Autoracing  KL-varaosat

Volvo b230 turbo projekti

  • 4 Vastauksia
  • 3287 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Volvomies244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Volvo b230 turbo projekti
« : 21.09.2021, 21:47:19 »
Moro! Auttakaa nuorta miestä hädässä. Olisi pari kyssäriä.
 Tosiaan b21 kone saapi nyt luvan lähteä volvosta pois, laitan tilalle b230 koneen. Mitä kaikkea tarvitsen muutokseen?


Olisi tarkoitus turbottaa b230 vinokone. koneeseen tulee 530 kansi, vahvistettu alakerta wisecon turbo männillä. Ja todennäköisesti maxxecu street tai megasquirt. Koneesta haluaisin ainakin 400hp ulos mutta 500hp olisi perkeleen kiva lukema. Minkä kokoiset suuttimet pitää olla? Ja minkä kokoinen holsetti riittää/olisi hyvä olla. Vaihdelaatikoksi oon ajatellut m90 tai bemarin zf. Mikä nokka? Mikä perä olisi kestävä/hyvä? Minkä kokoiset pensa pumput olis hyvä olla? Mitkä sytytyspuolat? Tuossa nyt ainakin ne mitkä painaa vielä mieltä. Kaikki apu on tervetullutta ja omia setuppeja saa toki kertoa. Kiitos ja anteeks.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2021, 21:49:14 kirjoittanut Volvomies244 »

Poissa Vauhtivaunu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 101
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 turbo projekti
« Vastaus #1 : 01.10.2021, 23:03:23 »
Moro! Auttakaa nuorta miestä hädässä. Olisi pari kyssäriä.
 Tosiaan b21 kone saapi nyt luvan lähteä volvosta pois

Miksi? se B21 on lujemmilla osilla tehtaalta kuin mikään B230 aihio.

Laittaa siihen ruiskuosat ja ahtimen ja sen 530 kannen niin saat suoraan 300hp kestävän koneen hyvin edullisesti.

400hp ei 530 kannella ilman kannen kairausta onnistu tai onnistuu jollain järkyttävillä ahto/pakopaineilla ja lopputulos on surkea kuitenkin.

Kokeile aluksi tehdä toimiva ahdettu vinokone ja lähde sitten kasvattamaan tehoa. Jos sulla on joku vakio B21 (turbo?) niin on todella ankea vertailukohta. Jos B21ET koneeseen laittaa nykyaikaisen ahtimen niin jo se muuttaa auton sata kertaa paremmaksi. Kannattaa aloittaa virittäminen helpoimmasta päästä ja se ei ole moottorinvaihto.

Puhun yli 20v kokemuksella asiasta

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 turbo projekti
« Vastaus #2 : 02.10.2021, 09:22:49 »
B230 13mm veiveillä kestää sen 400-450. Veivit vaihtamalla seuraavana on vastassa männät 550-600 paikkeilla. Alkuperäisen turbokoneen männät siis. Kymppisarjan koneet taitaa kestää samoja lukemia?

530 kannella tulee varmasti yli 400hv koskematta. Aikoinaan 443hv huonosti säädetyllä lh:lla ja vx3 nokalla 1.9bar paineella, mikä nyt ei kovin korkea vielä ole hx40:llä. Nykyisessä koneessa on varmasti reilusti enemmän kuin 400hv ja kansi on täysin koskematon 530. Nokkana enemin k15t ja ahtimena hx55. Painetta 3.5-3.9bar. Ei penkitetty, mutta 1100kg liikkuu varttimailin 9.7s 230km/h. Turha näissä sitä ahtopainetta on pelätä. Nostelee siihen asti kun selvästi nostoon vastaa. Pakopaine ei myöskään pääse karkaamaan oikean kokoisella ahtimella.



Poissa Volvomies244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 turbo projekti
« Vastaus #3 : 03.10.2021, 19:49:21 »
Miksi? se B21 on lujemmilla osilla tehtaalta kuin mikään B230 aihio.

Laittaa siihen ruiskuosat ja ahtimen ja sen 530 kannen niin saat suoraan 300hp kestävän koneen hyvin edullisesti.

400hp ei 530 kannella ilman kannen kairausta onnistu tai onnistuu jollain järkyttävillä ahto/pakopaineilla ja lopputulos on surkea kuitenkin.

Kokeile aluksi tehdä toimiva ahdettu vinokone ja lähde sitten kasvattamaan tehoa. Jos sulla on joku vakio B21 (turbo?) niin on todella ankea vertailukohta. Jos B21ET koneeseen laittaa nykyaikaisen ahtimen niin jo se muuttaa auton sata kertaa paremmaksi. Kannattaa aloittaa virittäminen helpoimmasta päästä ja se ei ole moottorinvaihto.

Puhun yli 20v kokemuksella asiasta

Moro. Kiitos vastauksestasi. Laitan siksi b230 koneen kun sitä on helpompi jatko jalostaa. Mulla ei tosiaan sitä turbo versiota ollut itellä. Juu vähän pihalla vielä tosta moottorin vaihdosta mutta onneksi on apuna netti, auttaa paljon. Myös aika kiven alla tuo tieto noista b21 koneista ja niiden virittämisestä niin vaikeuttaa paljon, siksi myös suosin enemmän b230 moottoria.

Poissa Volvomies244

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo b230 turbo projekti
« Vastaus #4 : 03.10.2021, 19:50:50 »
B230 13mm veiveillä kestää sen 400-450. Veivit vaihtamalla seuraavana on vastassa männät 550-600 paikkeilla. Alkuperäisen turbokoneen männät siis. Kymppisarjan koneet taitaa kestää samoja lukemia?

530 kannella tulee varmasti yli 400hv koskematta. Aikoinaan 443hv huonosti säädetyllä lh:lla ja vx3 nokalla 1.9bar paineella, mikä nyt ei kovin korkea vielä ole hx40:llä. Nykyisessä koneessa on varmasti reilusti enemmän kuin 400hv ja kansi on täysin koskematon 530. Nokkana enemin k15t ja ahtimena hx55. Painetta 3.5-3.9bar. Ei penkitetty, mutta 1100kg liikkuu varttimailin 9.7s 230km/h. Turha näissä sitä ahtopainetta on pelätä. Nostelee siihen asti kun selvästi nostoon vastaa. Pakopaine ei myöskään pääse karkaamaan oikean kokoisella ahtimella.

Kiitos vastauksesta. Tämä auttaa jo paljon.

 

Futurez  Kulkukoira