Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo 144 välitysten harventaminen

  • 22 Vastauksia
  • 3738 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JVTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Volvo 144 välitysten harventaminen
« : 13.08.2021, 18:46:20 »
Suunitelmat peruuntu..muuta pitää kehitellä sisämelun pienentämiseksi..
M41 ei varmaan löydy mistään kohtuu hinnalla.

Mites tää m47 tonninkopalla ja b20 tupla su:lla ja harvemmalla perällä..laskisko kierrokset jo kohtuu tasolle matka-ajossa?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #1 : 13.08.2021, 19:12:55 »
Kyllä sekin auttaisi paljonkin. M47:n vitosen välitys on 0,82.

Voit testata asiaa kun ajat nelosella vaikka 3000rpm, m47:lla vitosella kierrokset samassa vauhdissa olisi 2460rpm. Paljonko moottorin melu vähenee kun pudotat nopeutta niin että kierrokset on tuossa 2500 tuntumassa.

242:ssa ajomelu muuttui hyvin merkittävästi kun sain nappivitosen kuntoon.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JVTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #2 : 13.08.2021, 19:50:34 »
Pudottaako jo noin paljon kieroksia.. 3.31 perällä voi jo pudota liikaakin tai mentävä m40:llä pelkästään tai m47 tiheämmällä perällä. Kumpi ois parempi sitten vai molemmat ja väntöö lisää.

Smiths ei toimi..kieroksia ei tiiä mitä on..tai mitä näis on satasen vauhdilla tällä kokonaisuudella?
« Viimeksi muokattu: 13.08.2021, 20:04:39 kirjoittanut JVTL »

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #3 : 13.08.2021, 20:34:53 »
Minä laittaisin vaan jonkun 5 vaihteisen laatikon vakioperällä. Pysyy pirteys pienillä vaihteilla mutta paljon parempi maantiellä.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa JVTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #4 : 14.08.2021, 12:39:55 »
Helpoin ois kokeilla mitä perän vaihdolla tapahtuu, jos ulinakin häviäis samalla.

Riippuu tosin siitä laatikon vaihto m46/47:kaan saako tonninkopan.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #5 : 14.08.2021, 16:35:41 »
Samaa mieltä Huikkosterin kanssa. 3,31 välityksellä tippuu kierrokset kyllä, mutta loputkin kiihtyvyydestä häviää.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa JVTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #6 : 14.08.2021, 17:08:16 »
Paljonko tuo nyt kiihtyvyyteen vaikuttaa..eihän tää nytkään lähe mihinkää 1 kaasuttimella.
Tuplat pitäis laittaa..jos ei riitä, ni laittaa vielä aisinin sitten.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #7 : 14.08.2021, 17:59:48 »
Optimi olisi ehkä 3,73 tai 3,91 perä ja 5 vaihdetta.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa kebakko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 350
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #8 : 14.08.2021, 20:33:31 »
Yksi vaihde lisää ei varmastikaan ole huono idea, mutta jos m41 tuntuu liian harvinaiselta ja kalliilta niin tonninkoppa ei ole kyllä sen yleisempi tai halvempi, oikeastaan päinvastoin.

Ihan hirveästi en myöskään luottaisi vääntömomentin riittävään nousuun jollekin harvalle välitykselle pelkästään kaasuttimia vaihtamalla. Weberin (tmv. ) tuplat muuten vakiomoottorissa on oikeastaan yhtä tyhjän kanssa. Myöskään ne pelkät SU:t eivät tee ihmeitä jos mietitään pelkästään niiden laittamisen vaikutusta vääntöön.

Vakio B20B moottorilla 4.1 välityksen vaihto 3.91 teki ajamisesta omaan makuun ihan siedettävää m40 laatikolla.
Myöhemmin uudella n. 150hp moottorilla ja 3.73 välityksellä oli jo omaan makuun turhan harva m40 kanssa. Matka-ajossa ihan ok, mutta kiihtyvyyden kustannuksella.

Jos m41 tai tonninkopan hinta sylettää niin itse ratkaisin ongelman helposti ja ostin radiopeltorit. Nuo laatikkojen vaihdot vaatii samalla myös sopivan kardaanin ja mittarinvaijerin ja tonninkoppa+m46/47 myös 22 boorisen kytkinlevyn eli hintaa kertyy helposti  V:>
Volvo 142 sport -70                   
Volvo 145 Express-71 
Volvo 145 Express - 71 umpikylki     
Volvo 244 -77

Poissa JVTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #9 : 14.08.2021, 21:25:01 »
Ei tuo tonninkoppa sinällään ongelma olis tiiän mistä semmonen löytys.

Paras tilanne olis, jos menis ilman suurempia kori muutoksia m41 tai mielessä ollut bw35: kin siihenhän 3.31 olis passeli jos vääntö vaan riittäis. Jos ei, ni todennäköisesti m46 ja muokattava tilaa.

Täähän on alkujaan sport malli toinen kaasari poistettu, ni vois laittaa tuplat takaisin ja eikös näissä ollut eri nokka tai jotain muutoksia vakioon ja tota Aisin 500 tullut myös mallailtua saisihan silläkin jotain alavääntöä lisää kehiteltyä.

Mikä hinta sitten sylettää ja mikä ei, mut kyl tollanen m41 pitää jo alle 500 lähtee kaikkineen hilppeineen, kunto on ? Merkillä, kun testaamaan harvemmin pääsee ja nekään mistään kullasta oo tehty.

3.31 ja 3.73 on myös jonkin moinen ero..
« Viimeksi muokattu: 14.08.2021, 21:27:04 kirjoittanut JVTL »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #10 : 14.08.2021, 23:28:17 »
M45/6/7 ja 4.10:1 perä on tylsä yhdistelmä. Ykkönen loppuu heti.

Perusohjeena olisi ykkösen kokonaisvälitys noin 12 tienoille.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa JVTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #11 : 14.08.2021, 23:51:35 »
Minkähänlainen yhdistelmä on m40 ja 3.31 ykkösellä.

« Viimeksi muokattu: 15.08.2021, 00:04:04 kirjoittanut JVTL »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #12 : 15.08.2021, 09:05:47 »
Vähän työläs ajaa ruuhkassa. Vauhtia kertyy helposti ja joutuu kytkimellä luisuttaa välillä.

M40 240:sestä on vähän pidemmällä ykkösellä. (3.4:1 kun Amazon 140 ykkönen on 3,13:1)
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sopanja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #13 : 15.08.2021, 11:26:12 »
En muista mitkä vaihdevälitykset mulla on tuossa välitetyssä M410. Kulki 4.11 perävälityksellä ykkösvaihteella 80 mittarinopeutta. Ihan kamala kaupungissa viritetyn B20 jatkeena. 4.88 välityksellä oikein maukas. Nyt kompromissina 4.56 että maantiellä mukavampi ajella.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 144 välitysten harventaminen
« Vastaus #14 : 15.08.2021, 15:17:22 »
Välitetyissä Volvon vaihteistossa ykkönen on 2,5-2,6 tietämissä, muistaakseni.

1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

 

Ateho  Elekma