Miten tuo kone lämpiää pakkasilla, kovin pieni kulutuksinen kun on. Nykyinen -09 avensis tarvitsee polttoainelämmittinen apua jo nyt, sekä keulaa umpeen. En tiedä onko tuossa volvossa mitä katsrlin polttoainelämmitintä, ei ainakaan tullut vastaan misdään että olisi.
Meillä on nyt ensimmäistä talvea tuollainen D2 (ilman polttoainelisälämmitintä) ajossa. Keulan löin umpeen maskisuojilla jo ensipakkasilla, mutta kyllä tuolla on tarennut ajella ihan hyvin nyt pakkasen sahatessa pitkälti alle -20c lukemissakin. Eihän tuota talouden toiseen vanhempaan D5 koneisiin ihan voi hytin lämmön suhteen verrata, mutta polttoainepumpulla lämmittää mieltä enempi. Viimeisen 6tkm maantiepainotteisen ajon laskettu kulutus ollut emännän ajoilla välille 4,2-4,75l/100km, pienellä menee talvellakin.
Yllä mainittiinkin nuo ovenkahvojen jäätymiset ja niistä meinasi olla meilläkin murhetta kun pakkaiset alkoi. Satunnaisesti on temppuillut kuskinovi sekä oikea takaovi. Ei aunnut kuin sisäkahvasta tai vaihtoehtoisesti ei jäänyt kiinni ollenkaan. Joskus ei auennut sitten ollenkaan.
Ovesta lukkolaitteita irti purkamatta sai kolmea torxia vuorotellen irroittelemalla suhuuteltua aseöljyä lukkolaitteeseen ja salpaan, tuo tuntui auttavan takaoven kanssa, mutta kuskinovi temppuili pakkasten sahatessa yhä.
Lopulta purin kuskin ovesta lukkolaitteen ja kahvan irti, sulattelin, kuivasin ja voitelin kunnolla. Tuon jälkeen ei ole temppuillut kuin muutaman kerran. Kuskin ovessa oli jäätä sisällä jonkun verran, eli tuossa varmaan ainakin osasyy ongelmaan. Kunnon puhdistus tyhjennysreikiä myöten, että jatkossa pääsee oven sisälle kertynyt kosteus paremmin karkuun.
Muuten on ollut kyllä mukavan oloinen peli ajella. Kontti ei ole iso ja pidemmän kuskin taakse ei takapenkilläkään ole hulppeat tilat, mutta muutoin on kyllä kokoistaan isomman tuntuinen auto. Ite olen parimetriä pitkä ja etutilat on ihan riittävät. Muutenkin auto tuntuu jämäkältä ja hiljaisemmalta mitä monet muut koetut pienemmän kokoluokan autot.