KL-varaosat  Race.fi

Mikä latauslaite hybrid volvolle?

  • 19 Vastauksia
  • 13705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa soikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« : 23.01.2020, 19:54:59 »
Noniin lankesin ja tilasin hyrpiti v60 t8 volvon. Nyt pitäis rakentaa lataussysteemi hälle ,eli mitä veljet suositettelee normi ok talon seinälle asenbettavaksi (latausasrma)?  Type 2, normi valovirta käytössä.   

Ps. Leasing peli. Oma d5 pysyy käy ja kukkuu
..

Poissa Imot

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #1 : 24.01.2020, 08:00:49 »
Myyjän suosituksesta en asentanut mitään. Auton mukana tulee schukoon sopiva latausjohto, jonka kautta auto lataa n. 1,8 kW teholla. Tuolle riittää käytännössä normi 8A sulake. Johdossa on jonkinlainen ohjauslaite (mötikkä), jolle tein kevyen telineen, ettei se roiku jatkuvasti pelkän pistokkeen varassa. Lataus tyhjästä täyteen kestää 7-8 tuntia eli hyvin ehtii yön aikana. Tuo johto oli mulla mukana myös hiihtoreissulla, jolloin sain ladattua auton mökin lämmityspistokkeesta.

Sen verran tein valmisteluita, että pyysin sähkömiehen tarkistamaan (omakoti)talon keskuksesta sulakesysteemit ja johdot. Lisäksi autotalliin vaihdettiin vanhan rasian tilalle uusi. Jos lataus tapahtuu ulkona esim. katoksessa, pitää sinne varmaan asentaa rasian yhteyteen vikavirtasuoja. Koska mulla ei ole tarvetta nopeampaan lataukseen kotona, en nähnyt järkeväksi asentaa nyt tekniikkaa (eli latauspistettä), joka on vanhaa siinä vaiheessa kun auto vaihtuu täyssähkömalliksi. Latausasemien valikoima kasvaa koko ajan ja hinnatkin tulevat varmasti alaspäin.

Auton mukana tuli myös normaali Type 2 johto joka sopii kaupallisiin latauspisteisiin. Se on mulla aina autossa. Tuolla lataus käy hieman joutusammin, olisko käytännössä tuplanopeus. Vaikka auton kytkee 11kW latauspisteeseen, ei nopeus tuosta kasva. Ymmärtääkseni nopeamman latauksen tulppana on autossa oleva laturi jonka teho on max. 3,6 kW.

Näitä teknisiä tietoja on muuten todella vaikea löytää - en esim. löytänyt mistään tietoa, voiko auton ylipäätään kytkeä 11kW tai jopa 22kW latauspisteeseen. Sähkötekniiikan oppien mukaan laturi määrittää kuinka paljon se käyttää virtaa, mutta kun ei oo ihan mun vahvinta aluetta, niin olis ollut hyvä, että olis selkeästi sanottu jossain miten homma toimii. Rohkea rokan syö, tähän mennessä auto ei ole räjähtänyt ;D Jos jollain on parempaa dataa, niin otan sen kiitollisena vastaan.
V60 T8 Inscription '20

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #2 : 24.01.2020, 08:15:55 »
Schukosta minäkin omaani (V90 T8) kotona latailen.

Voi sen kytkeä mihin tahansa mihin piuha sopii, mutta kuten todettu, eihän sieltä tule kuin max 16A yhdessä vaiheessa eli 16*230 = 3680W (3,68kW). Tämä on hyvä huomioida jos käyttää aikamaksullisia latauspisteitä, esim. K-Lataus.

Latausasemahan tosiaan vain tarjoaa sähkön jollain enimmäisteholla, mutta auto päättää mitä sieltä otetaan vastaan.

Viimeisimmässä Moottori-lehdessä oli aika hyvä perusesitys latauksesta (pl. pikalataus, joka ei näitä muutenkaan koske)

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #3 : 25.01.2020, 21:10:19 »
Webasto pure.

Siinä saa säädettyä yksi vaihe latauksen (16 a ja 3.7 kW). Myöhemmin kun auto vaihtuu, niin voi vaihtaa lataustehon vaikka sinne 22kw, jos sulakkeet riittää.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2020, 21:12:29 kirjoittanut janhon »

Poissa Jhir

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #4 : 25.01.2020, 22:13:39 »
Pure täälläkin, nyt 11 kW( max asetus 22kw).
Maksoi Kuopiossa 1390€ asennettuna omakotitaloon.

Poissa JJ-Race

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #5 : 27.01.2020, 22:49:28 »
Samoin Pure. Laite maksoi vuosi sitten 760,- + asennus

JJ
Tilattuna: EX90 Twin Performance Ultra
Ajossa: XC90 MY18 T8 R-Design, Polestar Engineered
Ajossa: XC40 MY21 P8 AWD Recharge
Ex: XC60 12 D3 Summum AWD, Rica Stage 2, S80 08 D5 Summum, Rica Stage 1, V70 99 20-valve 2,5 L

Poissa vinski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 74
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #6 : 29.01.2020, 20:05:30 »
Webasto pure 11kw tääläkin lataa T8:a. Reilu 3h kestää tyhjästä täyteen. Näppärä käyttää kun on tallin seinässä auton vieressä.

Poissa miosal

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #7 : 09.02.2020, 20:36:49 »
Täälläkin Pure, tosin laite vasta seinässä, auto tulon päällä joten ei vielä kokemusta

Poissa LendZi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #8 : 10.02.2020, 00:50:06 »
Monella näyttää latausasema olevan.

Itse asennutin pelkästään töpselin 16A sulakkeella ja vikavirtasuojalla eli schukolla mennään. Volvohan ottaa virtaa maksimissaan 3,7kw teholla vastaan, joten ajallista hyötyä ei latauslaitteesta tulisi.

Katsotaan sopiva ratkaisu sitten seuraavan auton energiatarpeen mukaan.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #9 : 10.02.2020, 06:10:55 »
Volvohan ottaa virtaa maksimissaan 3,7kw teholla vastaan, joten ajallista hyötyä ei latauslaitteesta tulisi.
Omani ei kyllä ota schukosta kuin 8A = 1,84kW. Type kakkosesta sitten tuo 3,7kW

Poissa HEX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #10 : 10.02.2020, 09:48:40 »
Minun käsityksen mukaan auto siis ottaa maksimissaan vastaan sen 3,7kW. Shuko mallin laturi sitten rajoittaa siinä välissä max. virran. Latureita on mallia säädettävä ja ei säädettävä. Ei säädettävät mallit taitaa olla kaikki 8A:n rajoittavia ja säädettävässä mallissa on sitten muutama eri valittava ampeerimäärä. Omassani taisi olla 8-12A. Säätö asetetaan sitten syöttävän sulakkeen mukaan.

Itse en ole nähnyt vastaavaa hyötyä laittaa latausasemaa juurikin tuon 3,7kW:n max lataustehon vuoksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin 11 ja 22kW:n pikalataukset menee DC:llä (taravirtana), mitä volvon type 2 ei tue (korjatkaa, jos olen väärässä). Ainoa etu latausasemassa voisi olla se, että kolmivaihesyötössä kuorma jakautuu kolmelle vaiheelle, vai ottaako siinäkin tapauksessa AC latausjännitteen vain yhdestä vaiheesta ja vain tasasuuntaus 11 ja 22kW:n pikalatauksissa otetaan 3-vaiheisena? Olen yrittänyt tätä tietoa kaivella, mutta tarkkoja speksejä en ole yhdestäkään latausasemasta löytänyt.

Poissa HEX

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #11 : 10.02.2020, 10:11:05 »
Minun käsityksen mukaan auto siis ottaa maksimissaan vastaan sen 3,7kW. Shuko mallin laturi sitten rajoittaa siinä välissä max. virran. Latureita on mallia säädettävä ja ei säädettävä. Ei säädettävät mallit taitaa olla kaikki 8A:n rajoittavia ja säädettävässä mallissa on sitten muutama eri valittava ampeerimäärä. Omassani taisi olla 8-12A. Säätö asetetaan sitten syöttävän sulakkeen mukaan.

Itse en ole nähnyt vastaavaa hyötyä laittaa latausasemaa juurikin tuon 3,7kW:n max lataustehon vuoksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin 11 ja 22kW:n pikalataukset menee DC:llä (taravirtana), mitä volvon type 2 ei tue (korjatkaa, jos olen väärässä). Ainoa etu latausasemassa voisi olla se, että kolmivaihesyötössä kuorma jakautuu kolmelle vaiheelle, vai ottaako siinäkin tapauksessa AC latausjännitteen vain yhdestä vaiheesta ja vain tasasuuntaus 11 ja 22kW:n pikalatauksissa otetaan 3-vaiheisena? Olen yrittänyt tätä tietoa kaivella, mutta tarkkoja speksejä en ole yhdestäkään latausasemasta löytänyt.

Vähän korjausta. Type 2 liittimessä on näköjään 3-vaihetta jonkun kytkentäkuvan mukaan. Sitä en vielä tiedä, käyttääkö volvo kaikkia vaiheita lataukseen, jos latausasema on 3-vaiheinen.

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #12 : 10.02.2020, 10:33:39 »
Vähän korjausta. Type 2 liittimessä on näköjään 3-vaihetta jonkun kytkentäkuvan mukaan. Sitä en vielä tiedä, käyttääkö volvo kaikkia vaiheita lataukseen, jos latausasema on 3-vaiheinen.
Ei tietääkseni käytä.

Normilataukset (22kW asti) menee vaihtovirralla seuraavasti:

teho = Ampeerit x vaiheiden määrä x 230V. 32A lienee maksimi, ja silloin saadaan kolmesta vaiheesta juurikin tuo 22kW.

Volvon latureissa lienee nykyään 8A (schuko) tai 16A (type2) yhdessä vaiheessa. Aiemmin oli sitten noita säädettäviäkin schukolle.

Pikalataukset (tasavirta) on sitten CCS tai ChaDeMo (tai jotain muuta), 50kW ja siitä ylöspäin.

Parissa viimeisessä Moottori-lehdessä on hyvät yhteenvedot näistä (olikohan 1/2020 vaihtovirtalatauksista ja 2/2020 pikalatauksista tjsp)

Poissa Eemil93

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #13 : 25.01.2022, 12:44:21 »
En löytänyt aiheesta uudempaa lankaa joten nostan tätä.

Minulla on volvo v60 plugin hybridi autona. Olen tähän mennessä ladannut viimeiset 4kk taloyhtiön parkkipaikalla auton mukana tulleella kannettavalla laturilla, latausvauhti jotain 1-2kw luokkaa :( Nyt ollaan kuitenkin muuttamssa vaimon kanssa paritaloon ja olisi mahdollista hankkia viimein "oikea" laturi. Voimavirtaliitäntään on mahdollisuus joten ilmeisesti 11kw laturi olisi pätevä (3x16A)?? :idiot2: Jos ymmärsin oikein niin volvo ottaa vastaan max 3,7kw mutta onpahan tulevaisuuden varalle kun vaihtaa auton täyssähköön. Olen tätä laturia miettinyt https://nordicplug.fi/products/sahkoauton-latausasema-kotiin-11kw ja hyvä kun mukana on kaapeli valmiiksi. Mietin myös tehokkaampaa 22kw latausasemaa mutta se vaatisi sähköverkkoon päivityksiä? Ei taida sulakkeet riittää. Kommentteja?
wise man said once..

Paikalla remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3469
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #14 : 25.01.2022, 12:58:59 »
En löytänyt aiheesta uudempaa lankaa joten nostan tätä.

Minulla on volvo v60 plugin hybridi autona. Olen tähän mennessä ladannut viimeiset 4kk taloyhtiön parkkipaikalla auton mukana tulleella kannettavalla laturilla, latausvauhti jotain 1-2kw luokkaa :( Nyt ollaan kuitenkin muuttamssa vaimon kanssa paritaloon ja olisi mahdollista hankkia viimein "oikea" laturi. Voimavirtaliitäntään on mahdollisuus joten ilmeisesti 11kw laturi olisi pätevä (3x16A)?? :idiot2: Jos ymmärsin oikein niin volvo ottaa vastaan max 3,7kw mutta onpahan tulevaisuuden varalle kun vaihtaa auton täyssähköön. Olen tätä laturia miettinyt https://nordicplug.fi/products/sahkoauton-latausasema-kotiin-11kw ja hyvä kun mukana on kaapeli valmiiksi. Mietin myös tehokkaampaa 22kw latausasemaa mutta se vaatisi sähköverkkoon päivityksiä? Ei taida sulakkeet riittää. Kommentteja?
22kw vaatii sulakkeiden lisäksi syöttökaapelin/kaapeleiden vaihdon. Äkkiä tulee vastaan myös koko kiinteistön pääpaukut ja niille mitoitetut kaapelit.
V40 T2 -17
Kuvat

 

Elekma  Autoracing