Ateho  Elekma

Mikä latauslaite hybrid volvolle?

  • 19 Vastauksia
  • 13689 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #15 : 25.01.2022, 14:12:36 »
Äärimmäisen harvassa autossa on sisäänrakennettuna 22 kW laturi. Lataushybridit tankkaa pääosin 1x16 A = 3,7 kW ja täyssähköautot 3x16 A = 11 kW teholla. 22 kW latauspisteestä olisi iloa lähinnä jonkin 1x32 A = 7 kW latauksella varustetun idän ihmeen kanssa. Ja silloinkin pitää pääsulakkeet olla >25 A.

Kaikki kotilatausasemat ovat oikeasti mallia "liitäntä sähköverkkoon". Lataus hoidetaan auton sisäänrakennetulla laturilla. Tosin latausaseman avulla saadaan mm. järjestettyä automaattinen lataustehon rajoittaminen (vaatii virtamittauksen pääkeskukseen) tarvittaessa, jottei sulakkeet pala.

Töpselilaturit pääsääntöisesti rajoitettu 8 A teholle. Vaihtoehto C on voimavirtatökkelillä varustettu latausjohto, jolla pitäisi myös onnistua lataus 16 A virralla.

« Viimeksi muokattu: 25.01.2022, 14:22:55 kirjoittanut insinörtti »

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #16 : 25.01.2022, 14:22:23 »
Ainoa etu latausasemassa voisi olla se, että kolmivaihesyötössä kuorma jakautuu kolmelle vaiheelle, vai ottaako siinäkin tapauksessa AC latausjännitteen vain yhdestä vaiheesta ja vain tasasuuntaus 11 ja 22kW:n pikalatauksissa otetaan 3-vaiheisena?
Ei jakaudu tasan. Jos auto käyttää lataukseen vain yhtä vaihetta, niin latausasema ottaa kaiken tehon yhdeltä vaiheelta. Eikä nämä ilmeisesti osaa edes valita, mitä vaihetta kuormitetaan (niin että otettaisiin käyttöön se pienimmällä kuormituksella oleva). Latausasemahan on vain liitäntä sähköverkkoon + vähän komminikointia auton kanssa, jolloin onnistuu vaikkapa latausvirran rajoittaminen tarvittaessa. Vasta 50+ kW lataustehoilla autoon syötetään tasavirtaa latausasemalta.

Markkinoilla on kyllä joku 1x32 A = 7 kW latausasema, joka on tarkoitettu ratkaisemaan ongelma "miten ladata autoa täysiteholla" kun pääsulakkeet on 3x25 A? Tämä on vähän taajuusmuuttajan kaltainen viritys, joka ottaa tehoa kolmelta vaiheelta (teoriassa jotain 3x11 A luokkaa) ja tuuttaa ulos enintään 32 A 1-vaihevirtaa. Hintaa taatusti enemmän kuin normi kotilatausasemalla.

Poissa Tude

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Tuplapedaalil vaik en o hevirumpal
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #17 : 25.01.2022, 18:34:36 »
Minulla on volvo v60 plugin hybridi autona. Olen tähän mennessä ladannut viimeiset 4kk taloyhtiön parkkipaikalla auton mukana tulleella kannettavalla laturilla, latausvauhti jotain 1-2kw luokkaa :( Nyt ollaan kuitenkin muuttamssa vaimon kanssa paritaloon ja olisi mahdollista hankkia viimein "oikea" laturi. Voimavirtaliitäntään on mahdollisuus joten ilmeisesti 11kw laturi olisi pätevä (3x16A)?? :idiot2: Jos ymmärsin oikein niin volvo ottaa vastaan max 3,7kw mutta onpahan tulevaisuuden varalle kun vaihtaa auton täyssähköön. Olen tätä laturia miettinyt https://nordicplug.fi/products/sahkoauton-latausasema-kotiin-11kw ja hyvä kun mukana on kaapeli valmiiksi. Mietin myös tehokkaampaa 22kw latausasemaa mutta se vaatisi sähköverkkoon päivityksiä? Ei taida sulakkeet riittää. Kommentteja?

Riippuen vähän hybridin akun koosta niin suko riittää yön yli lataukseen hyvin. Itselläni ainakin on toisinaan tilanteita, joissa käyn aamulla asioilla ja palaan akku tyhjänä. Iltapäivällä olisi jälleen tarve samanlaiselle lenkille. Tässä tapauksessa suko ei riitä, ja mm. siksi olen hankkinut 11 kW latausaseman. Paitsi että latausasema on nopeampi, se on myös siinä mielessä kätevämpi ettei tarvitse nostella piuhoja erikseen. 11 kW asema riittää yön yli lataukseen myös täyssähkölle, joka onkin tilauksessa jo.
Täyssähköllä vuodesta -22

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6582
  • 1% Hybridi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #18 : 25.01.2022, 20:46:33 »
Kysytty volvon asentajalta eli ainakaan T8 lataus ei tue 3-vaihe latausta type 2 latauskaapelin kanssa, tuskin muutenkaan. Itse etsiskelen sopivaa latausasemaa, jonka voisi asentaa pyöräkatoksen yhteydessä olevan 16A syötön jatkeeksi
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa sitramies.eemeli

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Mikä latauslaite hybrid volvolle?
« Vastaus #19 : 31.10.2023, 14:10:02 »
Onko tämä hyvä kannettava latauslaite voimavirtarasiaan? Minulla uusi Volvon hybridi, mutta olen kuullut että ajastuksen kanssa saattaa olla ongelmia tiettyjen automallien kansssa, Pitäisi kuitenkin saada hyödynnettyä yösähköä. Kiitos vastauksista jo etukäteen :D

 

RallyBaron  Samppasport