Samppasport  Futurez

volvo v70 lohko, letku vai säteily

  • 45 Vastauksia
  • 38864 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #30 : 16.01.2012, 15:37:12 »
Tämä calixin 850:n tarjoama malli näyttää olevan lämppärin letkuun tuleva.  Mulla on suunnitelmissa asentaa alavesiletkuun tuleva vastus, kun tälläinen sattuu olemaan. Mahtaako toimia?

Tuskin, koska vesi ei pääse lämmettyään kiertämään lohkossa, termostaatti estää. Lisäksi se alavesiletku menee kytkinkopan yli ja muistaakseni sen jälkeen vähän alaspäin ennenkuin kääntyy vesipumpulle menevään putkeen. No, termostaatti siis kompastuskivenä vedenkierrolle.
Lämmityslaitteen "kuuma"vesiletku ainut mahdollisuus ellei sitten sinne öljynjäähdyttäjän letkuihin saa laitettua.

-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #31 : 18.01.2013, 16:04:47 »
Työkaverilla on 850:ssä tuollainen Calix RE480 ja se on asennettu pystyyn, vastus ylöspäin niinkuin ohjeessa mutta letkut väärinpäin. Sisäkennon letku siis lämmittimen yläosassa ja kanteen menevä alaosassa kun taas ohjeessa juurikin toisinpäin.

Onko tuollaisesta asennuksesta haittaa?
Mitenpäin tuo neste tuolla kiertaa?
Lämmitinhän ei kierrätä nestettä mutta ylöspäinhän tuo lämmin neste nousee.

Tässä ohje:
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M46.pdf

Poissa mikkomallikas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • joopajoo!
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #32 : 19.01.2013, 00:48:25 »
Täältä kans ääni letkulämmittimelle.
Asensin juuri itsekin Calixin letkulämmittimen 2001 2.4T V70:een ja hienosti toimii näilläkin pakkasilla (-25ast.). Asentamiseen sisätilan pistorasian kanssa meni enskertalaiselta noin 4 tuntia (sisältää jonnin verran ihmettelyä ja pähkäilyäkin..)

Lämmitin asennetaan alimpaan mahdolliseen vesiletkuun ja tossa vehkeessähän se on se öljypohjan vesikiertoisen lämmittimen/jäähdyttimen vesiletku. Ja (korjatkaa jos olen väärässä) eikös termostaateissa aina ole pieni ohivirtausreikä mikä mahdollistaa pienen virtauksen vaikka termari olisikin kiinni. Kyllähän se vesi siellä sitten alkaa kiertämään...
-160J SSS   -240    -245    -745
-V70 MKI    -V70 MKII AWD
- Sprinter    -Ducato    -144GT Historic Rally

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #33 : 19.01.2013, 00:54:00 »
Täältä kans ääni letkulämmittimelle.
Asensin juuri itsekin Calixin letkulämmittimen 2001 2.4T V70:een ja hienosti toimii näilläkin pakkasilla (-25ast.). Asentamiseen sisätilan pistorasian kanssa meni enskertalaiselta noin 4 tuntia (sisältää jonnin verran ihmettelyä ja pähkäilyäkin..)

Lämmitin asennetaan alimpaan mahdolliseen vesiletkuun ja tossa vehkeessähän se on se öljypohjan vesikiertoisen lämmittimen/jäähdyttimen vesiletku. Ja (korjatkaa jos olen väärässä) eikös termostaateissa aina ole pieni ohivirtausreikä mikä mahdollistaa pienen virtauksen vaikka termari olisikin kiinni. Kyllähän se vesi siellä sitten alkaa kiertämään...

Mikäli asensit sen 19mm letkuun ei termari siihen veden kiertoon vaikuta.

Säteilyhohkalle suositellaan kolmea tuntia pakkasella.. http://www.sss.fi/autoilunmaailma/181954.html
« Viimeksi muokattu: 19.01.2013, 01:03:48 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #34 : 19.01.2013, 08:18:53 »
Eiköhän se pieni reikä termarissa ole ilman poistoa varten lohkosta. Ja se reikä menee tukkoon siinä olevasta "tapista" vesipumpun paineesta moottorin käydessä.
Jos se alavesiletkuun tuleva lämmitin toimisi ihan ok, niin kait nämä valmistajat sellaisen tekisivät eikä ohuempiin letkuihin tarkoitettuja.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

hevonen

  • Vieras
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #35 : 19.01.2013, 13:47:06 »
Sekotetaan soppaa sen verran että ei se termostaatti sitä koneen lämpiämistä estä, eikä nesteen vapaata kulkua lohkossa.
Eihän se neste kierrä jäähdyttimeen, käytetään mitä lämmitintä tahansa, juurikin sen termostaatin ansiosta.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1784
  • Äksee90...Ocean Race :)
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #36 : 19.01.2013, 20:09:59 »
Joo ja kokemuksella pariinkin näihin etuvetoihin laittanut tuon alavesiletkuun laitettavan lämppärin, niin toimii ;)
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- XC90 2.5T -06 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #37 : 19.01.2013, 21:09:57 »
Sekotetaan soppaa sen verran että ei se termostaatti sitä koneen lämpiämistä estä, eikä nesteen vapaata kulkua lohkossa.
Eihän se neste kierrä jäähdyttimeen, käytetään mitä lämmitintä tahansa, juurikin sen termostaatin ansiosta.
Joo ja kokemuksella pariinkin näihin etuvetoihin laittanut tuon alavesiletkuun laitettavan lämppärin, niin toimii ;)

Mutku... :D  just se, ettei alavesiletkuun tulevan lämmitysvastuksen lämmittämälle ja ylöspäin virtaavalle jäähdytysnesteen tilalle pääse uutta nestettä vapaasti koko ajan jäähdyttimen puolelta, tämän se termostaatti nimenomaan estää, paitsi siitä termarin pienestä ilmausreijästä tuleva, estää koko systeemin toimimisen tarkoitetulla tavalla, kun se jäähdytysvesi ei pääse luonnolliseen kiertoon.

Johtumalla vesi kyllä lämpiää, mutta paljon hitaammin kuin vapaasti kiertämällä, paitsi vastuksen kohdalta ja siitä vähän ylöspäin, kun taas lämmityslaitteen/öljynjäähdyttäjän letkuun tuleva vastus lämmittää lohkoa ilman esteitä, ainoastaan letkujen halkaisija toimii rajoitteena.

Jaaha, kunpa joku taho tekisi testin, että miten paljon eroa on alavesiletkuun ja ohuisiin letkuihin tulevilla lämmitysvastuksilla ko. tapauksissa. Omat pelimerkit lämppärin letkuihin tulevalle vastukselle.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

hevonen

  • Vieras
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #38 : 20.01.2013, 14:49:19 »
Tietyissä moottorimalleissa alaletkussa oleva vastus toimii loistavasti, se riippuu ihan niistä lohkon ja kannen kanavista.
Esim. vinokoneessa toimii tuo letkulämppäri alle -93 malleissa mutta ei sen jälkeen ja termari on sama.

juhagee

  • Vieras
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #39 : 24.01.2013, 22:27:13 »
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=45-6480

Pitäskö ton käydä B5254T -koneiseen s70:iin?
Pitäs meinaan asennella kun alkuperäinen Brakon säteilijä petti..., Vai laittasko tilalle vaan defan säteily elementin... pääsis helpommalla ;D.
Mihin letkuun se tulee tarkalleen tossa konetyypissä toi letkulämppä, kiitos!?

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #40 : 25.01.2013, 11:56:13 »
Mutku... :D  just se, ettei alavesiletkuun tulevan lämmitysvastuksen lämmittämälle ja ylöspäin virtaavalle jäähdytysnesteen tilalle pääse uutta nestettä vapaasti koko ajan jäähdyttimen puolelta, tämän se termostaatti nimenomaan estää, paitsi siitä termarin pienestä ilmausreijästä tuleva, estää koko systeemin toimimisen tarkoitetulla tavalla, kun se jäähdytysvesi ei pääse luonnolliseen kiertoon.

Johtumalla vesi kyllä lämpiää, mutta paljon hitaammin kuin vapaasti kiertämällä, paitsi vastuksen kohdalta ja siitä vähän ylöspäin, kun taas lämmityslaitteen/öljynjäähdyttäjän letkuun tuleva vastus lämmittää lohkoa ilman esteitä, ainoastaan letkujen halkaisija toimii rajoitteena.

Jaaha, kunpa joku taho tekisi testin, että miten paljon eroa on alavesiletkuun ja ohuisiin letkuihin tulevilla lämmitysvastuksilla ko. tapauksissa. Omat pelimerkit lämppärin letkuihin tulevalle vastukselle.
Ei tee mitään eroa, kierto perustuu letkun sisällä olevan nesteen lämpötila-eroon, eli letkun yläosa on kuuma ja virtaus koneeseenpäin, alaosa jääkylmä ja virtaus lämmittimellepäin. Jotenka hyödyksi se teho menee kuitenkin, ero tulee täten vain lämpöisen kohdan siirtymisestä eri paikkaan ja kenties vastusten tehoerosta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #41 : 25.01.2013, 12:39:21 »
Ei tee mitään eroa, kierto perustuu letkun sisällä olevan nesteen lämpötila-eroon, eli letkun yläosa on kuuma ja virtaus koneeseenpäin, alaosa jääkylmä ja virtaus lämmittimellepäin. Jotenka hyödyksi se teho menee kuitenkin, ero tulee täten vain lämpöisen kohdan siirtymisestä eri paikkaan ja kenties vastusten tehoerosta.

Eli eroa lämmittimillä on. Alavesiletkuun laitettu lämmittää letkun termostaatille asti. 19mm letkuun asennettu kierrättää nestettä lohkon läpi.

E: Samu rai, luovutetaan... 

E2: Hyvä Samu rai, sinulta löytyi rautalankaa.  :)  Pari viikkoa sitten minulta loppui kun peeloa piti lopettaa.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2013, 21:06:57 kirjoittanut Sami K. »
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #42 : 25.01.2013, 13:47:12 »
Eli eroa lämmittimillä on. Alavesiletkuun laitettu lämmittää letkun termostaatille asti. 19mm letkuun asennettu kierrättää nestettä lohkon läpi.
Miksi sinä alavesiletkun laitat suoraan termostaatille? Mulla ainakin alavesiletku on syylärin ja koneen välissä, yläpää ihan jopa vesipumpussa kii.

E: Samu rai, luovutetaan...
On hyvä luovuttaa jossei tiedä mistä puhuu. Kannattaisi vaikka kokeilla ennenkuin heittelee vääriä MuTuja faktoina.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2013, 14:22:09 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1618
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #43 : 25.01.2013, 17:28:18 »
E: Samu rai, luovutetaan...

Luovutin jo.  :hello:
   oma lainaus tinavitoseen kuuluva:
   Jos se alavesiletkuun tuleva lämmitin toimisi ihan ok, niin kait nämä valmistajat sellaisen tekisivät eikä ohuempiin letkuihin tarkoitettuja.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: volvo v70 lohko, letku vai säteily
« Vastaus #44 : 26.01.2013, 11:03:53 »
Saanko vielä kysyä, miksi ihmeessä täällä on hinku väenväkisin väittää vastaan monien toimesta toimivaksi testatulle ratkaisulle? Se, että valmistaja tekee jotain ei välttämättä kerro että se olisi paras, muutenhan näissä "moduulikoneissa" lohkotkaan ei olis paperia ja ne saattais vahingossa vaikka olla halkeamatta... Jos täällä on useita käyttäjiä jotka ovat todenneet alavesiletkuun tulevan lämmittimen toimivan hyvin, eikö sitä voi uskoa että se toimii. Ja vielä jos yritän uudestaan kertoa, miksi se toimii, niin letkun yläpintaa myöten kuuma vesi nousee ylös letkua pitkin ja letkun alaosaa pitkin "valuu" kylmää vettä takaisin vastuksellepäin. Kuulostaa eksoottiselta, mutta se nyt vaan menee näin. Tuon takia matkalla vastukselta koneeseen ei saa olla juurikaan alamäkeä tai vesi ei kierrä.
« Viimeksi muokattu: 26.01.2013, 11:06:54 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo