Nojuu, tuli puntaroitua sit rautalohkon kanssakin toi laite. Ei niin yllättäen keulapaino muuttui noin lohkon painon verran. Takaa ny oli sit puntarit ristissä, mut eipä sillä ollu niin väliä. Vaihtui tos samalla penkki, ratti, vaihteisto ja taka-apurunkohäkkyrä. Penkillä ja ratilla sai kivasti korjattua alunperin kokolailla huonon ajoasennon aika hyväksi. Harmitti vaan, kun ruottalaisten myymät penkin kiinnitysraudat on tehty 460mm etäisyydelle toisistaan ja penkki on 405 leveä. Tarvii nyhjäillä fylliä väliin.
https://www.instagram.com/p/CQBg0bghirL/Vihdoinkin sai kunnollisen jakkaran ja ratin kiinni. Alkuperäinen pappa-ajoasento on kyl jotain aivan paskaa.
https://www.instagram.com/p/CQbzSK_hfJH/Juhannuksen kunniaksi tuli käytyä ajamassakin. Melko lyhyeksi se sit jäi, kun jo ekalla vedolla moottorin öljynpaine tippui nollaan. Siihen asti oli kyl kivaa ja moottori sekä voimansiirto tuntui todella hyvältä. Saapahan nähdä mihin noi öljynpaineet sitten katosi. Koneen sisällä ne kuitenkin pysyi ja ihan nopea romahdus se nyt ei kuitenkaan ollut, kun tiputus normaalipaineesta nollaan kesti minuutin.
https://www.instagram.com/p/CQlOeXEBpLy/Sai sieltä Kaanaalta ny sit yhen lyhyen videopätkän. Nuotti vaikuttaa ihan ookoolta.
https://www.instagram.com/p/CQnaVGwhyu4Nojoo. Avasin venakopat ja kolmosen imukeinu oli pyörinyt auki. Kiristin sen ja sit löytykin öljynpaineet. Sinällään merkityksetöntä, kun öljyt on jo metallinhohtoa ja kuparihippuja. Eli ainakin laakerit on soseena. Ei varsinaisesti yllättänyt yhtään, kun moottori oli käynnissä 0bar öljynpaineella noin minuutin. Huippulia hommelia.
https://www.instagram.com/p/CQp3Hn8hd2e/Josko sit tästä nykyisestä koneesta kannet ja kellariksi nurkista löytynyt osakasa. Kattelee nykyisen koneen laakerit joskus ja toivoo et se hoituis niiden vaihdolla kuntoon. Omissa nurkissa ei oo työkalua nokkalaakereiden vaihtoon, niin lienee nopeempaa tehdä uusi kellari.
https://www.instagram.com/p/CQthXtKNJu0/Nojoo, sit uuden padan tekoon. Kiristelin kuskinpuolen kantta paikoilleen, ni yhden kannenpultin kohdalla kuulu sit paukahdus ja koneen alle tippu alumiinin palanen. Lohkostahan se irtos. Joo, olin töhäyttäny paineilmalla pultinreiät puhtaaksi ja pultti ei ollut liian pitkä. Vähä sit tiivistesilikonia pultinvarteen, just in case, ja paska nippuun. Sikälimikäli touhua vertaa historiatietoihin, ni ei tälläkään moottorilla kuitenkaan ajeta kauaa. Lohkosta puuttuva hippunen ei siis vaikuta asiaan mitenkään. Huomenna jyvä keulalle ja käyntiin.
https://www.instagram.com/p/CQ_LvQ1tFnI/Nojoo, Rockauton 3pv toimitusaika sitten venyy viiteen päivään ja puuttuvat osat pitäisi olla huomenna käsillä. Onneks ne ny on vain öljyfilsu ja kampuran asentoanturi, ni muilta osin koneen saa jo starttikuntoon. Kaippa sen saa huomenna käynnistää. Sen jälkeen saakin purkaa vanhan koneen ja katsoa löytyykö sieltä mitään syytä tuholle.
https://www.instagram.com/p/CRCLGe1tboYNäimpä juuu, ei tarvinu starttaa. Dampperi irti vanhasta koneesta ja heittämällä uuteen pataan. Ei ihan. Dampperi hirtti kampuraan kiinni aivan vitusti noin 10mm ennen pohjaamista. Eikä liikkunut käsilläa olevilla työkaluilla tasan tarkkaan mihinkään. Onneksi jonkun tunnin jälkeen löytyi lainatyökaluja sen sit sai irti. Perussettiä ettei bolt-on osat ole välttämättä bolt-on. Se vaan on kovin turhauttavaa.
https://www.instagram.com/p/CRFJDV5tPyzHiomapaperilla ja WD40 kampuralle sekä dampperille. Sit jotain locktiten liimaa väliin liukkariksi ja romut nippuu. Ilman tulppia sai nätisti startilla öljynpaineet ylös, mutta startti jäi suorittamatta. Taitaa olla akku kuollut.
https://www.instagram.com/p/CRHMqUztXIwNo, sentään pääs ajamaan. Moottorista kuuluu semmonen kuiva säklätys ja se ei kadonnut muutaman kilometrin lenkin aikana. Tais olla ihan onnistunu moottorin kasaus.
https://www.instagram.com/p/CRJoljkt1fA