Autoracing  KL-varaosat

VOLVO XC90 2.5 T AWD -04

  • 15 Vastauksia
  • 3272 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« : 06.06.2021, 11:31:25 »
Rouvan autokuume nousi sen verran korkeaksi että kaupoille oli lähdettävä, maakunnasta mukaan lähti -04 xc90.
Auto on myyneen liikkeen ruotsista uittama ja kilometrejä ostohetkellä 343000 km.

Tämän ikäisestä autosta toki kaikenlaista pientä vikaa jo löytyy, mutta pääpiirteittäin kaikki pelaa niinkuin pitää, alla listausta mitä tarttis tehdä.

-akku valmis.        Uusi vaihdettu 18.5.2021
-huoltokirjan perusteella jakopää olis pitäny jo vaihtaa
-moottoriöljyt+suodatin
-ohjaustehostimen liemet vaihtoon
-etusatuloiden liukutapit takertelee.   Kuskinpuoli putsattu
-cruise ei pysy päällä kuin hetken
-keskikonsolin takaosan lukko osin murskana
-mukitelineen kansi ei pysy kiinni
-molemmat etuturvavöiden ohjurit kuluneet puhki, (vyöt ei vielä onneksi ole rispaantuneet)
Tarkemman syynin jälkeen huomasin:
-öljypumpun tiivisteet (jakopää hyvin rasvattu).           Tiivisteet vaihdettu 5.6.2021
- kampuran takastefa hikoilee
-turbon öljynpaluuputki hikoilee laipan juuresta.

Eilen aloin jakopäätä vaihtamaan ja tottakai mulla oli vääränlainen kiristin, ei muuta kuin tänään vaihtamaan oikeaa osaa tilalle jotta aton saa huomiseksi liikenteeseen.



Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #1 : 12.06.2021, 20:04:55 »
Huolto tuli tehtyä, vaikkakin melkein viikon auto seisoi pajalla, tahtoo olla tuo paja-aika vähän kortilla.
Jakopäähän tuli gatesin sarja vesipumppuineen, paikallaan oli vielä alkuperäinen vesipumppu vuodelta -04, oikein tarkasti kun pumppua repi niin pienen välyksen laakeroinnista tunsi ja nestettä alkoi tiputtelemaan heti kun jakohihnan löysäsi. Tunnit oli siis täynnä mutta hyvin oli kestänyt :)

Samalla tuli moottorin ylätuenkumi vaihdettua, sekin oli aika rapeaksi mennyt jo.
Moottoriöljyt ja suodatin vaihtui myös, suodatin näytti mielestäni jotenkin mahottoman paskaiselta, toki en patruunasuodattimia oo ennen vaihtanut, jotta onko pellisuotimet oleet yhtä törkyisiä mutta sitä ei vain nää.

Seuraavaksi varmaan pitää ottaa turbo käteen ja vaihtaa by passin kalvo sekä öljynpaluun tiivisteet, jännä nähä onko turbon laakerointi missä kunnossa, vai meneekö sekin vielä vaihtoon.

Paikalla tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2891
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #2 : 12.06.2021, 20:51:36 »
Jos urheiluintoa riittää, niin ei ole välttämättä paha idea käyttää öljypohjaa irti ja puhdistaa öljyimusihtiä. Näissä se tuppaa olemaan melko tukossa ja pahimmassa tapauksessa öljynpaineet tippuu kriittiselle tasolle.

Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #3 : 17.07.2021, 15:30:57 »
Saattaisi kyllä olla aiheellista sinne imusihtiin katsoa, täytyy laittaa sekin työlistalle.

Eilen asensin uuden mankan, pikku juttu ei menny kuin koko päivä ::)
Muutamia vastoinkäymisiä siinä oli, nyt kuitenkin mankka on kiinni ja tärkeimmät pelaa, peruutuskamera jäi vielä asentamatta ja usb johdolle täytyy keksiä joku järkevä paikka.
Sellaisia ongelmia nyt on vielä ratkottava kuin, alkuperäisen radioantennin toimintaan kytkeminen, käsijarrun singnaali radiolle ja peruutusvaihteen singnaali jotta kamera herää, mankkana mulla on:
https://www.hifikulma.fi/epages/hifikulma.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/FOHI/Products/ALPINE-ILX-W650BT
ja sille kaveriksi:
https://www.hifikulma.fi/epages/hifikulma.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/FOHI/Products/Connects2-CTKVL04

Asennussarjassa olevasta johtonipusta tulee kyllä radiolle sekä pakin että käsijarrun johto, mutta ei ne mitään tee oli kiinni tai ei, ei muuten mutta kun radio ei antanut kaikkia valikoita käyttöön jos ei käsijarru ole päällä, tämän sai toki ohittua omalla patentilla mutta tykkäsin jotta tavarat pelaas ilman kikkailuja.

Onko muilla samaa sarjaa käytössä? Tietäisin vähän että onko vika autossa, asennussarjassa, vai asentajassa.
Myös tuosta radioantennista ottaisin tietoa vastaan erittäin mielelläni, googlettanut olen ja erillinen antenni tuulilasilla ei ole vaihtoehto :D


Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #4 : 26.07.2021, 11:07:19 »
Viime viikolla vaihdoin moniurahihnan sekä kiristimen, kiristin kuulosti kuivalta jo aiemmin ja nyt oli vähän välystäkin ilmestynyt. Samalla totesin pakopuolen vvt-pyörän vuotavan, päittäisvälystä oli molemmissa jo jonkinverran mutta vuotoa ei pystynyt ennemmin toteamaan, koska koko jakopää oli niin huolella rasvattu kampuran seudun vuodon ansiosta.
Kuulemani mukaan näitä vvt-pyöriä on jotku menestyksekkäästi korjanneet, tähän täytyy vähän syventyä, toiset pyörät on hommattuna, kiitokset Nokialle.


Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #5 : 21.01.2022, 22:06:00 »
Vähän yli kymppitonni on nyt autolla rullailtu. Nelivetoa koitin tutkailla vähäsen kun ei tunnu pelaavan, no kardaani pyöri käsin auton ollessa pyörillään, minkäänlaista ääntä ei oo kyllä kulmavaihteesta kuulunut eli edellinen omistaja on booriholkin jo sorvannut sileäksi ja luultavasti paskonut samalla kulmavaihteen akselinkin. Tämä talvi pärjätäänkin etuvedolla ja palataan aiheeseen keväämmällä. Tämän viikonlopun ohjelmana olisi ne vvt-pyörät, pakopuolen pyörän avasin jo viimeviikonloppuna ja sorvailin töissä sopivia shimmiprikkoja päittäisvälyksen säätöön, äsken sain pyörän kasattua ja jätin 0,1mm päittäisvälystä kellolla katottuna, mustaakseni 2,7mm shimmiprikka sinne nyt meni sisään.
Huomenna imu jos iltasella sais ne vielä paikalleenkin, kuvia ei tullu aiheesta otettua mutta jos huomenna muistaisin jo purkaessa.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #6 : 22.01.2022, 06:30:54 »
Mistä materiaalista teit shimmiprikat? Kuvat kiinnostaa kans, ois hyllyssä muutama pyörä kunnostusta vailla.

Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #7 : 22.01.2022, 11:23:49 »
Prikat pyörittelin ihan normi 355 vedetystä akselista, koitan kuvia laittaa illemmalla kun oon saanu toisen pyörän pemistettyä.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #8 : 22.01.2022, 11:42:43 »
Vähän yli kymppitonni on nyt autolla rullailtu. Nelivetoa koitin tutkailla vähäsen kun ei tunnu pelaavan, no kardaani pyöri käsin auton ollessa pyörillään, minkäänlaista ääntä ei oo kyllä kulmavaihteesta kuulunut eli edellinen omistaja on booriholkin jo sorvannut sileäksi ja luultavasti paskonut samalla kulmavaihteen akselinkin. Tämä talvi pärjätäänkin etuvedolla ja palataan aiheeseen keväämmällä. Tämän viikonlopun ohjelmana olisi ne vvt-pyörät, pakopuolen pyörän avasin jo viimeviikonloppuna ja sorvailin töissä sopivia shimmiprikkoja päittäisvälyksen säätöön, äsken sain pyörän kasattua ja jätin 0,1mm päittäisvälystä kellolla katottuna, mustaakseni 2,7mm shimmiprikka sinne nyt meni sisään.
Huomenna imu jos iltasella sais ne vielä paikalleenkin, kuvia ei tullu aiheesta otettua mutta jos huomenna muistaisin jo purkaessa.

Uskallan väittää, että aina kun booriholkki pyörähtää tyhjää, se hajottaa samalla akselinkin.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #9 : 22.01.2022, 12:44:13 »
Näin minäkin asian olen ymmärtänyt, nyt on mietinnässä ettinkö vastaavan rikkinäisen kulmavaihteen ja kunnostan sen vai oikaisenko ja hommaan valmiiksi kunnostetun.

Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #10 : 22.01.2022, 14:47:28 »
Muutama räpsy purkamisesta, ensin poistin niiteistä kannat poralla, sitten tuurnalla niitinjämät pois reijistä ja paketti auki, 3,1mm oli päittäisvälystä ennen purkamista.






Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #11 : 29.12.2023, 20:55:08 »
Pitkästä aikaa tullut vähän harrastettua huoltotoimenpiteitä, alkuperäinen ajatus oli tutkia mistä pakoputki vuotaa koska autossa on ollut kummallinen pörinä koko ajan. Arvelin että joustopala on rikki joten hain värkit 3"dp valmistamiseen, autoa purkaessa itse putki osoittautui kuitenkin virheettömäksi turbosta takapenkkiin asti, loppu olikin sitten roskiskamaa. Noo suunitelman muutos ja annetaankin putken etupään olla ja vaihdetaan turbon ö-paluuhin tiivisteet, siinä tulin huomanneeksi että pakosarjantiivistet vuotaa molemmista päistä ja sieltä se pörinä tulee, no kun turbon irroitus on hankalaa niin irroitetaan samalla kulmavihde pois tieltä ja tutkitaan sekin miksi neliveto ei pelaa, yllätyyys holkki sileänä sekä kulmavaihteen akseli myös >:(
Aavistuksen remontti taas laajeni, nyt on kuitenkin jo pakosarja taas kiinni uusin tiivistein, turbo paikallaan uusilla Ö-paluun tiivisteillä varustettuna ja ehjä käytetty kulmavaihde on tulossa. Tässä odotellessa pitäis vaihtaa tukivarsiin puslat ja irroittaa vanha booriholkki laatikosta, niin ja se uusi hokkikin pitäs muistaa varmaan tilata.

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #12 : 29.12.2023, 23:27:05 »
Kannattaa katsoa myös laalikosta vetoakselin boori. Mulla oli yhdestä melkein sileänä nekin.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #13 : 01.01.2024, 09:37:05 »
Pitkästä aikaa tullut vähän harrastettua huoltotoimenpiteitä, alkuperäinen ajatus oli tutkia mistä pakoputki vuotaa koska autossa on ollut kummallinen pörinä koko ajan. Arvelin että joustopala on rikki joten hain värkit 3"dp valmistamiseen, autoa purkaessa itse putki osoittautui kuitenkin virheettömäksi turbosta takapenkkiin asti, loppu olikin sitten roskiskamaa. Noo suunitelman muutos ja annetaankin putken etupään olla ja vaihdetaan turbon ö-paluuhin tiivisteet, siinä tulin huomanneeksi että pakosarjantiivistet vuotaa molemmista päistä ja sieltä se pörinä tulee, no kun turbon irroitus on hankalaa niin irroitetaan samalla kulmavihde pois tieltä ja tutkitaan sekin miksi neliveto ei pelaa, yllätyyys holkki sileänä sekä kulmavaihteen akseli myös >:(
Aavistuksen remontti taas laajeni, nyt on kuitenkin jo pakosarja taas kiinni uusin tiivistein, turbo paikallaan uusilla Ö-paluun tiivisteillä varustettuna ja ehjä käytetty kulmavaihde on tulossa. Tässä odotellessa pitäis vaihtaa tukivarsiin puslat ja irroittaa vanha booriholkki laatikosta, niin ja se uusi hokkikin pitäs muistaa varmaan tilata.

Kun aiemmin olit jo todennut, että kardaani pyörii käsin kun auto on pyörillään, niin ei se kyllä yllätys ole että kulmavaihteen akseli on pyörähtänyt sileäksi.  :-\
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa moose

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: VOLVO XC90 2.5 T AWD -04
« Vastaus #14 : 13.01.2024, 01:43:33 »
No joo eihän se nyt kauhea yllätys ollut että kulmavaihteestakin boorit on sileänä. Puslat saatiin vaihdettua ja samalla huomasin kuskinpuolen alapallon olevan myös väljä, eli vaihdetaan sekin nyt samalla kun tukivarsi on irti.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron