmassa käynnistämisen jälkeen lämpötila on laskenut huomattavasti vähemmän, joka viittaisi nesteen kiertämiseen ja tasaisempaan koneen lämpenemiseen. Myös ennen kuin vaihdelaatikkoon tuli termostaatti näissä uudemmissa, niin neste pääsee hölmösti kiertämään syylärille. En tiedä onko sama ominaisuus myös näissä vanhemmissa D5:sissa.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2024, 15:55:18 kirjoittanut Ande92 »
Volvo s80 D5 Summum-11
Volvo s80 D5 Summum-07
Volvo s80 2,4i Momentum -05

Poissa Beagle

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 740
  • XC70 D4 2014, S60 D5 -09, Polar 730BK matk.vaunu
Vs: TT-thermo letkulämmitin.
« Vastaus #89 : 05.01.2024, 17:00:03 »
Nyt oli viime yön tuo letkulämmitin päällä. Käytännössä minkäänlaista lämmitystä ei
taaskaan moottorille ollut tapahtunut. Infrapuna mittarilla mittasin, niin aika vahvasti oli moottori pakkasen puolella.

Onkohan joku läppä jossakin, mikä avautuu kun Webaston kytkee päälle ja estää muulloin tuon nesteen kiertämisen?

"Eihän tässä hommassa mene kuin viis minuuttia..."

 

Proturbo  Autodiagnoosi