Olettaisin, että kuluneemmassa koneessa väljät ohjurit aiheuttavat sinisen pölläytyksen, auton ensin käydessä joutokäyntiä jonka jälkeen lisätään kierroksia. Esim. liikennevaloissa liikkeelle lähtiessä. Myös pikeentyneet öljyrenkaat voivat pyrkiä takertelemaan muodostaen savupölläytyksiä.
Omassa tapauksessa tällä hetkellä epäilen vahvasti öljyrenkaan katkeamista.Varmuuden saaminen vaan kestää jonkun aikaa, kun näin yksin touhutessa ilman korjaamo-olosuhteita, pitää miettiä miten sen myllyn sieltä taas vääntää ulos.
Voihan myös nämä nyky öljyt olla turhan "notkeita" vanhoille koneille, jotka on suunniteltu suuremmille välyksille.
Voithan kokeeksi tulpata imusarjan, johtaa letkun ulos, ja tarkkailla muuttuuko mikään.
Nämä nyt on vaan tälläisen vanhan äijän mietteitä.