Race.fi  Puotilan autokorjaamo

240 b230ft -85 & 850 TDI -96

  • 120 Vastauksia
  • 22687 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
240 b230ft -85 & 850 TDI -96
« : 04.01.2021, 19:52:36 »
Volvo 240 -85 alunperin b200k+m47











Ollut veljelläni vuodesta 2011 ja siitä tähän päivään kerennyt olla jo 3 eri moottoria :D b200k, b200e ja b230e. Katsastettu viimeksi tammikuussa 2016. Aika näyttää nähdäänkö tämä vielä tieliikenteessä mutta rakennellaan sitä silmällä pitäen että on vielä mahdollista...

Nyt siis joululahjaksi 2020 ostin tämän itselleni :idiot2: Tarkoitus rakennella omaksi iloksi jääratalelu. Tekniikaksi tulossa pitkällisten harkintojen jälkeen b230ft ja zf 6 vaihteinen loota.

B230ft
13mm kanget
530 kansi
Turbo mitsun 16t
Suuttimet siemens deka 668
Cooleri 450x300x75
Moottorinohjaus Atecu v3
Kevennetty pottapyörä
SRE -763 asetelma
ACT jousitettu massalevy
Vaihteisto ZF gs6-37dz
Perä tällä hetkellä 1030 räikkälukolla ja 5.38 välityksellä

Tehotavoitteena maltillinen 250hv

Kori on hieman ruosteen raiskaama ja auringon haalistama kulunut kalsarin sininen S*
Alustaan uusittiin viime talvena kaikki jouset ja iskarit ja taakse askarreltiin uretaanipuslat. Sisustasta on tällä hetkellä purettuna kaikki ylimääräinen. Etupenkit laitettiin v70:stä :)

Rakennellaan aina kun keretään ja hiljaa hyvä tulee...

« Viimeksi muokattu: 03.11.2021, 18:00:46 kirjoittanut oh850 »

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #1 : 05.01.2021, 15:16:08 »
Uusi ruiskumallin tankkilaite asennettu paikalleen.



Bosch 044 pumppu tulee tuon tankkipumpun jatkoksi. Onko polttoaineen saannin kannalta merkitystä asentaako sen konehuoneeseen vai alkuperäiselle paikalle? Eli pitääkö sen olla polttoainepinnan alapuolella?

850 volvosta otin syylärin flekteineen ja releineen kun sattuu nuita raatoja pihassa olemaan.




Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #2 : 06.01.2021, 19:12:36 »
Osia odotellessa on hyvä jäykistää koria... sekä edestä että takaa :o
Oli yllättäen tuo takapään kolme peltiä päällekkäin kötöstys kävinny melkein kokonaan. Peräkontin puolella saa ainakin päivän tai pari hitsata. On sitä joku ratsumies ja silikonisankari joskus paikkaillu :nohnoh :P








Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #3 : 08.01.2021, 15:28:23 »
Legendaariset sanat... Ruostetta olikin odotettua enemmän :o totesin jo että paaliin olisi joutanut jos ei velipoika olisi kerennyt jo helmoja tähän uusia muutama vuos sitten :2funny: ei ole tarkoitus tehdä mitenkään siistiä, mutta kestävä kuitenkin ELK










Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #4 : 08.01.2021, 22:24:37 »
Ja kohta karkaa mopo käsistä  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #5 : 09.01.2021, 12:25:40 »
Ja kohta karkaa mopo käsistä  ELK

No, ei ainakaan koria aleta sen kummemmin hipostelemaan. Tällä autolla on tarkoitus AJAA :D
Tekniikkaan panostan mielelläni, askel kerrallaan.







Aamupäivä hitsata turattu ja kaikki loppuu aikanaan, myös hitsattavat reijät. Seuraavaksi kevyt hionta, epoksi pohjamaali, alustamassa, ruostesuojaus...

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #6 : 10.01.2021, 01:19:00 »
No, ei ainakaan koria aleta sen kummemmin hipostelemaan. Tällä autolla on tarkoitus AJAA :D
Tekniikkaan panostan mielelläni, askel kerrallaan.
Etkös sää tdi;llä myös ole ajanut  ELK
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #7 : 10.01.2021, 09:01:43 »
Etkös sää tdi;llä myös ole ajanut  ELK
No onhan sitä ajettu silläkin mutta jos jatkossa saisi purettua ne suuremmat ajohalut tähän. Valkea on kohtuu hyvänä vielä säilynyt niin jos sillä ajaisi vähän nätimpää ajua kuin jääradan kiertämistä :D

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #8 : 10.01.2021, 12:26:56 »
Pohjatyöt on tehtävä huolellisesti ennen maalauksen aloittamista! Ja kun tämä kriteeri jäi täyttymättä valikoitui maalariksi tällä kertaa itse allekirjoittanut :idiot2: ei muuta kuin tuumasta toimeen V:>





Maalina kuitenkin käytän laatutuotetta eli Hempel 2K epoksi.
Jos olisi hyvän halunnut niin takakaaret olisi pitänyt vaihtaa. Joku joskus vääntänyt suorasta pellistä nuo takapäät niin ei ole lähelläkään oikeaa muotoa. Noh, ehkäpä sitten seuraavalla kerralla. Toistaiseksi kelpaa näin :P

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #9 : 11.01.2021, 13:19:11 »
Nyt olisi kori valmis vaikka katsastukseen veisi. Muutama lista puuttuu. Ne pitää vielä metsästää jostain. Parempikuntoiset takavalot askartelin arkistojen kätköistä ja roiskeläpät.



Tähän väliin muutama kuva menneiltä vuosilta


2012, valkea 240 oli juuri tullut taloon


Kesältä 2012 tai 2013


Syksy 2013


Taka-akselin vaihtoa kesän lämmossä 2013  :D


Kevättä 2014
« Viimeksi muokattu: 11.01.2021, 13:49:21 kirjoittanut oh850 »

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #10 : 13.01.2021, 17:25:06 »
Kardaanin, vauhtipyörän ja asetelman hain koneistamolta. Jos pääsisi lopussaan kasailemaan tekniikkaa paikalleen :nälkä:
Vauhtipyörä kävi laihdutuskuurilla. En ole punninnut mutta varmaan noin 2-3kg oli laihtunut.
Kaikki osat on myös tasapainotettu.






Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #11 : 15.01.2021, 14:51:45 »
Tekniikan nostin eilen aamulla paikalleen.



Voimansiirtolinja on nyt valmis. Laatikonkannake, keppiteline m47 kepistä rakentelin. Kytkimen ilmasin ja säätelin, alkoi irrottamaan. Vaihteiston on joku vissiin tehnyt eri korimalliin tai vinokoneen pystyasennukseen kun jäi vähän kallelleen. Mutta eipä tuolla käytön kannalta merkitystä ole.
 Bensalinjan vetäsin 10mm letkusta ja pumpun sekä suodattimen asensin moottoritilaan.
 K-jet koneen johtosarjasta teurastin ylimääräiset pois ja niputtelin paikalleen.




Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #12 : 15.01.2021, 16:24:26 »
Sehän etenee kun höyryjuna! Minne päin konehuonetta asensit pumpun ja suodattimen?
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #13 : 15.01.2021, 17:03:10 »
Sehän etenee kun höyryjuna! Minne päin konehuonetta asensit pumpun ja suodattimen?

Eteneehän se siihen asti kunnes pitää moottorinohjaus hommia alkaa suunnitella... ei ole itsellä mitään kokemusta. Voisin ulkoistaa mielelläni koko homman jollekkin innokkaammalle :P
Bensapumppu näkyy tuossa kuvassa ohjaustehostimenpumpun vieressä ja suodatin on letkun välissä vähän ennen pumppua. Pitääköhän tuohon vielä joku hienompi suodatin laittaa pumpun jälkeen ennen suutinkiskoa..?
« Viimeksi muokattu: 15.01.2021, 17:05:37 kirjoittanut oh850 »

Paikalla oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 889
  • TDI POWER
Vs: 240 b230ft -85
« Vastaus #14 : 16.01.2021, 15:44:54 »
Ahtoputket värkkäilin ylimääräisistä putkista ja letkuista mitä sattu nurkissa lojumaan. Syylärin ja keulapellit nostelin paikalleen. Sehän alkaa jo autolta näyttää :D






 

RallyBaron  Samppasport